دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو ۵G و طراحی و کیفیت ساخت این اسمارتفون

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

گوشی ردمی نوت ۱۱ پرو به نمایشگر آمولد ۱۲۰ هرتزی، دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسل و شارژر ۶۷ واتی مجهز است. این مطلب به بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو می پردازد.

ردمی نوت ۱۱ پرو فایوجی نسبت به نسل قبلی پیشرفت معناداری را تجربه نمی کند و در قسمت هایی مانند عملکرد و دوربین، دارای رقبای سرسختی است. با بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو همراه ما باشید.

بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو فایوجی

موفقیت کم نظیر خانواده ردمی سبب شده تا شرکت شیائومی هر ساله به تنوع گوشی های این سری اضافه کند. ولی سال جاری این تنوع به سطح تازه ای رسیده و فقط به بازار جهانی ۶ مدل ردمی نوت ۱۱ ارائه شده است. شیائومی سعی کرده با این خانواده همه سلایق را پوشش دهد ولی قابلیت های مشترک زیادی هم بین آنها دیده می شود.

به این ترتیب از آنجا که اعضای خانواده ردمی نوت ۱۱ شیائومی زیاد هستند و انتخاب گوشی مناسب از میان آن ها کار راحتی نیست. در این مطلب می خواهیم به بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو فایوجی یکی از اعضای این خانواده پرجمعیت بپردازیم. جدا از عملکرد موفق نسل های قبلی، این اسمارتفون رقبای سرسختی از خانواده محصولات خود شیائومی و شرکت هایی مانند سامسونگ دارد.

شایان ذکر است ردمی نوت ۱۱ پرو در بازارهای بین المللی در دو نسخه فایو جی و LTE ارائه می شود که عمده تفاوت آن ها مربوط به تراشه است.

طراحی و کیفیت ساخت

در بررسی طراحی ظاهری ردمی نوت ۱۱ پرو مشخص شد دقیقا مشابه نسل قبل با نمایشگر گوشی فوق العاده به ابعاد ۶.۶۷ اینچ روبرو هستیم. البته این گوشی نسبت به نسل قبل ۰.۴ میلی متر کم عرض تر، ۰.۲ میلی متر بلندتر و ۹ گرم سنگین تر شده است. از طرفی انحنای فریم و پنل پشتی هم کاهش پیدا کرده است.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

این موضوع به همراه وزن ۲۰۲ گرمی سبب شده ردمی نوت ۱۱ پرو به خوبی ردمی نوت ۱۰ پرو روی دست خوب قرار نگیرد و استفاده طولانی از آن خسته کننده شود. البته در عوض ساختار گوشی مستحکم است. در ادامه بررسی باید اشاره کرد شیائومی زبان طراحی پنل پشتی ردمی نوت ۱۱ پرو را نسبت به نسل پیشین تغییر داده و حالا بجای فریم و پنل پشتی خمیده شاهد پنل کاملا تخت هستیم.

این اسمارتفون در سه رنگ آبی آتلانتیک، سفید و خاکستری ارائه می شود. افکت نورپردازی پنل پشتی گوشی آبی رنگ بسیار جذاب بوده و امواج اقیانوس را در ذهن تداعی می نماید. در نمای پشت ماژول دوربین مستطیلی دو قسمتی بزرگی هستیم که در قسمت بالا میزبان دوربین اصلی بوده و در قسمت پایین چهار حلقه تعبیه شده است.

یکی از این حلقه ها تزئینی بوده و دیگری میزبان فلاش ال ای دی است. دو حلقه دیگر نیز دوربین های ماکرو و اولتراواید را همراهی می کنند. بیرون زدگی زیاد ماژول دوربین موجب می شود گوشی روی سطح صاف به شدت سر بخورد، حتی اگر از قاب محافظ درون جعبه استفاده نمایید.

شایان ذکر است پنل پشتی و جلویی ردمی نوت ۱۱ پرو از جنس گوریلاگلس ۵ بوده و فریم آن پلاستیکی می باشد. استفاده از طراحی شیشه ای به همراه کیفیت ساخت تقریبا بالای گوشی موجب می شود تا ردمی نوت ۱۱ پرو نسبت به عموم میان رده های بازار، حس و حال بهتری را منتقل کند.

در ضمن با توجه به این که پنل اولد گوشی امکان استفاده از حسگر اثر انگشت اپتیکال زیر نمایشگر را فراهم نموده ولی طراحان شیائومی گزینه ارزان تر خازنی را انتخاب کرده و آن را درون کلید پاور در لبه سمت راست دستگاه تعبیه کرده اند. بررسی ها نشان داد حسگر اثر انگشت ردمی نوت ۱۱ پرو دارای عملکرد سریع و مطمئنی است.

از دیگر اجزای روی فریم مات و مسطح این گوشی، جک هدفون در لبه بالایی می باشد. میکروفون های اصلی و ثانویه، فرستنده مادون قرمز، شیار سیمکارت، کلیدهای ولوم، خروجی های اسپیکر استریو و درگاه یو اس بی سی از سایر اجزای روی فریم ردمی نوت ۱۱ پرو می باشند.

در پایان باید اشاره کرد این گوشی در زمینه مقاومت در برابر آب و گرد و غبار نسبت به محصولاتی مانند گلکسی ای ۵۲ حرف چندانی ندارد. زیرا میان رده کره ای با گواهی IP67 تا نیم ساعت می تواند فشار آب در عمق یک متری را دوام بیاورد. در حالی که ردمی نوت ۱۱ پرو دقیقا مانند نسل قبلی، گواهی IP53 را جهت پاشش کوتاه مدت قطرات آب دریافت نموده است.

نمایشگر ۱۲۰ هرتزی

بررسی ها نشان داد نمایشگر ردمی نوت ۱۱ پرو با سایز ۶.۶۷ اینچ به پنل اولد با رزولوشن ۱۰۸۰*۲۴۰۰ پیکسل مجهز است. این نمایشگر با نسبت تصویر ۲۰:۹ تراکم پیکسلی ۳۹۵ پیکسل بر اینچ و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز را ارائه می دهد. این نرخ نوسازی به روان ترین شیوه ممکن رابط کاربری شیائومی را به تصویر می کشد.

همچنین وضوح فول اچ دی پلاس به حد کافی بالا بوده زیرا با نگاه به گوشی از فاصله نزدیک نمی توان پیکسل ها را تفکیک نمود. همانطور که پیشتر اشاره شد نمایشگر توسط پوشش تختی از جنس گوریلاگلس ۵ محافظت می شود. نرخ نوسازی به طور پیش فرض روی ۶۰ هرتز قرار دارد. از این رو برای نرم تر شدن انیمیشن های لانچر باید به طور دستی نرخ نوسازی را در تنظیمات نمایشگر روی ۱۲۰ هرتز قرار دهید.

دقت کنید نرخ تازه سازی در هر دو حالت ثابت می باشد. البته گوشی درباره برنامه هایی که از نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی ندارند به حالت ۶۰ هرتز باز می گردد. بنا به گفته شیائومی حداکثر روشنایی نمایشگر گوشی در حالت دستی به ۴۵۰ نیت و در حالت خودکار به حدود ۷۵۰ نیت می رسد.

ضمنا حداکثر روشنایی ۱۲۰۰ نیت نیز مربوط به شرایط خاص و ویدیوهای اچ دی آر می باشد. ولی جای تعجب دارد که این اسمارتفون حداقل به صورت رسمی قابلیت پخش ویدیوهای اچ دی آر را ندارد. به هر حال روشنایی نمایشگر ردمی نوت ۱۱ پرو همه شرایط نوری را به خوبی پاسخ می دهد و حتی می توان در فضای خارجی پر نور نیز به راحتی از آن بهره برد.

سخت افزار و نرم افزار

بررسی ها حاکی از آن است ردمی نوت ۱۱ پرو با تراشه جدید و بهینه شده کوالکام یعنی اسنپدراگون ۶۹۵ ارائه می شود. می توان یکی از اصلی ترین وجه تمایز نسخه های فورجی و فایو جی این گوشی را به همین تراشه آن مربوط دانست. چرا که مدل فورجی ردمی نوت ۱۱ پرو به تراشه هلیو جی ۹۶ مجهز است.

تراشه اسنپدارگون ۶۹۵ از پردازنده هشت هسته ای با دو هسته قدرتمند ۲.۲ گیگاهرتز و شش هسته کم مصرف ۱.۶ گیگاهرتزی بهره می برد. این تراشه را حافظه های رم ۶ و ۸ گیگابایت و حافظه های داخلی ۶۴/۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت همراهی می کنند. وظیفه پردازش های گرافیکی نیز بر عهده ماژول آدرنو ۶۱۹ می باشد.

با توجه به بررسی ها می توان گفت عملکرد کلی ردمی نوت ۱۱ پرو فایوجی نسبت به نسل پیشین کمی بهتر شده ولی از نظر توان گرافیکی تغییری نیافته است. این تراشه حتی از چیپ جدید سامسونگ یعنی اگزینوس ۱۲۸۰ در گوشی های گلکسی ای ۳۳ و گلکسی ای ۵۳ نیز قوی تر می باشد ولی از نظر توان پردازش گرافیکی در حد رقیب هم قیمت کره ای خود یعنی پوکو اف ۳ نیز نیست.

به طور کلی ردمی نوت ۱۱ پرو در بخش سخت افزاری برای استفاده روزمره دارای عملکرد بسیار خوبی است ولی برای اجرای بازی های سنگین با تنظیمات گرافیکی نمی شود روی آن حساب باز کرد. در ادامه به بررسی نرم افزاری ردمی نوت ۱۱ پرو می پردازیم. سیستم عامل این گوشی بر پایه اندروید ۱۱ با رابط کاربری پیش فرض MIUI 13 که جدیدترین نسخه رابط کاربری اختصاصی این شرکت است ارائه می شود.

با توجه به این که بیشتر میان رده های سامسونگ با اندروید ۱۲ به بازار وارد شده اند بهتر است شیائومی نیز زودتر بروزرسانی اندروید ۱۲ را برای خانواده ردمی نوت ۱۱ هم منتشر نماید.  شایان ذکر است رابط کاربری مذکور فاقد قابلیت های جدید اندروید ۱۲ مثل ویجت های جدید، پالت های رنگی، اپ جدید دوربین و … است.

دوربین سه گانه

برعکس آنچه از برآمدگی بزرگ و قطور گوشی بر می آید، دوربین ردمی نوت ۱۱ پرو فایو جی سه گانه بوده و شامل سه ماژول واید ۱۰۸ مگاپیکسلی، اولتراواید ۸ پیکسلی و ماکرو ۲ مگاپیکسل می باشد. سخت افزار دوربین این اسمارتفون با نسل قبل تفاوتی ندارد ولی در این جا خبری از ماژول عمق سنج نیست.

شایان ذکر است دوربین اصلی از قابلیت فوکوس تشخیص فاز خودکار بهره می برد. و دوربین اولتراواید فاقد این قابلیت است. همچنین از ویژگی نایت مود گوشی هم پشتیبانی نمی شود. دوربین سلفی ردمی نوت ۱۱ پرو فایوجی به حسگر ۱۶ مگاپیکسلی با فوکوس ثابت و لنز f/2.4 مجهز است.

شایان ذکر است دوربین اصلی در ثبت جزئیات نسبت به دوربین اولتراواید عملکرد بهتری داشته ولی با بهترین های بازار میان رده فاصله دارد. از طرفی وجود نویز در دوربین اصلی مشهود می باشد. همچنین باید اشاره کرد برای عکاسی پرتره دوربین اصلی استفاده می شود.

این اسمارتفون اقتصادی در تفکیک سوژه از پس زمینه و حفظ جزئیات چهره عملکرد بسیار خوبی دارد. ولی جاری سازی افکت بوکه در عکس های پرتره آنچنان طبیعی و تدریجی نیست و صرفا همه بخش های پس زمینه، صرف نظر از فاصله آنها با دوربین به میزان یکسانی محو شده است.

برای عکاسی ماکرو نیز اگر نور خوبی در محیط وجود داشته باشید و در صورت صبر کافی می توانید تصاویر تقریبا رضایت بخشی را با ردمی نوت ۱۱ پرو به ثبت برسانید. البته میزان جزئیات در عکس های ۲ مگاپیکسلی این گوشی با بهترین های بازار به هیچ وجه همخوانی ندارد.

ضمنا باید گفت در شرایطی که نسل قبلی قابلیت فیلمبرداری ۴k را در اختیار قرار می داد ولی ردمی نوت ۱۱ پرو در بهترین حالت ممکن امکان فیلمبرداری ۱۰۸۰p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را ارائه می دهد. البته فیلمبرداری دوربین ماکرو دارای وضوح ۷۲۰ پیکسل است.

به هر روی، ویدیوهای دوربین اصلی با بیت ریت حدود ۲۰ مگابیت بر ثانیه، از لحاظ جزئیات، رنگ ها و کنتراست رضایت بخش هستند ولی ویدیوهای دوربین اولتراواید در درجه پایین تری قرار می گیرند.

باتری و اسپیکر

ردمی نوت ۱۱ پرو فایوجی از باتری ۵ هزار میلی آمپر ساعتی بهره می برد. به این ترتیب حداقل از لحاظ ظرفیت باتری با نسل قبلی تفاوتی ندارد ولی شاید استفاده از لیتوگرافی به روز ۶ نانومتری سبب بهبود شارژدهی گوشی گردد.

در تست های صورت گرفته مشخص شد ردمی نوت ۱۱ پرو فایوجی برای کاربری های روزمره مانند وبگردی، نوشتن متن و ویرایش عکس، حدودا ده درصد بیشتر از قبل دوام می آورد. به نحوی که در شرایط استاندارد مورد تست، شارژدهی دستگاه به یازده ساعت و ۱۹ دقیقه رسید. از طرفی در زمینه پخش فیلم هم به نتیجه ۱۵ ساعت و ۳۳ دقیقه حاصل شد که هم سطح رقبای کره ای و ضعیف تر از نسل قبلی است.

می توان سرعت شارژ باتری را نقطه قوت این گوشی دانست. در شرایطی که گلکسی ای ۵۳ بدون شارژر ارائه می شود و از حداکثر شارژرهای ۲۵ واتی پشتیبانی دارد. میان رده شیائومی از شارژ سریع ۶۷ واتی بهره می برد و در عرض ۴۷ دقیقه کاملا شارژ می گردد.

در زمینه اسپیکر نیز باید اشاره کرد میان رده جدید خانواده ردمی نوت مشابه نسل قبلی به اسپیکرهای استریو مجهز است که در حاشیه بالایی نمایشگر و لبه پایینی گوشی قرار گرفته اند. اسپیکرها صدای متعادلی ارائه می دهند و در طیف های فرکانسی میانی و پایین عملکردی شبیه گلکسی ای ۵۲ دارند ولی بلندی صدای آن ها کمی پایین تر از میان رده کره ای ها می باشد.

جمع بندی

در صورتی که بهبود ده درصدی عملکرد و شارژدهی به همراه پشتیبانی از شبکه فایوجی را کنار بگذارید ردمی نوت ۱۱ پرو نسبت به نسل قبلی حرف جدیدی برای گفتن نداشته از این رو تا زمانی که شیفته تغییرات ظاهری چشمگیر گوشی نشده باشید، مهاجرت از نسل قبلی به ردمی نوت ۱۱ پرو فایوجی منطقی به نظر نمی رسد.

اگرچه ردمی نوت ۱۱ پرو طراحی بسیار زیباتری دارد و از لحاظ شارژدهی و سرعت شارژ هم بهبود قابل توجهی یافته ولی نقطه ضعف آن به ویژه کیفیت پایین تر تصاویر دوربین اصلی نسبت به نسل قبل را نمی توان نادیده انگاشت. در این بازه قیمتی می توانید میان رده های قوی تر مانند پوکو اف ۳، یا حتی گلکسی ای ۳۳ را در بازار بیابید که البته از نظر کیفیت دوربین در سطح ردمی نوت ۱۱ پرو نیستند.

به هر حال در این بازه قیمتی می توانید گزینه های دیگری مانند سامسونگ گلکسی ام ۵۲ و پوکو اف۳ را در لیست انتخاب های خود قرار دهید و اگر گوشی ارزان تری می خواهید می توانید گلکسی ای ۵۲ را انتخاب نمایید که تجربه عکاسی بهتری به همراه دارد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *