دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

گنبد جبلیه کرمان و آشنایی با پیشینه تاریخی این بنا

  • سمیه نیک فرجام
  • ۳۱ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

گنبد جبلیه کرمان که یکی از سازه های تاریخی و قدیمی در این شهر بوده دارای معماری جذابیت است. قدمت این بنا به دوران ساسانیان باز می گردد. این گنبد یک بنای هشت ضلعی بوده که اهمیت این بنا را دو چندان کرده است.

کرمان شهری پر از جاذبه های دیدنی است که شما می توانید در این بخش با یکی از دیدنی های تاریخی آن آشنا شوید. گنبد جبلیه کرمان که یک گنبد سنگی قدیمی است، دارای جاذبه های تاریخی زیادی برای گردشگران می باشد. قدمت این بنا به زمان ساسانیان باز گشته و از معماری زیبایی برخوردار است.

گنبد جبلیه کرمان

معرفی گنبد جبلیه کرمان

برای بازدید از این سازه تاریخی عظیم باید به منتهی الیه شرقی کرمان و نزدیکی دو قبرستان سید حسین و صاحب الزمان بروید. این گنبد عجیب و سنگی در روزگارانی مورد غارت قرار گرفته است. این بنای هشت ضلعی هنر سازندگان و معماران قدیمی می باشد. امروزه این بنای تاریخی از دیدنی های کرمان محسوب می شود.

جاذبه های گنبد جبلیه

این بنای تاریخی یادگاری است که از دوره های تاریخی مختلف برجای مانده است. این بنای سنگی در میان پارکی بسیار سرسبز قرار گرفته که چشم اندازی فوق العاده دارد. این اثر تاریخی در دهه ۱۳۷۰ شمسی یک سازه مهم بوده و به عنوان موزه سنگ شناخته می شود. این بنا در آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

معماری گنبد جبلیه

بررسی تاریخچه گنبد:

برخی تحقیقات نشان داده که این بنا متعلق به یکی از آتشگاه ها و مقبره های زرتشتی می باشد. یکی از پژوهشگران اروپایی نیز می گوید، این بنا متعلق به زمان سلجوقیان بوده است. برخی بررسی ها نیز نشان داده این بنا متعلق به دوران پیش از اسلام می باشد. این گنبد با قدمت بسیار بالایی که دارد، می تواند توجه گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی را به خود جلب کند.

  •  آرون گروپس

گنبد جبلیه کجاست

بخش هایی از ویژگی های معماری دوران ساسانی که در این بنا مشاهده شده، نشان دهنده قدمت بالای این سازه تاریخی است. شاید جالب است بدانید، این بنا در دوره های بعدی نیز مورد مرمت قرار گرفته و تپه های باستانی اطراف آن نشان می دهد که علت ویران نشدن این سازه وجود همین تپه ها بوده که از وقایع طبیعی پیشگیری می کند.

آشنایی با معماری گنبد:

گنبد جبلیه کرمان یکی از مهم ترین دیدنی های این کرمان بوده و به دلیل نوع معماری های شگفت انگیز خود مورد توجه است. این گنبد هشت ضلعی بسیار مستحکم بوده و مصالح به کار رفته در این بنا شامل سنگ لاشه ها بوده و در آن از ملات گچ استفاده شده است. جالب است بدانید در این بنا به جای استفاده از آب شیر شتر و تخم استفاده شده که موجب مستحکم تر شدن بنا خواهد شد.

سازه گنبد جبلیه

هشت ضلعی یک بخش زیبا از معماری این بنا بوده و دارای طاق هایی قوس دار است. حلقه های میانی این بنا نیز نورگیرهای مشاهده می کنید که بسیار زیبا هستند. این گنبد با استفاده از آجر ساخته شده و ساقه های بلندی با ارتفاع هشت متر دارد. درون بنا نیز می توانید از معماری های بسیار زیبایی مشاهده کنید. برای بازید از قلعه دختر کرمان یکی دیگر از جاذبه های این شهر می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *