دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بررسی دانگ فنگ t5 کراس اوور لوکس شهری

  • حکیمه فهیمی
  • ۶ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

دانگ فنگ t5 محصول جدید فردا موتور به عنوان یک کراس اوور تقریبا لوکس است که احتمالا در آینده ای نزدیک راهی بازار کشور می شود. این مطلب به بررسی دانگ فنگ t5 می پردازد.

دانگ فنگ t5 یا فردا t5 کراس اوور جدید کامپکت شرکت فردا موتورز می باشد که قرار است به زودی به بازار کشور ارائه شود. با بررسی دانگ فنگ t5 با مشخصات بیشتری از این خودرو آشنا می شوید.

بررسی دانگ فنگ t5 کامپکت چینی جدید

دانگ فنگ t5 یا فردا t5 محصول جدید شرکت فردا موتورز است که احتمالا به زودی توسط این شرکت به عنوان یک کراس اوور تقریبا لوکس روانه بازار کشور شود. شرکت فردا موتورز قبل از این خودرو، فردا اس ایکس ۵ و فردا ۵۱۱ را نیز به بازار کشور ارائه نموده بود. اکنون تصمیم گرفته تا سبد محصولات خود را با ارائه این کراس اوور شهری لوکس، تکمیل تر نماید از این رو به سراغ یکی دیگر از محصولات کمپانی چینی دانگ فنگ رفته است.

قبل از هر چیز باید اشاره کرد شرکت دانگ فنگ با صادرات محصولات متعدد به کشورمان توانسته طرفداران زیادی را به خود جلب کند. و با فروش خوبی روبرو شود. این کمپانی به کمک شرکت های فرداموتورز و گروه صنعتی بهمن محصولاتش را به بازار ایران ارائه می دهد. البته تعدادی از محصولات شرکت دانگ فنگ به شکل مونتاژی نیز در بازار کشور عرضه شده است.

به طور مثال سانگ یانگ تیوولی، مونتاژ یکی از محصولات محبوب در بازار خودرو کشور می باشد. می توان گفت این روزها شرکت دنگ فنگ در ایران طرفداران زیادی پیدا کرده است. از گروه خودروسازی فردا موتورز گرفته تا بهمن موتور، آرین موتور و بعضی تولید کنندگان ریز و درشت خودرو در کشور ، به دنبال مونتاژ محصولات مختلف شرکت دانگ فنگ و برندهای زیر مجموعه آن در کشور هستند.

در این میان شرکت خودروسازی فردا که پیش از این یک کراس اوور و یک سدان را از سری محصولات دانگ فنگ به بازار عرضه کرده بود، اکنون به سراغ یک کراس اوور تقریبا لوکس تر رفته تا در کنار متنوع نمودن سبد محصولات خود، مشتریان مشکل پسندتر را نیز به جمع طرفدارانش اضافه نماید.

  •  آرون گروپس

در بررسی ها مشخص شد دانگ فنگ t5 به عنوان یک کراس اوور کامپکت از سال ۲۰۱۸ روانه بازار شده و یک نسخه بازبینی شده آن در سال ۲۰۱۹ هم به میدان آمد. این خودرو در کمپانی دانگ فنگ لیوژو موتور ساخته می شود و با نشان برندهای فنگژینگ یا فورتینگ در چین تحت فروش می باشد.

بر اساس یافته های حاصله، شرکت فردا موتورز قرار است نسخه پیش از فیس لیفت را برای فروش به بازار ایران ارائه دهد و احتمالا به زودی از آن رونمایی می کند.  از آنجا که این کراس اوور به تازگی وارد کشور شده است ، در این مطلب قصد داریم دانگ فنگ t5 را مورد بررسی قرار دهیم  تا شما اطلاعات بیشتری درباره آن به دست آورید.

طراحی ظاهری

همانطور که پیشتر ذکر شد دانگ فنگ پیش از t5 دو محصول دیگر را به بازار کشورمان عرضه کرده بود ولی بررسی ها نشان می دهد این کراس اوور نسبت به محصولات قبلی ، اسپرت تر و لوکس تر می باشد و مشتریان سخت و مشکل پسند را هم مجاب می کند.

در بررسی نمای روبروی دانگ فنگ t5 می توان گفت جلوپنجره ای بزرگ آن به همراه چراغ ها هماهنگ و متناسب با دیگر اجزای بخش جلویی خودرو است. بکارگیری چراغ های مه شکن در اطراف سپر سبب افزایش جذابیت ظاهری این کراس اوور شده است. طراحان دانگ فنگ t5 با استفاده از خطوط حجم دهنده روی بدنه ، نمایی لوکس و اسپرت به خودرو بخشیده اند.

قابل ذکر است در طراحی  این کراس اوور نسبت به سایر محصولات چینی، میزان لاستیک کمی استفاده شده است. به طور کلی نمای ظاهری دانگ فنگ t5 طوری است که قطعا بیشتر مشتریان ایرانی را از خود راضی می کند. زیرا طراحان این کراس اوور سعی کرده اند هم المان های خانوادگی را در شکل دهی به طاهر خودرو اعمال کنند و هم با استفاده از بعضی اشکال هندسی زاویه دارد بخصوص در طراحی چراغ ها و سپر جلو، تا حد ممکن چاشنی هیجان و جسارت را به ظاهر آن اضافه کنند.

طرح جذاب دیفیوز جلو همراه با الگوی مدرن سطح درون جلوپنجره ای هم سایر المان های دلنشین نمای روبروی دانگ فنگ t5 به شمار می رود.

در نمای جانبی یک خط شانه ای به طور کاملا منطقی و متعادل به همراه حجم پردازی های منطقی دیگر به کار رفته تا این نما خوش تراش تر به نظر برسد. استفاده از رنگ کرومی در تزیین فریم پنجره ها و ضمنا ستون سی مشکی رنگ که حالتی پیوسته با شیشه عقب را در ذهن تداعی می کند هم سبب مجلل تر به نظر رسیدن این نما شده است.

در بررسی نمای عقب دانگ فنگ t5 شاهد استفاده از چراغ های بهم پیوسته ای هستیم که طراحی آن کاملا خلاقانه و منحصر به فرد می باشد. ترسیم سپر، دیفیوز عقب و چراغ های مه شکن روی سپر نیز نسبتا هماهنگ صورت گرفته و سبب زیباتر به نظر رسیدن نمای عقب خودرو شده اند. ناگفته نماند در طراحی این خودرو از شاسی بلند لینکلن الگوبرداری شده و نمای عقب به آن شباهت زیادی دارد.

در مجموع با توجه به بررسی صورت گرفته باید گفت طراحی دانگ فنگ t5 به عنوان یک شاسی بلند شهری، کاملا متعادل و منطقی صورت گرفته و برای مشتریان امروزی یقینا دلچسب و مجذوب کننده خواهد بود. رینگ مورد استفاده در طراحی دانگ فنگ t5 به اندازه ۱۷ -۱۸ اینچ بوده و از جنس آلومینیوم می باشد.

طراحی داخلی

در بررسی طراحی داخلی دانگ فنگ t5 شاهد بکارگیری روکش چرم دو رنگ برای صندلی ها هستیم که موجب شده خودرو علاوه بر قسمت بیرونی در نمای داخلی نیز طراحی اسپرتی داشته باشد و حس اسپرت بودن را به سرنشینان منتقل کند. از نکات قابل انتقاد در این بخش استفاده از دسته دنده با طراحی قدیمی و دکمه های پلاستیکی می باشد.

نمایشگر عمودی داشبورد با سایز بزرگ بیش از هر چیزی در کابین خودرو جلب توجه می کند و در حقیقت سعی داشته تا جنبه های فناورانه خودرو را به رخ بکشد. در ضمن سبک طراحی دکمه های زیر نمایشگر هم به صورتی است که کابین هواپیما را در ذهن تداعی می کند.

استفاده از نمایشگر دیجیتال پشت فرمان، غربیلک فرمان خوش فرم با طراحی تقریبا اسپرت و طراحی زیبای رودری ها از سایر نکات مثبت نمای داخلی دانگ فنگ t5 به شمار می روند. بکارگیری متریال نرم در بخش بالایی داشبورد که از نظر رنگ با روکش صندلی ها هماهنگ است، هارمونی دلنوازی در کابین به وجود آورده است.

کیفیت مواد استفاده شده در نوع خود مطلوب بوده و از نظر میزان فضای کابین نیز باید گفت که بر اساس فاصله محوری ۲۷۲۰ میلی متری و ارتفاع مناسب سقف، محدودیت های زیادی برای سرنشینان به ویژه سرنشینان ردیف عقب وجود ندارد. ضمنا طراحی صندلی های ردیف جلو ساختار ارگونومیک داشته ولی صندلی های ردیف عقب از نوع تخت هستند. به طور کلی طراحی داخلی دانگ فنگ t5 از سوی مخاطبان امتیاز رضایت بخشی را به دست می آورد.

مشخصات فنی

برعکس فردا اس ایکس ۵ که از لحاظ فنی خیلی پر قدرت ظاهر نشده، نسخه دانگ فنگ t5 پیشرانه های قوی تری را با خود همراه کرده است که شامل سه موتور بنزینی توربوشارژر با حجم های ۱.۵ و ۱.۶ و ۱.۸ لیتر می باشد. در حال حاضر مشخص نیست که کدام پیشرانه برای بازار کشورمان در نظر گرفته شده است اما احتمالا مطابق مرسوم این روزهای مونتاژکاران داخلی، پیشرانه ۱.۵ لیتری بر روی دانگ فنگ t5 فردا موتور نصب شود.

حداکثر توان موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ این کراس اوور معادل ۱۵۰ اسب بخار قدرت و حداکثر گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر می باشد که احتمالا توسط گیربکس سی وی تی یا ۷ سرعته دوکلاچه به محور جلو منتقل می شود. حداکثر سرعت برای دانگ فنگ t5 نیز حدود ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت گزارش شده و متوسط مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی کمتر از ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر می باشد.

سیستم تعلیق خودرو در قسمت جلو از نوع مک فرسون مستقل با میل تعادل و سیستم تعلیق بخش عقب، از نوع مالتی لینک است. شتاب صفر تا صد دانگ فنگ t5 به صورت دقیق مشخص نبوده ولی با توجه به ابعاد و وزن و توان پیشرانه انتظار می رود شتاب صفر تا صد آن در حدود ۱۳ ثانیه باشد.

ظرفیت باک خودرو نیز ۵۵ لیتر گنجایش داشته و وزن آن به صورت متوسط حدود ۱۵۴۰ کیلوگرم ارزیابی می شود. صندوق عقب دانگ فنگ t5 نیز دارای ظرفیت ۵۱۵ لیتر می باشد. سیستم ترمز مورد استفاده برای چرخ های جلو و عقب کراس اوور نیز از نوع دیسکی است.

ایمنی خودرو

همانگونه که مطلع هستید بیشتر محصولات تولید شده در کشور چین در تستهای تصادف و ایمنی بین المللی شرکت ندارند. از این رو اطلاعات دقیقی درباره ایمنی که خودرو در اختیار راننده و سرنشینان می گذارد، در دسترس نیست. ولی از سویی دانگ فنگ t5 در تست تصادف و ایمنی، موسسه سی انکپ کشور چین شرکت نموده ولی متاسفانه از ۵ ستاره تنها سه ستاره ایمنی را دریافت کرده است.

به این ترتیب دانگ فنگ t5 در بخش ایمنی موفق نشده انتظارات مخاطب را برطرف نماید. این امتیاز کسب شده خیلی مطلوب نبوده و در رده متوسط قرار می گیرد ولی با این وجود برای این کراس اوور امکانات ایمنی مانند ۴-۶ کیسه هوا، سیستم های کنترل کشش و پایداری، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سنسور فشار باد تایر و … در نظر گرفته شده است که  تاحدودی دلگرم کننده هستند.

امکانات و آپشن ها

در بررسی های صورت گرفته هنوز مشخص نیست که شرکت فردا موتورز قصد دارد دانگ فنگ t5 را با چه امکانات و آپشن هایی روانه بازار نماید ولی با این وجود نسخه فول آپشن این کراس اوور در بازار چین به آپشن هایی از جمله فرمان برقی، هشدار نقطه کور، سیستم کروز کنترل، اتوهلد، سانروف پانوراما، روکش چرمی صندلی ها، تهویه اتومات دو کاناله، دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، گرمکن صندلی های جلو، روکش چرمی صندلی ها، نمایشگر دیجیتال پشت آمپر، درب صندوق عقب برقی، نمایشگر لمسی داشبورد، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین عقب، سیستم های کنترل کشش و پایداری، ترمز پارک برقی، ۶ عدد کیسه هوا، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، آینه وسط الکتروکرومیک، صندلی راننده با تنظیمات برقی ، دوربین ثبت وقایع رانندگی، اتولایت، دیلایت، رادار تابلو خوان، سنسور باران، سنسور فشار باد تایرها و … ارائه شده است.

البته باید منتظر ماند تا ببینیم فردا موتور محصول جدید خود را با چه میزان امکانات برای فروش در بازار کشور آماده می سازد. در صورت تمایل برای آشنایی با دانگ فنگ m4 و خودرو FMC T5 می توانید کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *