دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با انواع بخیه زایمان و تکنیک های بخیه زدن

  • فروغ راد
  • ۵ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در این مقاله با معرفی انواع بخیه زایمان بر اساس ساختار و نوع جذب نخ آن آشنا خواهید شد، همچنین نکاتی در مورد بخیه در زایمان طبیعی و زایمان سزارین و تکنیک های بخیه زدن بیان خواهد شد.

بخیه یک روش پزشکی است که برای به هم پیوستن بافت ها بعد از آسیب استفاده می شود، بخیه روش ها و تکنیک های مختلفی دارد که برای آسیب ها و جراحی های مختلف استفاده می شود، بعد از زایمان نیز بخیه انجام می شود، در این مقاله به انواع بخیه زایمان پرداخته می شود.

نکاتی درباره انواع بخیه زایمان

همانطور که می دانید بخیه ها با توجه به جراحات وارد شده انواع مختلفی دارند، اما طبقه بندی و نوع بخیه ها فقط به این جا ختم نمی شوند بلکه طبقه بندی های دیگری مانند ساختار آن ها و یا نوع جذبشان نیز برای آن ها وجود دارد. هنگام بخیه زدن پزشک لبه های بریدگی به هم چسبانده و با استفاده از نخ مخصوص بخیه آن ها را به هم می دوزد تا سرعت ترمیم بالاتر برود و امکان آلودگی و عفونت در زخم به حداقل برسد.

انواع بخیه زایمان و معرفی آن ها

انواع بخیه ها

بر اساس نوع جذب بخیه ها به دو دسته طبقه بندی می شوند:

بخیه قابل جذب

به دلیل جذب توسط آنزیم های طبیعی بدن نیازی به کشیدن بخیه توسط پزشک نمی باشد و این بخیه های جذبی دارای انواع مختلفی می باشند:

  • نخ های تهیه شده از روده
  • نخ های پلی دی اکسانون
  • پلی گلی کاپرون
  • پلی گلاکتین

بخیه غیر قابل جذب

در این روش نخ بخیه جذب نشده و باید توسط پزشک کشیده شود. بخیه های جذب نشدنی شامل انواع زیر هستند:

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • نخ های نایلونی
  • نخ های پروپیلن یا پرولن
  • نخ های ابریشم
  • نخ های پلی استر

بخیه ها بر اساس ساختار نیز به مواد زیر تقسیم می شوند:

نخ بخیه مونوفیلامنت

ساختار این گونه از نخ ها از یک رشته می باشد که اجازه می دهد به راحتی از بین بافت بدن عبور کند و میزان بروز عفونت را کاهش می دهد.

نخ بخیه مولتی فیلامنت

از چند رشته کوچک ساخته شده اند که استحکام آن ها را بیشتر می کند، اما امکان بروز عفونت را افزایش می دهد.

نخ های مختلف برای بخیه زدن

تکنیک های بخیه زدن

نخ بخیه به سوزن آن چسبیده است، سوزن ها معمولا کارایی های مختلف و اندازه های متفاوتی دارند، همان طور که انواع نخ بخیه و سوزن وجود دارد تکنیک ها و روش های مختلفی نیز برای بخیه زدن وجود دارد.

بخیه های پیوسته

از این بخیه معمولا برای دوختن لایه های داخلی بدن بعد از زایمان استفاده می شود. در این نوع از بخیه از یک رشته نخ استفاده شده و عمل بخیه زدن به سرعت انجام می شود، به دلیل اینکه فشار بخیه به طور یکسان در محل جراحت پخش شده معمولا این بخیه محکم می باشد.

بخیه های منقطع

از این بخیه برای دوختن پوست سطحی بدن بعد از زایمان استفاده می کنند، در این روش وقتی یک بخیه زده شد نخ را بریده و گره می زنند، این یک روش ایمن برای دوختن زخم ها می باشد و اگر یک بخیه باز شود بخیه های دیگر آسیبی نمی بینند.

معرفی نخ های بخیه

بخیه عمیق

این بخیه معمولا برای بافت های زیرین پوست انجام می شود و ممکن است به صورت مداوم و یا منقطع انجام شود.

بخیه های دفن شده

این نوع بخیه معمولا در قسمت های عمیق تر بدن انجام می شود و گره آن در داخل زده می شود، این نوع بخیه ها معمولا کشیده نمی شوند.

بخیه های رشته ای

این نوع بخیه به صورت پیوسته و دور یک ناحیه زده می شود.

بخیه های زیر پوستی

این نوع از بخیه در پوست حقیقی یعنی لایه زیرین پوست بیرونی زده می شود، اندازه این بخیه ها کوچک بوده و در موازات زخم زده می شوند و سپس در انتهای زخم به هم متصل می شوند.

بخیه زدن در زایمان طبیعی

بخیه زایمان سزارین

معمولا متخصصان بعد از عمل سزارین تمامی بخیه ها را از نوع جذبی استفاده می کنند و آخرین بخیه را از نوع غیر جذبی می زنند و زمان کشیدن آن را به شما می گویند. کشیدن انواع بخیه در زایمان سزارین معمولا بعد از ۱۰ روز انجام می گیرد، برای کشیدن آن ها نیاز است که ابتدا پزشک محل بخیه را استریل کرده و سپس یک طرف بخیه را می برد و به آرامی بخیه را از بدن بیرون می کشد.

بخیه زایمان طبیعی

بخیه زایمان طبیعی معمولا از نوع جذبی بوده و نیازی به کشیدن ندارد ولی باید بهداشت کامل درباره آن ها رعایت شود، در هنگام شستن قسمتی که بخیه خورده است باید از جلو به عقب شسته شود، بعد از هر بار حمام یا دستشویی با کمک حرارت ملایم سشوار محل مورد نظر خشک شود، اگر بخیه باز شد سریعا به پزشک مراجعه شود. معمولا بخیه زایمان طبیعی تا دو هفته درد و سوزش خواهد داشت اما بهبود کامل آن ۶ هفته زمان می برد. اگر با گذشت شش هفته همچنان درد دارید و یا محل بخیه ترشح و بوی بد دارد باید به یک متخصص مراجعه نمایید.

انواع بخیه زایمان و نگرانی های آن

با توجه به انواع بخیه زایمان، پزشکان نسبت به  جراحات شما نوع نخ و سوزن بخیه را انتخاب کرده و متناسب به زخم های شما  تکنیک و روش لازم را برای بخیه زدن انتخاب می کنند، با این وجود اگر از نحوه انجام آن دچار اضطراب شده اید با پزشک خود قبل از زایمان دغدغه های خود را بیان کنید.

در پایان برای اطلاع از درمان پارگی رحم و آشنایی با مراقبت بعد از سزارین پیشنهاد می کنیم از لینک های قرار داده شده در اینجا دیدن نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *