دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

گرفتن جرم گوش در خانه با ۸ روش ساده

  • حکیمه فهیمی
  • ۱ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

اگر احساس گرفتگی و کیپ شدن گوش دارید و می خواهید با روش خانگی از شر جرم ها راحت شوید. در این مطلب ۸ روش گرفتن حرم گوش در خانه ارائه می شود.

جرم گرفتگی گوش این احساس را به وجود می آورد که شنوایی کاهش یافته است. اگر می خواهید به روش خانگی این جرم ها را برطرف کنید با این مطلب همراه ما باشید تا ۸ روش گرفتن جرم گوش در خانه را یاد بگیرید.

آشنایی با ۸ روش گرفتن جرم گوش در خانه

جرم هایی که در گوش ایجاد می شود؛ سبب گرفتگی آن شده و اگر این جرم ها پاک سازی نشوند، فرد با مشکلات شنوایی مواجه می شود. در ابتدا احساس گرفتگی در گوش به وجود می آید. به تدریج حس می کنید شنوایی کاهش پیدا کرده است. احساس خارش و درد گوش نیز ایجاد شده و گوش ها مانند سابق در شنیدن تیز نیستند.

 احتمالا این تصور ایجاد می شود که با بالا رفتن سن به تدریج از میزان شنوایی کاسته می شود و نباید انتظار شنوایی سابق را داشت. در حالی که پژوهش ها نشان می دهد بیشتر کم شنوایی هایی این چنینی به دلیل گرفتگی گوش به وجود می آیند. به این ترتیب فقط با شستشوی گوش می توانید مشکل را به راحتی حل کنید.

در ادامه قصد داریم شما را با ۸ روش خانگی برای گرفتن جرم گوش در خانه آشنا نماییم. تا احتمالا بدون هزینه و دردسر رفت و آمد به کلینیک و … موفق شوید در منزل به سادگی از پس این کار بر بیایید.

علائم جرم گرفتن گوش

گوش ها دارای مکانیسم بسیار پیچیده و پیشرفته ای هستند که این امکان را به آن می دهد جرم، مواد زائد خارجی مثل گرد و غبار و … را از خود دفع نماید. به این مفهوم که نیازی نیست مدام با وسیله ای خارجی گوش را تمیز کنید. گاه ممکن است جرم هایی در مجرای گوش گیر بیفتد. این موضوع از دفع خودکار گوش را مختل می کند.

  •  آرون گروپس

با توجه به این که غده های تولید کننده جرم گوش در این تایم بیکار نبوده اند و جرم بیشتری تولید نموده اند، گیر افتادن جرم ها به دلیل تولید جرم بیشتر می تواند سبب تجمع اجرام در گوش و در نهایت کیپ شدن و احساس کم شنوایی گردد. جرم تجمع یافته در گوش می تواند مشکلات شنوایی مختلفی را به وجود آورد که در صورت عدم اقدام به موقع این مشکلات را بیشتر می کند.

جرم های کثیفی که سبب تولید باکتری می شود از طریق خود بدن تولید می شود که به طور معمول هر دو گوش را شامل می شود. برخی افراد هرگز گوش خود را تمیز نمی کنند. در حالی که این کار روی شنوایی آن ها تاثیر گذاشته و سبب گرفتگی و کیپ شدن گوش ها می شود.
در این حالت با علائم زیر مواجه می شوید.

  • در صورتی که حس می کنید گوش ها پر شده یا صدای زنگ از گوش می شنوید. ممکن است به دلیل تجمع اجرام اضافی در گوش این حالت ایجاد شده باشد.

افراد مسن و دیابتی ها بیشتر در معرض خطر هستند. که در این وضعیت پرده گوش آن ها روند حذف جرم ها را مشکل می کند.

روش های گرفتن جرم گوش

قبل از پرداختن به روش های گرفتن جرم گوش در خانه باید اشاره کرد بهترین راه برای برطرف کردن اجرام گوش مراجعه به پزشک می باشد. چرا که پزشک با وسایل خاص مانند سرم شست و شوی گوش به راحتی جرم ها را خارج می کند. حال اگر مایلید با روش های خانگی این کار را انجام دهید از روش های زیر استفاده کنید.

۱. استفاده از آب نمک

آب نمک را می توان برای تمیز کردن کانال گوش استفاده کرد. این روش ساده و معمولی برای تمیز کردن جرم گوش در خانه محسوب می شود. برای این کار از سرنگ استفاده کرده یا بدون سرنگ آن را انجام دهید. آب نمک سبب نرم و متلاشی شدن جرم های موجود در گوش و خارج شدن آسان تر آن می گردد.

۲. استفاده از آب گرم جوشیده

به کمک آب گرم جوشیده شده می توانید به سادگی گوش را تمیز کنید. فقط باید اطمینان یابید که آب کاملا تمیز است و عاری از هر گونه باکتری می باشد. برای این کار باید آب را جوشانده و سپس اجازه دهید در دمای اتاق سرد شود.

بعد با قطره چکان چند قطره از آب را در حالی که گوش خود را به طرف سقف گرفته اید، در آن چکانده و دو سه دقیقه ای صبر کنید بعد کاملا برگردید تا آب درون گوش به همراه اجرام خارج گردد.

۳. استفاده از روغن بادام

مقداری روغن بادام را کمی حرارت دیده و در دمای اتاق آن را داخل قطره چکان ریخته و  همانند روش قبل قطره قطره در گوش بریزید. روغن بادام یکی از بهترین نرم کننده ها بوده و به خارج شدن اجرام نرم شده از گوش کمک زیادی می کند.

۴. استفاده از روغن نارگیل

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را کمی حرارت داده و با قطره چکان به آرامی درون گوش جرم گرفته بریزید و ۱۰ دقیقه ای صبر کنید تا روغن جذب گوش شود. حالا می توانید سر را به طرف مقابل کج کرده تا جرم نرم شده خارج شود. از این روش در مواقع لزوم می توان استفاده نمود. زیرا روغن نارگیل این خاصیت را دارد که حجم زیادی از باکتری های مضر تجمع یافته درون گوش را از بین ببرد.

۵. استفاده از آب اکسیژنه

برای این کار باید محلول سه درصد هیدروژن پر اکسید، آب و گلوله پنبه را تهیه کنید. مقدار یکسانی از آب و آب اکسیژنه را با هم مخلوط نموده تا یکنواخت شود. سپس سر خود را به یک طرف خم کرده به طوری که گوش کیپ شده به طرف سقف و گوش سالم به طرف کف اتاق باشد.

بعد گلوله پنبه را به محلول آغشته نموده و آن را در گوش بچکانید. بعد از چند دقیقه که محلول جذب جرم گوش شد، سر خود را ب طرق مقابل خم کرده تا میزان اضافی محلول خارج گردد. با یک بار استفاده از این روش خانگی می توان به طور موثری جرم گوش را تمیز کرد. همچنین محلول آب اکسیژنه تاثیر ضد عفونی کنندگی داشته و از مجرای گوش در مقابل عفونت های مکرر حفاظت می کند.

۶. استفاده از روغن بچه

احتمالا تصور نمی کردید که روغن بچه که در ایام بچگی کاربرد دارد روزی برای نرم کردن جرم گوش کارایی داشته باشد. روش تمیز کردن جرم گوش به کمک روغن بچه شبیه روش قبل است. به این نحو که چند قطره از روغن بچه را با قطره چکان یا گلوله پنبه ای درون گوش کیپ شده بریزید.

بعد اجازه دهید چند دقیقه ای گلوله پنبه ای در گوش باقی بماند تا روغن از گوش خارج نشود. سپس گلوله پنبه ای را خارج کنید. روغن بچه حاوی روغن های معدنی زیادی است که از آن یک مرطوب کننده و چرب کننده خیلی قوی ایجاد می کند.

۷. استفاده از جوش شیرین

در این روش ۱/۴ قاشق چای خوری جوش شیرین را با دو قاشق چای خوری آب مخلوط نمایید. چند قطره از محلول ایجاد شده را با قطره چکان در گوش جرم گرفته ریخته و چند دقیقه ای صبر کنید. بعد سر را به طرف مقابل خم نموده تا جرم نرم شده از گوش بیرون بیاید. اکنون می توانید گوش را با یک پارچه تمیز خشک نمایید. در صورتی که هنوز حس می کنید گوش کیپ است یک یا دو روز بعد نیز این کار را انجام کنید.

۸.  استفاده از الکل صنعتی

مقداری الکل صنعتی را با کمی سرکه سفید به نسبت مساوی ترکیب کنید. سپس گوش را با محلول ایجاد شده شست و شو دهید تا جرم سخت شده از گوش خارج شود. این کار را در صورت لزوم هر چند هفته یک مرتبه انجام دهید تا گوش از شر عفونت ها ایمن باشد.

محلول الکل و سرکه می تواند جرم گوش را در خود حل نموده و بعد از انحلال جرم، الکل در همان دمای پایین تبخیر می گردد. سرکه سفید ولی به دلیل داشتن خواص دارویی سبب جلوگیری از بروز عفونت میکروبی در مجرای گوش خواهد شد.

چند توصیه مهم

جرم گوش سخت شده می تواند عملکرد سمعک را هم تحت تاثیر بگذارد. از این و اگر جرم گوش در مجرای گوش انباشته شود، احتمال ابتلا به عفونت های میکروبی و کاهش شنوایی را بیشتر می کند. از این رو توصیه می شود پیش از این که ضرورت باشد که اقدامات درمانی برای کاهش شنوایی انجام دهید به کمک روش های ذکر شده یا مراجعه به پزشک گوش را جرم گیری نمایید.

همچنین توصیه می شود به مدت چند روز از قطره روغنی مانند گلیسرین فنیکه درون گوش چکانده تا سبب نرم شدن جرم گوش شود و به راحتی خارج شود. شستشوی گوش با آب ولرم نیز توصیه شده ولی افراد مبتلا به سوراخ پرده گوش و دیابت نباید از این روش استفاده نمایند.

از پنبه به جای گوش پاک کن استفاده کنید زیرا گوش پاک کن جرم ها را به سمت پرده گوش نزدیک تر نموده و به گوش آسیب می زند.

نکات مهم

  • اگر برای تمیز کردن و گرفتن جرم گوش در خانه استرس دارید به پزشک مراجعه کنید.
  • برای نرم کردن جرم گوش می توان از قطره های آماده شستشوی گوش استفاده کرد.
  • در صورت ابتلا به دیابت یا سیستم ایمنی ضعیف، یا سوراخ بودن پرده گوش، یا کار گذاشته شدن لوله در گوش از این کار خودداری کنید.
  • از هدفون استفاده کمتری داشته باشید و در صورت استفاده هر ساعت یک بار چند دقیقه ای اجازه دهید گوش ها استراحت داشته باشند.
  • گوش ها را بعد از شنا کاملا خشک کنید.
  • از صداهای بلند پرهیز کنید.

در پایان از همراهی شما سپاسگزاریم و امیدواریم از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با سایر روش های تمیز کردن جرم گوش و نحوه تمیز کردن جرم گوش کودکان کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *