دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دلایل اصلی زرد شدن برگ فیلودندرون

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۹ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع زرد شدن برگ فیلودندرون اغلب در اثر عوامل مختلفی رخ می دهد که شما می توانید با مطالعه این مقاله با علت های زرد شدن برگ های گیاهتان آشنا شوید و نسبت به درمان و رفع آن اقدام نمایید.

با وجود اینکه فیلودندرون ها یکی از گیاهان مقاوم و زیبای آپارتمانی به شمار می آیند اما گاهی اوقات بروز بیماری های مختلف موجب نگرانی پرورش دهندگان می شود. یافتن علت زرد شدن برگ فیلودندرون یا خشک شدن نوک بر های آن و به کارگیری راه درمان صحیح برای رفع این مشکل موجب می شود تا سلامتی گیاه هر چه زودتر بازگردد.

علت های زرد شدن برگ فیلودندرون

در واقع اگر شما نیز گلدان های مختلفی از گیاهان دارید متوجه خواهید شد که مشکلات مختلف و متعددی برای هر کدام از آن ها پیش می آید. برخی از آن ها به راحتی دچار آفت زدگی می شوند و برخی دیگر رشد نداده و گل نمی دهند. همچنین برخی دیگر نی به سرعت و با ایجاد هر گوه تغییر و ناملایمات محیطی زرد شده و ریزش پیدا می کنند.

علت زرد شدن برگ فیلودندرون

از عمده ترین مشکلات فیلودندرون می توان به زرد و خشک شدن برگ ها اشاره کرد. علت زرد شدن برگ های این گیاه بی شمار است و به همین خاطر بایستی به دقت تمامی آن ها را بررسی نمایید و برای آن راه درمان مناسب پیدا نمایید.

بهتر است بدانید که زرد شدن برگ فیلودندرون از گیاهان آپارتمانی کوچک دلایل زیادی دارد و شایع ترین آن آبیاری بیش از حد گیاه می باشد. از دیکر دلایل زرد شدن برگ فیلودندرون می توان به هجوم آفات گیاهان خانگی به فیلودندرونف کوددهی نامناسب گیاه، آبیاری بسیار کم، وجود نور نامناسب محیطی در محل نگهداری فیلودندرون و همچنین نوسانات دمایی اشاره کرد.

زرد شدن برگ فیلودندرون در اثر عوامل دیگری نیز رخ می دهد که در ادامه به بیان آن ها و همچنین چگونگی رفع این مشکل پرداخته ایم.

جا به جایی گیاه از علت های زرد شدن برگ فیلودندرون:

بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه از این مسئله گلایه دارند که پس از جابه جایی گلدان از محیطی به محیط دیگر یا تعویض گلدان آن، برگ ها زرد شده اند. علت زرد شدن برگ فیلودندرون پس از جابه جایی گلدان یا محیط در واقع شوک شدن آن خواهد بود. این مشکل معمولا برای تمامی گیاهان کم و بیش رخ می دهد و شما می توانید با فراهم کردن شرایط مناسب برای نگهداری از آن ها سلامت را به گیاهتان بازگردانید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

نشانه های زرد شدن برگ فیلودندرون

آبیاری بیش از حد:

چنانچه در طول نگهداری از گیاه فیلودندرون متوجه شدید که تمام برگ های گیاهتان به یک باره زرد می شوند بایستی بدانید که میزان آبیاری آن زیاد است زیرا گیاه نسبت به آبیاری بیش از حد بسیار حساس است و به همین خاطر بهتر است تا خشک شدن خاک به آن آب ندهید.

البته که آبیاری کم، خشکی هوا و دمای نامناسب نیز در زرد شدن برگ های این گیاه موثر هستند به گونه ای که در ابتدا از نوک برگ ها شروع می شوند و در نهایت به کل برگ سرایت می کنند. توصیه می شود که آبیاری را به موقع انجام دهید و محیط نگهداری از گیاه را مرطوب نگه دارید.

نور بیش از حد خورشید:

به طور کلی گاهی اوقات زرد شدن برگ های فیلودندرون می تواند به شکل لکه های سوختگی خود را نشان دهد و موجب خشکی کامل گیاه شود. همچنین که امکان ریزش برگ ها با بروز این مشکل وجود دارد. معمولا دلیل سوختگی برگ ها و علت زرد شدن برگ فیلودندرون، نامناسب بودن نور خورشید است.

این گیاه برای رشد نیاز به نور غیر مستقیم دارد و بنابراین اگر آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید برگ ها شروع به سوختن و تغییر رنگ خواهند کرد. علاوه بر این علت خشک شدن فیلودندرون برگ انجیری آبیاری کم نیز می باشد.

تاثیر آبیاری بر زرد شدن گیاه فیلودندرون

بیماری های قارچی از دلایل زرد شدن برگ فیلودندرون:

یکی از علت های دیگر زرد شدن برگ های فیلودندرون وجود آفات گیاهی یا بیماری های قارچ است. در واقع ممکن است گاهی اوقات هنگام نگهداری از این گیاه متوجه ایجاد لکه های زرد و قهوه ای و در عین حال آبکی بر روی برگ های فیلودندرون شوید که علت آن می تواند ناشی از بیماری و آفت های گیاهی باشد.

معمولا قارچ زمانی در گلدان ایجاد می شود که خاک مناسب برای پرورش فیلودندرون فراهم نشده و زهکشی مناسب نداشته باشد. به همین خاطر نیز آب اضافی از ته گلدان خارج نشده و با تجمع به دور ریشه موجب پوسیدن ان و بروز بیماری های قارچی می شود.

علاوه بر این آبیاری بیش از حد نیز می تواند موجب بروز چنین مشکلاتی شود. در این شرایط لازم است تا ضمن آبیاری منظم و به اندازه، خاک گلدان را به خوبی زهکشی کنید و همچنین در کف گلدان سوراخ هایی ایجاد کنید تا آب اضافی به راحتی از آن خارج گردد.

تاثیر بیماری های قارچی بر زرد شدن گیاه

وجود حشرات در گلدان:

به طور کلی زمانی که در پی یافتن علت زرد شدن برگ های فیلودندرون هستید بایستی گلدان آن را از نظر وجود حشرات و آفات به خوبی بررسی نمایید. چنانچه کوچک ترین نشانه ای از بروز حشرات در گلدان دیدید بایستی به سرعت نسبت به برطرف نمودن آن ها اقدام نمایید زیرا این آفات از مواد غذایی مورد نیاز گیاه تغذیه می کنند و موجب ضعیف شدن آن خواهند شد.

در واقع هر کدام از این حشرات اثرات مخرب خود را برای گیاه دارند اما در مجموع تمامی آن ها موجب زرد شدن، خشک شدن و ریزش برگ ها خواهند شد. در این شرایط بایستی برای رفع حشرات به سرعت گلدان آفت زده را از سایر گلدان ها جدا نمایید و در نهایت از حشره کش های مخصوص برای گیاهان خود استفاده نمایید.

کوددهی نامناسب:

گیاهان فیلودندرون در واقع از دسته گیاهان مقاوم به سرما محسوب می شوند که نیاز چندانی به مصرف زیاد کود گیاهان آپارتمانی ندارند در نتیجه برای جلوگیری از زرد شدن برگ فیلودندرون شما بایستی ماهانه یک مرتبه در طول فصول رشد یعنی بهار و تابستان گیاهتان را با استفاده از کود های مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی تغذیه نمایید. همچنین با تغییر فصل نیز لازم است تا هر دو ماه یک مرتبه کوددهی فیلودندرون را انجام دهید.

راهکار های درمان زرد شدن گیاه

معمولا زمانی که مواد غذایی موجود در خاک کم باشد برگ های فیلودندرون شروع به زرد شدن می کنند به گونه ای که در این حالت برگ ها زرده شده و تنها رگبرگ ها سبز هستند. در این مواقع بایستی از مقدار آبیاری بکاهید و تغذیه گیاهتان را به درستی انجام دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *