دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص تربد و توصیه مصرفی این گیاه

  • سعیده ستاری
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

خواص تربد فراوان است و در درمان بیماری های مختلفی استفاده می شود. البته در مصرف این گیاه شگفت انگیز باید احتیاط کنید و مصرف این گیاه برای افراد گرم مزاج توصیه نمی شود.

خواص تربد بی شمار است و در درمان بیماری های مختلفی چون نقرس، رماتیسم و بیماری های گوارشی کاربرد فراوانی دارد. در این مقاله انواع مزایا و فواید این گیاه را بررسی می کنیم.

معرفی خواص تربد

آشنایی با خواص تربد

اکنون به این موضوع  می پردازیم که گیاه تربد چیست. گیاهی است چند ساله با ساقه های پیچ در پیچ و بالا رونده، شکل برگ هایش مانند قلب است و سرشار از کرک، در انتهای ساقه که گل هایش به رنگ آبی کبود است. در طب سنتی به نام های تِربد، تُربِد، تُربید و غیره معروف است. ساقه ای که در زیر زمین قرار دارد به دلیل صمغی که دارد در طب سنتی کاربرد زیادی دارد. سطح آن صاف نیست و پستی و بلندی های زیادی دارد همچنین شیار های طولی نامنظمی دارد.

رنگ ساقه بیرون از زمین تیره کمی به سمت قرمزی و مغز آن بعد از اینکه شکسته می شود سفید و روشن است و سوراخ های واضح و مشخصی در آن دیده می شود که سرشار از ماده ی صمغی به صورت قطرات کوچک زرد رنگ است. از صمغ این گیاه برای رفع یبوست استفاده می شود چون صمغش اسهال آور است.

این گیاه دارای طبعی گرم و خشک است و طعم ساقه زیرزمینی بی مزه است یعنی اصلا طعم ندارد و بعد از گذشت چند دقیقه طعم تهوع آوری پیدا می کند. نوع عالی این گیاه تو خالی، سبک و شکننده است. به آسانی نرم و سائیده می شود.

شاخص ترین خواص تربد

مزایا

از فواید شگفت انگیز این گیاه می توان به تب بر، ادرار آور و یبوست زدای آن اشاره کرد. از این گیاه برای رفع یبوست استفاده می کنند، همچنین داروی خوبی برای آرام کردن درد های مفاصل، نقرس و روماتیسم است. از ساقه و سرشاخه های له شده و گرم تربد برای بعد از وضع حمل برای درمان کولیک نوزاد استفاده می کنند و جهت بازسازی نسوج به پشت زنان می اندازند.

  •  آرون گروپس

ریشه این گیاه خاصیت اسهال آوری دارد. علاوه بر این، زمان هایی که مار یا عقرب انسان را نیش می زنند از ریشه این گیاه برای درمان این امر استفاده می شود. این گیاه مسهل بلغم و رطوبت های رقیق است. برای بیرون آوردن و کاهش صفرا و اخلاط سوخته کاربرد فراوانی دارد.

اگر این گیاه به همراه زنجبیل خورده شود. مسهل بلغم غلیظ است. یکی دیگر از خواص تربد در پاکیزگی بلغم و رطوبت رحم  و معده بسیار تأثیر دارد. به درمان بیماری های ناراحتی های اعصاب، فلج، سرفه های ناشی از رطوبت معده و سیاتیک کمک می کند. استفاده از این گیاه به همراه روغن بادام و تخم کتان برای از بین بردن سرفه مزمن و درد سینه مفید و مؤثر است. همچنین اگر با پوست هلیله کابلی استفاده شود برای درمان بیماری مالیخویا، صرع و جنون مفید است.

فایده تربد

پیشنهاد می شود هنگامی که از ریشه گیاه دارو تهیه می کنیم سعی کنید آن را زیاد نکوبید و از گرم کردن زیاد آن خودداری کنید، چون باعث چسبیدن گرد نرم گیاه به روده ها می شود. گرد نیم کوب آن بهتر است با زنجبیل و شکر سرخ و به همراه آب گرم خورده شود. اگر باید با نمک خورده شود، بهتر است به همراه آب سرد خورده شود.

عوارض

استفاده از این گیاه به عنوان خوراکی توصیه نشده است. اثرات قوی روی روده دارد که امکان دارد دستگاه گوارش را تحریک کند. مانند اسهال، استفراغ و همچنین از دست دادن مواد مهمی چون پتاسیم.

هشدارهای مصرف تربد

استفاده از این گیاه برای افرادی که طبع گرمی دارند، مضر است. اگر افراد گرم مزاج در شرایطی بودند که باید این گیاه را مصرف کنند، ابتدا پوست سیاه آن را تراشیده سپس به همراه روغن بادام یا روغن پسته آن را چرب کرده و بعد با کتیرا بخورند. البته نباید بیش از اندازه آن را چرب کرد. چون در این صورت فایده اسهال آور بودن آن کاهش پیدا می کند.

 

توضیح در مورد خواص تربد

نحوه استعمال تربد

میزان استفاده خوراکی ریشه تا ۱۲ گرم است  و در دمنوش ها مقدار استفاده آن ۲۰ گرم است. میزان استفاده از صمغ تربد ۱ الی ۳ گرم است. اگر تربد را با روغن بادام چرب کنید از فواید آن کم می شود. هر چه بیشتر چرب کنیم از فواید و اثرات خوب این گیاه بیشتر کم می شود. در مواقعی که لازم است برای کاهش تأثیر تربد استفاده می شود، به این تربد، تربد تدبیر شده می گویند.

برای مطالعه فواید درمانی دیگر گیاهان دارویی همچون خواص گیاه باریچه و خواص گیاه دافنه می توانید این مطالب را دنبال نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *