دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اصلی ترین دلیل کند شدن شیشه بالابر چیست؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۳۱ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

بیشتر خودروهای مدرن به شیشه بالابر برقی مجهز هستند که از طریق یک سوییچ عمل می کند. در این مطلب قصد داریم به دلیل کند شدن شیشه بالابر خودرو بپردازیم.

در صورتی که خودرو شما به شیشه بالابر برقی مجهز است و مدتی است با ایراد کندی روبرو شده است. با این مطلب همراه ما باشید تا دلیل کند شدن شیشه بالابر خودرو را بدانید.

دلیل کند شدن شیشه بالابر خودرو

بیشتر خودروهای مدرن و امروزی به شیشه بالابر برقی یا اتومات مجهز هستند که از طریق یک سوییچ عمل می کنند. موتور و تنظیمات شیشه بالابر ممکن است در طی زمان آسیب دیده یا فرسوده شود. در صورتی که با مشکل کند شدن شیشه بالابر خودرو روبرو شده اید و به دنبال دلیل این موضوع هستید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

۱. فیوز سوخته است

یک دلیل کند شدن و یا گیر کردن شیشه بالا بر خودرو ممکن است به سوختن فیوزها مربوط باشد. اگر تمام شیشه ها از کار افتاده اند به احتمال زیاد فیوز سوخته است.برای پیدا کردن جعبه فیوز و فیوز برقی مرتبط با شیشه به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید. جعبه فیوز به طور معمول در زیر کاپوت ماشین قرار دارد. به این ترتیب فیوز سوخته را پیدا کرده و آن را تعویض نمایید.

۲. قفل ایمنی کودک فعال شده است

گاهی مواقع ممکن است قفل ایمنی کودک فعال شده و از بالا و پایین رفتن شیشه ها جلوگیری می کند. به این ترتیب مطمئن شوید که قفل ایمنی کودک فعال نشده است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

۳. موتور شیشه بالابر ایراد پیدا کرده است

کلیدهای شیشه بالابر خودرو را فشار داده و به صدای خارج شده از درون درب گوش بدهید. در صورتی که صدایی شنیده شد به احتمال قوی سوییچ در حال کار بوده ولی موتور شیشه بالابر ایراد پیدا کرده و از کار افتاده است. به عبارتی اگر موقع فشار کلید ، شیشه دچار لرزش شد و یا از موتور صدای ناله ای خارج شد، به احتمال زیاد موتور ایراد پیدا کرده است. و یک دلیل دیگر کند شدن شیشه بالابر خودرو خواهد بود.

متاسفانه راهکار سریعی برای حل مشکل وجود نداشته و برای تعمیر یا تعویض نیاز است که به تعمیرگاه مراجعه شود.به این ترتیب ایراد یا خرابی موتور شیشه بالابر ، ممکن است علت کندی شیشه بالابر باشد. موتور شیشه بالابر در خودرو به قطعه ای اطلاق می شود که سبب بالا و پایین رفتن شیشه در هر چهار سمت دربها می شود.

این سیستم بر پایه اتصال برق و جریان توسط یک مدار الکتریکی کار می کند. با فشردن کلید، برق به مدار وارد می شود و سیگنال به موتور بالابر شیشه فرستاده می شود. این کار به معنی بالا رفتن و پایین آمدن شیشه است. می توان گفت موتور بالابر برقی شیشه های ماشین سیستمی ساده ولی کارامد می باشند که در درون خودرو نصب شده و عملکرد شیشه ها را کنترل می کنند.

هنگامی که شیشه بالا بر ایراد پیدا می کند یا به هر علتی از کار می افتد ، پنجره در هر وضعیتی که پیش از خرابی موتور پنجره قرار داشته، در همان وضعیت متوقف می شود. چنانچه پنجره خودرو موقع خرابی موتور الکتریکی بالابر شیشه باز باشد، می تواند خطر امنیتی برای خود به دنبال داشته باشد. در این شرایط نمی توان خودرو را به همان حالت رها کرد.

شایان ذکر است این موتور شامل چهار سوراخ در موقعیت های مختلف بوده که برای نصب تعبیه شده اند. این قطعه عموما با جریان دی سی و ولتاژ ۱۲ ولت عمل می کند. همچنین ضد آب بوده و مطابق استاندارد ایزو با کد ایزو ۹۰۰۱ ساخته می شود.

۴. سوییچ شیشه بالابر خراب است

به سوییچ شیشه بالابر خودرو را بررسی کنید. برای پیدا کردن مشکل از یک ولت سنج کمک گرفته و در صورتی که ولتاژ مقداری در حال جهش باشد احتمال می رود سوییچ شیشه بالابر خراب شده است.

۵. سوییچ درب عقب ایراد پیدا کرده است

شیشه بالابر صندلی های عقب را با کلید اصلی درب طرف راننده بالا و پایین برده و اگر مشاهده کردید که فیوز و بالابر خودرو کار می کند احتمالا سوییچ درب عقب ایراد پیدا کرده است.

۶. سیم کشی موتور شیشه بالابر ایراد پیدا کرده است

گاهی مواقع، مشکل کندی شیشه بالابر به ایراد در سیم کشی موتور شیشه بالابر باز می گردد. به این ترتیب از یک آمپرسنج کمک گرفته و در صورتی که مشاهده شد موتور بالابر توان کار ندارد. احتمالا ایراد به سیم کشی آن مربوط است. این موضوع می تواند به علت سایش عمومی یک مولفه روی دهد.

در صورتی که با فشردن سوییچ بالابر ، بالا یا پایین رفتن شیشه ممکن نبود، احتمالا ایراد الکتریکی است. سیم کشی فرسوده یا خراب می تواند سبب کندی یا توقف عملکرد شیشه ها گردد. این مورد اکثرا در خودروهای قدیمی روی می دهد و تعمیر آن به تنهایی دشوار بوده و نیاز است به تعمیرگاه مراجعه شود.

۷. جریان برق قطع شده است

برای این که شیشه برقی خودرو عملکرد درستی داشته باشد، باید جریان برق کافی را دریافت نماید. این نیروی الکتریکی از باتری خودرو گرفته می شود. در صورتی که برق این مدار قطع گردد، دیگر نمی توان با فشردن سوییچ شیشه بالابر، شیشه را بالا یا پایین برد. پیش از هر اقدامی باید جریان برق به این سوییچ برسد.

چگونه شیشه بالابر را به تنهایی تعمیر کنیم؟

هنگام روبرو شدن با مشکل کندی یا گیر کردن شیشه خودرو بهترین راه این است که به تعمیرگاه مراجعه شود. ولی در صورتی که با شیشه ای پایین در یک وضعیت بحرانی (باران و طوفان) روبرو باشید می توانید راهکارهای زیر را تست کنید.

  • درب خودرو را محکم ببندید.
  • خودرو را روشن کرده و مطمئن شوید که جرقه زدن در وضعیت روشن قرار دارد. از یک همراه بخواهید تا کلید شیشه بالابر را فشار داده و نگاه دارد. شیشه خودرو را به آرامی توسط دست های خود بالا برده و البته مراقب باشید دست و انگشت شما گیر نکند.
  • موقع عیب یابی ؛ هر دو سوییچ طرف راننده و سوییچ طرف خراب را امتحان کنید و به سمت مورد نظر فشار بدهید.
  • درب ماشین را محکم بسته و در صورت حل نشدن مشکل در اولین تلاش، آن را تکرار نمایید. شیشه خودرو برای بالا و پایین رفتن به غلتک های متکی می باشد. اگر شیشه موقع پایین آمدن از مسیرش خارج شد، می توان با اعمال فشار و بستن محکم درب، شیشه را به طور موقت تعمیر کرد. اگر شیشه بالا نرفت آن را پایین نیاورده و به یک تعمیرکار بسپارید.
  • در صورتی که بستن محکم درب خودرو یا فشار کلید تاثیری نداشت. سعی کنید با مشت یا یک شی به درب ضربه زده و البته مراقب باشید به دست یا درب خودرو صدمه ای وارد نشود.

این راهکارهای عیب یابی تنها به عنوان یک راه حل موقتی موثر می باشند. در صورتی که نتوانستید شیشه خودرو را بالا ببرید. بهتر است آن را به یک تعمیرکار بسپارید و از دستکاری بیشتر اجتناب کنید. به احتمال قوی، خرابی شیشه بالابر ناشی از خرابی مکانیکی درون آن باشد. که به دلیل یک موتور معیوب، ایراد در سیم کشی یا کلید بالابر، ایراد در تنظیم کننده و … باشد. از این رو یک تعمیرکار دلیل کند شدن عملکرد شیشه بالابر را به راحتی پیدا کرده و نسبت به رفع آن سریعتر اقدام می کند.

از همراهی شما تا پایان این مطلب سپاس گزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای اطلاع از دلیل کار نکردن برف پاک کن خودرو و علت خروج آب از اگزوز روی لینک های اشاره شده کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *