دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پرورش ناز یخی و شرایط لازم برای رشد این گیاه زینتی

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع پرورش ناز یخی چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با روش های کشت، پرورش و حتی مراقبت از ناز یخی آشنا شوید.

به طور کل گل ناز یخی از دسته گیاهان زینتی می باشد که امروزه برای تزئین باغچه و منازل از آن استفاده می شود. ناز یخی به خاطر گل های ریز و صورتی رنگ خود زیبایی فراوانی به محیط اطراف می بخشد و به همین خاطر مورد توجه بسیاری از علاقمندان به پرورش گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با نحوه پرورش ناز یخی

بهتر است بدانید که گل ناز یخی که با نام علمی Baby sun rose نیز شناخته می شود گیاهی چندین ساله و علفی خواهد بود. این گیاه بومی آفریقای جنوبی و مرکزی بوده و اغلب در مناطق خیلی گرم و زیر نور شدید خورشید رشد خواهد کرد. امروزه در کشور ما نیز پرورش این گیاه در مناطق جنوبی رایج شده است.

چگونگی پرورش ناز یخی

گل های ریز ستاره ای شکل و برگ های سبز کوچک و ضخیم از ویژگی های ظاهری گیاه خواهند بود و همچنین صورتی و قرمز نیز از انواع رنگ های ان این گیاه محسوب می شوند. ساقه گیاه ناز یخی خیلی بلند نمی شود و بیشتر به صورت گل یخ رونده رشد می کند.

گل های ناز یخی در روشنایی شکوفا می شوند و در طول شب نیز بسته خواهند شد. اندازه برگ های گل ناز یخی معمولا ۳ سانتی متر است و در مقابل گل های آن نیز بیشتر از ۲ سانتی متر رشد نخواهند کرد. ساقه های ناز یخی نیز رشد چندانی ندارند و اغلب به صورت رونده و عرضی رشد می کنند.

توجه داشته باشید که در صورت مناسب بودن شرایط این گیاه از فصل بهار تا فصل پاییز گل می دهد و همچنین مقاوم بودن آن در برابر گرما و نور موجب شده تا نگهداری از آن در سراسر کشور امکان پذیر باشد. همچنین که جلوه ی ظاهری زیبا و خواص دارویی این گیاه به محبوبیت بیشتر آن کمک شایانی کرده است.

روش ها و دستورالعمل تکثیر گیاه

به طور کلی گیاه ناز یخی معمولا از طریق چهار روش متداول شامل کاشت بذر، قلمه زنیف پاجوش و خوابانیدن تکثیر می شود که در ادامه مراحل هر کدام را به صورت مجزا شرح داده ایم.

  •  آرون گروپس

دستورالعمل کاشت ناز یخی

  • کاشت بذر:

برای کاشت بذر ناز یخی کافی است یک گیاه سالم و بالغ داشته باشید. بذر های رسیده را از درختچه مادر جدا نمایید و در اوایل فصل پاییز برای کشت اقدام نمایید. توصیه می شود که بذور ناز یخی را در محیط گلخانه یا فضای سربسته کشت نمایید و همچنین بستر مناسب برای بذر های این گیاه شامل ترکیب ۲ قسمت شن و ۱ قسمت خاکبرگ خواهد بود.

توصیه می شود که پس از جوانه زدن بذرها و زمانی که چندین برگ بر روی گیاه پدیدار شدند گیاهتان را به گلدان مناسب انتقال دهید. معمولا پس از اتمام فرآیند کشت تقریبا ۳ تا ۴ سال طول خواهد کشید تا گیاه به گلدهی کامل برسد.

  • قلمه زنی:

برای قلمه زنی ناز یخی در ابتدا بایستی قلمه هایی به طول ۶ تا ۷ سانتی متر از گیاه مادر تهیه نمایید. توصیه می شود که برش را به صورت اریب بزنید تا سطح مقطع قلمه ها برای ریشه زدن بهتر شود. تمام برگ های پایینی قلمه را حذف کنید و تنها ۲ الی ۳ برگ باقی بگذارید.

چگونگی قلمه زدن ناز یخی

سپس قلمه ها را در بستر مناسب قرار دهید و رطوبت آن را حفظ نمایید تا قلمه ها شروع به ریشه زدن کنند. توصیه می شود که سطح بستر را با پلاستیک شفاف بپوشانید تا رطوبت محیط کشت به خوبی حفظ شود. در این مرحله می توانید به جای کشت قله ها درون خاک آن ها را درون آب ریشه دار کنید.

پس از اینکه ریشه های ناز یخی حداقل ۴ تا ۵ سانتی متر رشد کردند می توانید گیاهان جدید را به گلدان های کوچک تر منتقل کنید.

  • کاشت پاجوش:

اگر قصد دارید برای کاشت و پرورش ناز یخی از طریق کاشت پاجوش اقدام نمایید بایستی در اواسط آبان ماه به این کار بپردازید. بهتر است پاجوش هایی که بزرگ تر و سالم تر هستند از گیاه مادر جدا نمایید و سپس درون گلدان مورد نظر بکارید.

  • خوابانیدن:

معمولا خوابانیدن ناز یخی یا از طریق پاجوش ها و یا ساقه های نیمه چوبی انجام می شود و بایستی در انجام این روش دقت لازم را به کار ببرید.

روش های مختلف برای تکثیر ناز یخی

شرایط مورد نیاز برای رشد ناز یخی

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه مهم ترین شرایط برای کاشت و پرورش ناز یخی را شرح داده ایم.

  • آبیاری منظم:

ناز یخی برای رشد نیاز چندانی به آبیاری ندارد و معمولا آب را درون برگ های خود ذخیره سازی می کند و از این لحاظ می توان آن را مشابه کاکاتوس ها دانست. ناز یخی می تواند تا مدت زمان زیادی بدون آب سرد کند اما نه تا حدی که از کم آبی خاک آن شوره ببندد.

دقت داشته باشید که آبیاری بیش از حد برای ناز یخی مضر است و موجب پوسیدگی و فساد در ریشه خواهد شد. پس تعادل را در آبیاری رعایت نمایید و در هوای بسیار گرم و داغ کمی آبیاری را افزایش دهید.

آبیاری منظم گل های ناز یخی

  • خاک مناسب:

گیاه ناز یخی معمولا توانایی رشد در هر نوع خاکی را دارد و تنها نکته ای که بایستی به آن توجه نمایید زهکشی مناسب خاک است زیرا آب بیش از حد برای گیاه مضر بوده خاکی که دارای زهکش ایده آل نیست آب را درون خود نگه خواهد داشت.

معمولا خاکی که مقدار کمی اسیدی برای این گیاه مناسب خواهد بود و همچنین می توانید برای گیاهتان به مقدار مساوی خاک لوم و ماسه را با یکدیگر ترکیب نمایید و به میزان نصف آن ها خاک برگ اضافه نمایید.

  • نور کافی:

گل ناز یخی آفتاب پسند است اما از آنجایی که گیاه بسیار مقاومی است در شرایط کم نور و سایه نیز به رشد و بقا ادامه خواهد داد. اما قطعا با قرار دادن گیاه در محیط کم نو، رشد گیاه کاهش یافته و در نهایت زیبایی خود را از دست خواهد داد.

برای اینکه گل ناز یخی شما رشد بهتر و گلدهی مناسبی داشته باشد بایستی آن را در محیطی پر نور و آفتاب گیر نگهداری نمایید و همچنین اگر این گیاه را در منزل نگهداری می کنید بهتر است آن را در فضای بالکن پر نور قرار دهید.

شرایط لازم برای مراقبت از ناز یخی

  • دمای ایده آل:

گل ناز یخی چندان علاقه ای به سرما ندارد و بر اساس زادگاهی که دارد آب و هوای گرم و خشک را برای رشد ترجیح خواهد داد. بازه دمایی ایده آل برای نگهداری ناز یخی بین ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراد است. این گیاه تا حدی می تواند سرما را تحمل کند و حداقل دمای قابل تحمل برای آن دمایی حدود ۵ تا ۷ درجه سانتی گراد خواهد بود.

  • خاک و کوددهی غنی:

ناز یخی یک گیاه دارویی محسوب می شود که نیاز خیلی کمی به کود خواهد داشت. برای تقویت این گیاه می توانید از کود های مایع استفاده نمایید و همچنین یک مرتبه کوددهی در اواسط فصل بهار و یک مرتبه در اواسط فصل تابستان برای این گیاه کافی خواهد بود.

تغذیه مناسب گیاه ناز یخی

همچنین در ادامه نیز پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب پرورش گیاه آرالیا و پرورش گل گازانیا نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *