دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

نگهداری از خوکچه هندی و شناخت عادت های رفتاری این حیوان

  • حکیمه فهیمی
  • ۳۰ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

خوکچه هندی حیوان شناخته شده و جالبی برای افراد در هر سنی است. نگهداری از خوکچه هندی در منزل به راحتی امکان پذیر است چرا که این حیوان خانگی، آرام، بی خطر و بسیار دوست داشتنی می باشد.

اگر علاقمند به نگهداری حیوان خانگی خوکچه هندی هستید، باید بدانید که این حیوان فضای زیادی برای نگهداری نیاز نداشته و می توان در داخل یا بیرون منزل آن را نگهداری کرد. با این مطلب همراه ما باشید تا از شرایط نگهداری خوکچه هندی اطلاعات کافی کسب کنید.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری از خوکچه هندی

خوکچه هندی موجودی ظریف، دوست داشتنی و سرگرم کننده و بی آزار است. کمتر کسی پیدا می شود که این حیوان را دوست نداشته باشد یا از آن بترسد. این حیوان خانگی، آرام و جالب آنقدر بی خطر است که کودکان نیز می توانند آن را نزد خود نگه دارند. شایان ذکر است خوکچه هندی به فضای زیادی برای نگهداری نیاز نداشته و می توان در داخل یا بیرون از منزل آن را نگهداری کرد.

اگر تمایل دارید این حیوان بامزه را در منزل نگهداری کنید با ادامه این مطلب همراه ما باشید تا از شرایط نگهداری درست، بیماری ها و … اطلاعات کافی به دست آورید.

تاریخچه خوکچه هندی

ممکن است تصور شود که خوکچه هندی با حیوان خوک ارتباط دارد. اما این حیوان هیچ ربطی به خوک ها نداشته و اجدادش جوندگانی مانند خارپشت و چینچلا هستند و برخلاف خوک ها همه چیز خوار نیستند. دانشمندان عقیده دارند علت نام گرفتن آن ها به خوک به دلیل صداهایی است که ایجاد می کنند و بسیار شبیه صدای نوزاد خوک است.

رابطه انسان با خوکچه هندی به ۵ هزار سال پیش از میلاد باز می گردد. در آن زمان هدف اصلی از پرورش این حیوان، استفاده خوراکی از آن بوده است. در قرن ۱۵ میلادی تاجران خوکچه ها را به اروپا آورند و به حیوان خانگی تبدیل شد. شایان ذکر است در اسلام این حیوان نجس شناخته نمی شود.

  •  آرون گروپس

به خوکچه هندی خوک گینه نیز اطلاق می شود و این حیوان خونگرم به امریکای جنوبی تعلق دارد. اینکاها نقش زیادی در اهلی نمودن خوکچه داشتند. همانطور که اشاره شد خوکچه هندی در سده شانزدهم به اروپا نیز راه پیدا کرد.

ظاهر حیوان

خوکچه هندی جزو جوندگان بزرگی می باشد که دارای وزن بین ۷۰۰ گرم یا یک کیلو و دویست گرم دارد. قد حیوان به حدود ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر می رسد. پاهای جلو دارای ۴ انگشت بوده در حالی که پاهای عقب سه انگشت دارد که هر یک از این انگشتان دارای چنگال می باشد.

سن حیوان به طور معمول بین ۴-۵ سال بوده ولی در صورت نگهداری درست تا ۸ سال نیز عمر می کند. شایان ذکر است مسن ترین خوکچه هندی جهان تا ۱۴ سال هم عمر نمود است.

عادت های رفتاری

باید اشاره کرد خوکچه هندی دارای حافظه خوی بوده ولی خیلی فرز نیست و قادر نیست از موانع بلند بالا رفته اما می تواند از موانع کوتاه بپرد. این حیوان ترسو بوده و بیشتر اوقات به علت ترس از چیز های دیگر فرار می کند. رفتار گونه های نر با یکدیگر دشمنانه بوده و دعوا دارند. در ضمن در صورت عصبانی شدن به هوا می پرند.

این جونده در شنا کردن خیلی زبر دست است ولی دارای بینایی ضعیفی است. این در حالی است که حس بویایی خوکچه هندی بسیار قوی است. جالب است بدانید که ارتباط این حیوان با یکدیگر از طریق صدا می باشد. خوکچه هندی همواره در حال تمیز کردن خود بوده و به آراستگی اهمیت می دهد. این کار را توسط ماده سفیدی که از چشمانش خارج می شود؛ انجام می دهد.

خرید چه نژادی از خوکچه هندی مناسب است؟

اگر برای تصمیم گیری خرید نژاد خوکچه هندی تردید دارید باید اشاره کرد امروزه نژادهای خوب و رنگارنگی از این حیوان وجود دارد. در صورتی که نژاد مو بلند مدنظرتان است باید زمان زیادی را به نگهداری از این جونده اختصاص دهید. از این رو توصیه می شود در صورتی که تایم کمی دارید از نژادهای مو کوتاه مراقبت کنید.

همه این نژادها یک قالب مشخصی از بدن و اندازه داشته و تنها تفاوتشان به تنوع رنگ بدن می باشد. ظاهر خوکچه هندی به صورت منحنی پهن درشت با گوش های افتاده؛ پیشانی کوتاه و چشم های درشت است. گونه های مو کوتاه دارای رنگ های مختلفی از جمله، مشکی، شکلاتی، کرم، سفید و … می باشند.

از نظر نگهداری جنسیت نر یا ماده بودن این نژاد تفاوتی ندارد. این حیوان دوستدار زندگی اجتماعی بوده و اگر مایلید تایم زیادی را برای تربیت حیوان اختصاص بدهید، بهتر است دو تا خوکچه هندی خریداری کنید. معمولا انتخاب دو خوکچه هندی ماده بهترین انتخاب می باشد.

نگهداری دو خوکچه هندی از جنس نر باید از دوران نوزادی جانور صورت گیرد چرا که برخی از این جوندگان با رسیدن به بلوغ به راحتی با خوکچه نر جدید تعامل برقرار نمی کند و رابطه خصمانه ای خواهد داشت. برای انتخاب خوکچه هندی باید دقت کنید که حداقل ۶-۱۰ هفته از زمان تولدش گذشته باشد. به این ترتیب از انتخاب جوانتر از این سن خودداری نموده زیرا نیاز است تا این سن در کنار مادر تغذیه شود.

قابل ذکر است چشمان حیوان باید درخشان، شفاف و بدون ترشح باشد. بینی نیز باید خشک و بدون ترشح بوده و گوش ها و زبان خوکچه نیز تمیز باشند. همه خوکچه های هندی به طور معمول فاقد موی پشت گوش هستند. ولی اگر این بی مویی در همه نقاط بدن دیده می شود از خرید آن صرف نظر کنید زیرا ممکن است نشانه بیماری پوستی باشد.

در صورتی که در مورد سن حیوان تردید دارید به پنجه هایش دقت کنید. یک حیوان جوان دارای ناخن کوتاه، تیز و افقی بوده و در سن پیرتر دارای ناخن های پهن، کند و منحنی شکل می باشد. توجه کنید خوکچه انتخابی شما ممکن است ناآرام باشد که جای نگرانی نیست. معمولا حیوان در ابتدا کمی عصبی دیده می شود ولی به تدریج با فرد خو می گیرند.

نگهداری خوکچه هندی

از آنجا که این حیوان، یک جونده بسیار حساس است ، لازم است درباره نگهداری از آن اطلاعات کافی داشته باشید. تغذیه یکی از فاکتورهای اصلی در سلامتی و طول عمر خوکچه هندی محسوب می شود. در ضمن فاکتورهای محیطی نیز تاثیر گذار هستند. قابل ذکر است این حیوان حوصله کمی دارد و بسیار علاقمند به بازی و سرگرمی است.

همچنین در کمال تعجب این حیوان تربیت پذیر بوده و می توان اموری مانند غذا خوردن از دست، آموزش دستشویی، یاد دادن اسمش به او، ایستادن روی دو پا، و … را فرا بگیرد. در ادامه بیشتر با این موارد آشنا خواهید شد. نگهداری از خوکچه هندی شبیه گربه و سگ کار سخت و پیچیده ای نبوده ولی به رسیدگی منظم از نظر تغذیه و تمیز نگه داشتن فضای زندگی احتیاج دارد.

نژادهای مو بلند به نگهداری دقیق تری نیاز دارند. از کودکان انتظار نداشته که به تنهایی از این حیوان مراقبت کنند. از این رو نگهداری خوکچه هندی برای کودکان زیر ۵ سال مناسب نیست. چرا که احتمال سقوط حیوان از دست کودک و آسیب رسیدن به جونده و حتی مرگ آن وجود دارد.

شایان ذکر است خوکچه هندی به فضای تمیز احتیاج داشته و حس بویایی بسیار قوی دارد. بهتر است فضای مناسبی را در منزل به این حیوان اختصاص دهید. به طور معمول محیط آشپزخانه انتخاب مناسبی برای نگهداری از این جونده است. در صورتی که قفس حیوان نزدیک به یخچال باشد ، به سرعت صدای باز و بسته شدن درب یخچال را تشخیص می دهد و شروع به صدا کردن برای میوه و سبزی می کند.

به سادگی می توانید یک مکان مناسب برای خوکچه تهیه کنید. فقط به خاطر داشته باشید که قفس حیوان از سطح زمین فاصله داشته و ارتفاع دیواره های قفس حداقل ۴۰ سانتی متر باشد تا خوکچه هندی نتواند از آن بیرون بپرد. قفس نگهداری حیوان به تجهیزات خاصی نیاز ندارد. مهمترین نکته برای قفس حیوان پوشش کف آن می باشد که باید دقت نمایید از پوشال های بسته بندی شده مخصوص حیوانات استفاده شود.

به هیچ وجه از خاک اره استفاده نکنید. این پوشش بسیار نازک و ریز است و به راحتی درون بینی و چشم حیوان نفوذ می کند. اگر از روزنامه جهت پوشش کف قفس حیوان استفاده می نمایید، مراقب باشید که حیوان آن را نخورد چرا که سریعا توسط خوکچه جویده می شود. از این رو بستر مناسبی برای پوشاندن کف قفس حیوان نیست.

داشتن لانه درون قفس حیوان اجباری نبوده ولی معمولا خوکچه هندی از وجود یک آشیانه در قفس خوشحال می شوند. هیچ گاه حیوان را در جعبه های پلاستیکی قرار ندهید زیرا برای این حیوان خیلی نرم بوده و به راحتی آن را می جود.

تغذیه حیوان

تغذیه خوکچه هندی یکی از فاکتورهای مهم برای نگهداری از این حیوان محسوب می شود. آب مصرفی حیوان باید به طور روزانه تعویض شود. هر زمان قفس این جونده کثیف شد، باید آن را تمیز نمود که البته این به بزرگی یا کوچکی فضای نگهداری حیوان و یا تعداد آن بستگی دارد. با توجه به فضا و تعداد خوکچه های هندی حداقل هفته ای دوبار باید فضای زندگی حیوان تمیز شود.

این حیوان گیاه خوار بوده، به این ترتیب گوشت یا ماهی نمی خورد. در رژیم غذایی خوکچه هندی باید گیاهان خشک، سبزیجات و حبوبات همواره رعایت گردد. با توجه به این که این حیوان قادر به تامین ویتامین ث در بدنش نیست. از این رو در رژیم غذایی خوکچه هندی ویتامین ث را بگنجانید وگرنه حیوان دچار مشکل می شود.

شایان ذکر است گیاه خشک، ضروری ترین خوراک این حیوان می باشد. سبوس یا دانه انار نیز می تواند به دستگاه گوارشش کمک کند. این حیوان دوست دارد مرتب عمل جویدن را انجام دهد. گیاه خشک باید کیفیت خوبی داشته و همواره به صورت نامحدود در دسترس خوکچه هندی باشد.

باید اشاره کرد مهمترین عامل مرگ و میر این حیوان، تغذیه نادرست می باشد. به این دلیل تاکید می شود که بخش عمده غذای حیوان باید از علوفه سخت و خشبی باشد که دندان های خوکچه هندی برعکس سگ و گربه و گوشتخواران دائما از ریشه در حال رشد است و در صورتی که با جویدن گیاه سفت و خشن ساییده و کوتاه نشود، بیش از حد رشد کرده و درون جمجمه حیوان نفوذ می کند. که مشکلات زیادی را به همراه آورده و در نهایت سبب مرگ حیوان می شود.

خوکچه ای که به علت خوردن کاهو و سبزیجات بلند شده و درون جمجمه فرو می رود به دلیل درد زیاد نمی توانند غذا بخورند و بعد از مدتی از بین می روند. دلیل دیگر برای مصرف خوکچه از علوفه خشبی این است که دستگاه گوارش حیوان برای تغذیه از فیبر بالا طراحی شده و در صورت کمبود فیبر دستگاه گوارش تحرک کمی داشته و سبب بیماری و در نهایت تلف شدن حیوان می شود.

مراقب باشید که خوراکی های همستر مانند بادام زمینی، تخمه آفتاب گردان در اختیار خوکچه قرار نگیرد. زیرا بادام زمینی سبب چاقی حیوان شده و تخمه آفتابگردان نیز مضر است. البته هر دو این موارد سبب چسبندگی دندان های حیوان نیز می شوند. مناسب ترین میوه ها و سبزیجات برای خوکچه هندی شامل هویج، کلم، کرفس، سیب، گلابی، کاهو و … می باشد.

در طی روز می توان یک یا دو مرتبه به حیوان غذا داد. اگر دوبار در روز به حیوان غذا داده می شود یک وعده اش سبزیجات باشد. دقت کنید که خوکچه هندی موجود پرخوری است که به سرعت چاق می شود.

خوکچه هندی مو بلند به رسیدگی روزانه نیاز داشته و دریافت مواد معدنی و برس زدن مو برایش سودمند است. در نژاد مو کوتاه یک یا دو بار برس زدن مو کافی است. برخی مواقع این حیوان آنقدر کثیف می شود که به شستشو نیاز پیدا می کند که البته در نژاد مو بلند این امر رایج تر است.

نباید این حیوان را بیش از یک بار در ماه حمام کرد زیرا شستشوی زیاد سبب از بین بردن چربی پوست خوکچه شده و مشکلاتی را به دنبال دارد. از جمله بیماری های خوکچه هندی می توان به عفونت های تنفسی، اسهال و کم تحرکی به دلیل کمبود ویتامین ث اشاره کرد. یک بیماری دیگر نیز دمل چرکی است که در گردن نمایان می شود و علت آن علوفه خشکی است که درون گلوی حیوان را خراشیده است.

از همراهی شما سپاس گزاریم، در صورت تمایل برای اطلاع از شرایط مورد نیاز برای نگهداری همستر و آشنایی با انواع موش روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *