دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

روش های اصولی برای تشویق کودک به حمام کردن

  • سعیده ستاری
  • ۲ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

راهکارهای تشویق کودک به حمام کردن چیست؟ شما والدین در این باره چه می دانید؟ در این مقاله راهکار و روش های مختلفی را بیان کردیم با ما همراه باشید تا برای شما توضیح دهیم.

برخی از کودکان از حمام کردن لذت می برند. در حالی که برای عده ای دیگر از کودکان و در نهایت والدینشان، به مشکل بزرگ است. کودکان خردسال شاید به علت اینکه در حمام لیز بخورند یا کف صابون به چشم هایشان برود از حمام رفتن ترس داشته باشند. با ما همراه باشید تا شما را با راهکارهایی برای تشویق کودک به حمام کردن کمک کنیم.

راهکارهای تشویق کودک به حمام کردن

کودکان بزرگتر گاهی اوقات فکر می کنند نیازی نیست به حمام بروند یا تمایلی ندارند که بازی و فعالیتهایشان را به دلیل حمام کردن قطع کنند. در صورتی که شما با راهکارهایی می توانید به کودکتان کمک کنید تا اشتیاق بیشتری برای حمام رفتن داشته باشد و از حمام رفتن لذت ببرد.

  • یک مادر عصبی یا دستپاچه، هوای سرد و دست های سرد به کودک احساس امنیت نمی دهد. تلاش کنید، حمام کردن برای کودکان فعالیتی لذت بخش و نشاط آور باشد.

آشنایی با روش های تشویق کودک به حمام رفتن

  • به کودکتان اطمینان خاطر دهید تا از حمام کردن ترسی نداشته باشد. بیشتر روانشناسان کودک می گویند که نوزادان به حمام روزانه نیازی ندارند؛ ولی کودکان به محبت و عشق ورزیدن و آرامش داشتن در کنار مادر، پدر یا کسی که دوستشان داشته باشد، احتیاج دارند. یکی از موقعیت های مناسبی که کودکان می توانند این حس را در کنار عزیزانشان تجربه کنند، حمام است و البته حمام کردن یک شاخص مهم پاکیزگی است.
  • سعی کنید با حمام کردن صحیح کودک احساس امنیت کند و از حمام ترسی نداشته باشد. اگر روش درست حمام کردن کودک یا نوزاد خود را نمی دانید سعی کنید از دیگران در این کار کمک بگیرید. ابتدا با یک عروسک نحوه درست حمام کردن با کودک را تمرین کنید. به توصیه و پیشنهاد های افراد با تجربه گوش دهید. اگر شما از اعتماد به نفس بالایی برخوردار باشید هنگام حمام کردن هم شما هم کودکتان از امنیت بیشتری برخوردار است. با لحنی ملایم و آرام برای کودک خود آواز بخوانید. با او صحبت کنید و او را به آب بازی کردن تشویق کنید تا اوقات دلنشین و لذت بخشی داشته باشد.

راهکار هایلذت بخش بودن حمام رفتن برای کودکان

  • به کودکتان اطمینان دهید که حمام کردن کار آسانی است. کوکان خردسال دوست دارند در اولین تجبه حمام کردنشان در یک وان یا لگن کوچک حمام کنند، این گونه شما کودک خود را در حمام کردن تشویق می کنید. بنابر این در کف لگن یک حوله بگذارید و هنگامی که کودک را می شورید رویش را به سمت خود بگیرید. همیشه قبل از حمام کردن کودک درجه حرارت آب را امتحان کنید و مطمئن شوید که هوای حمام به اندازه کافی گرم باشد. از صابون و شامپویی استفاده کنید که چشم کودک را نمی سوزاند و از لیف های نرم استفاده کنید، شیر های آب را محکم ببندید که کودک نتواند آن ها را باز کند و در انتها کودک را با یک حوله بزرگ خشک کنید.
  • حمام رفتن را برای کودک به یک بازی یا فعالیت شادی آور تبدیل کنید. می توانید برای بازی کردن چند بطری خالی به او بدهید یا برایش آواز بخوانید. در همین هنگام به او یاد دهید که چگونه خود را بشوید. اگر کودکان بزرگ بود، اجازه دهید در شستن موهایش با شما همکاری کند. برای شوخی کمی آب به صورت او بپاشید یا با او آب بازی کنید.

مهارت های لازم جهت تشویق کودک به حمام رفتن

  • به کودک مسئولیتی بسپارید تا احساس مسئولیت کند. و در صورتی که امکان پذیر است کودک را به حمام کردن خودش تشویق کنید. در کنار وان کودک خردسال بنشینید و با او حرف بزنید. سن خاصی برای اینکه کودک را در وان تنها بگذاریم وجود ندارد. بایستی وضعیت نشستن، تعادل و احتیاط او را بیازمایید. و زمانی که اطمینان حاصل پیدا کردید که که توانایی و آمادگی دارد که تنها باشد؛ می توانید او را برای چند دقیقه ترک کنید اما در جای باشید که صدای کودک خود را بشنوید.
  • از خواسته های کودک خود آگاه باشید. گاهی اوقات دانستن خواسته های کودک، راهی آسان برای علاقمند کردن کودک به حمام کردن است. اگر کودکتان می خواهد حمام کند، بگذارید این کار را انجام دهد. اسباب بازی های مورد علاقه اش را به او بدهید و مراقب باشید کف صابون چشم کودکانتان را اذیت نکند. دمای آب را به اندازه خواسته کودکتان تنظیم کنید. و البته وان حمام را تا جایی که می خواهد از آب پر کنید و با کودک صحبت کنید تا حمام کردن فعالیتی سخت و طاقت فرسا نباشد، با این کار ها استقلال طلبی را در کودک پرورش دهید. به محض اینکه کودک در وان به تنهایی نشست، قدمی به سوی استقلال بر می دارد. به سبب این پیشرفت کودکتان را تشویق کنید.

ساختن محیط نشاط آور برای کودکان

  • تفاوت تمیزی و آلودگی را به کودک خود آموزش دهید. کودکان در هر سنی که باشند، به اندازه پدر و مادر هایشان به تمیزی اهمیت نمی دهند. سعی کنید با نشان دادن آب صابونی که از بدنشان شسته می شود، آن ها را متوجه از بین رفتن آلودگی ها کنید. حمام کردن را به صورت یک کار معمول در بیاورید. یکی از علت هایی که کودکان از حمام کردن بیزار هستند، این است که باید یکی از فعالیت های مورد علاقه شان را قطع کنند. بنابراین سعی می کنند راهی پیدا کنند تا از حمام کردن فرار کنند. اگر شما بتوانید حمام کردن را یکی از کار های عادی و اجتناب ناپذیر در آورید، کودک یاد می گیرد که در هیچ شرایطی نمی تواند از آن فرار کند.
  • سعی کنید حمام کردن را به صورت یک قانون در بیاورید. اگر حمام کردن و شستشوی منظم موها را به صورت یک کار عادی در بیاورید، کودک برای حمام رفتن تشویق می شود و می آموزد نمی تواند از حمام کردن فرار کند.

بازی کردن در حمام با کودک جهت علاقمند سازی او

  •  آرون گروپس
  • حمام کردن جزء برنامه روزانه قرار دهید تا انجام دادن آن یک کار ضروری باشد. در یک تایم مناسب قرار دهید تا کار های دیگر تداخل نداشته باشد. وقتی زمان حمام کردن مشخص شد، دیگر هر کار دیگری ممنوع می شود. همچنین اگر لازم است تغییراتی انجام گیرد آن را از قبل انجام دهید.
  • در زمان استحمام از یک تایمر استفاده کنید. اجازه دهید کودک مدت استحمام را حدس بزند و خودش آن را با یک تایمر اندازه بگیرد. کودکان خردسال از مدت زمان کم حمام تعجب می کنند. اما در مورد کودکان بزرگتر که مزایای حمام کردن را می دانند، این زمان با وجود اینکه برای پاکیزگی آن ها کافی است اما آن قدر طولانی نیست که سبب خستگی آن ها شود.

در مورد راهکار های تشویق کودک به حمام کردن چه می دانید؟

در پایان برای اطلاع از علت ترس از حمام در کودکان و روش های تمیز کردن کردن جرم گوش کودکان می توانید از این مطالب دیدن کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *