دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

قوانین عجیب ترکمنستان و مقررات سفر به این کشور

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

اگر علاقمند هستید تا از کشور ترکمنستان و قوانین این کشور بیشتر بدانید. در این مطلب با قوانین عجیب ترکمنستان و مواردی که در سفر به این کشور باید رعایت کنید، آشنا می شوید.

نوع حکومت در قانون اساسی کشور ترکمنستان جمهوری بوده؛ اما در اصل همه قوانین تحت دستور مستقیم رئیس جمهور می باشد. با این مطلب همراه ما باشد تا با قوانین عجیب ترکمنستان آشنا شوید.

آشنایی با قوانین عجیب ترکمنستان

اگر از شما سوال شود که کدام کشور محدودیت های بسیار زیادی دارد، احتمالا اولین کشوری که به ذهنتان می آید، کره شمالی باشد. در حالی که امروز با کشوری آشنا می شوید که در همسایگی شمالی کشور ما قرار دارد و پر از قوانین عجیب است. این کشور ترکمنستان نام دارد.

جمعیت ترکمنستان حدود ۵.۸۰۰.۰۰۰ میلیون نفر است که کم جمعیت ترین کشور ترک زبان بدون در نظر گرفتن قبرس شمالی در جهان محسوب می شود. پایتخت این کشور عشق آباد نام دارد و در فاصله ۲۵ کیلومتری مرز ایران است. پول رسمی ترکمنستان منات می باشد.

ترکمنستان از نظر داشتن ذخایر گازی، چهارمین کشور دنیا است. پایتخت این کشور خیلی تمیز و زیبا است و هر شب ساعت سه ، خانم های کارگر شهرداری تمام شهر را تمیز می کنند. تقریبا بیش از هشتاد درصد ساختمان های شهر نماهای سفید و مرمری داشته و آنقدر چنین نماهایی زیاد است که در کتاب گینس ثبت شده است.

۸۰ درصد ترکمنستان بیابان بوده و تنها ۳ درصد آن برای کشت مناسب است. همه املاک برای دولت بوده و خانه دار شدن در این کشور بسیار دشوار است. با وجود تمام درآمد گازی و نفتی و پنبه، بیش از ۶۰ درصد مردم این کشور فقر را تجربه می کنند. بالغ بر ۹۰ درصد مردم کارمند دولتی بوده اما تنها یک درصد به اینترنت دسترسی دارند.

  •  آرون گروپس

ضمنا دولت هر زمان که بخواهد می تواند بدون هیچ مدرکی همه اموال و پول هر فردی را مصادره نماید. با این وجود برخی اقدامات خوب نیز دارد. به طور مثال قیمت آب، گاز، برق ،تلفن و بنزین خیلی کم است و تا پیش از ۲۰۱۹ رایگان بوده است. همه خانم ها در هشتم مارس هدیه دریافت می کنند. خانمی که ۸ بچه و بیشتر داشته باشد همه خدمات برای او رایگان می باشد.

قانون اساسی ترکمنستان در سال ۱۹۹۲ در چهاردهمین نشست مجلس این کشور تصویب شد. مطابق این قانون، ترکمنستان، کشوری دمکراتیک و لائیک بوده و اداره آن به صورت جمهوری ریاستی است. نخستین رئیس جمهور ترکمنستان صفر مراد نیازف بود و در حال حاضر قربان قلی بردی محمد اف ریاست جمهوری این کشور را برعهده دارد. حکومت ترکمنستان جمهوری ریاستی و تک حزبی بوده و رئیس جمهور اختیارات وسیعی دارد.

سیاست این کشور، بی طرفی در مسائل جهانی و منطقه ای می باشد. با این اطلاعات اولیه درباره کشور ترکمنستان در ادامه به قوانین عجیب این کشور اشاره می شود.

وضع قوانین این کشور

همانطور که اشاره شد نوع حکومت در قانون اساسی این کشور، جمهوری می باشد اما در اصل همه قوانین تحت دستور مستقیم ریاست جمهوری می باشد. مطابق نمودار دموکراسی در کشورهای جهان، ترکمنستان ششمین کشور دیکتاتوری دنیا محسوب می شود.

قانون و قوه قضائیه کاملا در اختیار رئیس جمهور بوده و رئیس جمهور اختیار لغو کل قوانین را دارد. در امر توریست این کشور در رده هفتمین در میان کشورهای بد در این زمینه قرار دارد و گرفتن ویزای ترکمنستان خیلی سخت است. حتی مسافر باید در هتلی مشخص اسکان یابد. و حق ندارد جای دیگری برود تا پلیس در صورت نیاز سریعا به او دسترسی داشته باشد.

ویزای ترکمنستان برای شهر عشق آباد بوده و برای کل کشور باید اجازه مجزا بگیرید. مشهورترین مکان گردشگری این کشور، دروازه جهنم می باشد. تقریبا ۵۰ سال قبل گودالی طبیعی در این منطقه ایجاد شد. مهندسین هنگامی که متوجه خروج گاز از این گودال شدند، تصمیم گرفته تا آن را آتش زده و گاز تمام شود و به روستاهای اطراف نرسد. اما گاز خاموش نشده و هنوز روشن می باشد.

ترکمنستان حدودا هفتاد سال تحت حکومت شوروی قرار داشت و مردم زیر فشار دولت مرکزی بودند. تا اینکه در سال ۱۹۸۵ دبیرکل حزب کمونیست ترکمنستان صفر مراد نیازف انتخاب شد. او عقیده داشت به مردم کشورش ظلم می شود و باید درصد بودجه و امکاناتی برای آن ها در نظر گرفته شود.

این شخص بعد از استقلال ترکمنستان، برای خورد لقب ترکمن باشی یعنی رئیس ترکمن ها را انتخاب کرده و اعلام داست تا ابد رئیس ترکمن ها خواهد بود. نیازف کتابی به اسم روح نامه نوشته و بیان کرد که هم تراز با قرآن بوده و هم باید آن را حفظ کنن و هرکس این کتاب را بخواند ثروتمند شده و آسان تر به بهشت می رود.

روح نامه یکی از کتاب های درسی در مدارس این کشور می باشد. حتی برای دریافت گواهی نامه رانندگی هم از این کتاب سوال می شود که باید از بهر باشند. روح نامه کتابی مقدس در این کشور بوده تا جایی که دکترها نیز برای سوگند پزشکی خود به این کتاب سوگند یاد می کنند.

رئیس جمهور حتی اسامی ماه های سال را تغییر داده و ماه ژانویه را به اسم خود و ماه آوریل را به اسم مادرش تغییر داده است. پس از این که وی موهای خود را رنگ سیاه زد، همه اسکناس های کشور را با عکس موهای سفیدش جمع آوری نموده و اسکناس های جدید با عکس موهای سیاه منتشر نمود.

تا اینجا با برخی قوانین عجیب کشور ترکمنستان آشنا شدید. از سایر این قوانین می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سیگار کشیدن در فضای باز، پلی بک خواندن، اپرا، رقص باله، آرایش مجری های خبری و … ممنوع است.
  • ریش گذاشتن جوانان، دندان مصنوعی طلایی و نگهداری از حیوانات ممنوع اعلام شده است.

  • طول عمر انسان قانون داشته و دوره نوجوانی تا ۲۵ سال اعلام شده و برای این که فردی بگوید پیر شده باید ۸۵ سال را رد کرده باشد.
  • تمامی رسانه ها برای دولت بوده و هیچ روزنامه و تلویزیون خصوصی حق وجود ندارد.
  • همه شبکه های اجتماعی فیلتر بوده و دسترسی به اینترنت برای تمام شهروندان امکان پذیر نیست.
  • زن های خانه دار و دختران و پسران مجرد لباس و کلاه و روسری مخصوص خود باید بپوشند.
  • جهت جلوگیری از مهاجرت، خروج مردهای زیر ۳۰ سال از کشور ممنوع می باشد.
  • جهت ازدواج با یک دختر ترکمنی باید ۵۰ هزار دلار به حساب دولت پول واریز شود.

  • در صورتی که یک پسر ترکمن بخواهد با دختری غیر ترکمن ازدواج کند، به طور معمول دولت به آن ها خانه نمی دهد.
  • خانواده های داری سه فرزند و بیشتر خانه و خودرو رایگان دریافت می کنند.
  • ماهانه برای هر خودرو ۱۲۰ لیتر بنزین رایگان سهمیه وجود دارد.
  • از سوی دولت مراکز عروسی دایر است که رایگان در اختیار زوجین قرار می گیرد.
  • ساعت ۸ به بعد کافه و رستوران باز می شود و باید ساعت ۱۰ شب تعطیل شوند.
  • استعمال دخانیات در مراکز عمومی ممنوع است.
  • توریست اجازه ندارد از ساعت یازده شب بیرون از هتل باشد.
  • داشتن ماشین نقره ای رنگ و غیر سفید ممنوع می باشد. و تنها رئیس جمهور خودرو آخرین مدل سبز رنگ دارد.

  • از دیگر قوانین عجیب ترکمنستان این است که رانندگان باید شبها در کامیون استراحت نمایند. از این رو لزوما رانندگان باید قبل از ساعت یازده شب در کامیون خود حضور یابند.

نکته هایی برای سفر به ترکمنستان

افرادی که به هر عنوان قصد مسافرت به ترکمنستان را دارند بهتر است نسبت به شرایط و مقتضیات این کشور آگاهی کامل داشته باشند. بدیهی است عدم اطلاع از مقررات و محدودیت های ترکمنستان می تواند پیامدهای ناگواری برای مسافر به دنبال داشته باشد. برای اطلاع از این قوانین پیشنهاد می شود مقاله راهنمای سفر به ترکمنستان را مطالعه نماید.

هنگامی که به این کشور سفر می کند، شما به حوزه قوانین و مقررات آن کشور وارد شده اید. از این رو لازم است مطلع باشید. دامنه تعریف جرایم کیفری این کشور وسیع بوده و بعضی از اعمالی که در کشور ما مجازاتی در پی ندارد در این کشور مشمول جرم کیفری است و مجازات های سنگینی به دنبال دارد. از جمله:

  • عکس و فیلم برداری از اماکن نظامی یا دولتی، جرم محسوب می شود.
  • همراه داشتن قرص های مسکن شامل استامینوفن  کدئین دار، قرص های اعصاب و خواب آور مانند دیازپام، شربت اکسپکتورانت کدئین دار و بعضی داروهای معمول داروخانه های ایران که در ترکیب آن ها مقداری مواد کدئین دار، مرفین یا خواب آور وجود داشته باشد، جرم کیفری محسوب می شود.

  • اکیدا توصیه می شود از آوردن هر نوع دارویی به جز داروهای خیلی ضروری به این کشور خودداری شود و در صورت نیاز آن را از خود ترکمنستان تهیه کنید. در صورت همراه داشتن هر نوع دارویی که در ترکیب آن کدئین، مرفین و … باشد حتی با داشتن نسخه پزشک، سریعا محاکمه و حبس های طولانی به دنبال دارد.
  • همراه داشتن هر نوع قرص و مواد روانگردان، انواع مخدر مطلقا ممنوع است و در صورت مشاهده حتی یک دهم گرم نیز مجازاتهای سنگینی از جمله جریمه، حبس های طولانی، مصادره اموال وجود دارد. دلایلی مانند میزان خیلی ناچیز، بیماری، نسخه و مجوز پزشکی نیز کمی به تخفیف مجازات یا تبرئه فرد نمی کند.

  • بعد از وارد شدن به این کشور باید در هتل یا مکان هایی که مجوز رسمی پذیرش مسافر را دارند، اسکان نمایید.
  • مسافر لازم است که قبل از ساعت یازده شب در مکان اقامتش حضور داشته باشد و تا صبح از آن جا خارج نشود.
  • مسافر اجازه اقامت در محل دیگری به جز محل اقامت خودش در شب را ندارد. با توجه به نظارت دقیق و مستمر مامورین اداره مهاجرت بر این مورد، تخلف از این قانون مجازات هایی برای مسافر به دنبال دارد.

در این مطلب با برخی قوانین عجیب کشور ترکمنستان آشنا شدید. امیدواریم مطالب ذکر شده مفید واقع شده و نهایت استفاده را برده باشید. همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با کشور کره جنوبی و قوانین کره شمالی روی لینک ها کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *