دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

شرط و شروط جدا شدن از گروه دوستان

  • حکیمه فهیمی
  • ۳۰ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

چنانچه قصد دارید از گروه دوستان خود به دلیل عدم وجود نقاط مشترک و دیدگاه های یکسان جدا شوید اما نمی دانید چطور این موضوع را با آن ها در میان بگذارید. مطالعه این مطلب از آرگا پیشنهاد می شود.

در صورتی که تصور می کنید با دوستان خود هیچ نقطه اشتراکی ندارید و دیدگاه ها و نظراتتان با هم متفاوت است. احتمالا بهترین کار جدا شدن از گروه دوستان است. با این مطلب همراه ما باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

طریقه مناسب جدا شدن از گروه دوستان

اگر تصور می کند هیچ نقطه اشتراکی با گروه دوستان خود ندارید و با آن ها دارای نظرات و دیدگاه های متفاوتی هستید. احتمالا بهتر است از آن ها جدا شوید. البته برای این کار باید به دنبال روش مناسبی باشید تا کمترین آسیب به احساسات شما و دوستان تان وارد شود. بهتر است با دوستان خود صادقانه رفتار کرده و تصمیم تان را به طور شفاف به آن ها بگویید.

پیش از تصمیم گیری برای جدایی از گروه دوستان بهتر است درباره راهکارهایی که می تواند به استحکام حلقه دوستی شما کمک کند، بیندیشید. شاید لازم است به نگرانی ها و دل مشغولی های دوستان تان در هنگام اعلام جدایی از گروه نیز فکر نموده یا حتی به این نتیجه برسید که به جای مفارقت از گروه بهتر است تایم کمتری را با دوستان تان بگذرانید. در این مطلب طریقه مناسب جدا شدن از گروه دوستان ارائه می شود.

 

تصمیم خود را با دوستان در میان بگذارید

صریح ترین شیوه برای جدایی از گروه دوستان این است که با آنها صحبت کنید و موضوع را در میان بگذارید. می توانید همه اعضای گروه را از تصمیم خود مطلع کنید یا این که به طور جداگانه با آنها گفتگو داشته باشید. ممکن است این شیوه برای جدایی از گروه مناسب نباشد زیرا ابهامات زیادی برای دوستان شما ایجاد می شود.

  •  آرون گروپس

از این رو اگر رابطه نزدیکی با افراد گروه دارید بهتر است واقعیت را با  آن ها در میان بگذارید. و اگر فقط با چند نفر از اعضای گروه رابطه تان نزدیک تر است شاید بهتر باشد در ابتدا تصمیم خود را با دوستان نزدیک در میان گذاشته و بعد سایر اعضا را مطلع کنید. در صورتی هم که می خواهید این تصمیم را با همه اعضای گروه در میان بگذارید، شتابزده عمل نکنید و بهتر است قبل از آن در مورد صحبت هایی که می خواهید مطرح کنید؛ فکر نمایید.

تصمیم خود را به صورت ناگهانی مطرح نکنید

به جای این که به صورت مستقیم و ناگهانی دوستان خود را از تصمیم جدایی از گروه مطلع کنید بهتر است این موضوع را به تدریج با آنها در میان بگذارید. تا هنگامی که دوستان شما درگیر یک کار خطرناک و غیر قانونی نشده اند؛ ضرورتی ندارد برای جدایی از گروه عجله کنید.

در صورتی که مایل نیستید احساسات دوستان شما جریحه دار گردد، می توانید به تدریج رابطه خود را کمتر نموده و پس از مدتی کاملا از گروه جدا شوید. در ضمن موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • درباره جزئیات زندگی خود با دیگران حرف نزنید.
  • تایمی که با دوستان خود صرف می کردید را حالا می توانید با دوستان جدید بگذرانید یا یک سرگرمی جدید پیدا کنید.
  • به تماس های تلفنی یا پیامک ها سریعا جواب ندهید.
  • در آغاز سعی کنید تایم کمتری را به دوستان اختصاص دهید.

این موارد کمک می کند راحت تر از آن ها جدا شوید. در صورتی که دوستان از شما پرسیدند به چه دلیل از گروه فاصله گرفته اید یا چه مشکلی ایجاد شده و … بهتر است با صداقت به سوالات آن ها پاسخ داده و طفره نروید.

به تماس تلفنی دوستان پاسخ ندهید

احتمالا تصور می کنید این طریقه جدایی از دوستان نامناسب و آسیب زا باشد. ولی در مواردی که گروه رفتارهای خطرناک و نامناسب دارند این شیوه بهترین روش خواهد بود. در این مواقع هرگز به تماس های تلفنی از سوی دوستان جواب ندهید. در ضمن نیازی نیست در تماس های تلفنی یا پیامک و ایمیل دلیل جدایی خود را تشریح نمایید. همچنین در صورت قطع رابطه با دوستان بهتر است آن ها را در گروه و شبکه های اجتماعی تان نیز بلاک نمایید.

البته جهت فرار از پاسخ به سوالات دوستان مبنی بر دلیل جدایی از گروه بهتر است از این طریقه استفاده نکنید. بیان دلیل جدایی از گروه به صورت صریح و صادقانه بسیار بهتر از این است که با قطع ناگهانی ارتباط تان با دوستان همه پل های پشت سر خود را خراب نمایید. با بیان حس واقعی خود این فرصت را به اعضای گروه خواهید داد که اگر از ترک گروه پشیمان گشتید بتوانید مجددا به جمع دوستان بازگردید.

دوستان خود را به جشن دعوت کنید

در مواردی جدایی از گروه دوستان ممکن است به دلایل کاری، قبول شدن در دانشگاه و … باشد. از این رو در این شرایط بهتر است جشن گرفته و همه دوستان خود را دعوت نمایید. کاری را انجام دهید که آن ها را خوشحال می کند. می توانید مکان جشن را محلی انتخاب کنید که باب سلیقه دوستان شما است. به طور مثال یک رستوران خوب.

گرفتن جشن سبب می شود با خاطره خوبی از یکدیگر جدا شوید. در این مواقع از شبکه های اجتماعی استفاده کرده و اجازه ندهید رابطه شما به طور کامل با دوستان تان قطع شود. همچنین در فرصت های مناسب با یکدیگر دیدار داشته باشید. از احساسات تان با هم صحبت کنید و به آن ها بگویید که چقدر به یاد آن ها هستید. دلتنگشان می شوید و خاطرات آن ها در ذهن شما تداعی می شود.

نظرات درست دوستان خود را پذیرا باشید

در صورتی که دوستان مصر هستند که دلیل جدایی از گروه را بدانند، بهتر است با صداقت برای آن ها توضیح داده و طفره نروید. در صورتی که بیان دلیل جدایی سخت است می توانید آن را بنویسید. گاهی مواقع ممکن است گفتن حقیقت به احساسات دوستان شما صدمه بزند.

در این مواقع علاوه بر داشتن صداقت به احساسات آن ها اهمیت داده و نظرات آن ها را پذیرا باشید. به طور مثال اگر حس می کنید مدتی است که با دوستان به شما خوش نمی گذرد یا تصور می کنید آنها علاقه ای به حضور شما در گروه ندارند سعی کنید از شیوه منطقی برای توضیح علت جدایی خود استفاده کنید.

به طور مثال بگویید هنگامی که در جمع دوستان هستم، حس خوبی ندارم. بهتر است از بیان کلماتی که شما خیلی کسل کننده هستید اکیدا خودداری نمایید. یا طریقه مبهم جواب دادن را به کار بندید. به طور مثال از جملاتی مانند سرم شلوغه یا می خوام برم مسافرت استفاده کنید.

بر موضع خود پایبند بمانید

دوستان قدیمی تر معمولا تلاش می کنند تا شما به گروه بازگردید. سعی کنید مصمم بوده و از تصمیم خود پشیمان نشوید. به طور مثال بهتر است در پاسخ اصرار آن ها بگویید اوقات خوبی با شما داشتم ولی به مدتی تنهایی نیاز دارم. با متانت و آرامش درخواست دوستان خود را رد کنید.

درباره نگرانی های خود با دوستان حرف بزنید

بهتر است درباره نگرانی هایی که در مورد رفتارهای نامناسب گروه دارید با آن ها حرف زده و دلیل جدایی خود را بیان کنید. به طور مثال اگر دوستان دائما شما را از کارهای گروهی حذف می کنند، سعی کنید حداقل با یکی از اعضای گروه رابطه جداگانه ای برقرار نموده شاید متوجه شوید که آنها هرگز قصد این کار را نداشته و هنگامی که از احساس شما باخبر شوند رفتار خود را اصلاح کنند. تا سوءتفاهم ایجاد شده رفع شود.

فرصت بیشتری به خودتان بدهید

گاهی مواقع لازم است مدت کوتاهی از گروه جدا شوید و ارتباط خود را با دوستان کم کنید تا متوجه شوید که هنوز هم از جدایی حس خوبی دارید یا نه. در این مدت می توانید متوجه شوید که زندگی بدون دوستان به چه شکل است و چه احساسی دارید. سعی کنید سرگرمی جدید پیدا کرده و اوقات بیشتری را با خانواده سپری نمایید.

در صورتی که در این بازه زمانی حس می کنید شادتر شده اید می توانید به تصمیم جدایی از گروه دوستان جدی تر فکر نمایید. از سویی اگر احساس نمودید که دلتنگ دوستان شده اید، بهتر است تایمی را با خود خلوت نموده و یک بار دیگر دلایل خود برای این تصمیم را مرور کنید. اگر متوجه شدید که دلایل شما قانع کننده نیست فرصت را از دست نداده و به آن ها بگویید دلتنگشان هستید و تحمل دوری آن ها برای شما سخت است.

در گروه دوستان تغییر ایجاد نمایید

هر چند جدایی از گروهی که اعضایش رفتار نامناسبی دارند، کار خیلی خوبی خواهد بود. ولی تلاش برای ایجاد تغییر در اعضای گروه و کمک به آنها جهت ترک عادات و رفتارهای زشتشان نیز می تواند کار ارزشمندی باشد. پیش از تصمیم به جدایی از گروهی که درگیر کارهای غیر اخلاقی و خلاف قانون شده است؛ بهتر است کمک کنید تا دوستان از عواقب بد کارهای خود مطلع شوند.

در صورتی که دوستان الکل یا مواد مخدر مصرف می کنند می توانید آن ها را تشویق کنید تا به مراکز ترک اعتیاد مراجعه و با دریافت مشاوره این عادت رفتاری خود را ترک نمایند. با آنها درباره خطراتی که کار خلاف قانون به دنبال دارد حرف بزنید. و این که فرصت زندگی خود را به بطالت و امور ناپسند نگذرانند. متذکر شوید که می توانند فعالیت مثبت داشته و از رفتار خرابکارانه دوری کنند.

در صورت تمایل برای اطلاع از معیارها و نکات انتخاب دوست و شناخت خصوصیات یک دوست خوب روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *