دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

علت نازک شدن پوست چیست؟ و چطور با آن مقابله کنیم؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۳۱ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

اگر احساس می کنید پوست دست یا پوست اطراف چشم شما نازک شده است و به دنبال علت این موضوع هستید، پیشنهاد می کنیم با همراه ما باشید. در این مطب به علت نازک شدن پوست و درمان آن می پردازیم.

پوست نازک شده به طور معمول قابل برگشت نیست. ولی روش هایی برای محافظت از پوست و پیشگیری از این مشکل وجود دارد. در این مطلب با علت نازک شدن پوست آشنا می شوید. همچنین به درمان و راهکارهای پیشگیری از این مشکل نیز پرداخته می شود.

علت نازک شدن پوست چیست ؟

پوست انسان به طور طبیعی در برخی نقاط نازک می باشد. ضخامت پوست پلک فقط نیم میلی متر است . در حالی که ضخامت پوست پاشنه پا حدود ۴ میلی متر می باشد. افزایش ضخامت پوست صورت نیز از سنی به بعد توقف می یابد. در حقیقت پوست از سه لایه تشکیل شده است که هر یک نقش مختلفی دارد.

داخلی ترین لایه پوست یا هایپودرم که از بافت چربی تشکیل شده و لایه دوم درم نام دارد که شامل اعصاب و رگ های خونی است و لایه سوم که بیرونی ترین لایه پوست می باشد، اپیدرم بوده که مانع از ورود باکتری و آلودگی ها به پوست می شود. حال ممکن است پوست به علت های مختلفی مانند افزایش سن، سبک زندگی نادرست یا برخی داروها نازک شود.

پوست نازک شده به طور معمول قابل برگشت نیست. ولی روش هایی برای محافظت از پوست وجود دارد که از بروز این مشکل پیشگیری می کند. نازکی پوست معمولا روی دست ها بیشتر از دیگر نقاط بدن روی می دهد. با این وجود با افزایش سن ممکن است این مشکل در ناحیه بازو و پاها نیز مشاهده شود.

پوست نازک خیلی راحت کبود شده و در معرض خطر واقع می شود. از این رو در این مطلب تصمیم گرفتیم شما را با علت های نازک شدن پوست آشنا نماییم. همچنین به درمان و راهکارهای پیشگیری از این عارضه اشاره نماییم.

  •  آرون گروپس

پوست نازک و علائم آن

منظور از نازک شدن پوست این است که اپیدرم آن طور که باید ضخیم نبوده و چربی هایپودرم هم ممکن است کمتر باشد. در این حالت پوست نازک می شود. پوست نازک به خودی خود مشکل جدی را به وجود نمی آورد. با این حال ممکن است فرد احساس کند پوست وی راحت تر صدمه دیده یا کبود می شود. از این رو دانستن علت نازک شدن پوست و روش های درمانی آن کمک می کند تا در صورت مشاهده این حالت، به درمان آن اقدام نمایید.

نازک شدن پوست می تواند علائمی را به همراه داشته باشد یا فرد را از فعل و انفعالاتی که در بدن در حال روی دادن است آگاه نماید. تجزیه الیاف کلاژن و الاستین پوست اغلب ناشی از اشعه ماورا بنفش خورشید روی می دهد. در صورتی که فردی پوستش نازک شده باشد ، پوست او شفاف تر به نظر می رسد و رگ و استخوان ها و تاندون ها را واضح تر مشاهده می کند.

پوست نازک به سادگی آسیب می بیند و فرد متوجه می شود که پوست او در اثر آسیب های جزئی دچار پارگی و کبودی می شود. ضمنا از بین رفتن چربی در لایه هیپودرمیس پوست سبب می شود پوست کم گوشت تر دیده شود که این نیز عامل نازک به نظر رسیدن پوست می باشد.

علت نازکی پوست دست، زیر چشم و لبها

به طور کلی رایج ترین علت نازک شدن پوست، سالخوردگی  می باشد. پوست به طور طبیعی با بالا رفتن سن به همراه چین و چروک ها قابلیت ارتجاعی اش را از دست می دهد و حالت خشکی پیدا کرده و به راحتی صدمه می بیند. در ادامه با علت نازک شدن پوست در قسمتهای مختلف بدن از جمله پوست دست، زیر چشم و لب ها آشنا می شوید.

نازک شدن پوست دست و پوست کف دست

همانطور که پیشتر اشاره شد علت نازک شدن پوست غالبا در نتیجه افزایش سن می باشد. سبک زندگی و استفاده از داروهای خاص هم در این زمینه تاثیر گذار هستند. با بالا رفتن سن، پوست دست کلاژن کمتری تولید می کند. کلاژن عنصر سازنده پوست بوده که پیشگیری از بروز چین و چروک ، خشکی و شل شدن آن کمک می کند.

میزان کلاژن سازی پوست بعد از افزایش سن موضوعی کاملا ژنتیکی است. بهتر است بدانید که می توان برای درمان نازکی پوست از بعضی داروهای کلاژن ساز البته با تجویز پزشک بهره برد. در ضمن لایه میانی پوست که درم نام دارد، کلاژن کمتری می سازد. از این رو پوست کمتر می تواند خود را ترمیم کرده در نتیجه نازک می شود.

از دیگر علت های نازک شدن پوست دست می توان به اشعه ماورا بنفش خورشید اشاره کرد. از آنجا که دست ها بیشتر از دیگر نقاط بدن در معرض نور مستقیم آفتاب هستند، سریعتر با عوارضی مانند چین و چروک، افتادگی ، لک و نازک شدن مواجه می شوند. ساده ترین راه درمان نازکی پوست در این باره استفاده از کرم ضد آفتاب و پرهیز از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب است.

در مورد دلیل نازک شدن پوست کف دست نیز باشد اشاره کرد ، مواردی همچون افزایش سن، بعضی داروها، سبک زندگی و نور خورشید تاثیر گذارند. از جمله داروهایی که سبب نازک شدن پوست کف دست می شوند؛ می توان به آسپرین، داروهای رقیق کننده، کورتیکواستروئیدهای موضعی و خوراکی، و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی(ناپروکسن و ایبوبروفن) اشاره کرد.

برای ضخیم شدن پوست دست ، سبک زندگی اشتباه را تغییر دهید. از جمله این که مصرف سیگار، الکل، قند را به حداقل رسانده و به ورزش منظم، مصرف میوه و سبزیجات بیشتر روی بیاورید.

نازک شدن پوست زیر چشم

نازکی پوست زیر چشم مشابه دیگر بخش های بدن ممکن است به دلیل مواجه طولانی مدت با نور مستقیم خورشید، مصرف بیش از حد دخانیات، عدم مصرف کرم دور چشم حاوی ضد آفتاب، مصرف الکل و عدم استفاده از عینک آفتابی ایجاد شود . برای درمان قرمزی و نازک شدن پوست زیر چشم از کرم های دور چشم حاوی ضد آفتاب و مرطوب کننده استفاده کنید. همچنین عینک آفتابی فراموش نشود. در ضمن با روش پزشکی میکرونیدلینگ نیز می توان این مشکل را برطرف کرد.

نازک شدن پوست لب ها

نازک شدن پوست لب به دلیل تجزیه بافت چربی زیر پوست روی می دهد. در قسمت زیرین پوست صورت چربی وجود دارد که سبب جلوه جوان و زیبای چهره پوست می شود. بافت لب نیز از این قاعده مستثنی نبوده و معمولا با بالا رفتن سن، بافت چربی زیر لب ها رو به تقلیل رفته و پوست آن نازک تر می گردد. از این رو می توان پیری را مهمترین علت نازکی پوست لب دانست. برای درمان این موضوع می توان از تزریق ژل در این ناحیه بهره برد.

درمان های پزشکی نازک شدن پوست

پیش از پرداختن به درمان های پزشکی نازک شدن پوست قابل ذکر است نور خورشید نقش مهمی را در نازکی پوست در طی زمان بازی می کند. اشعه های خورشید می توانند سلول های پوستی را از بین برده یا به آن ها صدمه بزنند. استعمال دخانیات و مصرف الکل نیز هر دو روند پیری را تسریع می بخشند و در نازک شدن پوست در گذر زمان دخیل هستند.

شایان ذکر است کرم های استروئیدی نیز می توانند سلول های لایه بیرونی پوست را کوچکتر نمایند. برخی داروها هم بر بافتی که سلول های پوستی را به یکدیگر متصل می کند، تاثیر می گذارد و سبب می شوند پوست شل شده و چین و چروک پیدا کند. سایر داروها نیز به عنوان یک اثر جانبی موجب نازک شدن پوست شده که ممکن است در اثر استروئیدهای موضعی باشد که افراد به طور مستقیم به پوست اعمال می کنند.

این داروها به شکل پماد یا کرم بوده و برای درمان مشکلات پوستی مانند درمان جای اگزما کاربرد دارند. در صورتی که فرد مدت طولانی از این داروها استفاده کند، استروئیدهای موضعی سبب نازک شدن پوست می گردند. از این رو باید مطابق دستورالعمل داروها استفاده شوند. و پوست فرد بعد از قطع دارو به ضخامت اولیه اش بازگردد.

با این حال ممکن است این فرایند هفته ها طول بکشد تا پوست بتواند سلول های خود را بازسازی نماید. درمان های پزشکی مختلفی برای نازک شدن پوست وجود دارد که در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره می شود.

۱. میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ یکی از روش های درمانی نازکی پوست می باشد که سبب جوان سازی پوست می شود. به کمک سوزن هایی که به پوست صدمه نمی زنند، پوست برای کلاژن سازی تحریک می شود. البته پیش از این کار یک بی حسی موضعی صورت می گیرد.

بعد از بی حسی موضعی؛ پزشک یک غلطک مجهز به سوزن های بسیار ریز و متعدد روی سطح پوست حرکت می دهد. تماس سوزن با پوست سبب خونریزی های جزئی می شود که آسیبی به پوست وارد نمی کند. این روش درمانی طی چند جلسه صورت می گیرد و در نتیجه آن کلاژن سازی در پوست افزایش می یابد.  افزایش این موضوع سبب تقویت کشسانی و لطافت پوست می شود و در درمان نازکی پوست تاثیر دارد.

۲. تزریق فیلر

انواع مختلفی از فیلرهای پوستی (فیلر لب، فیلر زیر چشم و …) در دسترس می باشند که می توانند حجم از دست رفته زیر پوست را مجددا بازیابی نمایند و موجب جوان سازی پوست شوند. برخی از فیلرها نتایج سریعتری داشته و ممکن است تا بیشتر از دو سال هم دوام بیاورند. فیلر یا پر کننده های پوستی جهت درمان نازکی و شل شدن پوست کاربرد دارد.

بعضی از فیلرها برای جوان سازی پوست دست نیز کاربرد دارند. فیلر باید توسط پزشک و در مطب یا کلنیک معتبر صورت گیرد. به طور معمول پزشک متخصص بعد از معاینه، بسته به نوع پوست فرد بهترین مواد فیلر را برای درمان پوست نازک شده توصیه می کند.

۳. لیزر

برخی پزشکان توصیه می کنند که از درمان هایی مانند لیزر استفاده نموده که می تواند علائم پیری به خاطر مشکلات مختلف را کاهش دهد. لیزر به دوره ریکاوری نیاز نداشته و متخصص می تواند در این شرایط بهترین نوع لیزر را برای فرد توصیه کند.

۴. نور درمانی

نور درمانی هم سبب جوان سازی پوست می شود. در این روش طول موج های مختلفی از نور بر روی پوست ساطع می شود. برای این کار به چند جلسه مراجعه به مطب نیاز است تا پوست شما بتواند کلاژن بیشتری تولید کرده و اثرات پیری در آن کمرنگ گردد.

راهکارهای پیشگیری از نازک شدن پوست

پیشگیری از همه دلایلی که پیشتر درباره نازک شدن پوست اشاره شد، تقریبا غیر ممکن است. چین و چروک و پوستی که نازک و خشک می شود با بالا رفتن سن به طور طبیعی روی می دهد. با این وجود کاهش سرعت یا کاهش برخی علائم قابل رویت آن ممکن است.

پیشگیری از نازک شدن پوست ناشی از افزایش سن با محافظت پوست در مقابل اشعه مضر یو وی ، مرطوب کردن پوست به طور مرتب و عدم استعمال دخانیات امکان پذیر خواهد بود. تاکید می شود اشعه فرابنفش خورشید یکی از مهمترین دلایل پیر شدن پوست گزارش شده است.

به این ترتیب با راهکار های ساده ای مانند مرطوب کردن مداوم پوست سبب افزایش انعطاف پذیری و پیشگیری از نازک شدن پوست می شوید. دقت کنید هر چه که سبب ملتهب و قرمز شدن پوست می شود به آن آسیب می رساند. از این رو از تماس مستقیم با مواد شیمیایی و همچنین انواع شوینده اجتناب کنید. در ادامه به چند راهکار دیگر برای پیشگیری از نازک شدن پوست اشاره می شود.

  • در فصل تابستان که میزان تابش نور خورشید ، زیاد است ؛ لباس های بلند ، کلاه و عینک آفتابی فراموش نشود.
  • کرم ها و پمادهای حاوی ویتامین آ که نوعی رتینوئید است نیز موثر هستند.
  • از یک رژیم غذایی مفید بهره برده و هر روز میوه، سبزیجات، غلات ، گوشت ، کربوهیدرات و مغزها را در برنامه غذایی داشته و مصرف غذاهای فراوری شده کاهش دهید.
  • از محصولات آرایشی معطر استفاده نکنید. زیرا این لوازم حاوی مواد شیمایی عطر دارد بوده که ممکن است سبب آسیب، خارش و آکنه پوست شوند.

  • اگر پوست حساسی دارید ، بیش از اندازه پوست خود را پاک نکنید. چرا که این کار رطوبت طبیعی پوست را از بین برده و سبب خشکی آن می شود.
  • پیش از استفاده از هر نوع کرم، ماسک و لوازم آرایش و مرطوب کننده، کمی از آن را تست کنید و در صورت بروز مواردی مانند قرمزی یا خارش پوست آن را استفاده نکنید.
  • پوست های نازک یا حساس با در معرض آفتاب بودن بیشتر صدمه می بینند. از این رو همواره قبل از بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب با درصد ۴۰ یا بیشتر استفاده کنید.

  • مرتبا از مرطوب کننده استفاده کنید. اول صورت را با صابون فاقد ترکیبات معطر شسته بعد برای پوست مرطوب یک لوسیون مرطوب کننده استفاده کنید.
  • به اندازه کافی آب بنوشید. نوشیدن ۸ لیوان آب در روز پوست را هیدراته کرده و قابلیت ارتجاعی پوست را تقویت می بخشد.
  • مکمل روغن ماهی و بذر کتان نیز مفید است. می توانید به رژیم غذایی خود مکمل های روغن ماهی یا بذر کتان اضافه کنید. این کار سبب تقویت پوست نازک می شود.
  • از گرفتن رژیم لاغری اجتناب کنید.

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *