دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص پنیر ماسکارپونه برای بدن و عوارض احتمالی مصرف این پنیر

  • سعیده ستاری
  • ۱۹ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

همانطور که پنیر ماسکارپونه فواید فراوان و بیشماری دارد، دارای عوارضی هم می باشد. ما در این مطلب هم خواص پنیر ماسکارپونه و هم عوارض این پنیر را برای شما بیان کردیم.

خواص پنیر ماسکارپونه بسیار زیاد است. این نوعی پنیر خامه ای نرم با درصد چربی بالا می باشد که در آشپزهای ایتالیایی از این پنیر زیاد استفاده می کنند. در تهیه دسرهای مختلف و غذاهای گوناگون بسیار استفاده می شود و طعم دلنشینی به آن ها می بخشد.

معرفی خواص پنیر ماسکارپونه

معرفی خواص پنیر ماسکارپونه

پنیر ماسکارپونه نوعی پنیر ایتالیایی  نرم  است که از سه لایه خامه تشکیل شده است و رنگ آن شیری می باشد. این پنیر از شیر گاو درست شده است و در منطقه لومباردی ایتالیا این پنیر کاربرد زیادی دارد. این پنیر با بسته شدن خامه تازه با اسید تارتاریک، اسید سیتریک یا اسید استیک به وجود می آید. گاهی اوقات از واسرشت خامه با پس آب کره یا همان آب دوغ و گرفتن آب اضافه آن بدون فشردن، درست می‌شود. در بعضی از مواقع این پنیر در مقایسه با پنیرهای دیگر دو یا سه برابر نرم تر و چرب تر است و چربی آن حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد می باشد.

بافت این پنیر در روند تولید بین خامه ای، صاف و روغنی تغییر پیدا می کند. ظاهر ماسکارپونه مانند یک خامه غلیظ در حال تبدیل شدن به کره می باشد. طرز تهیه این پنیر راحت است و می توان خیلی راحت آن را در خانه درست کرد. در دنیای امروز که آشپزهای ایرانی علاوه بر درست کردن غذاهای ایرانی، غذاهای اروپایی هم درست می کنند. به همین دلیل مانند خیلی از آشپزهای فرنگی که در تهیه غذاهای خود از پنیرهای مختلفی چون پنیر پارمزان، پنیر موزارلا و … استفاده می کنند. یکی از بارزترین خواص این پنیرها این است که قابل رنده شدن و ورقه شدن هستند علاوه بر این وقتی حرارت ببینند ذوب می شوند.

بررسی فواید پنیر ماسکارپونه

۱. مناسب برای رژیم غذایی پرچرب

این پنیر دارای چربی زیادی می باشد، به همین خاطر انتخاب مناسبی برای کسانی است که رژیم غذایی پرچربی دارند. اگر برای بهبودی پس از بیماری یا به هر سبب دیگری به کالری زیادی احتیاج دارید، از رژیم غذایی کتوژنیک استفاده کنید. توصیه می کنیم یخچال خود را از پنیر ماسکارپونه پر کنید و این پنیر را جایگزین پنیر خامه کم چرب کنید.

۲. خاصیت سیر کنندگی دارد

پژوهش و تحقیقات نشان داده است که محصولات لبنیات پرچرب بیشتر از لبنیات کم چرب خاصیت سیر کنندگی دارند. ماده اصلی این پنیر خامه غلیظ است به همین خاطر به فرد بیشتر احساس سیر می دهد.

۳. تأمین بخشی از نیاز بدن به کلسیم

پنیرهایی چون پارمزان یا گرویر سرشار از کلسیم هستند و اگر دنبال ماده معدنی هستید که قدرت استخوان هایتان را زیاد کنید باید یکی از پنیرها را انتخاب کنید که حاوی کلسیم زیادی هستند. البته پنیر ماسکارپونه در مقایسه با پنیرهایی که گفتیم از کلسیم کمتری برخوردار است. مصرف کلسیم سلامت استخوان ها را بهبود می بخشد و مانع از دست دادن تراکم استخوان ها می شود.

  •  آرون گروپس

۴. بهبود طعم غذا

از پنیر ماسکارپونه در تهیه غذاهای شیرین و خوش طعم کاربرد بسیاری دارد. البته از این پنیر می توانید در تهیه کیک ها استفاده کنید. طبق برخی از بررسی ها نشان دادند که اگر افراد از طعم غذای خود نهایت لذت را ببرند با مصرف کمتری از غذا سیر می شوند.

توضیحات درباره خواص پنیر ماسکارپونه

۵. بهتر جذب شدن مواد مغذی

بعضی از ویتامین ها در آب حل می شوند اما برخی دیگر در چربی حل می شوند مانند ویتامین های E ،D ،A و K در چربی حل می شوند. پنیر ماسکارپونه بهترین وسیله برای جذب ویتامین ها می باشد. به عنوان مثال شما یک کیک هویج با روکشی از ماسکارپونه را میل کنید، ویتامین A موجود در هویج را بهتر جذب می کند.

عوارض جانبی پنیر ماسکارپونه

اگر شما جزء افرادی هستید که به لاکتوز حساسیت دارند، با توجه به میزان حساسیت و تحملتان مقداری از پنیر ماسکارپونه را در رژیم غذایی خود قرار دهید. اگر می توانید کمی ماست یا پنیر استفاده کنید، اگر امکانش هست مقداری ماسکارپونه به غذایتان اضافه کنید و ببینید بدن شما در برابر آن چه واکنشی نشان می دهد. ولی اگر میزان حساسیت شما شدید است بهتر است به سراغ پنیرهای غیر لبنی بروید.

فواید شگفت انگیز پنیر ماسکارپونه

طرز تهیه پنیر ماسکارپونه

تا  اینجا مطلب  خواص پنیر ماسکارپونه را بررسی کردیم. حال نحوه درست کردن این پنیر را به شما آموزش می دهیم، چون امکان دارد این پنیر را در فروشگاه های شهر خود پیدا کنید.

مواد لازم

  • آب لیمو ترش: یک قاشق غذاخوری
  • خامه غلیظ: یک لیوان

روش تهیه

  • خامه غلیظ را در ماهیتابه ای متوسط قرار دهید و آن را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید.
  • هنگامی که خامه به جوش آمد، آب لیمو ترش را به آن بیفزایید و به مدت ۱۵ دقیقه هم بزنید تا خامه سفت شود.
  • هنگامی که خامه سفت شد آن را از روی حرارت بردارید و درون ظرفی پر از آب و یخ قرار دهید و صبر کنید خنک شود.
  • الک یا پارچه ای نخی را روی کاسه ی بزرگ قرار دهید و خامه خنک شده را روی آن بگذارید و روی کاسه را بپوشانید و به مدت ۲۴ ساعت در یخچال بگذارید.
  • بعد از اینکه ۲۴ ساعت گذشت، آب اضافی خامه کاملا گرفته می شود و بدین صورت خامه ماسکارپونه غلیظ و سفت آماده است. شما می توانید آبی را که در ظرف جمع شده است در تهیه غذاهای دیگر استفاده کنید پنیری که به دست می آید چیزی حدود ۱ و ۱/۴ فنجان است. این پنیر را به مدت ۵ الی ۷ روز می توانید استفاده کنید.

بیان خواص پنیر ماسکارپونه

روش نگهداری پنیر ماسکارپونه

پس از آنکه ظرف ماسکارپونه را باز کردید، بایستی آن را در یخچال بگذارید و پس از گذشت ۵ تا ۷ روز می توانید آن را مصرف کنید. البته شما می توانید با گذاشتن این پنیر در فریزر عمر آن را به ۶ هفته الی ۲ ماه  می رسد. البته پنیری که در فریزر نگهداری می شود کمی از طراوت و بافت خود را از دست می دهد.  همچنین خواص پنیر ماسکارپونه فریز شده خیلی کم می شود. پس پیشنهاد می شود  از پنیر یخ زده در پخت و پز مثل تهیه سس، سوپ و دسرها استفاده کنید. نکته جالبی که وجود دارد این است که از پنیر یخ زده در طرز تهیه دسر تیرامسو استفاده نمی شود.

بیان مزایای پنیر ماسکارپونه

هنگامی که احساس کردید بوی پنیر خوشایند نیست و بافت آن سفت و شکننده شده است، به معنای این است که پنیر خراب شده است. همچنین اگر رنگ پنیر تغییر کرد می توانید متوجه شوید که پنیر خراب شده است. زمانی که رنگ سفید و براق پنیر رو به زردی می رود، نشان دهنده این است که پنیر خراب شده است و آن را باید دور بریزید.

پس از مطالعه فواید مصرف این پنیر برای اطلاع از خواص پنیر لیقوان و خواص پنیر پیتزا می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *