دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کپسول آلوینتا و نکات مصرفی این دارو ضد افسردگی

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۵ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

کپسول آلوینتا را در این مطلب برای شما بررسی می کنیم و یک سری اطلاعات بسیار خوب را در این زمینه به شما می دهیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این دارو و نکات مصرفی آن این مطلب را از دست ندهید.

کپسول آلوینتا یکی از داروهای ضد افسردگی می باشد و جزئی از داروهای مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین بوده و برای درمان احساس سرخوردگی و انواعی از اختلالات اضطرابی به کار می رود در ادامه شما را با این دارو آشنا خواهیم کرد.

داروی آلوینتا

اطلاعات دارویی کپسول آلوینتا

کپسول آلوینتا با نام دیگر ونلافاکسین نیز شناخته می شود و برای درمان افسردگی اضطراب و حملات ترس مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع باید بدانید که اگر دچار افسردگی و اضطراب هستید ساعته بسیار کمتری از سروتونین و نوراپی نفرین را در مغز خود دارید و این دو مورد می تواند منجر به افسردگی و اضطراب گردد بنابراین این داروها به مغز کمک می کند تا بتوانند بازجذب این دو ماده را در مغز افزایش داده و فرد را از این بیماری ها تا حدودی دور نمایند.

نکات مهم برای قبل از مصرف

یک سری از نکاتی هستند که شما باید قبل از استفاده از این دارو آن ها را بدانید تا بتوانید از بروز مشکلات بسیار شدید بعد از استفاده پیشگیری نمایید. این نکات را در ادامه برای شما عزیزان بررسی می کنیم.

  • اگر به کپسول آلوینتا حساسیت نشان داده اید و یا به ونلافاکسین حساس هستید بهتر است این موضوع را به پزشک خود نیز انتقال دهید.
  • اگر به داروهای مشابه حساسیت داده اید ممکن است به این دارو نیز حساس باشد بنابراین بهتر است این موضوع را با پزشک در میان بگذارید و تمامی علائم حساسیت خود را مانند به بثورات پوستی، کهیر، خارش، تنگی نفس، سرفه و ورم کردن صورت و زبان را نیز به داروساز خود اطلاع دهید.
  • اگر دارای فشار خون بالا هستید بهتر است از این دارو استفاده نکنید.
  • اگر از دارو برای لاغری استفاده می کنید نباید از این دارو به صورت همزمان با آن ها کمک بگیرید.
  • اگر هر یک از داروهای لینزولید و یا متیلن بلو را استفاده می کنید پزشک خود را در جریان بگذارید.
  • اگر در دو هفته اخیر از داروهای پارکینسون استفاده کردید بهتر است این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید زیرا ممکن است با استفاده از این دارو تداخل هایی با داروهای استفاده شده ایجاد شود.
  • اگر در دوران شیردهی به سر می برید بهتر است از این دارو استفاده نکنید.
  • اگر باردار هستید و یا قصد بارداری دارید بهتر است این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید تا از بروز مشکلات بیشتر در این زمینه پیشگیری نمایید زیرا این دارو در سه ماهه سوم بارداری می تواند مشکلاتی را برای سلامت جنین به وجود بیاورد.
  • بهتر است تمامی داروهای مورد استفاده خود را به پزشک اطلاع دهید و داروهای گیاهی را نباید در این زمینه فراموش کنید زیرا این داروها نیز ممکن است با کپسول آلوینتا تداخل داشته باشد و مشکلات شدیدی را برای سلامتی شما ایجاد نمایید.

کپسول آلوینتا

نکات مهم در حین استفاده از دارو

یک سری از نکات هستند که شما باید در حین استفاده از کپسول آلوینتا آن را رعایت کنید در غیر این صورت ممکن است یک سری عارضه هایی برای شما ایجاد گردد و این عارضه‌ها زندگی شما را مختل نماید در ادامه تمامی این نکات را برایتان بررسی می کنیم.

  •  آرون گروپس
  • زمانی که از این دارو استفاده می کنید باید تمامی مراقبت های بهداشتی خود که شامل پزشکان، پرستاران، داروسازان و دندانپزشکان می باشند را از این موضوع باخبر کنید.
  • این دارو ممکن است منجر به خواب‌آلودگی شدید شود بنابراین بهتر است از کارهایی که نیاز به هوشیاری کامل دارند و رانندگی کردن پرهیز کنید زیرا این دارو می تواند هوشیاری شما را تحت تاثیر قرار دهد.
  • از قطع کردن دارو بدون مشورت پزشک بپرهیزید زیرا اگر این دارو را به صورت ناگهانی قطع کنید ممکن است تغییرات بسیار شدیدی در بدن شما ایجاد شود و این تغییرات شامل تغییرات خلق و خو، تحریک پذیری بیشتر، اضطراب شدید، گیجی، سردرد، خستگی و اختلالات خواب می باشد.
  • اگر نیاز به قطع دارو باشد باید به آرامی و زیر نظر متخصصین کار را انجام دهید تا بتوانید از بروز مشکلات شدید در این زمینه پیشگیری کنید.
  • اگر از این دارو استفاده می کنید باید فشار خون خود را به صورت مداوم چک کنید زیرا این دارو ممکن است منجر به افزایش فشار خون شود.
  • استفاده از این دارو به همراه اول ممنوع می باشد زیرا ممکن است تداخلات بسیار شدیدی را در بدن ایجاد کند.
  • استفاده از آلوینتا می تواند منجر به افزایش خونریزی شود و برخی از شرایط برای برخی از افراد این خونریزی ها می تواند تهدید کننده زندگی آن ها باشد بنابراین اگر خونریزی داشتید که بعد از چند دقیقه بند نیامد بهتر است با پزشک خود را مطلع کنید.
  • این دارو می تواند مشکلات چشمی را برای افراد ایجاد نماید از این رو اگر شما نیز دچار چشم درد، تغییر در بینایی، تورم و قرمزی چشم و اطراف آن شدید بهتر است سریعاً دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

داروی آلوینتا و موارد استفاده ان

عارضه های جانبی

عوارض های جانبی این دارو بسیار نادرند اما ممکن است برخی از افراد بعد از اینکه از این دارو استفاده کردند دچار عارضه های جانبی بسیار شدید و کشنده شوند بنابراین بهتر است نشانه های این عوارض را بشناسید تا بتوانید در صورت بروز هر کدام از آن ها واکنش لازم را انجام داده و از بروز مشکلات بیشتر در این زمینه پیشگیری نمایید. اگر هر کدام از عارضه های گفته شده را مشاهده کردید بهتر از سریعاً خود را به پزشک برسانید. این عارضه ها عبارتند از :

  • واکنش های آلرژیک شدید مانند راش پوستی، خارش و قرمزی پوست، کهیر زدن، تورم پوست، تاول زدن پوست همراه با تب، خس خس کردن سینه، گرفتگی در سینه و گلو، مشکلات شدید تنفسی، مشکلات شدید بلع، مشکل در صحبت کردن، تورم دهان، تورم صورت، تورم زبان و گلو و تورم لب ها
  • کاهش سدیم در بدن که شامل نشانه هایی مانند سردرد، از بین رفتن تمرکز و پیدا کردن مشکلات حافظه، بروز  ضعف و مشکل در تعادل
  • خونریزی
  • تشنج
  • افزایش فشار خون
  • درد در سینه
  • اختلال های شدید جنسی
  • اختلال های خواب
  • تعریق زیاد
  • خشم بیش از حد
  • بی قراری شدید خمیازه های بی دلیل
  • افزایش اختلال های خواب و رویا های عجیب
  • بی خوابی
  • خشکی دهان

نکته : اگر از کسپول آلوینتا همراه یک سری از داروهای ضد افسردگی دیگر و داروهای درمان کننده میگرن استفاده کنید ممکن است دچار سندروم سروتونین شوید. این سندروم می تواند نشانه هایی مانند بیقراری شدید، تغییرات در خلق و خو، گیجی، عدم تعادل، تب و لرز، تشنج، افزایش ضربان قلب، اسهال و ناراحتی معده را ایجاد نماید بنابراین بعد از مشاهده این نشانه ها بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

کپسول آلوینتا

فراموشی یک دز دارو

همه داروهای یک سری عارضه هایی را با خود به همراه دارند و برخی از این عارضه ها بسیار شدید بوده و برخی دیگر از این شدت برخوردار نیستند و به ندرت با مصرف مداوم دارو کاهش می یابد نکته بسیار مهم در اینجا فراموشی استفاده از یک دز دارو می باشد. بهتر است برای این که فراموش نکنید تا از دارو استفاده کنید سعی کنید دارو را در ساعات مشخصی در روز استفاده کنید با این حال یک سری از افراد فراموش می کنند که یک دز از دارو را در زمان خود استفاده کنند و در خوردن و یا نخوردن مجدد آن دچار شک و تردید می شوند.

جالب است بدانید که اگر از زمان خوردن دز مصرفی زمان زیادی نگذشته باشد می توانید دارو را مصرف کرده و دز بعدی را در زمان قبلی مورد استفاده قرار دهید و در صورتی که از زمان دارو مصرفی خیلی گذشته است بهتر است دارو را استفاده نکنید و تا زمان مصرف دز بعدی صبر کنید و زمانش که فرا رسید از همان دارو با همان میزان دزی که قبلا استفاده می کردید استفاده نمایید. در زمان استفاده از دز بعدی هم بهتر است همان اندازه قبل دارو بخورید و دز را دو برابر نکنید زیرا ممکن است مشکلات بی شماری برای شما ایجاد گردد و یا دچار مسمومیت شوید. بهتر است برای این که فراموش نکنید تا از دارو استفاده کنید سعی کنید دارو را در ساعات مشخصی در روز استفاده کنید با این حال یک سری از افراد فراموش می کنند که یک دز از دارو را در زمان خود استفاده کنند و در خوردن و یا نخوردن مجدد آن دچار شک و تردید می شوند.

آلوینتا و موارد استفاده از آن

بهتر است بدانید که اگر از زمان خوردن دز مصرفی زمان زیادی نگذشته باشد می توانید دارو را مصرف کرده و دز بعدی را در زمان قبلی مورد استفاده قرار دهید و در صورتی که از زمان دارو مصرفی خیلی گذشته است بهتر است دارو را استفاده نکنید و تا زمان مصرف دز بعدی صبر کنید و زمانش که فرا رسید از همان دارو با همان میزان دزی که قبلا استفاده می کردید استفاده نمایید. در زمان استفاده از دز بعدی هم بهتر است همان اندازه قبل دارو بخورید و دز را دو برابر نکنید زیرا ممکن است مشکلات بی شماری برای شما ایجاد گردد و یا دچار مسمومیت شوید. نکته بسیار مهمی که باید در این زمینه رعایت کنید این است که به هیچ عنوان از دو دز دارو در یک زمان کوتاه استفاده نکنید.

اشکال دارویی

کپسول پیوسته رهش این دارو در دو شکل ۳.۷۵ و ۷۵ میلی گرمی وجود دارد و پزشک با توجه به شرایطی که فرد دارد این دارو را برای او تجویز می کند.

نگهداری از این دارو

کپسول آلوینتا یکی از کپسول های بسیار حساس می باشد بنابراین برای نگهداری از آن باید شرایطی را فراهم نماید او را در برابر گرما و رطوبت حفظ کنید. این دارو را باید دور از دسترس اطفال و حیوانات خانگی قرار دهید زیرا ممکن است برای این دو مورد دارای این دو مورد دارای مشکلات شدیدی باشد. فلز دارویی استفاده نشده و دارویی که تاریخ آن رد شده است را مورد استفاده قرار ندهید و هر چه سریعتر اقدام به از بین بردن آن ها کنید.

کپسول آلوینتا

اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه شما را با کپسول زونیاساماید و قرص تقویت حافظه  آشنا می کنیم و یک سری اطلاعاتی را در این زمینه به شما خواهیم داد و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده کمک گرفته و وارد صفحات مربوطه گردید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *