دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

منطقه حفاظت شده مراکان زیستگاه گیاهان و جانوران نادر

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

منطقه حفاظت شده مراکان یکی از نواحی گردشگری و مهم در استان آذربایجان شرقی می باشد. این منطقه دارای گونه های گیاهی و جانوری نادر و ارزشمندی است. این مناطق مور توجه محققان و علاقمندان به حیات وحش می باشد.

منطقه حفاظت شده مراکان یکی از مهم ترین جاذبه هایی است که در آذربایجان شرقی قرار دارد. این نواحی دارای تنوع گونه های گیاهی بوده و از ارزشمندی بالایی برخوردار می باشد. این نواحی از مهم ترین سکونتگاه های سنجاب ایرانی، لک لک سفید، شاه بوف و … بوده که در حال حاضر از آن ها محافظت می شود.

ویژیگی های منطقه مراکان

آشنایی با منطقه حفاظت شده مراکان

اولین منطقه حفاظت شده در کشور این منطقه بزرگ و عظیم می باشد که حدود ۱۰۰ هزار هکتار وسعت دارد. این جاذبه یکی از مهم ترین  مکان های دیدنی آذربایجان شرقی می باشد ولی بیشتر مساحت آن در آذربایجان غربی قرار گرفته است.

منطقه مراکان

۵۶ درصد این منطقه در آذربایجان غربی و ۴۴ درصد دیگر آن در  آذربایجان شرقی واقع شده است که تحت سرپرستی محیط زیست شهر خوی قرار دارد. این جاذبه برای مردم این دو استان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به عنوان یک نماد بزرگ شناخته می شود.

منطقه حفاظت شده مراکان

در این منطقه گونه های زیادی از گیاهان و حیوانات می باشد که تحت حفاظت محیط زیست هستند و از آن نگهداری می شود. بازدید از این منطقه به شرط آسیب نزدن به آن می باشد و علاقه مندان می توانند از مناطقی که محیط زیست در نظر گرفته است بازدید نمایند. اگر قصد سفر به شهر خوی را دارید، به شما پیشنهاد می کنیم از طبیعت بکر این منطقه استفاده نمایید.

  •  آرون گروپس

گونه های جانوری مراکان:

این نواحی یکی از مهم ترین زیستگاه های ایران بوده و در آن گونه های نادر و البته مهم جانوران یافت می شود. خرس قهوه ای یکی از نمونه های جانوری یافت شده در این نواحی می باشد. کشیم بزرگ، اردک، مارمولک، شاه بوف و … در این نواحی به خوبی یافت می شوند. از مهم ترین پستاندارانی که می توانید در این منطقه مشاهده کنید، می توان به خرگوش، هامستر خاکستری، بز، میش ارمنی، پلنگ، خرگوش و انواعی دیگر از جوندگان اشاره نمود.

بررسی زیستگاه مراکان

شاخص ترین گوه های جانوری که در این نواحی دیده می شود، میش ارمنی و قوچ ها هستند. این نواحی همچنین دارای گونه های بسیار زیبایی از پرندگان می باشد. عقاب طلایی، تیهو، هما، بابالان، کبک دری، کرکس مصری، زاغ بور و … از جمله مهم ترین گونه های پرندگان در این نواحی هستند. خزندگان و ماهیان انواعی دیگر از جانوران می باشند. ماهی اسبله، افعی البرزی و … از نمونه های خرندگانی بوده که می توانید، مشاهده کنید.

زیستگاه مراکان

گونه های گیاهی مراکان:

منطقه حفاظت شده مراکان از جمله مهم ترین مناطقی است که دارای پوشش های گیاهی متنوعی می باشد. ولیک، زالزالک، کیکم، بادام وحشی و سماق از گونه های گیاهی بوده که در این مناطق رشد می کنند. این نواحی دارای انواعی از درختان بوده و بستر آن برای رشد گردو مناسب است.

این نواحی به دلیل نزدیکی به شهرستان خوی از مهم ترین مکان های دیدنی خوی نیز به شمار می آید. شما علاقمندان در لینک با مکان های دیدنی بیشتری از این شهرستان آشنا می شوید. در سفر به این نواحی تجربه های ویژه ای در انتظار شما عزیزان می باشد که می توانید از آن نهایت لذت را ببرید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *