دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با سمور دریایی و گونه های متفاوت این حیوان

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع حیوان سمور دریایی از دسته حیوانات آبزی است که شما می توانید با مطالعه این مقاله با چگونگی تغذیه، زیستگاه، تولید مثل و خصوصیات بیشتر این حیوان دریایی آشنا شوید.

به طور کلی سمور دریایی یکی از پستانداران آبزی از سرده سمورها است که می توان آن را پرموترین جانداران دانست به گونه ای که در هر سانتی متر مربع از بدن آن ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزار مو مشاهده می شود.

آشنایی با حیوان سمور دریایی

بهتر است بدانید که سمورهای دریایی در واقع گروهی از جانوران آبزی و نیمه آبزی هستند که در دسته خانواده زیستی راسویان قرار می گیرند. از نیمه دوم قرن بیستم جمعیت این حیوان بسیار کاهش یافته که دلیل اصلی آن آلودگی آب ها به آفت کش هایی مانند ارگانوکلرین و بیفنی پلیکلروینه است. همچنین تخریب زیستگاه و شکار قانونی و غیر قانونی از دلایل دیگر تهدید شدن این جانور خواهد بود.

خصوصیات حیوان سمور دریایی

البته که در سال های اخیر در بیشتر قسمت های اروپا جمعیت این حیوان دریایی در حال احیا است و در سال ۲۰۱۱ وزارت محیط زیست بریتانیا اعلام کرده که اکنون سمورهای دریایی به تمام شهرستان های کشور بازگشته اند. این احیا به خاطر ممنوعیت استفاده از آفت کش های خطرناک است که از سال ۱۹۷۹ در اروپا اعمال شده و بخشی به دلیل بهبود کیفیت آب که به افزایش جمعیت طعمه ها منجر شده و برخی دیگر نیز به دلیل محافظت از سمورها در مقابل شکار می باشد.

جالب است بدانید که پوست حیوان سمور دریایی به شدت گران قسمت بوده و به دلیل گران بودن و کاربردهای فراوانی که دارد به دست شکارچیان مورد شکار قرار می گیرد. همچنین امروزه اغلب مزارع پرورش سمور برای استفاده از پوست این حیوان تاسیس شده اند و در حال فعالیت هستند.

در حال حاضر وضعیت این حیوان دوست داشتنی به دلیل های مختلفی کم شده و این دلایل شامل شکار بی رویه آن ها، طعمه ها و آلودگی ناشی از سموم کشاورزی به ویژه سموم کلره، آلودگی های صنعتی و سیلاب ها تعداد آن ها بسیار کاهش یافته است.

تولید مثل سمورهای دریایی

توجه داشته باشید که معمولا تولید مثل سمورهای دریایی در هر سنی امکان پذیر است اما معمولا در بیشتر وقت ها دیده می شود که جفت گیری آن ها بیشتر در فصل زمستان انجام شده است. همچنین مدت آبستنی این دسته از سمورها تقریبا دو ماه طول خواهد کشید و آن ها تقریبا بین یکتا پنج بچه سمور را به دنیا خواهند آورد.

  •  آرون گروپس

چگونگی تولیدمثل سمور های دریایی

چشم های بچه های سمور معمولا در یک ماهگی باز می شوند و پس از گذشت زمان و پس از دو ماه از لانه خود خارج می شوند و شنا را شروع می کنند و در این مدت آموزش های بسیاری می بینند.

انواع سمورها در جهان

حیوان سمور مانند بسیاری از حیوانات دیگر دارای انواع و گونه های مختلفی می باشد که در ادامه سعی داریم شما را با انواع سمور ها آشنا نماییم.

  • سمورهای آبی:

سمور آبی که بدان سمور شنگ نیز گفته می شود جثه بسیار بزرگی دارد و استوانه ای شکل می باشد. این حیوان دارای پوزه های پهن و سبیل های بلند و کلفی است و همچنین گوش ها و چشم هایی بسیار نازک خواهند داشت. دم سمور آبی لوله ای شکل بوده و در قاعده پهن و ضخیم خواهد شد.

این حیوان دارای دست و پاهای کوتاهی است که در میان انگشتانش پرده ای وجود خواهد داشت. موهای بد سمور آبی اغلب نرم و انبوه است و در رنگ قهوه ای مایل به خاکستری مشاهده می شوند. بهتر است بدانید که اندازه این گونه سمور طول سر و تنه آن بین ۶۲ تا ۸۳ سانتی متر و دم آن ها بین ۳۶ تا ۵۵ سانتی متر خواهد بود. همچنین ارتفاع آن نیز ۳۰ سانتی متر می بادش و وزنی بین ۵ تا ۱۵ کیلو دارد.

انواع مختلف سمور در جهان

  • سمورهای سنگی:

سمورهای سنگی معمولا جثه ای به اندازه گربه های خانگی دارند و بدن کشیده و استوانه ای شکل خواهند داشت. دم آن ها نیز نسبتا بلند و پشمالو بوده و پاهایی بسیار کوتاه و ناخن هایی بلند و نیمه جمعی دارند. کف پاهای سمور سنگی از موهای پراکنده ای پوشیده شده و به همین خاطر ردپای آن به راحتی قابل تشخیص نخواهد بود.

  • سمورهای دریایی:

سمور دریایی نیز یکی دیگر از پستانداران آبزی از دسته سرده سمورها می باشد که می توان آن را جزو پر موترین جانداران دانست. به گونه ای که در هر سانتی مربع از بدن آن بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزار مو رشد می کند.

  • سمورهای سفید:

توجه داشته باشید که سمور سنگی به دلیل لکه های سفیدی که در زیر سینه اش دارد به سمور سینه سفید معروف شده و از نظر خصوصیات فیزیکی و ظاهری بسیار شبیه به سمور جنگلی است.

چگونگی تغذیه سمور های دریایی

تغذیه سمورهای دریایی:

جالب است بدانید که سمورهای دریایی معمولا از ماهی، قورباغه، خرچنگ، پستانداران کوچک، پرندگان آبزی مخصوصا چنگر، مرغابی، تخم و جوجه پرندگان، حشرات و مواد گیاهی برنامه غذایی خود را تشکیل داده اند. اگر بخواهید راحت متوجه شوید که این حیوان در چه جایی حضور داشته بایستی به مدفوع و باقی مانده غذای آن ها در مناطق شخصی از مسیر رودخانه و نهرها دقت نمایید.

زادگاه اصلی سمورهای دریایی:

بهتر است بدانید که زیستگاه و زادگاه این حیوان دریایی اغلب در کشور های خزری، بیابانی و بلوچی و ارتفاعات حدود ۴۰۰۰ متر تا سواحل دریا زندگی می کند و می توان آن را از دسته حیوانات دوست داشتنی دانست که محبوبیت زیادی در میان علاقه مندان به حیوان خانگی پیدا کرده است.

چگونگی نگهداری از این حیوان:

جالب است بدانید که حیوان سمور دریایی به اندازه کافی بازیگوش و کنجکاو است و تماشای بازی با آن ها بسیار لذت بخش خواهد بود اما با این حال نگهداری از آن ها مانند داشتن حیوان سگ و گربه سانان نخواهد بود. این حیوان به شدت باهوش بوده و تعلیم پذیری، قدرت یادگیری و حل مسئله این حیوان را بسیار متعجب خواهد کرد. به طور کلی این حیوان یکی از حیوانات خاص خانگی محسوب می شود که خرید و نگهداری از آن چندان کار آسانی نخواهد بود و بایستی در ابتدا اصول مراقبت را به صورت اصولی بیاموزید.

اصول مراقبت از سمور های دریایی

همچنین پس از مطالعه مطلب حیوان سمور دریایی نیز پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب حیوان خرس آبی و حیوان سمندر نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *