دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نکات انتخاب جاروبرقی خوب و با کیفیت

  • حکیمه فهیمی
  • ۲ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

امروزه جاروبرقی یکی از وسایل لازم برای زندگی محسوب می شود. اگر قصد خرید جاروبرقی دارید در این مطلب نکات مهمی برای انتخاب این وسیله ارائه می شود.

برای اینکه بعد از خرید جارو برقی در آینده از خریدتان راضی باشید. با این مطلب همراه ما باشید تا با نکات مهمی در انتخاب جاروبرقی آشنا شوید.

آشنایی با نکات انتخاب جاروبرقی

با آنکه نظافت و تمیزی منزل در بین خانواده های ایرانی اهمیت زیادی دارد ولی مرتب و تمیز کردن منزل برای بعضی افراد کار زمان بر و خسته کننده ای به نظر می رسد. سالهاست که لوازمی مانند جارو برقی، بخارشو و … برای رفع این نیاز ساخته شده اند که اکنون عضو جدا ناپذیر لوازم منزل محسوب می شوند.

جاروبرقی به علت سهولت عملکرد یکی از محبوب ترین وسایل نظافت محسوب می شود. با پیشرفت های اخیر فناوری، قابلیت های زیادی به این وسیله اضافه شده است ولی در صورتی که هنگام خرید دقت کافی به خرج ندهید، استفاده از آن برای شما خسته کننده و با دردسر همراه می شود.

در صورتی که قصد خرید جارو برقی دارید بهتر است پیش از اقدام به این کار ابتدا در مورد آن اطلاع کافی کسب کنید. و با آگاهی بیشتری اقدام به خرید نموده تا در آینده از انتخاب خود پشیمان نشوید. امروزه جارو برقی یکی از مهمترین و اصلی ترین وسایل زندگی می باشد که تقریبا در بیشتر منازل وجود دارد. در ادامه مطلب با نکات مهمی در انتخاب جاروبرقی آشنا می شوید.

توان موتور و مکش آن

کارایی جاروبرقی به توان موتور و مکش آن بسیار بستگی دارد. از این رو یکی از نکات مهم که هنگام خرید جاروبرقی باید به آن توجه کنید، توان موتور و قدرت مکش آن است. اغلب جاروبرقی ها توان ۱۴۰۰-۲۵۰۰ داشته و توان بالا نشان از قدرت بیشتر این وسیله دارد. توان موتور ۱۷۰۰-۲۰۰۰ برای مصارف معمولی کافی می باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

همانطور که اشاره شد علیرغم توان موتور، توان مکش جاروبرقی نیز اهمیت دارد. از این رو در فهرست مشخصات فنی این وسیله همیشه دو عدد درج می شود. به طور مثال اگر ۳۰۰/۱۴۰۰ نوشته شده باشد یکی به معنای توان و دیگری مکش جاروبرقی می باشد.

شایان ذکر است جاروبرقی های کیسه دار توان مکش به مراتب بالایی دارند و این مورد برای منازلی که فرش های ضخیم و پرزدار استفاده می شود یا افرادی که در منزل حیوان خانگی نگهداری می کنند، سودمند است. ولی اگر از جاروبرقی تنها برای سطوح سخت استفاده می کنید، نیازی نیست این نوع جاروبرقی را استفاده نمایید.

در صورتی که از جاروبرقی کیسه دار استفاده می کنید و متوجه شدید مکش آن کاهش یافته نگران نشوید. این مورد در اکثر موارد به دلیل پر بودن ظرفیت کیسه روی می دهد و باید تخلیه شود. به این ترتیب به طور دوره ای کیسه جاروبرقی را چک کنید و در صورت پر بودن کیسه آنرا تخلیه و اگر نقصی مشاهده شد آن را تعویض کنید.

بیشتر خریداران هنگام خرید جاروبرقی به توان موتور دقت می کنند و تصور می کنند قدرت مکش با توان موتور رابطه مستقیم دارد. ولی به یاد داشته باشید توان مکش پارامتر جداگانه ای می باشد که در دفترچه راهنمای همه جاروبرقی ها وجود دارد. این اشتباه در هنگام خرید جاروبرقی سبب می شود افراد از خرید خود رضایت نداشته باشند.

خدمات پس از فروش و در دسترس بودن قطعات جاروبرقی

امروزه بیشتر افراد در هنگام خرید وسیله برقی، سعی می کنند مدل خارجی آن را خریداری نمایند. ولی باید دقت کنید که لوازم برقی با هر درجه و کیفیتی در نهایت به سرویس یا تعویض قطعات احتیاج پیدا می کند. اگر وسیله برقی توسط تعمیرگاه های غیر مجاز تعمیر شود یا قطعات غیر فابریک و غیر اصل روی آن قرار گیرد از کیفیت وسیله کاسته می شود.

میزان تولید صدای جاروبرقی

همانطور که می دانید جاروبرقی یکی از پرصدا ترین وسایل برقی منزل محسوب می شود که گاه صدای آن آزاردهنده می شود. هنگام خرید باید با توجه به دفترچه راهنمای آن و میزان صدای تولیدی اش که برچسب دسی بل می باشد جاروی مناسب را انتخاب نمایید.

صدای جاروبرقی همواره یکی از چالش های مهم برای طراحان آن بوده است. ولی صدای انواع جاروبرقی با یکدیگر تفاوت داشته از این رو هنگام انتخاب آن، به فاکتور صدای جاروبرقی به دسی بل دقت کنید. میزان آلودگی صوتی این وسیله در وهله اول به قدرت موتور و بعد به کیفیت ساخت آن مرتبط است.

جاروبرقی رده بالا به سیستم عایق بندی خوبی مجهز است و به این ترتیب میزان خروجی صدا از داخل دستگاه به بیرون را خیلی کاهش می دهد. نکته مهم دیگر این است که بین جاروبرقی کیسه ای یا بدون کیسه از لحاظ میزان تولید صدا تفاوتی وجود ندارد و جاروبرقی کیسه ای می تواند صدایی بیشتر از یک جارو مخزنی با قدرت موتور برابر ایجاد کند و بالعکس.

هنگام خرید جاروبرقی از فروشنده بخواهید جاروبرقی را روشن کند. اگرچه صدای جاروبرقی با میزان کشش و عملکرد آن ارتباط دارد ولی جاروبرقی های پیشرفته صدای کمتری تولید می کنند. بعضی تولید کننده ها تنظیمات جاروبرقی را روی بی صدا تنظیم نموده اند که البته این امکان قیمت وسیله را بالا می برد.

وزن جاروبرقی

شایان ذکر است این مورد نیز یکی از نکات مهم هنگام انتخاب و خرید جاروبرقی محسوب می شود. بعضی از جاروبرقی ها دارای وزن بدنه یا لوله سنگینی می باشند که کار نظافت را خسته کننده و سخت می کنند و به تدریج به دست، کمر و دیگر اعضای بدن آسیب وارد می شود. از این رو هنگام خرید به این گزینه نیز دقت کنید.

البته فاکتور وزن وقتی بسیار مهم می شود که کار با جاروبرقی ممکن است یک کار کاملا روزمره و معمول باشد. امروزه شرکت های تولید کننده جاروبرقی با دانش به این نیاز، نسل جدیدی از جاروبرقی ها را با وزن حدودا ۴ کیلوگرم به بازار ارائه نموده اند که برای استفاده های خانگی خیلی مناسب می باشند.

مانور پذیری

از نکات مهم دیگر برای انتخاب جاروبرقی این است که بتوان به راحتی و با کمترین زحمت جاروبرقی را حرکت داد. هنگامی که مشغول کار با آن هستید باید بعد از تمیز کردن هر نقطه از منزل به نقطه دیگر بروید از این رو باید بتوانید به راحتی جاروبرقی را حرکت دهید. به این ترتیب تحرک جارو هم موضوع مهمی است که باید به آن توجه داشت.

کیسه جاروبرقی

بعضی افراد هنگام خرید به این که جاروبرقی از نوع کیسه ای است یا مخزنی اهمیت می دهند. هر یک از این لوازم طرفداران و مخالفان خودش را دارد. جاروبرقی کیسه دارد امکان تعویض کیسه هنگام پر شدن را دارد که البته در طولانی مدت هزینه مالی زیادی برای مصرف کنندگان به همراه دارد. از این رو می توان جاروبرقی بدون کیسه را منبعی برای ذخیره هزینه های مالی و زمانی در نظر گرفت.

از طرفی تعویض فیلتر جاروبرقی بدون کیسه هزینه ای است که از دید افراد مخفی می ماند زیرا این نوع از جاروبرقی ها به فیلتر قدرتمند و با نفوذ پذیری کم به گرد و غبار مجهز هستند و در درازمدت کارایی خود را از دست می دهند که باید هر چند وقت یکبار فیلترها تمیزکاری شوند و در صورت لزوم تعویض گردند.

از مزایای جاروبرقی کیسه دار می توان به ظرفیت و گنجایش بالاتر، نیاز به خالی کردن دیر به دیر کیسه، محفوظ بودن گردو غبار به طور کاملا تمیز و ایمن درون کیسه (در صورت استفاده از کیسه های یک بار مصرف) اشاره کرد. البته در صورت استفاده از کیسه های چند بار مصرف خالی کردن آن ها دردسر ساز خواهد بود. کیسه های باکیفیت عمدتا فیلترهای اضافی دارند.

فیلتر تصفیه هوا

در برخی انواع جاروبرقی چند فیلتر تصفیه کننده به کار رفته تا با جذب ذرات گرد و غبار، از بازگشت مجدد آن ها به هوا پیشگیری کنند. این ویژگی بیشتر برای افرادی مناسب است که مبتلا به آسم، آلرژی، سایر حساسیت ها و بیماری های تنفسی می باشند. به طور مثال یکی از فیلترهای جدید فیلتر چهار لایه هپا بوده که میزان گرد و غبار و آلودگی هوا را هنگام جارو زدن بسیار می کاهد و هوای خروجی از دستگاه را تصفیه می کند.

در فیلتر بعضی جاروبرقی ها نیز از فن آوری پودر نقره استفاده شده که مانع از ایجاد بوی بد، رشد باکتری ها و بروز آلرژی هنگام استفاده از آن می شود.

چرخ جاروبرقی

از دیگر نکات مهم هنگام انتخاب جاروبرقی دقت به چرخ آن است. بعضی از جاروبرقی ها دو چرخ بزرگ و یک چرخ کوچک با قابلیت گردش دارند. سایز چرخ ها به انعطاف پذیری دستگاه و جارو زدن آسانتر بستگی دارد. جاروبرقی  هنگام استفاده دائما از یک طرف به سمت دیگر حرکت داده می شود از این رو باید به راحتی حرکت کرده و جابجا شود.

نشانگر وضعیت کیسه

وقتی ظرفیت کیسه جاروبرقی پر شده و به تعویض نیاز است، نشانگر وضعیت کیسه؛ کاربر را مطلع می کند. از این رو به باز کردن مخزن و بررسی پر بودن کیسه نیازی نیست. در ضمن از پر شدن اضافی و فشار به موتور جاروبرقی پیشگیری می شود.

لوله تلسکوپی

در صورتی که طول لوله جاروبرقی کوتاه باشد سبب وارد شدن آسیب مفصلی می شود. زیرا حین کار باید به اجبار بدن را به طرف پایین خم کرد. از طرفی لوله های بلندتر از دو متر هم سبب کاهش قدرت مکش جاروبرقی  می گردند. مزیت لوله تلسکوپی، تنظیم طول آن متناسب با قد شما می باشد.

مکش مایعات

بعضی جاروبرقی ها علاوه بر مکش گرد و خاک و اشیا ریز جامد؛ دارای ویژگی مکش مایعات هم می باشند. حتی بعضی از آن ها می توانند بنزین و روغن را از روی سطوح تمیز کنند. در ضمن برخی از انواع جاروبرقی ها دارای امکان تفکیک مایعات از جامدات هم هستند.

طول سیم برق جاروبرقی

طول سیم برق جاروبرقی نباید کوتاه و غیر استاندارد باشد زیرا کاربر مجبور می شود به طور دائم سیم را از یک پریز جدا و به پریز برق دیگر متصل کند. اندازه استاندارد طول سیم برق دستگاه بین ۲-۳ متر است. البته ممکن است جاروبرقی  با طول سیم ۴ متر نیز در بازار موجود باشد. اگر نمی خواهید هنگام جارو کردن دائما سیم برق را از پریزی به پریز دیگر وصل کنید هنگام خرید به این نکته توجه کنید.

لوازم جانبی جاروبرقی

با توجه به این که کاربری جاروبرقی  تنها محدود به سطح فرش، موکت و سرامیک نیست. داشتن لوازم جانبی و برس های مختلف برای تمیز کردن شیارها و بخش های دور از دسترس مبلمان هم از نکات مهم دیگری است که باید هنگام انتخاب جاروبرقی  به آن دقت کرد.

برخی لوازم جانبی آن مانند سری ها بسیار کارایی دارند. به طور مثال سری مخصوص سنگ، درز مبل، پرده، تابلوها و پارکت ها خیلی مفید هستند. در برخی جاروبرقی  ها نیز برس های مخصوص تمیز کردن حیوانات نیز تعبیه شده از این رو هنگام انتخاب جاروبرقی این نکات را نیز در نظر بگیرید.

قابلیت دمندگی

پیشرفت فناوری، قابلیت های زیادی را به جاروبرقی اضافه کرده است. به طور مثال برخی جاروبرقی های امروزی می توانند علاوه بر قدرت مکندگی، قدرت دمندگی هم ارائه بدهند. این امکان برای باد کردن بادکنک، تیوب و … کاربرد دارد.

ضمانت و نمایندگی

یکی دیگر از نکات مهم برای انتخاب جاروبرقی این است که دارای نمایندگی و ضمانت نامه باشد تا در صورت بروز مشکل با گارانتی دستگاه بتوانید از امکانات نمایندگی برخوردار شوید.

از همراهی شما با این مطلب سپاسگزاریم. در صورت تمایل برای آشنایی با راهنمای خرید یخچال و ماشین ظرفشویی خوب روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *