دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

فواید و مضرات نوشیدن چای سبز برای کودکان

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

چای سبز یکی از دمنوش های محبوبی است که خواص زیادی برای بدن دارد. اگر برای شما جای سوال است که نوشیدن چای سبز برای کودکان نیز امکان پذیر است یا نه؟ با این مطلب همراه ما باشید.

اگر برای استفاده از خواص سلامتی چای سبز آن را در رژیم غذایی خود دارید و مایلید بدانید که کودک شما نیز می تواند آن مصرف کند؟ در این مطلب به شما خواهیم گفت چای سبز برای کودکان چه فوایدی و مضراتی دارد.

چای سبز برای کودکان با چه فواید و مضراتی همراه است؟

ممکن است برای والدین خیلی این موضوع اتفاق افتاده باشد که در حال نوشیدن چای سبز هستند و کودک شان نیز از آن ها می خواهد که یک فنجان چای سبز بخورد. همانطور که می دانید چای سبز یکی از دمنوش های محبوب و بسیار مفید است و افراد زیادی به منظور استفاده از خواص سلامتی بی نظیرش آن را مورد مصرف قرار می دهند.

حال ممکن است شما نیز کنجکاو باشید که آیا می توان از چای سبز برای بچه ها نیز استفاده کرد؟ چای سبز سرشار از ماده مغذی کاتچین می باشد و مطابق پژوهش های کالج بهداشت هاروارد، کاتچین از بدن در مقابل بیماری های مهمی مانند بیماری های قلبی عروقی و سرطانی محافظت می کند.

کاتچین می تواند با بیماری آنفولانزای کودک مبارزه کنده و قلب را سالم نگاه دارد. البته قبل از قرار دادن چای سبز در رژیم غذایی بچه ها با پزشک مشورت نمایید. در ادامه به فواید و مضرات چای سبز برای این گروه سنی اشاره می شود.

  •  آرون گروپس

فواید نوشیدن چای سبز برای بچه ها

در حالت معمول نوشیدن چای سیاه برای بچه ها توصیه نشده است. ولی در مواقعی که اصرار زیادی از سوی بچه ها به نوشیدن آن وجود دارد والدین می توانند چای سبز را جایگزین نمایند. این نوشیدنی برای کودکان با فوایدی همراه است زیرا حاوی ماده ای به اسم کاتچین می باشد.

کاتچین یک نوع آنتی اکسیدان طبیعی می باشد که می تواند از بروز بیشتر مشکلات مانند بیماری های قلبی/عروقی، سرطان و … پیشگیری نماید.

همچنین این چای در استحکام استخوان کودکان نیز موثر است. کاتچین قدرت مبارزه با میکروب های بدن کودکان را داشته از این رو می تواند از کودک در برابر طیف گسترده ای از بیماری ها محافظت نماید. از سایر فواید چای سبز برای بچه ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

۱. جلوگیری از پوسیدگی دندان

همانگونه که اشاره شد چای سبز حاوی ماده کاتچین است که می تواند از کودک در برابر عوامل میکروبی محافظت نماید. یکی از مواردی که می تواند سبب آزار کودک شود، عفونت های دهان و دندان می باشد. بنا به مطالعات صورت گرفته این چای می تواند از خطر ابتلا به پوسیدگی دندانی و بوی بد دهان بکاهد. البته برای اطمینان قطعی از این موضوع پژوهش های بیشتری نیاز است.

۲. کاهش ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی

کاتچین موجود در چای سبز می تواند از کودکان در برابر آنفولانزا و سرماخوردگی محافظت کنید. بر اساس پژوهش های صورت گرفته مشخص شد کودکانی که بین یک تا ۵ فنجان چای سبز به طور روزانه مصرف دارند، کمتر به آنفولانزا مبتلا می شوند. شایان ذکر است نوشیدن چای سبز بیشتر از ۵ فنجان در روز اثر محافظتی بیشتری به همراه نخواهد داشت.

جالب است بدانید نوشیدن چای سبز با عسل می تواند بهترین معجون پیشگیری از سرماخوردگی باشد.

۳. کاهش استرس و اضطراب

کودکان تحت تاثیر استرس و فشارهایی که با مدرسه رفتن تحمل می کنند، ممکن است در نوجوانی دچار اضطراب شوند. از این رو پیشنهاد می شود در دوران امتحانات و اضطراب، این دمنوش برای تمدد اعصاب و آرامش دانش آموزان استفاده شود. در ضمن استفاده از چای بابونه، گل ساعتی و قاشقک هم می تواند تنش و استرس را کاهش داده و سیستم عصبی را آرام نماید.

۴. بهبود کولیک معده

برخی پزشکان به مادرانی که دارای کودک مبتلا به کولیک معده هستند، توصیه نموده از چای سبز بهره گیرند تا وارد شیر مادر شده و درد را تسکین بدهد. همچنین از چای خیلی کمرنگ با دمای معتدل هم برای کاهش درد کولیک در کودکان استفاده می گردد. البته باید تحت نظارت پزشک این مورد صورت گیرد. چای نعناع و بابونه هم در بهبود قولنج کودک موثر است.

۵. درمان یبوست

مصرف چای سبز برای بچه هایی که دچار یبوست می شوند، توصیه شده است. همچنین برای درمان یبوست در فرزندان می توان از چای تخم کتان بهره گرفت.

۶. سلامت قلب و عروق

قابل ذکر است پلاک های موجود در رگ های خونی از دوره کودکی آغاز به تشکیل کرده و می توانند در آینده زمینه ساز بیماری های قلبی و عروقی گردند. با داشتن یک سبک زندگی سالم از دوره کودکی، می توان سلامت قلبی بچه ها را تامین نمود. چای سبز خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. طی مطالعات صورت گرفته مصرف چای سبز در بچه های مبتلا به چاقی می تواند سطح کلسترول و فشار خون را پایین بیاورد.

۷. بهبود سرفه

چای سبز سبب تسکین سرفه در کودکان می شود. مصرف یک لیوان چای گرم می تواند بهبود سرفه و گلودرد را موجب شود. فقط دقت کنید غلظت چای برای کودکان همواره باید کمتر از بزرگسالان در نظر گرفته شود. از این رو چای کودکان کمرنگ تر باشد. تایم تقریبی دم کشیدن چای سبز بین ۵-۶ دقیقه بوده و این زمان برای کودک را به نصف یا یک سوم برسانید. همچنین بهتر است کودکان چای را با دمای متعادل تری یا هم اندازه محیط میل کنند.

مضرات چای سبز برای بچه ها

این که چای سبز ممکن است مضراتی برای بچه ها به دنبال داشته باشد بیشتر به کافئین موجود در چای بر می گردد. اما به طور کلی ممکن است با مصرف چای سبز این موارد در کودک مشاهده شود:

  • کافئین موجود در چای می تواند باعث تغییر خلق و خو در رفتار فرزند گردد.
  • کودکان به همراه چای تمایل دارند قند و شیرینی مصرف کنند از این رو ممکن است ذائقه آن ها تغییر کند. و ضمنا قند مصرفی برای آن ها می تواند ضرر داشته باشد.
  • ممکن است مصرف چای سبز موجب آلرژی های متفاوتی در کودک ایجاد کند.
  • مصرف بیش از حد چای ممکن است سیستم عصبی، اسکلتی و عضلانی کودک را با اختلال روبرو کند.
  • مواد موجود در چای می توانند جذب کلسیم از روده را با اختلال مواجه کرده در نتیجه مشکلات استخوانی برای فرزند ایجاد شود.
  • کافئین موجود در چای سبز ممکن است در صورت مصرف بیش از اندازه وابستگی ایجاد نماید.
  • ممکن است چای سبز جذب آهن و روی از روده را با اختلال همراه سازد.

سن مناسب مصرف چای سبز برای بچه ها

به طور کلی نوشیدن چای سیاه به دلیل کافئین زیاد برای بچه ها توصیه نشده است ولی می توان از دیگر چای ها (مانند چای ماسالا و چای نعناع) و دمنوش ها(مانند دمنوش زنجبیل، دمنوش بابونه و دمنوش هل) برای آن ها بهره برد. میزان کافئین چای سبز نسبت به قهوه و چای سیاه کمتر می باشد. کودکان بین سنین ۴-۱۰ سالگی بهتر است از چای گیاهی و از سن ۱۲-۱۳ سالگی چای سبز، چای سیاه و یا چای و شیر استفاده نمایند.

از این رو بهترین زمان استفاده از چای همراه با غذای کمکی نیست. در صورتی که فرزند شما به نوشیدن چای تمایل دارد بهتر است روزانه یک چهارم فنجان بیشتر چای ننوشد. برای اطمینان بیشتر چای را با شیر مخلوط نمایید. همچنین برای طعم بخشیدن بهتر می توانید به چای سبز، برگ به لیمو، عسل و یا نبات اضافه کنید.

نوشیدن چای سبز برای چه افرادی ممنوع است؟

در موارد زیر نوشیدن چای سبز ممنوعیت دارد:

  • افرادی که سابقه بیماری قلبی/کبدی و کلیوی دارند.
  • اگر فردی سابقه حساسیت طولانی دارد نباید این چای را مصرف کند زیرا ممکن است سبب تقویت این آلرژی گردد.
  • اگر فردی بعد از نوشیدن چای سبز دچار تنگی نفس و گلو درد شد، سریعا باید به پزشک مراجعه کند زیرا ممکن است سبب بروز بیماری های مختلفی گردد.

در آخر چنانچه علاقمند به اطلاع از معایب پرخوری در کودکان و خواص ذرت برای کودکان می توانید به این لینک ها مراجعه نماید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *