دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

ویژگی های مروارید اصل و روش های تشخیص آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۵ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع مروارید های اصل اغلب دراای خصوصیات ویژه و منحصر به فردی هستند که با این خصوصیات از مروارید های تقلبی متمایز خواهند شد. به هر حال شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با تمام ویژگی های مروارید اصل و همچنین چگونگی تشخیص اصل بودن آن آشنا شوید.

به طور کلی مروارید که با نام علمی Pearl نیز شناخته می شود گوهری درخشان و سخت می باشد که در بدن انواعی از نرم تنان دو کفه ای به نام صدف مروارید و به ندرت توسط حلزون ها به وجود می آید. امروزه تشخیص اصل یا تقلبی بودن مرواریدها تا حد زیاد سخت شده و شما بایستی ویژگی های مروارید اصل را برای تشخیص مد نظر قرار دهید.

آشنایی با ویژگی های مروارید اصل

بهتر است بدانید که مرواریدها در واقع اشیای بسیار باارزشی هستند که از زمان کشف شان در دوران باستان مردم هر روزه ماشین آلات مروارید جعلی تولید می کنند که این مسئله تشخیص مروارید اصل را بسیار سخت کرده است. به همین خاطر به صراحت می توان گفت که درک تفاوت اساسی این دو مهم است و به شما کمک خواهد کرد تا در عرض چندین دقیقه مروارید اصل را از بدل آن تشخیص دهید.

خصوصیات و ویژگی های مروارید اصل

جالب است بدانید که یک مروارید واقعی معمولا توسط صدف های مروارید دار درون آب شیرین یا نمک تولید خواهد شد و بسته به اینکه انسان درگیر باشد یا خیر این اشیاء باارزش و ارگانیک می تواند طبیعی یا تقلبی باشد. همچنین لازم به ذکر است که تقریبا تمام مروارید های موجود در بازار امروزه تقلیدی هستند.

مروارید های طبیعی که بدون دخالت انسان تشکیل شده اند بسیار نادر و از نظر تجاری نیز مقرون به صرفه نخواهند بود. در مقال مرواریدهای تقلبی یا تقلیدی مهره هایی ساخته شده توسط بشر هستند که اغلب  از شیشه، پلاستیک، آلباستر یا پوسته های ساخته می شوند که دارای پوشش مروارید خواهند بود تا ظاهری مشابه مروارید های واقعی داشته باشند.

توجه داشته باشید که برخی از مروارید های جعلی به راحتی قابل مشاهده هستند اما برخی دیگر بسیار نزدیک به موارد واقعی هستند و تشخیص آن ها بسیار سخت خواهد بود. به همین خاطر در ادامه برخی از روش های راحت و آسان را در ادامه بیان کرده ایم که به شما کمک می کند تا تشخیص مروارید اصل از بدل برایتان بسیار راحت شود و با بسیاری از ویژگی های مخصوص مروارید های اصل نیز آشنا شوید:

چگونگی تشخیص مروارید اصل

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مرواریدهای اصل نواقص جزئی دارند:

جالب است بدانید که شکل ظاهری مروارید های اصل معمولا کاملا گرد و قرینه نیست. اگر به خوبی دقت کنید در مروارید های اصل به احتمال زیاد به نواقص ریزی بر خواهید خورد که اتفاقی زیبایی کار هستند. در واقع منظور از نواقص می تواند اندکی ناصافی یا بی تقارنی در برخی قسمت ها باشد.

به دلیل همین ایرادهای جزئی است که میزان بازتاب نور در زوایای مختلف اغلب مروارید های اصل یکسان نیست و این مرواریدها عمق درخشش بیشتری از خود به نمایش می گذارند. در مقابل مرواریدهای تقلبی اغلب از ظاهری کاملا بدون نقص برخوردار هستند یعنی کاملا مدور بوده و از هر سمت و زاویه ای که به آن نگاه کنید درخشندگی و تلالوی یکسانی را مشاهده می کنید.

البته لازم به ذکر است که مروارید های اصل نیز برخی کاملا گرد و مدور با سطحی بسیار صیقلی و یک دست خواهند بود اما مروارید های اصل با چنین مشخصاتی کم گیر می آید و بعید است که به تعداد زیاد در گردنبندهای مروارید رشته ای استفاده شود.

نکته دیگر اینکه گاهی ناصافی های سطح مروارید های اصل با چشم غیر مسلح به راحتی قابل رویت نیست اما در زیر میکروسکوپ حتما مشهود خواهد بود.

روش های تشخیص مروارید اصلی

مروارید اصل دارای درخشش روشن و واضحی است:

در واقع درخشش واژه ای است که جواهرسازان برای توصیف میزان کمی و کیفی انعکاس نور سنگ های قیمتی استفاده می کنند. درخشش و برق مروارید هم بخشی از زیبایی این گوهر گران بها خواهد بود. مروارید باکیفیت بایستی دارای درخششی روشن و واضح باشد و در معرض نور به خوبی بدرخشد. حتی گفته شده زمانی که از نزدیک به آن نگاه می کنید باید بتوانید کمی از انعکاس خود را نیز مشاهده نمایید.

مشکل اصلی این است که درخشش مروارید های اصل اما با کیفیت پایین اغلب در حد کدر و اصطلاحا گچی است و به همین دلیل گاهی شاید با مرواریدهای تقلبی اشتباه گرفته شود. بنابراین صرفا از روی تست درخشش نمی توان به اصالت کار پی برد.

مروارید اصل در زیر نور انعکاس رنگی خواهد داشت:

به طور کلی اغلب مروارید های باکیفیت در زیر نور، انعکاسی رنگی بر رویشان پدیدار خواهد شد که در اصطلاح آن را Overtone می خوانند. انعکاسی که به سختی با همین ظرافت در مرواریدهای تقلبی قابل کپی است. برای مثال مرواریدی که بر سطح آن در معرض نور هاله ای از نور های رنگی ایجاد می شود به احتمال زیاد تقلبی نیست.

البته این نکته را فراموش نکنید که برخی مروارید های اصل دارای اورتن محسوس نیستند و به همین خاطر اگر در مورد مرواریدی به چنین مشخصه ای برنخوردید لزوما به معنای تقلبی بودن آن نیست.

انعکاس رنگی نور در مروارید اصل

در محل سوراخ مروارید به دنبال سر نخ بگردید:

معمولا مرواریدهایی که قرار است برای گردنبند یا دستبند استفاده شوند با استفاده از مته های مخصوص سوراخ خواهند شد تا قابل استفاده با بند و زنجیر باشند. شما می توانید از روی مشاهده دقیق محل این سوراخ به گمانه زنی هایی برسید. به خاطر داشته باشید که پوشش رنگی مرواریدهای تقلبی در اطراف جای مته اغلب بر اثر استفاده مکرر و سایش مرواریدها به یکدیگر دچار رنگ پریدیگی می شوند و بدنه زیرین آن که می تواند شیشه ای یا پلاستیکی باشد مشخص خواهد بود.

مروارید اصل هنگام سایش با دندان ناهمواری هایی دارد:

یکی دیگر از ویژگی های مروارید اصل این است که هنگام سایش به دندان حسی حاکی از دارا بودن بافتی با ناهمواری های ریز و حالتی شن دار گونه خواهد داشت. اما در مقابل سطح مرواریدهای تقلبی کاملا صاف و صیقلی خواهند بود. البته لازم به ذکر است که مروارید های اصلی که به خوبی پولیش و پرداخت شده باشند نیز احتمالا صاف و هموار به نظر خواهند آمد.

تفاوت مروارید تقلبی با اصلی

مروارید اصل در اثر سایش حالت اصطکاک ایجاد می کند:

برای اینکه بتوانید مرواریدهای اصل را تشخیص دهید بایستی بدانید که این مرواریدها معمولا بر اثر سایش به یکدیگر کمی حالت اصطکاک ایجاد می کنند که به دلیل همان نواقص جزئی و ناصافی های ریز خواهد بود. اما در مقابل مرواریدهای تقلبی اغلب بر اثر سایش به یکدیگر سر می خورند و همچنین از سایش مروارید های اصل به یکدیگر چه بسا مقداری خاکه یا پودر نیز حاصل گردد.

مروارید اصل در اثر تماس سرد و خنک به نظر می آیند:

توصیه می شود که مروارید های مشکوک را در دست تان بگیرید و ببینید که چه حسی روی پوست تان ایجاد می کند. معمولا مروارید های اصل در چندین ثانیه اول یعنی پیش از اینکه بر اثر تماس با دست تان گرم شوند سرد و خنک به نظر خواهند آمد. خنکی ای که مشابه حس پای برهنه روی سنگ مرمر خواهد بود.

در مقال مروارید های تقبلی پلاستیکی اغلب هم دمای اتاق به نظر می رسند و زودتر در دست گرم خواهند شد. البته مروارید های غیر اصل شیشه ای و با کیفیت ساخت بالا نیز ممکن است به سردی مروارید های اصل به نظر بیایند. پس این مورد به تنهایی آزمایش چندان قابل اطمینانی نخواهد بود.

وییگی های بی شمار مروارید اصل

مروارید های اصل نسبت به سایزشان کمی سنگین تر هستند:

توصیه می شود که یکی از دو مروارید را چندین مرتبه بالا بیندازید و به وزن شان دقت کنید. معمولا مروارید های اصل به نسبت سایزشان کمی سنگین تر هستند در حالی که مرواریدهای تقلبی به ویژه انواع پلاستیکی بسیار سبک به نظر خواهند آمد.

در واقع برخی از انواع مرواریدهای تقلبی شاید حتی به طرز اغراق آمیزی سنگین تر از سایزشان باشند. البته که این آزمایش دارای درصد خطای بالایی خواهد بود زیرا قضاوت وزن جسمی به این کوچکی می تواند برای افراد غیر حرفه ای با چالش های زیادی همراه باشد.

همچنین در ادامه نیز پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با خواص سنگ لاجورد و خصوصیات سنگ عقیق نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *