دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با برنامه روتین قبل خواب نوزاد

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۷ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

برای این که بتوانید روتین قبل خواب نوزاد بهتر است این مطلب را از دست ندهید زیرا مهم ترین نکات و کار هایی که باید در این میان انجام شود را برایتان بررسی خواهیم کرد.

خواب نوزاد یکی از مهم ترین عواملی می باشد که باید به آن توجه داشته باشید زیرا این بخش از زندگی نوزادان بسیار مهم بوده و می تواند مشکلات بسیار زیادی را در اثر کمبودش برای نوزاد ایجاد کند. برای این که بتوانید فرزند خود را بهتر بخوابانید می توانید از روتین قبل خواب نوزاد استفاده کنید. در ادامه این موضوع را برای شما بیش تر توضیح خواهیم داد.

قبل خواب نوزاد چه کنیم؟

مهم ترین موارد روتین قبل خواب نوزاد

نوزادان معمولا از هر ۲۴ ساعت ۱۱ الی ۱۴ ساعت آن را در خواب سپری می کنند. در واقع از این مدت زمان حدودا ۱۰ الی ۱۲ ساعت باید خواب در شب باشد و یک الی دو ساعتش در روز باشد. برای این که نوزاد شما در طی روز بتواند انرژی بیش تری داشته باشد نیاز است تا شب به خوبی بخوابد در غیر این صورت در روز هیچ انرژی ندارد.برای این که نوزادی بتواند خواب باکیفیت تری داشته باشد نیاز است تا روتین هایی را قبل از خواب برای او اجرا کنید. این روتین ها را در ادامه به صورت کامل برای شما توضیح خواهیم داد.

حمام کردن

یکی از کارهایی که والدین برای داشتن خواب بهتر نوزاد خود باید انجام دهند این است که او را به حمام ببرند. در واقع این کار یکی از بهترین حس هایی می باشد که می توانید به نوزاد داده و راحتی او را در حین خواب تامین نمایید. البته برخی از نوزادان حمام کردن را دوست ندارند و ممکن است اذیت شوند از این رو بهتر است به خلقیات او نیز توجه کرده و اگر دوست ندارد این مورد را از روتین شبانه حذف کنید و تنها دست و پای نوزاد را شستشو داده تا بتوانید حس سبکی را به آن ها بدهد و منجر به ایجاد یک خواب خوب و با کیفیت شوید. اگر نوزاد خود را حمام کردید بهتر است بعد از حمام از روغن ها و لوسیون های بدن برای ماساژ دادن بدن نوزاد خود استفاده کنید. این کار نیز می تواند منجر به ایجاد آرامش بیش تر آن ها قبل از خواب خواهد شد.

انجام کار های خاص قبل از خواب نوزاد

مسواک زدن دندان ها

اگر نوزاد شما دندان دارد بهتر است به او یاد بدهید که قبل از خواب دندان های خود را مسواک بزند. در واقع اگر نمی تواند بهتر است شما این کار را برای او انجام دهید. این کار شما منجر به این می شود که نوزاد شما از همان دوران کودکی خود یاد بگیرد تا هر شب مسواک زده و بدون این کار به رختخواب نرود و این مورد می تواند بر روی رفتار های دیگر او در بزرگسالی نیز تاثیر می گذارد و او فردی منظم تر خواهد بود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

عوض کردن پوشک

قبل از خواب برای این که نوزاد شما احساس راحتی داشته باشد باید پوشک او را تعویض نمایید. قبل از این که نوزاد شما بخوابد باید پوشک او خشک باشد در غیر این صورت ممکن است نوزاد شما کمی اذیت شده تا به خواب برود. بعد از این که پوشک نوزاد خود را تعویض کردید بهتر است لباس مناسبی به تن او کنید تا در خواب سرما نخورد.

خواندن لالایی

برای این کار می توانید از یک آهنگ آرام نیز کمک بگیرید و سعی کنید ذهن نوزاد خود را به سمت خواب ببرید. می توانید یک لالایی آرام یاد بگیرید و اگر چندین بار این کار را برای نوزاد خود انجام دهید متوجه تاثیر بسیار شگفت انگیز این کار خواهید شد و سعی می کنید همیشه نوزاد خود را به همین شکل بخوابانید.

حرف زدن با نوزاد

قبل از این که اتاق نوزاد خود را ترک کنید سعی کنید چند کلمه ای با او حرف بزنید و به او کلمه های محبت آمیز را بگویید. این کار می تواند منجر به ایجاد آرامش بیش تر در نوزاد گردد و تاثیر بسیار خوبی بر روی خواب او خواهد گذاشت.

روتین قبل خواب نوزاد

انتخاب زمان درست

بهتر است الگوی خواب یک نوزاد را بررسی کنید و سعی کنید برای این که  نوزاد شما رشد خوبی داشته باشد زمان خوبی را برای خواب او انتخاب نمایید. با پیدا کردن زمان درست خواب نوزاد خود می توانید روتین قبل از خواب را کمی زود تر اجرا کنید تا نوزاد شما در ساعت مناسبی که برای خوابش وجود دارد به خواب رفته و خواب با کیفیتی را تجربه نمایید.

ایجاد فضای خوب

برای این که روتین قبل خواب نوزاد را انجام دهید بهتر است مکانی مناسب برای خواب او در نظر بگیرید. می توانید این کار را با خاموش کردن برق ها و کم کردن نوز خانه و همچنین خاموش کردن تلویزیون انجام دهید.

انتخاب مکان مناسب

بهتر است نوزاد خود را در یک جای مشخصی بخوابانید و محال خواب او را تغییر ندهید. این کار برای این که بتوانید از بروز سندروم مرگ ناگهانی نوزاد جلوگیری نمایید بسیار ضروری می باشد. بنابراین حتی اگر نوزاد شما در کالسکه، تاب و یا گهواره به خواب رفته باشد بهتر است سعی کنید او را در اولین فرصت به تخت خواب و محل خواب اصلی اش منتقل نمایید.

ثابت نگه داشتن روتین

برای این که بتوانید روتین قبل خواب نوزاد خود را به درستی انجام دهید و او را به این کار عادت دهید بهتر است این کار را همیشه انجام دهید و این کار برای داشتن خواب آرامش بخش بسیار مفید می باشد.

روتین قبل خواب نوزاد

اگر شما نیز به خواب نوزاد خود اهمیت می دهید بهتر است روتین قبل خواب را اجرا نمایید تا کودک شما خواب مفیدی داشته باشد و بتواند به خوبی رشد ذهنی و جسمی خود را طی نماید. رد ادامه می توانید سایر مطالبی که در این زمینه نوشته شده است را مانند ابزار کمکی خواب نوزاد و تنظیم خواب نوزاد مشاهده کنید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده کمک گرفته و به صفحات مربوطه وارد شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *