دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دستور پخت لوبیا پلو پرطرفدار با استفاده از گوشت مرغ

  • ندا خوشرو
  • ۹ دی ۱۳۹۹
  • ۰

لوبیا پلو از انواع غذاهای ایرانی پرطرفدار و مقوی است و شما می توانید این غذای خوشمزه و سالم را در خانه بپزید. در ادامه این مطلب، طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ را با بهترین دستور پخت به شما کدبانوهای عزیز ایرانی آموزش می دهیم.

لوبیا پلو غذای ایرانی خوشمزه ای است که می توان با مرغ نیز آن را پخت. در طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ از برنج و لوبیا سبز و گوشت مرغ و رب گوجه فرنگی و ادویه جات استفاده می شود. بعد از پخته شدن لوبیا پلو می توانید این پلوی مخلوط خوشمزه را با سالاد شیرازی و یا ماست و خیار میل کنید.

پلو های مخلوط نظیر پلو رشته پلو و عدس پلو و باقالی پلو با مرغ و لوبیا پلو با مرغ از انواع پلو های ایرانی خوشمزه و پرطرفدار هستند و بهتر است این غذا های سالم و مقوی را برای تنوع در برنامه غذایی هفتگی خود قرار دهید.

طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ در منزل

مواد لازم

  • برنج : ۴ پیمانه
  • پیاز متوسط : ۲ عدد
  • مرغ : ۱ تکه بزرگ
  • سیب زمینی : ۲ عدد
  • لوبیا سبز خرد شده : ۴۰۰ گرم
  • نمک و فلفل : به میزان لازم
  • دارچین و زردچوبه : به میزان لازم
  • پودر آویشن و آبلیمو : به میزان لازم
  • رب گوجه فرنگی : ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ

برای ساخت این غذا ابتدا مرغ را به همراه ۱.۵ لیوان آب و مقداری نمک در درون قابلمه ای مناسب بریزید سپس قابلمه را بر روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا مرغ به خوبی پخته شود و آب مرغ کاملا خشک شود.

آب پز کردن مرغ
در مرحله بعدی دستور پخت لوبیا پلو با مرغ پیاز را خرد کنید و یا با طرف درشت رنده پیاز را رنده کنید سپس پیاز را با مقداری روغن در درون تابه ای مناسب تفت دهید و زردچوبه را به پیاز اضافه کنید و درب تابه را بگذارید تا پیاز ها به خوبی تفت بخورند.

تفت دادن پیاز

سپس رب گوجه فرنگی را به پیاز ها اضافه کنید و اجازه دهید تا رب به مدت ۲ تا ۳ دقیقه تفت بخورد تا بوی خامی رب از بین برود, سیب زمینی های خرد شده را به مخلوط مواد لوبیا پلو اضافه کنید و اجازه دهید تا سیب زمینی ۲ تا ۳ دقیقه تفت بخورد سپس لوبیا سبز بخار پز شده را نیز به مواد اضافه کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

روش تهیه مواد لوبیا پلو

بعد از چند دقیقه مرغ های ریش ریش شده را به همراه نمک و دارچین و فلفل و آویشن و آب لیمو و نصف لیوان آب به مواد لوبیا پلو اضافه کنید و در تابه را به مدت ۱۰ دقیقه ببندید تا مواد به خوبی جا بیفتند.

اضافه کردن مرغ ریش ریش به مواد لوبیا پلو
در مرحله بعدی طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت مرغ، در درون قابلمه ای مناسب مقداری آب بریزید و بعد از اینکه آب به دمای جوش رسید برنج را در درون قابلمه بریزید و سپس بعد از اینکه برنج مقداری نرم شود آن را آبکش کنید.

آبکش کردن برنج

برای ته دیگ لوبیا پلو می توانید از نان لواش و یا سیب زمینی استفاده کنید سپس یک لایه از برنج را بر روی ته دیگ بریزید و مخلوط لوبیا سبز و مرغ را نیز بر روی لایه برنج بریزید و همین طور مواد و برنج را به صورت لا به لا در قابلمه بریزید.

اضاف کردن مواد لوبیا پلو به برنج آبکش شده

بعد از اتمام برنج و مخلوط لوبیا سبز و مرغ در قابلمه را با کمک دمکنی ببندید و سپس قابلمه را بر روی گاز با شعله کم به مدت ۳۵ تا ۴۵ قرار دهید تا لوبیا پلو به خوبی دم بکشد.

گذاشتن دمکنی بر روی درب قابلمه

  دستور پخت لوبیا پلو با مرغ دستور پخت مرحله به مرحله لوبیا پلو

امیدواریم از طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ لذت برده باشید، در ادامه می توانید با روش تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده نیز آشنا شوید.

دستور تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده

لوبیا پلو این غذای خوشمزه و لذیذ ایرانی را می توان با گوشت چرخ کرده و لوبیا پلو با سویا نیز تهیه کرد، از این رو در ادامه قصد داریم, دستور پخت لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده را در اختیارتان قرار دهیم که مواد مورد نیاز برای این دستور غذا مناسب برای چهار نفر در نظر گرفته شده است، بنابراین برای یادگیری آن تا پایان این بخش همراه ما شوید.

مواد لازم

  • گوشت چرخ کرده/ ۴۰۰ گرم
  • برنج/ ۴ پیمانه
  • پیاز متوسط/ ۳ عدد
  • لوبیا سبز/ ۳ پیمانه خرد شده
  • رب گوجه فرنگی/ ۵ قاشق غذا خوری
  • روغن/ به مقدار لازم
  • نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه/ به میزان لازم

دستور تهیه لوبیا پلو با مرغ

روش تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ کرده

در این روش نیز برنج را از چند ساعت قبل حتما به همراه آب و نمک بخیسانید و هنگام شروع به پخت غذا آب برنج را خالی کرده و در آبکش بریزید تا نمک اضافی آن گرفته شود.

در مرحله بعدی، پیاز ها را به شکل نگینی خرد کرده و داخل تابه ای که روغن ریخته اید، روی حرارت تفت دهید تا به رنگ طلایی درآیند و سبک شوند، سپس مقداری زردچوبه را به آن افزوده و لوبیاهای پخته شده را نیز آبکش کرده و به پیاز تفت داده شده اضافه کنید.

اکنون بعد از تفت خوردن لوبیا ها و پیاز، گوشت چرخ کرده را بیفزایید و دوباره حدود ۵ دقیقه تفت دهید به طوری که رنگ گوشت چرخ کرده و بوی خامی آن گرفته شود. رب گوجه را نیز اضافه کنید و بعد از اضافه کردن کمی نمک، فلفل و دارچین آن را تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود و مواد لوبیا پلو آماده شود.

 حال به سراغ درست کردن برنج باید رفت و برای این منظور در داخل قابلمه ای مناسب که آب ریخته و به جوش آمده برنج خیس کرده را بریزید و مقداری نمک و روغن بیفزایید و اجازه دهید بجوشد، زمانی که به پخت دلخواه رسید و کمی از حالت استخوانی و زنده خارج شد، نوبت آبکش کردن آن است، سپس قابلمه خالی را مجددا روی حرارت بگذارید و کف قابلمه را مقداری روغن بریزید و بعد با سیب زمینی یا نان و یا هر چیز دیگری به عنوان ته دیگ بپوشانید و بعد از ریختن مقداری برنج در قابلمه و روی ته دیگ، کمی مایه لوبیا پلو آماده شده را روی آن بریزید، دوباره لایه ای دیگر برنج بریزید و این کار را تمام شدن همه برنج و مایه لوبیا پلو ادامه دهید، سپس درب قابلمه را ببندید و حدود یک ساعت صبر کنید تا پلوی شما دم بکشد و آماده شود.

روش تهیه لوبیا پلو با مرغ

لوبیا پلو از انواع غذاهای اصیل ایرانی است, در این مطلب طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ را با بهترین روش در اختیار شما همراهان عزیز قرار دادیم که امیدواریم از پخت این پلوی خوشمزه در منزل نهایت لذت را ببرید. در صورت تمایل می توانید برای آشنایی با روش پخت پلو های مختلف به بخش انواع پلو مراجعه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *