دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

خواص نارون لغزنده و دستورالعمل مصرف آن در طب سنتی

  • ملیحه بال افکن
  • ۸ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع درخت نارون نیز مانند بسیاری دیگر از گیاهان دارویی دارای مزیت های بی شماری برای سلامتی است که شما می توانید با مطالعه این مقاله با خواص نارون لغزنده به صورت کامل آشنا شوید.

به طور کلی امروزه در طب سنتی از گیاهان مختلفی به منظور درمان بیماری های متعدد استفاده می کنند که یکی از این گیاهان پرخاصیت نارون لغزنده خواهد بود. در واقع نارون لغزنده با خواص بی شمار در درمان انواع امراض پوستی و معده نقش بسزایی داشته و به موجب تحمل طیف گسترده ای از دما در نقاط مختلف جهان رشد و نمو یافته است.

آشنایی با خواص نارون لغزنده

بهتر است بدانید که در واقع نارون گونه ای درختی می باشد که تاجی کروی شکل و پهن دارد و با شاخه های تنومند خود به سمت زمین منحنی شده است. این گیاه درختی تقریبا ۲۰ میلیون سال پیش در آسیای مرکزی رشد و نمو یافته و هم اکنون نیز در سراسر نیمکره شمالی گسترش پیدا کرده است.

فواید و خواص نارون لغزنده

نارون لغزنده دارای برگ های ریز با مغز چوبی قرمز رنگ مایل به قهوه ای می باشد که به همین خاطر با عنوان نارون قرمز شناخته می شود. الگوریتم نارون قرمز مانند مسکنی قوی عمل خواهد کرد و با نارون آمریکایی تفاوتی اساسی خواهد داشت. زیرا نارون آمریکایی معمولا برگ های ضخیم تری نسبت به برگ های سوزنی شکل دارد.

همچنین از دیگر نام های نارون لغزنده نیز می توان به درخت شاه اشرفی، نارون کوهی، چتری، اوجا و سایه خوش نیز اشاره کرد. امروزه با گسترش آگاهی عمومی در زمینه مزایا و خاصیت های درمانی گیاه نارون لغزنده در اغلب پارک ها و باغ ها اقدام به کاشت این درخت پر خاصیت کرده اند. علاوه بر این به خاطر تکثیر فراوان و تحمل شرایط کلان شهر ها نیز مورد استقبال قرار گرفته است.

دستورالعمل مصرف نارون:

توجه داشته باشید که گیاه دارویی نارون لغزنده در روند درمان و کاهش التهابات از طریق روش های مختلفی قابل استفاده است. در واقع مصرف کنندگان می توانند از روغن گیاه نارون در زمینه ماساژ قسمت های مختلف پوستی استفاده نمایند. علاوه بر این برگ درخت نارون لغزنده به شکل دمنوش، استعمال خارجی و جویدنی قابلیت نیز کاربرد خواهد داشت.

همچنین می توانید با مراجعه به به عطاری اشکال مختلفی از کپسول، پودر، قرص، چای، روغن و عصاره مایع گیاه دارویی نارون را تهیه نمایید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

دستورالعمل مصرف درخت نارون لغزنده

  • جوشانده یا پماد حاصل از پوست درخت نارون:

امروزه بسیاری از متخصصان و حکمیان طب سنتی از پماد درخت نارون لغزنده در راستای درمان بیماری های پوستی بهره می گیرند. به منظور تهیه ی جوشانده و قرار دادن آن بر روی پوست می توانید تقریبا ۵۰ تا ۱۰۰ گرم از پوست درخت نارون را در یک لیتر آب بجوشانید.

علاوه بر این می توانید ۵۰ گرم پوست درخت نارون را به همراه ۵۰ گرم موم و ۱۵۰ گرم روغن نباتی درون آب جوش حدود ۳۰ دقیقه حرارت دهید و پس از عبور از صافی آن را به صورت پماد موضعی مصرف نمایید. البته توصیه می شود که در روند استفاده از این ماده افراط نکنید.

  • پودر نارون لغزنده:

بهتر است بدانید که بررسی های انجام شده توسط محققین بیانگر خاصیت ملینی و ضد یبوست بودن پودر نارون لغزنده هستند. به همین خاطر پودر نارون در راستای درمان و کاهش یبوست، نفخ و گاز شکمی که علامت غالب سندروم روده ی تحریک پذیر هستند مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

در واقع بافت پودر نارون لغزنده را می توان کاملا مخاطی دانست و به همین خاطر ترکیب پودر با مقداری آب در درمان سرفه، تحریکات پوستی، آبسه، زخم و اگزما موثر خواهد بود.

خصوصیات پودر نارون لغزنده

خواص بی شمار نارون لغزنده:

به طور کلی پوست نارون لغزنده ماده ای لعابی دارد که وقتی با آب ترکیب می شود به ژلی نرم و صاف تبدیل خواهد شد. پوست درخت نارون به خاطر داشتن آنتی اکسیدان های فراوان خاصیت ضد التهابی و شفابخشی دارد و همچنین سرشار از ترکیبات فیتوسترین و موسیلاژ می باشد.

همچنین پوسته های درونی درخت نارون نیز دارای ویتامین های B1، B2، B3 و C، فسفر، روی، بتا کاروتن، تانن، کلسیم، آهن و منگنز می باشد. با این حال در ادامه سعی کرده ایم تا به بیان دیگر مزیت های درخت نارون لغزنده برای سلامتی بپردازیم:

  • درمان ریفلاکس صفراوی:

همانطور که می دانید عارضه ریفلاکس صفراوی در واقع اختلالی است که در آن صفرا وارد مری و معده می شود. فرد مبتلا به این نوع عارضه همواره از درد های شکمی، سرفه، کاهش وزن و گرفتگی رنج خواهد برد. در واقع در شرایطی که کارکرد دریچه پیلور مختل شود یعنی به درستی بسته نشود صفرا به درون معده هدایت می شود و از این طریق ریفلاکس صفراوی شکل خواهد گرفت.

درمان ریفلاکس با مصرف نارون لغزنده

  • درمان روماتیسم مزمن و نقرس:

از زمان های گذشته به ویژه در اروپا  خاصیت نرم کنندگی مفاصل توسط گیاه نارون لغزنده کاملا اثبات شده است و به همین خاطر از گذشته تا به امروز از جوشانده ی برگ نارون در راستای درمان و کاهش عوارض روماتیسم و نقرص استفاده می شود.

همچنین در ادامه نیز سایر خواص نارون لغزنده را شرح داده ایم:

  • تقویت معده
  • کوبیده ی برگ نارون برای درمان بواسیر موثر است.
  • درمان اختلالات دستگاه گوارش، مجاوری ادرار و دستگاه تناسلی
  • درمان روماتیسم
  • بهبود ورم پستان با ماساژ دادن پستان به وسیله ی روغن نارون
  • جلوگیری از انتشار جوش، زگیل و تبخال به وسیله ی روغن نارون
  • جویدن برگ تازه ی نارون برای تقویت تقویت لثه ها
  • تاثیر سرمه ی گل برگ و مغ درخت نارون لغزنده برای درمان جلای چشم و رفع سفیدی
  • ضماد برگ نارون از عفونت زخم های عمیق جلوگیری می کند.

مزیت های فراوانی نارون لغزنده

همچنین در ادامه نیز پیشنهاد می شود علاوه بر آشنایی با خواص گیاه نارون لغزنده با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب خواص گیاه چوبک و همچنین خواص گیاه ترشک نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *