دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

زندگینامه حضرت شعیا (ع) یکی از پیامبران قوم بنی اسرائیل

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۲ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

در رابطه با زندگینامه حضرت شعیا (ع) شاید چندان اطلاعات کاملی نداشته باشید، از این رو پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید زیرا سعی کرده ایم به بیان توضیحات کامل تری از زندگی این پیامبر بپردازیم.

یکی از پیامبران بنی اسرائیل حضرت شعیا (ع) می باشد. این پیامبر نسبتش به حضرت بعقوب (ع) می رسد و پسر امضیاء می باشد. در واقع شعیا (ع) قبل از حضرت زکریا (ع) و حضرت یحیی (ع) و همچنین قبل از حضرت مسیح (ع) زندگی می کرده است. ایشان در بیت المقدس خانه داشتند و این حضرت در ۸ قرن قبل از میلاد به پیامبری رسیدند و حدودا ۴۰ سال پیامبری قوم بنی اسرائیل را به عهده داشتند. در ادامه شما را با زندگینامه حضرت شعیا (ع) آشنا کرده و یک سری اطلاعاتی در مورد ایشان به شما خواهیم داد.

 زندگینامه حضرت شعیا

زندگینامه حضرت شعیا (ع)

این حضرت در بین المقدس زندگی می کرده است و نسلی از پیامبران زمان حضرت سلیمان (ع) می باشد. این حضرت نامی در قرآن ندارند ولی شما می توانید در انجیل نام این پیامبر را مشاهده کنید. این پیامبر پسر امضیاء بودند و به عبری به آن سعیا می گفتند. معنی اسم این پیامبر «بشنو ای خدا» می باشد.

این پیامبر مانند بسیاری از پیامبران مدت زمان زیادی مردم بنی اسرائیل را به یکتا پرستی دعوت نمودند و حدود ۸ قرن قبل از میلاد مسیح به پیامبری دعوت شدند و ۴۰ سال مردم را به یکتا پرستی دعوت کردند.

جنگ در زمان شعیا

در زمان این حضرت قوم شریر آشوری ها به بیت المقدس حمله کردند و قصد داشتند با محاصره این مکان آن را تحت سلطه خود در بیاورند و حاکم شهر که نام او حزقیا بود از این پیامبر خواهش کردند که دعایی بکند تا بتوانند از این محاصره خارج شوند و این حضرت با دعا کردن منجر به این شدند که آشوریان به جنگ خاتمه داده و بیت المقدس را ترک نمایند. این پیامبر همانند سایرین مردی صلح طلب و خیراندیش بودند از این رو بعد از این که به رسالت رسیدند در مورد جهل و اصلاح امور مردم قیام کردند.

زندگی حضرت اشعیا و سختی های آن

کتاب اشعیا پیغمبر

این کتاب در بین کتاب های مقدس وجود دارد و شما می توانید در آن الهاماتی را که خداوند بر ایشان داشته اند را مشاهده نمایید. قوم بنی اسرائیل بر آئین وجدان و خدا پرستی بودند تا این که در دین خود راه و روش تازه ای را آغاز کردند. پروردگار گرامی نیز در پاسخ به این کار آن ها پادشاه بابل را مسئول حکومت کردن به آن ها کرد و آن ها نیز توبه کردند و از راه تازه ای که ساخته بودند برگشتند. خداوند توبه این افراد را پذیرفت و صبح روز بعد تمامی سپاه بابل هلاک شده بودند جز ۱۵ نفر از آن ها و بار دیگر حزقیا پادشاه آن ها شد. این فرد مردی بسیار متدین بود و تا زمانی که حاکم این قوم بود آن ها یکتا پرست بوده و از پیامبر خود اطلاعات می کردند. در این میان شعیا (ع) نیز مامور شد تا بتواند قوم خود را از گناه و بزهکاری دور نگه دارد. در این میان خداوند وحی بر اشعیا (ع) کرد که به زودی جان حزقیا را خواهد گرفت تا از او بخواهد که برای خود یک جانشین انتخاب نماید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

زمانی که این وحی را به حزقیا رساندند او از این که نتوانسته بود برای آخرت خود چیزی جمع کند بسیار ناراحت شد و به تضرع و زاری پرداخت و احساس پشیمانی کرد و از خداوند خواست تا به او دوباره فرصت داده و مرگ او را به تاخیر بیندازد. به این ترتیب خداوند ۱۵ سال دیگر به او زمان داد و تا زمانی که این فرد زنده بود و حاکم بر مردم بود مردم یکتا پرست بودند.

پیامبری حضرت اشعیا

وحی نابودی افراد خوب و بد

در بخش از زندگینامه این پیامبر آمده است که زمانی که حضرت شعیا (ع) حاکم شد خداوند وحی را در مورد نابودی یک سری از افراد برای ایشان فرستادند. در واقع ایشان فرمودند که :

به زودی ۱۴۰ هزار نفر از افراد گناهکار و شرور و ۶۰ هزار نفر از افراد خوب امت تو نابود می شوند.

حضرت شعیا (ع) در باره علت نابودی افراد خوب پرسیدند و خداوند چنین پاسخ دادند :

آن ها با گناهکاران همنشینی داشتند و هرگز بر آنان به خشم نگاه نکردند و از معاشرت با آن ها ناراحت نشدند.

قتل این حضرت

بعد از این که بار دیگر حضرت شعیا (ع) بعد از وحی نابودی افرادش خواست آن ها را به یکتا پرستی دعوت نماید نه تنها این مورد را نپذیرفتند بلکه سعی کردند ایشان را نیز به قتل برسانند. حضرت شعیا (ع) نیز در درختی پنهان شد و این افراد شرور درخت را به همراه این حضرت و به وسیله اره به دو نیمه تقسیم کردند.البته روایت دیگری در این زمینه وجود دارد و آن هم این است که این پیامبر بشارت داده که پیامبرانی بعد از او می آیند از این رو این پیامبر را ۷۰ روز در شهر گرداندند و افرادی او را به قتل رساندند. بسیاری از افراد اعتقاد دارند که فساد قوی بنی اسرائیل به دلیل قتل این پیامبر می باشد.

حضرت اشعیا قبل از میلاد

محل دفن این حضرت

در این مورد نیز تفاوت نظرهایی وجود دارد و بسیاری از افراد فکر می کنند که این پیامبر برای این که مردم ایران را به یکتا پرستی دعوت نماید وارد ایران شده اند و مقبره ایشان در کنار امام زاده اسماعیل در حاشیه خیابان هاتف امروزی می باشد و یک سری از نوشته های تاریخی نشان داده اند که این پیامبر در عاموس نبی و اشعیای نبی در غاری در تقوع دفن شده اند و شهرک تقوع در ۱۵ کیلو متری جنوب غرب بیت المقدس می باشد و محل غاری که در این روایت آمده است هنوز بر کسی مشخص نشده است.

افرادی که اعتقاد دارند ایشان در ایران دفن شده است زمانی که به اصفهان می روند از مقبره این حضرت که یکی از جاهای دیدنی این شهر می باشد دیدن می کنند ولی بر اساس فاصله ای که بین ایران و بیت المقدس وجود دارد نمی توانید با قاطعیت این مورد را تایید کنید که در این آرامگاه فردی از اولیای الهی در آن باشد. در واقع روی این آرامگاه ضریحی چوبی قرار دارد و در جانب شمالی آن کتیبه ای را مشاهده می کنید که با خط نستعلیق مطالبی نوشته شده است و این خط مرتبط با زمان صفویه می باشد.

حال که با زندگینامه حضرت شعیا (ع) آشنا شدید در انتها می توانید با کلیک بر روی لینک های داده شده اطلاعاتی در زمینه زندگینامه حضرت جرجیس (ع) و زندگینامه حضرت سلیمان (ع) مشاهده کرده و اطلاعات خود را افزایش دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *