دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان گیاهی عفونت واژن با راهکارهای ساده

  • ملیحه بال افکن
  • ۴ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع درمان و رفع عفونت های واژن در زنان چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با راهکار های خانگی و درمان دارویی عفونت واژن آشنا شوید با ما همراه باشبد.

به طور کلی عفونت واژن از شایع ترین بیماری های عفونی در زنان محسوب می شود که به صورت معمول با بروز التهاب و تغییراتی در ترشحات خارج شده از مهبل همراه خواهد بود. برای درمان عفونت واژن علاوه بر راهکار های پزشکی و دارویی برخی روش های گیاهی نیز بسیار تاثیرگذار خواهند بود.

آشنایی با درمان گیاهی عفونت واژن

بهتر است بدانید که عفونت واژن یا ترشح غیر عادی در واقع ناراحتی در ناحیه ولو و واژن می باشد که شایع ترین مشکل ژنیکولوژی در زنان می باشد که انواع مختلفی را شامل خواهد شد. از شایع ترین گونه های عفونت واژن می توان به کاندیدیاز و تریکوموناز اشاره کرد که اغلب با علائم خارش و سوزش همراه خواهند بود.

چگونگی درمان گیاهی عفونت واژن

عفونت واژن معمولا در سنین باروری زنان یعنی در فاصله سن بلوغ تا دوران یائسگی بروز می کند و می تواند مجاری ادراری و تناسلی را درگیر نماید که در این صورت ممکن است با عوارضی مانند درد و سوزش واژن نیز همراه باشد. به طور کلی بر اساس مطالعات انجام شده تقریبا ۳۰ درصد از خانم ها در طول دوره حیات شان به عفونت واژن مبتلا می شوند.

توجه داشته باشید که درمان عفونت واژن بسته به نوع آن کاملا متفاوت خواهد بود. در واقع افزایش آگاهی در این زمینه به از بین بردن عفونت واژن کمک شایانی می کند به همین خاطر درمان خانگی عفونت واژن به ویژه در مقابله با عفونت واژن قارچی موثر است.

این عارضه را می توان از شایع ترین انواع این بیماری به حساب می آید که اگر برای نخستین بار به این بیماری دچار شده اند بهتر است به جای استفاده از روش های درمان عفونت واژن در خانه به پزشک مراجعه نمایید. در واقع انجام این کار به شما کمک خواهد کرد تا نوع عفونت تان را به راحتی مشخص کنید و در نهایت بهترین شیوه درمان را دنبال نمایید.

با این حال از رایج ترین و تاثیرگذارترین روش های درمان خانگی عفونت واژن می توان به موارد فوق اشاره کرد:

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

روش های درمان عفونت واژن

درمان عفونت با ماست

به طور کلی برای مقابله با عفونت قارچی زنان و درمان خانگی عفونت خانگی عفونت واژن قارچی علاوه بر خوردن روزانه دو فنجان ماست می توانید به صورت موضعی از آن استفاده نمایید. برای این منظور بایستی قطعه ای پارچه کتانی، تنزیف یا تلمبون را به ماست آغشته کرده و سپس بر روی موضع قرار دهید. بهتر است تا برطرف شدن کامل علائم و نشانه ها این کار را دو مرتبه در طول روز انجام دهید.

اسید بوریک

در واقع اسید بوریک را می توان یک ضد عفونی کننده قوی در نظر گرفت که می تواند در درمان خانگی عفونت واژن بسیار موثر عمل کند. بر اساس توصیه مرکز کنترل و پیشگیری زا بیماری ها برای از بین بردن عفونت واژن می توان از شیاف واژینال اسید بوریک استفاده کرد.

البته این نکته را مورد توجه قرار دهید که اسید بوریک یک ماده سمی بوده و مصرف دوز بالای آن ممکن است موجب صدمه زدن به کلیه ها و ایجاد نارسایی حاد سیستم گردش خون و در نهایت منجر به مرگ شود. به همین خاطر لازم است در هنگام استفاده از آن نهایت دقت را داشته باشید و توصیه های فوق را نیز مورد توجه قرار دهید:

  • توصیه می شود که در صورت شکستن یا آسیب دیده پوسته سخت شیاف به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید.
  • از خوردن این ماده اکیدا خودداری نمایید.
  • در صورت بارداری از مصرف هر گونه محصول حاوی اسید بوریک اجتناب نمایید.
  • در صورت مشاهده هر گونه التهاب و ناراحتی بلافاصله مصرف این ماده را قطع کنید.
  • اگر پوست حساسی دارید از اسید بوریک استفاده نکنید.

تاثیر اسید بوریک بر درمان عفونت رحم

روغن پونه کوهی

به طور کلی یکی دیگر از راه های درمان گیاهی عفونت واژن استفاده از روغن پونه کوهی است که در درمان عفونت های زنانه تاثیر بی شماری دارد. در واقع این روغن حاوی مقادیر قابل توجهی تیمول و کارواکرول است که از قابلیت مقابله با انواع قارچ از جمله کاندیدا آلبیکانس برخوردار خواهد بود.

برای استفاده از این روغن باید تقریبا ۳ تا ۵ قطره از آن را با یک قاشق غذاخوری روغن حامل ترکیب کرده و سپس بر روی موضع بمالید. البته در این میان بایستی این نکات را مورد توجه قرار دهید:

  • روغن پونه کوهی به صورت طبیعی از خواص رقیق کنندگی خون برخوردار است. در صورت ابتلا به سایر بیماری ها و مصرف داروهای رقیق کننده خون از مصرف این ماده به صورت موضعی و خوراکی اجتناب نمایید.
  • روغن های اساسی هرگز نباید به صورت خوراکی مصرف شوند زیرا اغلب کاربرد های آن به منظور رایحه درمانی خواهد بود.
  • در صورت وجود مشکلاتی مانند کمبود ویتامین K و لخته شدن خون به هیچ وجه از این ماده استفاده نکنید.
  • برای استفاده موضعی لازم است تا روغن مرزنگوش را با یکی از روغن های حامل مانند روغن زیتون یا روغن بادام شیرین رقیق نمایید.
  • به هیچ وجه روغن پونه کوهی را به صورت خالص بر روی واژن نمالید.

چگونگی درمان عفونت

روغن درخت چای

از دیگر راهکار های رفع عفونت واژن می توان به استفاده از روغن درخت چای اشاره کرد. درخت چای دارای یک روغن اساسی است که به از بین بردن قارچ ها، ویروس ها و باکتری ها کمک شایانی خواهد کرد. امروزه معمولا استفاده از شیاف واژینال حاوی این روغن برای درمان عفونت واژن توصیه می شود. برای مصرف موضعی این ماده ابتدا بایستی آن را در یکی از روغن های حامل مانند جوجوا یا نارگیل رقیق نمایید. در روند استفاده از روغن درخت چای بایستی نکاتی را مورد توجه قرار دهید که شامل موارد زیر می باشند:

  • به هیچ وجه روغن را به صورت خوراکی مصرف نکنید.
  • در صورت بروز هر گونه ناراحتی استفاده از این ماده را متوقف نمایید.
  • اگر پوست حساسی دارید از روغن درخت چای استفاده نکنید.
  • پیش از مصرف با استفاده از یک روغن حامل ماده را رقیق نمایید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل را نیز می توان از دسته مواد رایجی دانست که در درمان گیاهی عفونت واژن مورد استفاده قرار می گیرد. برای رسیدن به بهترین نتیجه در درمان عفونت لازم است تا روغن نارگیل خالص و ارگانیک را تهیه نمایید. سپس روغن تهیه شده را به صورت مستقیم بر روی موضع بمالید.

استفاده از روغن نارگیل برای رفع عفونت واژن

سرکه سیب

درمان خانگی عفونت واژن با سرکه سیب یکی از راه های عمومی و معمولی است که اغلب بانوان از آن خبر دارند. حمام با محلول رقیق شده سرکه سیب به درمان سریع عفونت واژن کمک شایانی خواهد کرد. به همین خاطر برای انجام این کار تنها کافی است نیم پیمانه سرکه سیب را درون وان آب ولرم بریزید و سپس به مدت ۲۰ دقیقه درون وان بنشینید. برای رسیدن به نتیجه ایده آل این روند را به صورت روزانه تکرار نمایید.

جوش شیرین

استفاده از محلول جوش شیرین از موثرترین روش های درمان خانگی عفونت واژن به حساب می آید که برای انجام آن تنها کافی است  دو قاشق چایخوری از این ماده را در دو لیتر آب حل کنید و به مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درون آن بنشینید. در عین حال چندین مرتبه در طول روز می توانید موضع را با این محلول شستشو دهید و برای رسیدن به نتیجه ایده آل این کار را تکرار نمایید.

درمان های گیاهی عفونت در زنان

همچنین در ادامه نیز پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب اصول درمان واریس واژن و همچنین درمان پرینورافی در زنان نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *