دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

چند دلیل پژمرده شدن گل یشم یا کراسولا

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع گیاه یشم معمولا در اثر عوامل مختلفی دچار پژمردگی خواهد شد که شما می توانید با مطالعه این مقاله با تمامی عوامل موثر در پژمرده شدن گیاه یشم آشنا شوید.

به طور گلی گیاه یشم از دسته گیاهان بومی آفریقای جنوبی و با ماندگاری بسیار بالا می باشد که به راحتی در آب و هوایی رشد خواهد کرد. با وجود اینکه گل یشم اگر به درستی نگهداری شود در مدت کوتاهی رشد خواهد کرد اما چنانچه در فرآیند مراقبت از گیاهتان بی توجه باشید به مرور با پژمرده شدن برگ ها و در نهایت نابودی گیاه مواجه خواهید شد.

علل پژمرده شدن گل یشم

همانطور که می دانید در میان گلهای آپارتمانی تعدادی از این گیاهان هستند که طرفداران بسیار زیادی دارند و گیاه یشم را نیز می توان یکی از آن ها دانست. گیاه یشم به دلیل ظاهر زیبا و مقاومت بسیار بالایی که در شرایط آب و هوایی مختلف دارد امروزه مورد توجه بسیاری از علاقمندان به گل و گیاه قرار گرفته است و در موارد توانسته در منازل این افراد جای بگیرد.

علت های پزمرده شدن گل یشم

توجه داشته باشید که گل آپارتمانی یشم برای رشد بهتر و تکثیر نیاز به اقداماتی خواهد داشت که بایستی آن ها را رعایت نمایید تا در نهایت یک گل یشم پر برگ و زیبا داشته باشید. در واقع گیاه یشم را می توان از دسته گیاهان بومی مناطق آفریقایی دانست که تقریبا ۱۴۰۰ گونه مختلف دارد و تنها چندین گونه آن در کشور ما ایران پرطرفدار است.

این گیاه به خاطر آب و هوای خاصی که از آن به وجود آمده است مقاومت بسیار زیادی دارد و اگر کمی خوب از آن مراقبت شود به راحتی می تواند رشد زیادی داشته باشد و زیبایی بیشتری به دست بیاورد. گل یشم در میان کشور های آسیایی به عنوان یک هدیه نفیس مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین نماد ثروت و فراوانی مالی خواهد بود.

توصیه می شود که برای نگهداری درست از گیاه آپارتمانی یشم حتما خلق و خوی گیاه را به خوبی بشناسید و بدانید که یشم برای رشد به چه چیزهایی نیاز دارد تا بتوانید شرایط مورد نیاز را برای آن فراهم نمایید. با این حال گیاه یشم چنانچه در طول فرآیند رشد دچار مشکلات و بیماری هایی شود و یا حتی مراقبت ها و نگهداری گیاه یشم به درستی انجام نشود ممکن است با گذر زمان با زرد شدن و پژمرده شدن گیاه یشم مواجه شوید که در ادامه برخی از شایع ترین علل آن را بیان کرده ایم.

تاثیر نور خورشید بر پژمردگی گیاهان

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

نور ناکافی خورشید از علل پژمرده شدن گل یشم

به صراحت می توان گفت که گیاه یشم یکی از بهترین گیاهان برای نگهداری در فضایی از خانه با نور مستقیم است زیرا برای سالم ماندن و پیشگیری از آسیب و رشد نکردن به نور خورشید نیاز خواهد داشت. دقت داشته باشید که این گیاه باید روزانه حداقل چهار ساعت نور خورشید دریافت کند و یا کل روز را در یک نقطه آفتابی قرار بگیرد. در غیر اینصورت گیاه نور کافی را دریافت نکرده و به مرور با پژمرده شدن گیاه تان مواجه خواهید شد.

کمبود آبیاری:

بسیاری از پروش دهندگان مبتدی گل و گیاه عقیده دارند که گل زیبای یشم همیشه به آبیاری کم نیاز دارد اما این تصور کاملا اشتباه بوده و شرایط این گیاه در فصول تابستان و زمستان با یکدیگر کاملا متفاوت خواهد بود.

به گونه ای که در فصل زمستان گیاه یشم به خاطر رطوبت و سرمای هوا هر دو الی سه هفته یک مرتبه نیاز به آبیاری دارد اما در مقابل در فصل تابستان به خاطر گرمای هوا بایستی هر هفته یک مرتبه آبیاری شود. در غیر اینصورت ممکن است برگ های گیاه یشم در اثر کمبود آب پژمرده شوند و در طولانی مدت از بین بروند.

تاثیر آبیاری بر پژمرده شدن برگ های گیاه

همچنین از این نکته غافل نشوید که آبیاری بیش از حد به گیاه یشم می تواند موجب پوسیدگی ریشه های آن گردد. پس دقت داشته باشید که هر زمان خاک بستر رطوبت خود را از دست داد اقدام به آبیاری نمایید تا گیاهتان دچار پوسیدگی نشود. به طور کلی آبیاری گل های آپارتمانی به ویژه گل یشم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و نباید نسبت به آن بی توجه باشید.

دمای نامناسب:

یشم را می توان یک گیاه کاملا گرمایی دانست که خیلی نمی تواند در برابر سرما دوام بیاورید. به همین خاطر بهتر است گیاهتان را در محیطی گرم و در زیر نور خورشید قرار دهید و در مقابل در طول فصول سرد سال از قرار دادن در سرما خودداری نمایید.

در طول فصل سرما بهتر است گیاهتان را در محیطی قرار دهید که دمای گرم و مناسبی داشته باشید زیرا در غیر اینصورت با خشک شدن و پژمردگی برگ های گیاهتان مواجه خواهید شد.

گیاه یشم معمولا در بازه دمایی بین ۶۵ تا ۷۵ درجه سانتی گراد به خوبی رشد می کند و برای رشد نور مستقیم خورشید را ترجیح می دهد. زمانی که دمای محیط کشت به کمتر از ۵۰ درجه سانتی گراد رسید بایستی گیاه را به محیط گرم انتقال دهید.

نشانه های پژمردگی گیاه

آفات و بیماری ها:

در واقع گیاه یشم نیز مانند بسیاری از گیاهان دیگر ممکن است در فرآیند رشد خود دچار آفات و بیماری های مختلفی از جمله شپشک آرد آلود و کنه شود که چنانچه این آفات در اسرع وقت از بین نروند در طولانی مدت می توانند موجب پژمرده شدن گیاه یشم و در نهایت نابودی آن شوند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *