دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

انحراف چشم را چگونه درمان کنیم؟

  • پروین حیدریان
  • ۹ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

انحراف چشم یا استرابیسم عبارت است از هماهنگ نبودن حرکت عضلات چشم یا عدم توانایی تمرکز بین دو چشم که باعث می ‌شود چشم‌ ها در جهات متفاوتی قرار بگیرند و حتما باید درمان انحراف چشم را با مراجعه به متخصص شروع نمایید.

گاهی ممکن است ناهماهنگی بین دو چشم کاملا واضح باشد، به این صورت که در حالتی که یک چشم مستقیما به سمت جلو نگاه می کند، چشم دیگر به سمت خارج، داخل، پایین و یا بالا چرخیده باشد. گاهی اوقات چشم چرخیده به وضعیت اصلی و مستقیم بر می گردد و چشم مستقیم از موقعیت خود خارج شده و دچار انحراف می شود. در این حالات چشم دچار انحراف شده است و باید نزد پزشک رفته و به درمان انحراف چشم پرداخت.

نام علمی انحراف چشم استرابیسم است. متخصصان چشم می گویند هنگامی که تعادل بین عضله های چشم و رابطه های عصبی که با مغز وجود دارد به درستی عمل نکند باعث بروز برخی اختلالات تکاملی عضلانی و رشدی می شود. انحراف چشم ممکن است در هر رده سنی اتفاق بیفتد. گاهی ممکن است فرد به صورت مادر زادی مبتلا به انحراف چشم باشد یا ممکن است بعد از چند ماه تا یک سال بعد از تولد دچار انحراف چشم شود که در اینگونه مواقع فرد نیازمند درمان انحراف چشم می باشد.

انحراف چشم و دلایل آن

بررسی علل ایجاد و درمان انحراف چشم

انحراف چشم در بزرگسالان ممکن است به دلایل مختلفی مانند ضربه و تصادف، ابتلا به بیماری های مغزی و اعصاب و … رخ دهد. گاهی اوقات ممکن است دید یک چشم فرد به هر علتی کاهش یابد، این حالت نیز ممکن است علت انحراف چشم باشد. به طور مثال یک چشم فرد دچار مشکلات شبکیه، آب مروارید، آب سیاه و یا مشکلات دیگر شود، در این حالات تعادل بین دو چشم برقرار نشده و ممکن است چشم دیگر و یا هر دو چشم دچار انحراف شوند.

استرابیسم یا انحراف چشم در کودکان و به طور مادرزادی رایج تر است. درمان و اصلاح انحراف چشم به ویژه در کودکان بسیار اهمیت دارد زیرا بی توجهی و عدم درمان ممکن است موجب کاهش دید و وضعیت دایمی حالت چشم ها به صورت انحراف شود. افراد مبتلا به انحراف چشم همیشه از دو بینی خود ناراحت هستند. از این رو هر چه زودتر شروع به درمان انحراف چشم کنند، دید بهتر و ظاهر چشمی زیبا را تا آخر عمر خواهند داشت.

انحراف چشم و درمان آن

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

علل ایجاد انحراف چشم

به دیواره خارجی هر چشمی شش عضله چسبیده است که این شش عضله وظیفه کنترل حرکات چشم را بر عهده دارند. دو عضله از این شش عضله مسئول راست و یا چپ بردن حرکت چشم هستند و چهار عضله دیگر مسئول حرکت چشم به سمت پایین و یا بالا و یا کنترل حرکات مورب چشم هستند. برای تمرکز هر دو چشم بر روی دید یک نشانه مشخص باید تمامی عضلات چشم با یکدیگر و با عضلات چشم دیگر هماهنگ باشند. هر دلیلی که در این هماهنگی اختلال ایجاد نماید، منجر به انحراف چشم یا استرابیسم می شود. نقش کنترل مغز نیز بر عضلات چشمی بسیار اهمیت دارد. از این رو کودکان مبتلا به مشکلات مغزی مانند عقب افتادگی، فلج مغزی، تومورهای مغزی و هیدروسفالی بیشتر دچار انحراف چشم می شوند. آب مروارید، ضربه یا صدمات چشم و یا هر عاملی که منجر به کاهش دید فرد شود، می تواند علت انحراف چشم نامیده شود.

انحراف چشم و دلیل ایجاد آن

درمان بیماری انحراف چشم

بیماری انحراف چشم در هر فردی به دلایل خاصی مربوط می شود و نوع درمان های انحراف چشم نیز در آن ها با هم فرق دارد. درمان انحراف چشم بستگی به سن بیمار دارد که این درمان ها شامل جراحی، تجویز عینک، استفاده از دارو های خاص، بستن و یا درمان تنبلی چشم هستند. اگر بیماری دیگری در بدن منجر به انحراف چشم شده باشد، ابتدا باید آن بیماری مورد درمان قرار بگیرد سپس انحراف چشم را مورد درمان قرار دهید. انحراف چشم در کودکان موجب تنبلی چشم در آن ها می شود بنابراین هر چه زودتر اقدام به درمان آن نمایید و از روش های موثر در تقویت چشم استفاده نمایید.

   درمان انحراف چشم

درمان خانگی انحراف چشمها (استرابیسم)

عدم هماهنگی بین چشم ها را استرابیسم می گویند، حال در چنین شرایطی به منظور ایجاد هماهنگی بین چشم ها  از روش های مختلفی همچون استفاده از عینک، لنز و جراحی استفاده می شود. البته برخی تمرینات ورزشی موثر نیز در این زمینه وجود دارند که می توانند تاثیرات مثبتی برای حل این مشکل داشته باشند، در زیر با این موارد آشنا می شوید :

استفاده از چشم بند

ساده ترین درمان خانگی برای استرابیسم می باشد، برای این منظور چشم سالم خود را را با یک چشم بند تمیز ببندید، حال چشم دارای انحراف مجبور می شود تا عضلات ضعیف خود را برای دید بهتر تقویت کند، برای حصول نتیجه باید چند ساعت در روز را از این چشم بند استفاده کنید، طول درمان با چشم بند باید تحت نظر پزشک انجام گیرد و درمان آن می تواند چند ماه یا حتی چند سال به طول بیانجامد.

درمان استرابیسم

ورزش

انجام برخی تمرینات ورزشی نیز می تواند در رفع انحراف چشم ها موثر واقع شود؛ تمرینات عضلانی ماهیچه ای چشم دقیقا مانند تمرینات ورزشی عمل کرده و موجب تقویت عضله چشم خواهند شد، ضمن اینکه چشم ها در نتیجه انجام دادن این ورزش ها قوی تر شده و در برابر آسیب ها مقاومت آنها افزایش می یابد.

متخصصان چشم پزشکی عقیده دارند به دلیل متفاوت بودن دلایل بروز بیماری انحراف چشم در افراد مختلف، ورزش به تنهایی نمی تواند به بهبود صد در صدی تمام بیماران کمک نماید، بنابراین از این تمرینات ورزشی چشم می توانید به عنوان درمانهای کمکی استفاده نمایید، در زیر به معرفی چند روش برای بهبود مشکل انحراف چشم می پردازیم که در مورد نحوه انجام آنها لازم است حتما با پزشک تان مشورت کنید :

  • تمرین مداد برای درمان خانگی استرابیسم
  • درمان خانگی با تکنیک طناب بروک
  • استفاده از تکنیک استوانه های رنگی و کارت
  • تمرین چرخش چشم
  • درمان خانگی با استفاده از نرم افزار ها

بهبود انحراف چشم

انحراف چشم نوعی بیماری است که دلایل ایجاد آن در هر فردی با فرد دیگر متفاوت است. در صورت بروز این بیماری به ویژه در کودکان حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید و درمان انحراف چشم را شروع کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *