دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دروس تخصصی رشته الهیات و مهارت های مورد نیاز این رشته

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۳ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

اولین گام برای ورود به رشته الهیات این است که به خدا و موضوعات مذهبی معتقد باشید تا آسان تر مطالب درسی را فرا بگیرید. این مطلب به رشته الهیات می پردازد.

رشته الهیات مطالعه دین می باشد. این رشته تجربه انسانی است که به بررسی ایمان با توجه به افراد و فرهنگ های مختلف می پردازد. در این مطلب با این رشته و بازار کار آن در کشورمان آشنا می شوید.

آشنایی با رشته الهیات

هر فردی در مسیر زندگی با فراز و فرودهای فراوانی روبرو می شود که بعضی از آن ها در انتخاب راه درست می تواند تاثیرگذار باشند. انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب شغل هم از مواردی است که در آینده افراد تاثیر زیادی دارد. انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب شغل با یکدیگر ارتباط نزدیکی دارند و نمی توان آن ها را از هم جدا در نظر گرفت.

یکی از رشته هایی که داوطلبان کنکور می توانند در دفترچه انتخاب رشته آن را انتخاب کنند، رشته الهیات و معارف اسلامی است. بهتر است داوطلبان در خصوص رشته ای که قصد تحصیل در آن را دارند اطلاعات کافی کسب کنند تا با آگاهی بیشتری به انتخاب بپردازند.

در این رشته به مطالعه دین می پردازید. رشته مذکور تجربه انسانی است که به بررسی ایمان با توجه به افراد و فرهنگ های مختلف می پردازد. امروزه بیش از هر زمان دیگری از تاثیر عمیقی که دین بر انسان دارد، آگاه هستیم. حتی اگر خود ما هم پیرو آن نباشیم. رشته الهیات و معارف اسلامی جزو زیر شاخه های گروه علوم انسانی بوده که در حال حاضر در دو زبان عربی و فارسی در دانشگاه ها تدریس می گردد. در این مطلب قصد داریم شما را با رشته الهیات، گرایش ها و آینده شغلی این رشته آشنا نماییم.

ماهیت این رشته

اولین گام برای ورود به رشته و شاخه درسی الهیات این است که به خدا و موضوعات مذهبی اعتقاد داشته تا راحت تر مطالب درسی را درک نمایید. در این رشته دانشجویان در تلاش هستند تا به شناخت بهتر و بیشتری از خداوند رسیده و قلب خود را به پروردگار وابسته تر نموده تا مورد توجه و عنایت خداوند قرار بگیرند.

  •  آرون گروپس

دانشجویان در طی دوره تحصیلی با انواع ادیان الهی و کتاب آسمانی آن ها و سایر موارد آشنا می شوند. هدف از این رشته تربیت افرادی است که به آگاه سازی بیشتر مردم درباره خداوند، ادیان، مفاهیم اسلامی و … اقدام کنند. الهیات موضوعی چند رشته می باشد و به مطالعه زبان ها، مذاهب دنیا، علم، سیاست، روانشناسی و اخلاق می پردازد.

مهارت هایی که در طول تحصیل در رشته الهیات کسب می کنید با مهارت هایی که سایر فارغ التحصیلان رشته علوم انسانی و علوم هنری به دست می آورند، فرق دارد. اغلب کارفرمایان در این عرصه اذعان دارند که به دنبال افرادی با مهارت های ذیل می باشند:

  • روحیه کار گروهی
  • تمایل به یادگیری
  • مهارت های ارتباطی چه کتبی چه شفاهی
  • با انگیزه و مصمم برای رسیدن به هدف
  • شناسایی حل مسئله
  • خلاق و با ابتکار عمل
  • توانمند در تحقیق و پژوهش
  • قدرت مدیریت زمان

در ضمن با مطالعه این رشته می توانید مهارت های زیر را به دست آورید.

  • اطلاعات دشوار را جذب و حفظ نموده و موضوعات کلیدی را تعیین کنید.
  • می توانید ایده ها را به روش روشن و توسط نوشتن مقاله و بحث بیان نمایید.
  • اطلاعات مربوطه را غربال و انتخاب کرده و منطقی تر تفکر کنید.
  • از قدرت تخیل و خلاقیت بهره بگیرید.
  • رویکرد انتقادی نسبت به موضوعات معاصر داشته باشید.
  • به توسعه مهارت های ارزیابی، تحلیلی و انتقادی بپردازید.
  • عقاید و فرهنگ های مختلف را درک نموده و از رویکردی حساس استفاده نمایید.

هدف از شاخه درسی الهیات

معرفت به مفهوم شناخت بوده، شناختی که نخستین قدم از آشنایی و گام نهادن در مسیر قرب پروردگار می باشد. هر اندازه معرفت بیشتر و گسترده تر شود، آشنایی و قرب نیز کامل تر می شود تا جایی که همواره قلب انسان به خدای متعال وابسته بوده و در همه حال متوجه او خواهد بود.

هدف از رشته الهیات قدم نهادن در این مسیر می باشد. قدم گذاشتن در راهی که به یاری مطالعه، تحقیق، تلاش و توکل می توان به شناخت خود و خدای متعال دست پیدا کرد. این رشته دارای ۶ گرایش مختلف علوم قرآن و حدیث، فلسفه و حکمت اسلامی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، ادیان و عرفان و فقه شافعی، تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی می باشد.

هر دانشجوی این رشته باید به زبان عربی و ادبیات عرب تسلط داشت باشد و به آن علاقمند بوده زیرا برای ورود به حوزه قرآن و حدیث؛ مطالعه تاریخ و تمدن های کشورهای مسلمان، مطالعه کتب عرفانی و فلسفی یا پژوهش و مطالعه روی فقه و مبانی حقوق اسلامی؛ آشنایی با زبان عربی یک الزام اجتناب ناپذیر می باشد.

در ضمن دانشجوی رشته مذکور لازم است با زبان انگلیسی نیز آشنا بوده تا بتواند معارف اسلامی را بسط و توسعه دهد و در این زمینه به تبلیغ بپردازد. شایان ذکر است مدت مجاز تحصیل در مقطع لیسانس حدود هشت نیم سال تحصیلی است. البته این مهلت می تواند مطابق تبصره و قوانین اعلامی از سوی وزارت علوم به دانشگاه تغییر یابد و دانشجو تا مدتی که همه واحدهای درسی خود را بگذراند می تواند در چارچوب قوانین دانشگاه به تحصیل ادامه دهد.

از این رو دانشجویان شاخه الهیات هم باید با اطلاع از دروس عمومی و اختصاصی شان به تحصیل در مدت ۴ سال یا هشت نیم سال تحصیلی و بیشتر اقدام نماید.

دروس مشترک گرایش های مختلف الهیات و معارف اسلامی

از جمله دروس مشترک گرایش های مختلف الهیات و معارف اسلامی موارد زیر می باشد.

تاریخ اسلام/ منطق/ اعراب قرآن/ صرف و نحو عربی کاربردی/ قرائت و درک مفاهیم متون فقهی و تفسیری/ ترجمه عربی به فارسی و فارسی به عربی/ قرائت مطبوعات و استفاده از رادیو و تلویزیون/ قرائت و درک مفاهیم متون معاصر/ قرائت و درک مفاهیم متون عرفانی/ زبان تخصصی/ روش تحقیق/ مبانی جامعه شناسی/ مبادی فقه و اصول/ آشنایی با علوم اسلامی/ آشنایی با ادیان بزرگ، فقه مقدماتی و تفسیر.

دروس تخصصی در گرایش های الهیات

در این بخش به دروس تخصصی گرایش های مختلف الهیات اشاره می شود.

  • گرایش علوم قرآن و حدیث:

تاریخ قرآن/ تاریخ تفسیر قرآن کریم/ فقه الحدیث/ تاریخ حدیث/ علوم قرآنی/ تفسیر قرآن کریم/ تاثیر قرآن کریم در پیدایش علوم ادبی/ علوم بلاغت و مروری بر نهج البلاغه.

  • گرایش فلسفه و حکمت اسلامی:

کلام/ حکمت عملی/ فلسفه اسلامی/ منطق/ تاریخ فلسفه اسلامی/ متون فلسفی به زبان خارجی/ تاریخ فلسفه غرب/ عرفان و متون فلسفی به زبان خارجی.

  • گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی:

فقه مقارن/ فقه/ آیات احکام/ اصول فقه/ احادیث فقهی/ تاریخ فقه و فقها/ حقوق بین الملل اسلام/ حقوق جزای خصوصی اسلام/ آیین دادرسی اسلام/ قواعد فقه مدنی/ حقوق جزای عمومی اسلامی/ حقوق خانواده/ حقوق تطبیقی/ کلیات حقوق.

  • گرایش تاریخ و تمدن ملل اسلامی:

تاریخ نگاری در اسلام/ وضع کنونی جهان اسلام/ تاریخ هنرهای اسلامی/ تاریخ اسلام از آغاز خلافت عباسی تا پایان آل بویه/ تاریخ اسلام از سلاجقه تا سقوط بغداد/ تاریخ اسلام در مغرب و اندلس/ تاریخ اسلام در مصر و شام/تاریخ تشکیلات اسلامی/ کلیات فرهنگ و تمدن اسلامی/ متون تاریخی/ اسلام شناسی در غرب/ اسلام در برخورد با غرب و استعمار/ تاریخ آموزش و پرورش در اسلام/ متون جغرافیایی/ تاریخ علوم در اسلام/ جغرافیای تاریخی اسلام و تاریخ تشیع.

  • گرایش ادیان و عرفان:

تاریخ فرق اسلامی/ معارف شیعه/ تاریخ فلسفه غرب/ تاریخ فلسفه اسلامی/ تفسیر عرفانی قرآن/ کلیات علم کلام/ تاریخ تصوف/ متون عرفانی فارسی/ ادیان ابتدایی و قدیم/ متون ادیان و عرفان به زبان خارجی/ ادیان ایران پیش از اسلام/ ادیان هند/ دین یهود و مسیحیت/ دین بودا و خاور دور/ روش شناسی ادیان.

  • گرایش فقه شافعی:

فقه شافعی احکام عملی اسلام نظیر عبادت/ معاملات/ قضا و شهادت/ اصول از دیدگاه مذهب شافعی آموزش داده شده و در این گرایش تنها داوطلبان اهل سنت پذیرفته می شوند.

توانایی های مورد نیاز این رشته

همانطور که پیشتر اشاره شد هر دانشجوی این رشته باید به زبان و ادبیات عرب تسلط داشته و به آن علاقمند باشد زیرا برای ورود به عرصه قرآن و حدیث و … آشنایی با زبان عربی الزامی اجتناب ناپذیر می باشد. همچنین دانشجو باید با زبان انگلیسی هم آشنا باشد تا بتواند به توسعه و بسط معارف اسلامی بپردازد و در این زمینه مبلغ باشد.

این آشنایی برای گرایش ادیان و عرفان ضروری تر بوده زیرا کتب مذهبی سایر ادیان به زبان عربی نوشته شده و برای مطالعه این کتاب ها باید حداقل به زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی تسلط داشت. همچنین دانشجوی الهیات باید مسائل و مباحث یا وقایع تاریخی را به خوبی تجزیه و تحلیل نموده نه این که فقط به حجم محفوظاتش اضافه نماید.

آینده شغلی

برای بیشتر دانشجویان، مدرک الهیات راهی به سوی فراخواندن آن ها جهت کار در اماکن مذهبی می باشد. مدرک الهیات گامی موثر برای شروع هر فردی است که قصد دارد ایمان خود را قوی تر دنبال کند. خواه به عنوان روحانی، کارشناس یا وزیر. ضمنا دانشجویان این رشته در زمینه های مختلفی از جمله مطالعه و تحقیق، نویسندگی، تدریس و مشاغل دیگر فعالیت می کنند.

دانشجوها طیف وسیعی از مهارت ها را توسط الهیات مانند نوشتن واضح، تفکر انتقادی، حل مسئله و تحلیل اتفاقات اجتماعی و تاریخی را فرا می گیرند. از این رو از دانشجویان الهیات در فعالیت های روزنامه نگاری، سیاست، حسابداری و پلیسی مشغول می شوند. ضمنا درصد زیادی از دانشجویان الهیات برای حرفه ای شدن در رشته حقوق به ادامه تحصیل می پردازند. بیشتر فارغ التحصیلان نیز در پایان درس برای امور خیریه، سازمان های غیر دولتی چه با ماموریت مذهبی یا بدون آن پیش گام هستند.

در پایان این مطلب از همراهی شما سپاسگزاریم و امیدواریم از مطالب ارائه شده نهایت استفاده را برده باشید. همچنین برای آشنایی با سایر رشته های تحصیلی از جمله رشته حقوق بین الملل و رشته علوم قضایی کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *