دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

پرورش گیاه آرالیا و شرایط تکثیر این گیاه با ۳ روش

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع پرورش گیاه آرالیا چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با روش های کشت، پرورش و حتی مراقبت از این گیاه مقاوم آشنا شوید.

به طور کلی گیاه آرالیا از دسته گیاهان مقاوم به نور کم می باشد که مناسب برای فضای منازل و نامناسب برای ادارات و کارخانجات خواهد بود. گیاه آرالیا را می توان متعلق به خانواده آرالیاسه ها دانست که امروزه کاشت و پرورش آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

آشنایی با نحوه پرورش گیاه آرالیا

بهتر است بدانید آرالیا برگ پهن یا آرالیا ژاپنی از گیاهان همیشه و زیبا است که بومی مناطق شرقی آسیا و جنوب کشور ژاپن خواهد بود. این گیاه با نام علمی Fatsia Japonica شناخته می شود که در زبان فارسی آن را آرالیا دروغین می خوانند.

چگونگی پرورش گیاه آرالیا

گیاه آرالیا برگ پهن از دسته گیاهان آپارتمانی است که خرید آن انتخاب مناسبی برای محیط های سر بسته خواهد بود. آرالیا در مناطق بومی خود به صورت درختچه هایی همیشه سبز رشد می کند و اغلب تا ارتفاع ۳ الی ۶ متر به راحتی پیش می رود.

در فرآیند پرورش آرالیا ممکن است برخی از افراد دچار حساسیت های پوستی شوند و در صورتی که این گیاه به درستی مراقبت شود به ندرت دچار آفات و بیماری خواهد شد. جالب است بدانید که برگ های این گیاه اغلب براق و پنجه ای شکل هستند و از ۵ یا ۷ یا ۹ لب تشکیل می شوند.

شباهت برگ های این گیاه به برگ های درخت انجیر موجب شده تا آرالیا با عنوان نخل برگ انجیری نیز شناخته شود. به طور کلی برخی از گونه های آرالیا دارای برگ هایی طلایی و ابلق هستند که در مقایسه با گونه هایی که برگ های سبز یک دست دارند رشد آهسته تری داشته و پرورش آن ها نیز به مراتب مشکل تر است.

روش ها و دستورالعمل تکثیر آرالیا

توجه داشته باشید که گیاه آرالیا معمولا از سه طریق مجزا شامل قلمه زنی، کاشت بذر و پاجوش تکثیر داده می شود و در ادامه سعی کرده ایم تا مراحل هر کدام را به صورت کامل شرح دهیم.

  •  آرون گروپس

روش های تکثیر گیاه آرالیا

  • قلمه زنی ساقه:

شما می توانید به راحتی با قلمه ساقه های آرالیا اقدام به تکثیر نمایید. برای انجام این کار بهتر است قلمه ها را در اواخر فصل بهار تا اواسط فصل تابستان تهیه نمایید و دقت کنید که هر قلمه دارای ۳ تا ۵ گره باشد.

پس از انتخاب قلمه بایستی تمامی برگ ها به جز ۱ الی ۲ برگ آخر را از قله جدا نمایید و سپس قلمه های آماده شده را در ترکیبی از پیت ماس و خاک بکارید.

برای حفظ رطوبت محیط کشت می توانید محل کشت را با پلاستیک شفاف بپوشانید تا رطوبت در اطراف قلمه ها باقی بماند. همچنین بستر کشت نیز بایستی همواره مرطوب نگه داشته شود.

  • کاشت بذر و پاجوش:

یکی دیگر از روش های تکثیر گیاه آرالیا قطعا جداسازی و کاشت اجوش ها از گیاه مادری خواهد بود. البته با وجود اینکه از بذر این گیاه می توانید به راحتی استفاده کنید اما روش چندان معمولی نخواهد بود زیرا آرالیا بسیاری از نمونه هایی که به عنوان گیاه خانگی نگهداری می شوند بذر تولید نمی کنند.

توصیه می شود بذر ها را در هر زمان از سال که بر روی گیاه مادری تشکیل شدند درون بستر سبکی مانند ورمی کولیت کشت نمایید و همچنین دمای محیط را در حدود ۲۱ تا ۲۳ درجه سانتی گراد تنظیم نمایید. چنانچه بذر های آرالیا در این شرایط قرار بگیرد تقریبا ۱۵ تا ۲۰ روز بعد جوانه خواهند زد.

دستورالعمل کاشت بذر آرالیا

شرایط مورد نیاز برای نگهداری از گیاه آرالیا

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهد داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه به بیان مهم ترین شرایط برای کاشت و پرورش گیاه آرالیا پرداخته ایم.

  • نور و دمای کافی:

با وجودی که گیاه آرالیا برای رشد اغلب محیط های پر نور را می پسندد اما با این حال در نیم سایه و نیم آفتاب نیز قابل نگهداری خواهد بود. همچنین در مورد دمای مورد نیاز گیاه نیز می توان گفت که بازه دمایی بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد برای رشد بذرهای آرالیا مناسب است.

به صراحت می توان گفت که گیاه آرالیا دمای کمتر را دوست دارد و معمولا در دمای بالا ساقه های آن بیش از اندازه نازک و بلند خواهند شد.

  • آبیاری منظم:

برای آبیاری گیاه آرالیا بایستی اجازه دهید سطح خاک به صورت کامل خشک شود و سپس اقدام به آبیاری نمایید. دقت داشته باشید که آبیاری بیش از حد معمولا باعث پوسیدگی ریشه ها گیاهتان می شود. توصیه می شود که در طول فصول سرد سال میزان آبیاری را کاهش دهید و همچنین بهتر است برای آبیاری آب را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در محیط ثابت قرار دهید تا کلر آن از بین برود.

شرایط لازم برای مراقبت از گیاه آرالیا

  • خاک و کوددهی غنی:

توجه داشته باشید که خاک مناسب برای بستر گیاهان آرالیا قطعا خاک هایی سبک با زهکشی خوب هستند که بایستی تامین گردند. همچنین برای بهبود رویش گیاهتان نیز می توانید هر دو هفته یک مرتبه تقریبا ۳ گرم در بیتر تقویت کننده به گیاه بدهید.

  • تعویض گلدان به موقع:

دقت داشته باشید که زمان مناسب برای کاشت گیاه آرالیا و تعویض خاک و گلدان آن فصول بهار و ماه های اردیبهشت و خرداد خواهد بود. برای انجام تعویض گلدان بهتر است هر سال اقدام نمایید و گلدان موجود را با گلدان یک سایز بزرگ تر تعویض نمایید.

در فرآیند تعویض گلدان چنانچه شاخه های گیاهتان بلند و منحرف شده و فاصله برگ ها نیز زیاد باشد احتمال دارد انتهای شاخه ها پس از تعویض گلدان دچار شکستگی شوند. در این مواقع بایستی محل قطع شده را با گرد گوگرد ضدعفونی نمایید.

  • هرس کردن:

چنانچه در پرورش گیاه آرالیا برگ های ان بیش از حد رشد کردند و یا گیاه کاملا به یک سمت خم شد بایستی برای هرس اقدام نمایید. همچنین اگر ظاهر مرتب و با طراوت گیاه برای شما مهم است بایستی بر اساس یک برنامه ثابت به انجام هرس بپردازید.

دستورالعمل هرس کردن آرالیا

به طور کلی یکی از دلایل محبوبیت این گیاه را می توان رشد آسان و سریع آن دانست به گونه ای که آرالیا سریعا رشد کرده و فضای زیادی را در منزل اشغال می کند بدون اینکه نیازی به رسیدگی داشته باشد. در این مواقع تنها کاری که بایستی انجام دهید این است که هر گاهی گیاه را هرس نمایید.

دقت داشته باشید که در آغاز فصل بهار هرس کردن گیاه امری ضروری خواهد بود زیرا موجب متراکم و زیباتر شدن آرالیا خواهد شد پس از انجام آن دریغ نکنید. هنگام هرس همیشه از تیغ یا چاقوی تمیز و ضد عفونی شده استفاده کنید تا ریسک ابتلای گیاه به قارچ ها و عفونت های مختلف از بین برود.

به هیچ وجه به صورت مستقیم بافت های زرد شده را برش ندهید زیرا این کار موجب گسترش آسیب در تمام طول گیاه خواهد شد. در این مواقع اگر بخشی از برگ ها زر شده تنها کمی از آن دور شوید و سپس از بخش های سالم برش را انجام دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *