دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

غذا خوردن احساسی چیست و چطور پرخوری احساسی را درمان کنیم؟

  • فروغ راد
  • ۳۱ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

در این مقاله به بیان علت های غذا خوردن احساسی و نکات مهم در این باره پرداخته خواهد شد، همچنین ویژگی های گرسنگی واقعی و گرسنگی احساسی، مراحل پرخوری احساسی و راه های مقابله با آن بیان خواهد شد.

بیشتر افراد گاهی اوقات برای فرار از احساساتی مانند عصبانیت، ناراحتی، تنهایی،کسالت و افسردگی به خوردن پناه می برند، در این شرایط معمولا افراد چنان در غذا خوردن احساسی غرق می شوند که متوجه زمان نشده و خیال می کنند که مشکلات را فراموش کرده اند.

نکات مهم درباره غذا خوردن احساسی

خوردن احساسی در واقع مصرف بی دلیل و بیش از اندازه غذاهای پرکالری بدون احساس گرسنگی است، در این حالت افراد به خاطر گرسنگی واقعی غذاها را نمی خورند، بلکه به این دلیل که از مساله ای ناراحت هستند شروع به خوردن می کنند، گاهی اوقات نیز ممکن است افراد یه خاطر پرخوری که داشته اند به احساس تنفر از خود دچار شوند و برای فراموش کردن این احساس تنفر دوباره به خوردن پناه ببرند و در یک چرخه معیوب گرفتار شوند. در این مواقع خوردن فیزیولوژیک نیست و بدن واقعا به غذا احتیاج ندارد، هیپوتالاموس پیام نیاز به غذا را ارسال نمی کند اما فرد برای پاسخ به احساساتی که دارد غرق در خوردن می شود.

همه افراد می دانند که غذا خوردن نمی تواند راه حل مناسبی برای مشکلات و یا فراموشی آن ها باشد، اما زمانی که ناراحت یا مضطرب هستند نمی توانند بر انگیزه خود غلبه کنند و در نهایت به خوردن وعده های غذایی حجیم روی می آورند و گمان می کنند با این کار می توانند مشکلات خود را به فراموشی بسپارند.

مضرات غذا خوردن احساسی

علت های پرخوری احساسی

هر ناراحتی و مشکل روانی و احساسی می تواند عامل غذا خوردن با حجم زیاد شود، این علت می تواند فردی و یا شغلی باشد. تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان داده است که ترشح زیاد هورمون کورتیزول که در موقعیت های پر استرس آزاد می شود، مرکز اشتها در مغز را کنترل کرده و مسئول میل و ولع به خوردن غذاهای شور و شیرین در افراد مبتلا به اضطراب است.

همچنین سیستم عصبی هر فرد نیز می تواند تاثیر زیادی در نوع و مقدار و زمان غذا خوردن بگذارد. سیستم عصبی به دو بخش سمپاتیک و پاراسمپاتیک تقسیم می شود، وظیفه سمپاتیک آماده کردن بدن برای مقابله و یا فرار می باشد اما وظیفه پارسمپاتیک وظیفه به آرامش رساندن بدن را دارد. سیستم عصبی پارسمپاتیک که سیستم لذت نیز نامیده می شود  با خوردن غذا، مصرف الکل، رابطه جنسی و یا خرید کردن تحریک می شود و افراد برای کاهش دادن میزان نارضایتی خود به این دسته از کارها روی می آورند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

روش های مقابله با پرخوری

مراحل پرخوری احساسی

  1. رخ دادن استرس و یا ناراحتی
  2. روی آوردن به خوردن غذا برای دستیابی به آرامش
  3. احساس آرامش و تسکین موقت
  4. احساس گناه و ناراحتی از پرخوری
  5. چرخه معیوب تکرار پرخوری

ویژگی های گرسنگی واقعی و جسمی

  • احساس گرسنگی با گذشت زمان بیشتر می شود.
  • شخص علائمی مانند معده خالی، کمبود انرژی، غرغر شکم، تغییر خلق و خو دارد.
  • فرد یک وعده غذایی متعادل می خورد و می تواند هر نوع غذایی را میل کند.
  • شخص در حین تناول غذا احساس خوبی دارد.
  • فرد بعد از غذا خوردن احساس گناه نمی کند و کاملا رضایت دارد.

ویژگی گرسنگی واقعی

ویژگی های گرسنگی غیر واقعی و احساسی

  • گرسنگی به طور تصادفی و سریع توسعه پیدا می کند.
  • فرد علائم گرسنگی جسمی مانند غرغر شکم و… را ندارد و گرسنگی  بر اثر ناراحتی در او  ایجاد می شود.
  • گرسنگی همراه با هوس های غذایی خاص مانند غذاهای شور و یا شیرین می آید.
  • فرد میل به خوردن هر غذایی نخواهد داشت و غذاهای خاص هوس می کند.
  • شخص بیش از اندازه غذا می خورد حتی ممکن است متوجه مقدار غذایی که خورده است نشود.
  • فرد بعد از غذا احساس سیر شدن و رضایت ندارد.
  • شخص بعد از اتمام غذا احساس گناه، پشیمانی و غم خواهد داشت.

راهکارهایی برای جلوگیری از غذا خوردن احساسی

نکاتی برای درمان  زیاد خوردن احساسی

مهم ترین قدم در ترک خوردن احساسی این است که افراد بدانند این مشکل ناشی از نداشتن توانایی در درست خوردن غذا نیست بلکه علت غذا خوردن مهم است. برای درمان چنین مشکلی  رژیم غذایی چاره کار نیست بلکه باید هر شخصی در مواجهه با چنین مشکلی بتواند احساسات خود را مدیریت کند.

بهتر است نگرش خود را نسبت به این مساله تغییر داده و توانایی های لازم برای حل مشکلات را بیاموزید سعی کنید با مشکلات زندگی مبارزه کرده و از راه اصولی به رفع آن ها بپردازید، همچنین باید اعتقادات درونی خود را قوی کرده و نقاط ضعف خود را بازنگری کنید و به مقابله با آن ها بپردازید.

زیاده روی در خوردن غذا هنگام ناراحتی

نکات مهم برای غلبه بر زیاد خوردن احساسی

  1. یک دفترچه تهیه کرده و همه آنچه که باعث پرخوری شما می شود را یادداشت کنید، می توانید در این دفترچه مواردی مانند رویداد ها ، مکان ها و احساساتی که اشتهای شما را زیاد می کنند بنویسید.
  2. با انجام ورزش و فعالیت های بدنی بدن شما هورمون اندورفین که مسئول احساس لذت است را تولید کرده و باعث کاهش استرس و اضطراب در شما می شود.
  3. برای کاهش اضطراب و ناامیدی بهتر است همیشه یک همصحبت خوب و رازدار در کنار خود داشته باشید تا همصحبتی با او موجب آرامش شما شود.
  4. با وسوسه غذا خوردن مبارزه کرده و آن را مدیریت کنید، زمانی که واقعا گرسنه نیستید، به جای خوردن، با کارهایی که به شما آرامش می دهند مانند پیاده روی، تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی، مطالعه کتاب، چرخیدن در اینترنت و یا تماس با یک دوست خود را سرگرم کنید.

مقابله با پرخوری در وقت استرس

  1. سعی کنید جلوی تلویزیون غذا نخورید زیرا در این حالت نمی توانید زمان رفع گرسنگی خود را تشخیص دهید و ممکن است بیشتر از آنچه که باید به خوردن ادامه دهید.
  2. غذا را آرام بخورید و لقمه های خود را کامل بجوید، این روش باعث می شود غذای کمتری میل کنید.
  3. گاهی ممکن است در اثر خستگی احساس کنید برای افزایش انرژی خود به یک میان وعده نیاز دارید بهتر است به جای این کار کمی بخوابید و استراحت کنید تا خستگی شما رفع شود.
  4. حرکت های رو به جلو خود را ببینید و بر تغییرات مثبتی که در عادت های غذایی خود ایجاد کرده اید تمرکز کنید و به خود جایزه بدهید.
  5. حرف ها و گفته های دیگران مبنی بر نتوانستن و انرژی های منفی که می دهند را قبول نکنید و در رسیدن به هدف خود ثابت قدم باشید.

پرخوری احساسی و خطرات آن

اگر احساس می کنید عادات غذایی شما در حال تغییر است و با هیچ روشی نمی توانید جلوی پرخوری احساسی خود را بگیرید بهترین کار این است که از یک درمانگر کمک بگیرید. همچنین می توانید برای آشنایی با نحوه درمان پرخوری کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *