دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

برای جلوگیری از شایعه پراکنی چه باید کرد؟

  • سعیده ستاری
  • ۶ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

راه ها و روش های زیادی برای جلوگیری از شایعه پراکنی وجود دارد که در این مطلب انواع این روش ها را بیان می کنیم. امیدواریم این مطلب مورد پسند شما عزیزان قرار گیرد.

مدیریت شایعات و جلوگیری از شایعه پراکنی کاری لازم و واجب است. شایعات می توانند در محل کار، مدرسه، دانشگاه و حتی روابط دوستانه وجود داشته باشد. ولی دلیل شایعه پراکنی چیست و شایعات را چگونه می توان مدیریت کرد؟

روش های جلوگیری از شایعه پراکنی

روش های جلوگیری از شایعه پراکنی

شایعه به طور معمول یک داستان بلند یا توضیحی در مورد اتفاقات می باشد که از یک شخص به شخص دیگری انتقال پیدا می کند و اکثرا شامل خبرهای کاذب و دروغ در مورد زندگی شخصی یا کاری یک فرد می باشد. در علوم اجتماعی شایعه جمله ای است که در مورد درستی آن تردید وجود دارد. پس شایعات اکثرا به صورت اشکال خاصی از مفاهیم ارتباطی مورد بررسی قرار می گیرند.

شایعات اغلب به وسیله ارتباطات روزمره یا شبکه های مجازی گسترش پیدا می کنند و برخی مواقع شدید می شوند و باعث نابودی زندگی یک شخص و یا شغل او می شوند. به همین سبب است که مدیریت شایعه کاری ضروری و لازم می باشد. اگر تکنیک های مدیریت شایعات را یاد داشته باشید، به آسانی می توانید در زمان بحران و گسترش خبرهای کذب در مورد خود و یا کسب و کارتان، آن ها را مدیریت و انکار کنید.

به یاد  داشته باشید که جلوگیری از گسترش شایعات از مدیریت شایعات مهم تر است. همیشه بایستی به گونه ای رفتار کنید که به افراد فرصت طلب و سود جو اجازه گسترش شایعه درباره خود را ندهید. در ادامه این مطلب راه های جلوگیری از شایعه پراکنی را برای شما بیان می کینم.

بیان راهخ های پیشگیری از شایعه پراکنی

شایعه را با شایعه جواب ندهید

احتمالا راه حلی که به ذهنتان می رسد این باشد که در جواب شایعه گسترش یافته در مورد خودتان، شما هم در مورد کسی که این عمل زشت را انجام داده است شما هم شایعه ای گسترش بدهید.  قطعا شما می توانید این کار را انجام دهید یا شایعه ای کاملا متفاوت را گسترش دهید تا فکر و ذهن مردم را از شایعات اخیر به سمت شایعات تازه سوق دهید. ولی اگر این کار را انجام دهید، فقط اوضاع را بدتر کردید و در نظر مرد فردی ضعیف دیده می شوید.

به خاطر داشته باشید که در نتیجه شما باید برنده این بازی باشید. مردم در ذهنشان شما را فردی مورد احترام و با عزت بدانند و شما را فردی شایسته و محترم بشناسند. پس اگر می خواهید حتی پس از پخش شدن یک شایعه بی پایه و اساس در مورد خودتان، باز هم مورد توجه و احترام مردم  قرار بگیرید. هیچ موقع به انتقام گرفتن و پخش یک شایعه جدید فکر نکنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

وانمود نکنید که از شایعات خبر ندارید

به گونه ای رفتار نکنید که انگار نمی دانید دیگران درباره شما چگونه فکر می کنند. عدم عکس العمل نسبت به شایعات باعث می شود دیگران فکر کنند که شایعات پخش شده صحت دارند. اظهار بی خبری و وانمود به ندانستن کاری عبث می باشد و موجب می شود دیگران شایعات بیشتری انتشار بدهند. اظهار اینکه شما می دانید چه شایعاتی درباره شما انتشار یافته است، اولین حرکت برای مقابله با شایعه پراکنی می باشد.

معرفی روش جلوگیری از شایعه پراکنی

  • زمانی که فردی به شایعه منتشر شده اشاره می کند، می توانید بگویید «بله من هم این شایعه را شنیده ام» یا اینکه «بله من می دانم مردم درباره من چه می گویند».
  • شما قوی تر از شایعه پراکنان رفتار کنید. هنگامی که شایعات منتشر شده را در مورد خودتان می شنوید، می توانید خودتان شایعه را به کسانی که هنوز نشنیده اند انتقال بدهید. زمانی که افراد شایعه را زبان شما بشنوند به احتمال زیاد آن را باور نمی کنند و طرفدار شما می شوند.

مشورت با یک فرد با تجربه و با فرهنگ

یکی از راه های جلوگیری از شایعه پراکنی مشورت با فرد با تجربه می باشد. قطعا صحبت با یک فرد بزرگسال یا رئیس خود درباره شایعات بی پایه و اساس اخیر امکان دارد برای شما شایسته نباشد، ولی این کار می تواند فردی که آن ها را انتشار داده است را به دردسر بیندازد و شرایط مطلوبی برای شما ایجاد کند. مانند اینکه اگر شایعات در مدرسه گسترش پیدا کرده است و شما به طور دقیق بدانید چه کسی این کار را انجام داده است، آن موقع می توانید با یک مسئول مثل مدیر یا ناظم مدرسه درباره آن فرد صحبت کنید و باعث وحشت او شوید. در این صورت شایعات متوقف می شوند و چهره واقعی آن فرد برای همه آشکار می شود. نحوه مدیریت شایعات در این موقع بسیار مهم است و مانع از گسترش آن ها می شود.

آشنایی با راه پیشگیری از شایعه پراکنی

گونه ای رفتار نکنید که پخش شایعه برایتان مهم است

عصبانیت و خشم خود را نسبت به شایعه پخش شده به طور واضح نشان ندهید. حتی اگر آن شایعه شما را ناراحت و عصبانی کرده باشد در این صورت هم نباید سریع و با خشم به آن جواب بدهید؛ چون در این صورت، مقهور طرف مقابل خود می شوید. اگر از شایعات منتشر شده به شدت ناراحت و عصبانی می باشید، گفتگو با دوستان صمیمی خود بسیار موثر می باشد تا اینکه به افراد فرصت طلب ناراحتی خود را نشان دهید. پس با اعتماد به نفس کامل در مقابل شایعه پراکنان بایستید و اجازه ندهید پی ببرند که شما از موضوع عصبانی شده اید.

مزیت های جلوگیری از شایعه پراکنی

تدبیر در مورد جلوگیری از شایعه پراکنی

تا به این جای مطلب با شیوه های عکس العمل درست نسبت به شایعات آشنا شدید، در این بخش می خواهیم چند شیوه را جهت مدیریت شایعات به شما یاد دهیم. به کارگیری این روش ها به شما بسیار کمک می کند و شما می توانید در هنگام بحران شایعات منتشر شده از این شیوه ها به نفع خود استفاده کنید.

ثابت کنید آن شایعه صحت ندارد

اگر مدارکی دارید که می تواند ثابت کند که آن شایعه درست نیست و بی پایه و اساس می باشد، باید آن را مطرح کنید. به طور مثال اگر دیگران می گویند شما شنا یاد ندارید می توانید با آن ها به استخر بروید و در برابر چشمان آن ها شنا کنید. پس اگر شاهد یا مدرکی دارید که بتواند به این شایعات برای همیشه پایان دهد و شایعات موجود را تمام کند. البته یکی از مشکلات پخش شایعات این است که انکار آن ها بسیار کار سختی می باشد. اگر به سادگی و آرامش نمی توانید یک شایعه را انکار کنید، با دعوا و مشاجره این کار پایان ندهید.
فایده پیشگیری از شایعه پراکنی

دفاع از خود

یکی از راه های جلوگیری از شایعه پراکنی دفاع کردن از خود است. دفاع از خود را با حالت تدافعی و پرخاشگرانه اشتباه نگیرید. تلاش کنید با دوستان خود ارتباط برقرار کنید و آن ها را از پخش این شایعه با خبر کنید. به دوستان خود توضیح دهید که این شایعات دروغ هستند و درست نیستند. سکوت همیشه چاره ساز نیست و در زمان پخش یک شایعه باید به درستی نسبت به آن عکس العمل نشان دهید. زمانی که ساکت هستید، یعنی شایعات را تایید کردید و شرایط را برای خودتان سخت تر کردید. زمانی که مردم در مورد شایعه از شما سوالاتی می پرسند، باید درباره آن شایعه به آن ها توضیح دهید و نگران واکنش آن ها نباشید. اگر به گونه ای رفتار کنید که انگار نمی خواهید در مورد آن صحبت کنید، آن موقع مردم اطمینان دارند که این شایعات درست می باشد.

عوامل معتبری و گسترش بیشتر شایعه

مردم به احتمال زیاد درباره شایعاتی صحبت می کنند که بیشتر مقبول تر هستند و دارای شواهد عینی و منطقی می باشند. به طور مثال امکان دارد برای دو همکاری که در محل کار با هم بسیار حرف می زنند، شایعه ایجاد شود. در این وضعیت شایعات به گوش آنها می رسد که باید متوجه شوند که نحوه رفتار آن ها در محیط کار باعث بروز این شایعات شده است، پس باید رفتار خود را مدیریت کنند.

در پایان منظور اطلاع از ویژگی های افراد حسود و برخورد با افراد فضول می توانید مطالب ارائه شده در این لینک ها را مطالعه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *