دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اسانس گیری از گیاه چطور انجام می شود؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع اسانس گیری از گیاه امروزه از طریق روش های مختلفی قابل انجام است که در این مطلب سعی داریم شما را با کاربردی ترین و موثر ترین روش های اسانس گیری گیاهان آشنا نماییم.

همانطور که می دانید اسانس قسمت اصلی و مهم گیاه به حساب می آید که اغلب به شکل غده هایی در ساقه، برگ و ریشه گیاه و حتی گاهی اوقات نیز در گل های آن به صورت جمعی یا فردی وجود دارد و می توان برای طعم دهی به غذا و نوشیدنی ها به اسانس گیری از گیاه روی آورد.

آشنایی با نحوه اسانس گیری از گیاه

به طور کلی اسانس از اندام های مختلف گیاه مانند جوانه، برگ، ریشه و ساقه تهیه می شود و اغلب حالت ماعی بی رنگ، آبگریز و غلیظ خواهد داشت. در اسانس ها مقدار زیادی ترکیبات شیمیایی وجود دارند که به ان جوهر اصلی گیاه گفته می شود. در واقع وجود اسانس در گیاهان مختلف و گل محمدی دلیل اصلی بوی خوش آن ها خواهد بود و البته نباید از این نکته غافل شوید که میزان اانس موجود در هر گیاه مناسب با نوع آن متفاوت است.

چگونگی اسانس گیری از گیاه

امروزه از اسانس های گیاه معمولا برای طعم دهی به انواع غذا و نوشیدنی ها استفاده می شود و به همین خاطر در صنایع غذایی بیشترین استفاده را خواهند داشت. اسانس های در بازار با قیمتی باور نکردنی به فروش می رسند. همین مسئله باعث شده تا امروزه افراد زیادی به اسانس گیری از گیاهان مختلف روی بیاورند.

از آنجایی که اسانس ها حالت فرار دارند با قرار گیری در مجاورت هوا به سرعت تبخیر خواهند شد و به همین خاطر بهتر است آن ها را درون ظرفی دربسته و تیره قرار دهید تا از نفوذ نور و هوا به درون آن پیشگیری شده و تغییر رنگ پیدا نکنند. اسانس از خود هیچ رنگی ندارند و تنها هنگام اکسیده شدن ممکن است رنگ آن کمی کدر شود.

توجه داشته باشید که اسانس هر گیاه حاوی بوی همان گیاه خواهد بود البته که قابل ذکر است اسانس هایی که از قسمت های مختلف گیاه گرفته می شوند از نظر بو، خواص فیزیکی و شیمیایی با یکدیگر متفاوت خواهند بود. بهتر است بدانید دلیل اینکه اسانس ها را درون ظرف تیره و سر بسته نگهداری می کنند حساسیت آن به نور است.

در حال حاضر عرق گیری و اسانس گیری از گیاه به ویژه گیاهان دارویی رو به افزایش است و همچنین روش های استخراج اسانس از گیاهان بسته به عوامل مختلفی از جمله نوع گیاه، مواد تشکیل دهنده اسانس، محل قرار قرار داشتن اسانس در اندام های گیاهی، درجه خالصیت اسانس و محصول نهایی خواهد داشت.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

روش های مختلف اسانس گیری

انواع مختلف اسانس ها:

در واقع اسانس به عصاره یا ماده روغنی که از انواع گیاهان و مواد طبیعی تولید می شود و یا ماده شیمیایی که حاوی این ترکیبات معطر باشد، گفته می شود. همانطور که متوجه شدید اسانس که از اجزای مختلف گیاه مانند برگ، ساقه، دانه، ریشه و میوه یا پوست درختان مختلف به دست می آید و به همین خاطر اس که عبارت اسانس به ترکیبات خاص گفته خواهد شد که این مواد خوشبو را در بر دارند.

بهتر است بدانید که بسیاری از فواید اسانس مربوط به گیاهی است که از آن استفاده می شود. پژوهش های انجام شده نشان می دهد که اسانس ها و رایحه ها از جنبه های متفاوتی برای بدن مفید هستند و شما می توانید با ترکیب و استفاده به جا از اسانس ها از فواید آن ها بهره مند شوید.

از انواع اسانس های مفید می توان به اسانس گل محمدی اشاره کرد که معمولا توسط دستگاه گل محمدی اسانس گیری می شود و یا از دستگاه اسانس گیری گل نرس و عطر نرگس نیز استخراج خواهد شد که آن ها نیز برای بدن مزیت های بی شماری خواهند داشت.

روش های اسانس گیری از گیاهام مختلف:

امروزه روش های مختلفی برای اسانس گیری از گیاه مطرح شده که شما می توانید در ادامه با بهترین و کاربردی ترین این روش ها آشنا شوید:

انواع مختلف اسانس های گیاه

  • تولید اسانس به روش تقطیر با آب:

جهت اسانس گیری از گیاهان خشک و گیاهانی که در برابر حرارت مقاومت بالایی دارند معمولا از این روش استفاده خواهد شد. در روش تقطیر با آب بایستی بخش مورد نظر گیاه را جدا کرده و آن را درون ظرف مورد نظر بریزید و مقداری آب به آن اضافه نمایید.

سپس بایستی ظرف را بر روی حرارت قرار دهید تا تمامی رایجه های موجود از گیاه خارج و در بخش خنک کننده تجمع یابند.

  • تولید اسانس با تقطیر آب و بخار:

برای اسانس گیری از گیاهان تازه و خشک می توانید از بخار و آب استفاده نمایید. به این صورت که پس از انتقال گیاه مورد نظر به درون مخزن باید لایه ای آب به آن بیفزایید. سپس بخار آب را درون مخزن منتقل نمایید تا بخار از داخل گیاهان خیس عبور نماید.

با توجه به اینکه اسانس حالتی روغنی دارد به راحتی از بخار و آب جدا می شود و به داخل ظرف دیگری انتقال می گردد.

دستورالعمل تولید اسانس با تقطیر

  • تولید اسانس به روش تقطیر با بخار مستقیم:

در این روش گیاه تازه و پاک شده را مستقیما در معرض بخار قرار می دهند و از آب استفاده نمی شود. به گونه ای که پس از پاکسازی و شستشوی گیاه آن را درون سبد های مخصوص می ریزند تا به صورت کامل آبگیری شود. سپس بخار را با فشار بالا در میان گیاهان تزریق می کردند تا اسانس داخلی آن ها استخراج و وارد فاز بخار گردد.

پس از این بخار حاوی اسانس به بخش سرد کننده هدایت شده و عملیات تقطیر بر روی آن اجرا می شود. استخراج اسانس از گیاهان با بخار مستقیم موجب هیدرولیز شدن برخی ترکیبات اسانسی شده و حتی برخی از آن ها تجزیه می شدند.

برای رفع این مشکل بایستی در ابتدا بخار را با فشار خیلی بالا از بافت های گیاهی عبور دهید. همچنین شایانی به ذکر است که این روش امروزه کاربرد چندانی ندارد و در گذشته ای نه چندان دور از این روش برای اسانس گیری از گیاهان استفاده می شده است.

  • تولید اسانس با روش حلال:

اسانس گرفتن با روش حلال برای گیاهانی که میزان اسانس کمی داشته و به حرارت حساس هستند بسیار مناسب خواهد بود. در این روش معمولا از دو شیوه حلال های فرار و حلال های چربی غیر فرار استفاده می شود.

حلال های فرار بر روی گیاهانی با مقدار روغن بالا کاربرد شده که این حلال ها نقطه جوش پایینی دارن مانند هگزان و بنزن و از حلال های چربی غیر فرار برای اسانس گیری از گیاهانی با میزان روغن فرار کم از جمله گلبرگ گل ها به کار می رود.

چگونگی تولید اسانس با حلال

در ادامه نیز پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با خوشبو ترین گیاهان آپارتمانی و انواع گیاهان رونده آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *