دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

زمان چالکود درخت گردو و دستورالعمل انجام این کار

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۵ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع انجام چالکود درخت گردو چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با دستورالعمل انجام آن و همچنین فواید بی شمار چالکود آشنا شوید.

به طور کل چالکود درخت گردو از دسته راهکارهای ساده و کم هزینه به شمار می آید که میزان باردهی درخت گردو را در سال بعد افزایش می دهد زیرا درخت گردو به انرژی زیادی برای تولید میوه نیاز دارد و هر چه این انرژی از سال های اولیه در اختیار درخت قرار گیرد ریشه های آن به صورت گسترده و قوی تر رشد می کنند و در نهایت نیاز غذایی درخت به نحوه احسن برآورده خواهد شد.

آشنایی با چالکود درخت گردو

همانطور که می دانید در حال حاضر پرورش درخت گردو به دلیل تولید محصول با ارزش تغذیه ای بالا و سودآور اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. اغلب کشاورزان با وجود اینکه هزینه زیادی صرف تهیه و مصرف کود برای درختان خود می کنند اما در پایان فصل رشد شاهد درختانی ضعیف بوده و از علائم کمبود عناصر غذایی در برگ و محصول برداشتی گله مند هستند و به همین خاطر به دنبال دلیلی برای علت بار ندادن درخت گردو خواهند بود.

چگونگی انجام چالکود درخت گردو

از این رو استفاده از بهترین کود برای درخت گردو به روش اصولی در داشتن درختی سالم و با بیشتری باردهی می تواند موثر باشد. چالکود گردو راهکار مناسب جهت جبران کمبود مواد مغذی درختان گردویی است که در خاک حاصلخیز پرورش نیافته اند.

این شیوه کوددهی علاوه بر اینکه درخت را برای شروع فصل جدیدی رشد آماده می کند موجب افزایش دمای خاک شده و ریشه درخت را از هوای سرد فصل زمستان نیز حفظ می کند. همچنین در این روش ترکیبی از کود های گوناگون را استفاده می کنند تا کلیه نیاز های درخت به مواد غذایی تامین شود.

بهتر است بدانید که باغداران با استفاده از این شیوه می توانند شاهد رشد چشمگیر و تولید محصول مرغوب باغ خود باشند. توجه به نحوه چالکود درخت گردو بسیار مهم بوده و چنانچه به صورت اصولی انجام شود یک روش کوددهی بسیار عالی و مفید در فصل پاییز و زمستان محسوب می سود.

زمان مناسب برای چالکود درختان:

توجه داشته باشید که بهترین موقع برای چالکود پاییزه درختان گردو پس از برداشت محصول بوده و تا اواسط آذر ماه می تواند انجام گیرد. همچنین جهت اجرای چالکود زمستانه این درخت با ارزش و طلای سبز جهان بایستی از اواسط بهمن دست به کار شد و این مدت تا ۱۵ اسفند می تواند انجام گیرد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

زمان مناسب برای چالکود درختان میوه

این زمان ریشه را برای جذب بهتر کود و رشد فوق العاده در فصل بهار یاری نموده و اجازه نمی دهند عناصر مورد نیاز از دسترس ریشه خارج شوند.

دستورالعمل انجام چالکود:

در این شیوه از کوددهی درختان گردو بایستی در ابتدا چاله هایی با فاصله مشخص از ریشه درخت حفر نمایید و سپس با ترکیبی از کود های آلی و شیمیایی پر می کنند و روی چاله های حفر شده را با خاک می پوشانند. در صورتی که چاله ها نزدیک به تنه درخت حفر شوند به ریشه اصلی درختان آسیب زده و در نهایت ریشه مستعد پوسیده شدن و بیماری آن خواهد شد.

معمولا چاله ها را در بخش سایه انداز درخت یعنی همان قسمت انتهایی حفر می کنند زیرا در این قسمت بیشتر ریشه های جوان رشد می کنند و در مقایسه با ریشه اصلی به مواد مغزی بیشتری نیاز خواهند داشت. همچنین بر روی تعداد چاله ها نیز فاکتور های مختلفی مانند سن، نوع درخت و همچنین میزان نیاز به مواد مغذی اثر گذاشته و به صورت متوسط حدود ۲ تا ۴ چاله در اطراف درختان گردو حفر خواهد شد.

دقت داشته باشید در شرایطی که فاصله میان درخت کم باشد بین هر دو درخت تنها یک چاله نیاز خواهد بود. همچنین نحوه نگهداری از چاله ها نیز از اهمیت بسیار برخوردار بوده و اگر تمام اصول رعایت شود دیگر نیازی به حفر چاله در سال جدید نخواهد بود.

دستورالعمل انجام چالکود درختان

توصیه می شود که در روش چالکود میزان تهویه و رطوبت مناسب درخت را برای رشد بهینه ریشه مورد توجه قرار دهید. چنانچه رطوبت محیط بیش از حد باشد و یا در مقابل گیاه از خشکی زیاد رنج ببرد در نهایت میزان کارایی کود استفاده شده کاهش خواهد یافت.

میزان عمق چاله نیز معمولا بر اساس وسعت و گستردگی ریشه درخت تعیین شده و برای درختان گردو تقریبا بین ۳۰ تا ۶۰ سانتی متر خواهد بود. البته لازم به ذکر است که روش چالکود بیشتر برای مناطقی مناسب است که بارندگی کافی دارد زیرا در مناطق گرم کود به خوبی با آب ترکیب نمی شود و در نهایت مواد مغذی کمتری توسط ریشه در اختیار درخت قرار می گیرد.

مزیت های فراوان کوددهی درختان

بهتر است بدانید که بیشترین فایده روش چالکود برای درخت گردو، رشد برگ های سالم و همچنین سرسبز و سرحال شدن درخت است. با این حال در ادامه سعی کرده ایم تا فواید بی شمار این راهکار تغذیه ای را شرح دهیم.

  • انجام کوددهی درختان گردو از خکشیده شدن سرشاخه های درخت جلوگیری می کند.
  • با انجام روش چالکود ریشه های اصلی و فرعی درخت رشد بالایی خواهند داشت و به مرور گسترده می شوند.

فواید بید شمار چالکود درختان میوه

  • انجام چالکود موجب افزایش میزان گلدهی و همچنین تولید میوه باکیفیت از راه تامین مواد مغذی درخت خواهد شد.
  • از آنجایی که در این روش از کود آلی به همراه کود شیمیایی استفاده می شود با افزایش میزان نفوذپذیری خاک، میزان جذب آب نیز بیشتر می شود.
  • این روش از میزان هزینه ای که سالانه کشاورزان برای تهیه کود های شیمیایی صثرف می کنند کم کرده و در مقابل عملکرد درختان گردو را تا حد زیادی افزایش خواهد داد.
  • چالکود درخت گردو در مقایسه با سایر روش های کوددهی مقدار مصرف کود در آن کم بوده و با توجه به تاثیری که در افزایش باردهی درخت دارد بسیار به صرفه خواهد بود.
  • از آنجایی که در روش چالکود مقدار زیادی از مواد مغذی توسط خاک جذب می شود میزان کود کمتری هدر می رود.
  • از آنجایی که در این روش کود بر روی سطوح خاک پخش نمی شود از میزان تماس بذر علت های هرز با کود کاسته شده و در نهایت میزان رشدشان تضعیف خواهد شد.

تاثیر چالکود درخت گردو بر رشد آن

همچنین در ادامه نیز پیشنهاد می شود با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب درشت شدن میوه درختان و بهترین زمان کوددهی درختان نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *