دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نگهداری درختچه استریلیزیا و شرایط تکثیر این گیاه آفریقایی

  • ملیحه بال افکن
  • ۷ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع نگهداری درختچه استریلیزیا چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با روش های کشت، پرورش و حتی مراقبت از این گیاه محبوب آشنا شوید.

به طور کلی یکی از زیباترین و معروف ترین گل های مناسب هدیه گیاه استرلیتزیا یا پرنده بهشتی است که گلبرگ های آن درس مانند اسمش مشابه یک پرنده زیبا در اوج پرواز خواهد بود و به همین خاطر از گل های خاص برای دسته گل، تاج گل و یا انواع سبد گل محسوب خواهد شد. همچنین امروزه نیز می توانید درختچه استریلیزیا را به صورت گلدانی و یا داخل خانه نگهداری نمایید.

آشنایی با نحوه نگهداری درختچه استریلیزیا

بهتر است بدانید که درختچه استریلیزیا که با نام علمی Strelizia reginae نیز شناخته می شود امروزه با نام های مختلفی از جمله پرنده بهشتی، استریلیزیای نارنجی، گل زبان پرنده، منقار درنا و گل درنا نامیده خواهد شد. گیاه پرده بهشتی را می توان بومی مناطقی از آفریقای جنوبی دانست که برای رشد نیاز به شرایط معتدل مانند گلخانه خواهد داشت.

چگونگی نگهداری درختچه استریلیزیا

گل های این گیاه اغلب سبز رنگ با رگه های بنفش و گلبرگ های رنگارنگ از نارنجی تا آبی هستند که همین موضوع زیبایی آن را دو چندان کرده است. فرآیند گلدهی استریلیزیا معمولا از فصل زمستان آغاز می شود و تا اواخر فصل بهار ادامه می یابد. نوع گلدانی این درختچه را می توانید در فضای منزل وحتی پاسیو نگهداری نمایید.

این گیاه در مناطق شمالی کشور ما به راحتی در فضای باغچه رشد می کند اما با این وجود به خاطر حساسیت زیادی که به سرما دارد بهتر است در فصول سرد یک پلاستیک بر روی آن بکشید.

جالب است بدانید که گل های باز شدن استریلیزیا اغلب مشابه یک پرنده در حال پرواز هستند و به همین خاطر این نام را به گیاه اختصاص داده اند. یکی از خصوصیات منحصر به فرد است امکان رویش ۱۰ شاخه گل تنها از یک بوته است. پرنده بهشتی گیاهی همیشه سبز بوده و می تواند تا حدود ۱ متر به راحتی ارتفاع بگیرد.

روش ها و دستورالعمل تکثیر گیاه

توجه داشته باشید که معمولا گیاه پرنده بهشتی از طریق روش های مختلفی از جمله تقسیم بوته، کاشت بذر و یا جداسازی پاجوش قابل تکثیر است که تقسیم بوته بهترین روش خواهد بود. اما با این حال در ادامه به بیان مراحل هر کدام از روش های کاشت و تکثیر گیاه استریلیزیا می پردازیم.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

روش های تکثیر گیاه پرنده بهشتی

  • کاشت بذر:

یکی از روش های تکثیر درختچه استریلیزیا را می توان کشت بذر در فصل بهار دانست. البته برای به دست آوردن بذر بایستی به تلقیح مصنوعی اقدام نمایید و تقریبا این کار مشکل خواهد بود. معمولا هر گل آذین تقریبا ۵۰ دانه ایجاد می کند.

برای کاشت بذرهای استریلیزیا بایستی آن ها را در فصل بهار در محیطی با بازه دمایی بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی گراد قرار دهید. تقریبا فرآیند رویش دانه ها بین ۳ تا ۵ ماه متغیر خواهد بود. همچنین کشت بذرها بایستی تا عمق ۱ تا ۱.۵ سانتی متری بستر انجام شود که بایستی ترکیبی از میکولیت، پیت و یا ترکیبی از هر دوی آن ها باشد.

همچنین جوانه زنی بذرها در طول فصل و پاییز اغلب پس از ۶ الی ۱۰ هفته پس از کشت صورت می گیرد. البته برای افزایش سرعت جوانه زنی می تواند روی بستر را با پلاستیک شفاف بپوشانید و با مشاهده اولین جوانه پلاستیک را بردارید.

در سال دوم و سوم گیاه رشد خوبی داشته و از سال سوم به بعد بایستی در محل اصلی حاوی خاک سبک و غنی کشت شود. بهتر است گیاهتان را در فضای گلخانه گرم و مرطوب قرار دهید که با این کار در سال های چهارم تا هفتم گل تولید خواهد کرد.

دستورالعمل کاشت بذر استریلیزیا

  • تقسیم بوته یا جداسازی پاجوش:

توجه داشته باشید که تنها در صورتی بایستی پرنده بهشتی را با این روش تکثیر کنید که گیاهتان کاملا قوی و پر رشد بوده باشد. برای آغاز فرآیند تکثیر بایستی در طول فصل بهار و تابستان خاک گلدان را مرطوب نمایید.

سپس گیاه مادر را از خاک بیرون آورده و با دقت هر گیاه جدیدی را که حداقل ۳ الی ۴ برگ مختلف دارد از گیاه مادری جدا کرده و سپس درون گلدان مستقل قرار دهید. دقت داشته باشید که بهترین دما برای رشد و جان گرفتن بوته های تازه تقریبا ۲۰ درجه سانتی گراد خواهد بود.

برای رشد بهتر گلدان های تازه سعی کنید رطوبت خاک را همیشه حفظ کنید و گلدان را در تماس مستقیم با اشعه های خورشید قرار ندهید. پاجوش های کشت شده معمولا پس از گذشت ۲ الی ۳ سال به گل خواهند رفت.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری درختچه استریلیزیا

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه به بیان برخی از مهم ترین شرایط برای پرورش و نگهداری از درختچه استریلیزیا پرداخته ایم.

شرایط لازم برای مراقبت از گیاه پرنده بهشتی

  • نور:

گیاه پرنده بهشتی برای رشد نیاز به نور متوسط تا زیاد دارد و در صورت دریافت نور کم متمایل به سایه ممکن است گیاه گلدهی چندانی نداشته باشد و یا گل های متولد شده نیز از بین بروند. در واقع نور کم در اغلب اوقات موجب می شود تا گیاه مواد مورد نیازی که برای گلدهی از طریق فتوسنتز از نور خورشید دریافت می کند را در دسترس نداشته باشد و به همین خاطر نتواند به صورت طبیعی گلدهی داشته باشد.

البته در نظر داشته باشید که نور مصنوعی نیز مانند نور طبیعی برای گلدهی و رویش گیاه مناسب خواهد بود. با این حال توصیه می شود که از قرار دادن گیاهتان در معرض نور مستقیم خورشید در تابستان و یا نور شدید خورشید خودداری نمایید.

  • آبیاری:

به صراحت می توان گفت که درختچه استریلیزیا همیشه به خصوص در طول فصول رشد نیاز به آبیاری نسبتا زیادی خواهد داشت تا جایی که خاک آن اصلا خشک نشود و کمی رطوبت را همیشه با خود داشته باشد. پرنده بهشتی نیز مانند بسیاری از گیاهان دیگر دارای یک دوره استراحت و خواب می باشد که نزدیک به مرداد ماه بوده و در این دوره بایستی آبیاری را خیلی کمتر کنید تا ریشه های گیاه دچار سوزش نشود و برای دوره های بعدی نیز گلدهی آن تضمین گردد.

راهکار های مراقبتی از گیاه

  • دما:

به طور کلی گیاه پرنده بهشتی کمی حساس بوده و سرمای بالا و نزدیک به انجماد قطعا گیاه را دچار آسیب خواهد کرد. به همین خاطر توصیه می شود که در صورت سرد بودن بیش از حد هوا روی بستر را پلاستیک بکشید و یا آن را در ابتدا درون گلدان های بزرگ بکارید تا امکان انتقال آن ها به داخل یا پلخانه فراهم باشد.

دقت داشته باشید همانطور که گلدهی در فصل سرما انجام می شود یعنی برای تولید گل به کمی دمای پایین نیاز دارد اما این دما نباید برای گیاه ادامه دار شود زیرا دمای کمتر از ۱۳ درجه سانتی گراد اغلب موجب توقف و یا کند شدن رشد برگ های گیاه خواهد شد.

  • خاک و تغذیه مناسب:

پرنده بهشتی به خاک قلیایی نیاز دارد اما در اغلب خاک ها می تواند رشد کند. این گیاه ریشه های گسترده ای دارد و به حداقل ۵۰ سانت متر عمق خاک در گلدان یا باغچه نیاز خواهد داشت. توجه داشته باشید که بهترین خاک برای این گیاه ترکیبی از خاک باغچه، شن درشت یا پرلیت و کود دامی پوسیده است تا نیاز های گیاه را رفع نماید.

در مورد کوددهی گیاه نیز می توان گفت که در فصول رشد یعنی بهار و تابستان گیاهتان را تغذیه نمایید. در صورتی که امکان دادن کود منظم به گیاه را ندارید بایستی خاک سطحی را به خاکی جدید و غنی از مواد معدنی تعویض کنید تا گیاه تغذیه شود. همچنین در طول فصل پاییز و زمستان نیز بهتر است کوددهی را کاهش و یا کاملا متوقف نمایید.

اصول پرورش گیاه پرنده بهشتی

همچنین در ادامه نیز پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب پرورش درختچه ویستریا و پرورش پیراکانتا نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *