دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

بافت زیر لیوانی با قلاب بافی و مکرومه بافی

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

بافت زیر لیوانی یکی از انواع مدل های بافتنی خاص و جالب بوده که در صورت علاقه مندی خیلی راحت با یادگیری روش ساده ای از آن می توانید با صرف هزینه ای بسیار کم و با کمی دقت و حوصله مدل دلخواهی از آن را ببافید و مورد استفاده قرار دهید.

یکی از هنر های جذاب و دوست داشتنی که بسیار گسترده و متنوع بوده هنر بافتنی می باشد که با بهره مندی از آن می توان انواع مدل های مختلف بافتنی را بر حسب نیاز خود و سلیقه ای که دارید در منزل درست کنید و از آن استفاده نمایید و بدین گونه از هنر دست خود لذت ببرید. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به آموزش بافت زیر لیوانی به روشی ساده و راحت بپردازیم.

آموزش بافت زیر لیوانی زیبا

به طور کلی خانم های هنرمند و کدبانو تمایل دارند با انواع هنرهای مختلف آشنا شده و آن ها را در حد توان خود یاد بگیرند که یکی از این هنر های پرطرفدار هنر بافتنی بوده که با استفاده از چند ابزار ساده می توان کارهای هنری زیبایی را خلق نمود که از جمله این موارد می توان به بافت زیر لیوانی اشاره کرد. این بافت بسیار کاربردی و جالب بوده و می توانید در هنر رنگ و مدلی که تمایل دارید آن را به راحتی در منزل ببافید و استفاده نمایید.

طریقه درست کردن زیر لیوانی در خانه

این نوع بافت را می توان در طرح ها و رنگ های مختلفی اجرا نمود که انتخاب هر کدام بستگی به ذوق و سلیقه شما دارد. با دسترس داشتن چند ابزار ساده و کاموا های اضافه ای که در منزل دارید می توانید این هنر دستی زیبا را بسازید. در صورت تمایل به یادگیری این زیر لیوانی جذاب پیشنهاد می کنیم تا پایان این مطلب همراه ما بوده و با مراحل آن آشنا شوید.

مراحل درست کردن زیر لیوانی

نحوه بافت

در ابتدا با استفاده از نخ زرد درون حلقه جادویی ۱۶ عدد پایه بلند بافت بزنید.

شیوه درست کردن زیر لیوانی جالب

  •  آرون گروپس

سپس با نخ سفید حدود ده زنجیره ببافید و از زنجیره چهارم به بعد به ترتیب ۴ پایه بلند و بعد ۲ پایه متوسط و در آخر یک پایه کوتاه بزنید. با استفاده از گره نامرئی به همان پایه بلند مرکز متصل نمایید. در گره بعدی یک پایه کوتاه ایجاد کنید.

نحوه بافتن زیر لیوانی شیک

سپس ۷ زنجیره بافت بزنید. کار را برگردانده و با پایه بلندی به قسمت بالای گلبرگ اول متصل نمایید.

آموزش درست کردن زیر لیوانی با کاموا

بافت موردنظر را برگردانید و حدود ۳ زنجیره ببافید. بعد از آن به ترتیب کار ابتدا ۴ پایه بلند، ۲ پایه متوسط و یک پایه کوتاه ایجاد نمایید. در واقع به شکل بافت گلبرگ قبلی کار را انجام دهید. تا پایان رج به همین صورت گلبرگ ها را درست کنید.

مراحل بافتن زیر لیوانی

در گام بعدی نخ را گره بزنید و قسمت اضافه آن را قیچی بزنید. بخش انتهایی نخ را با استفاده از سوزن یا قلاب میان بافت مخفی نمایید.

آموزش ساده درست کردن زیر لیوانی

نخ سبز را به حلقه زنجیره میان دو گلبرگ متصل نموده و بعد ۳ زنجیره و ۲ پایه بلند ببافید. در حلقه زنجیره های بالای گلبرگ ۳ پایه بلند ببافید. تا انتهای رج به همین صورت درون حلقه ها ۳ پایه بلند ایجاد نمایید.

روش ساده بافت زیر لیوانی

با استفاده از گره نامرئی به ابتدای رج متصل کنید. سپس دور تا دور کار را پایه کوتاه ببافید. در اینجا بافتن زیر لیوانی شما به پایان رسیده است و می توانید از آن استفاده نمایید.

روش ساده در ست کردن زیر لیوانی

درست کردن زیر لیوانی با مکرومه

مکرومه بافی از جمله هنرهای محبوب و زیبا بوده که می توانید به سادگی از آن کسب درآمد نمایید. در ادامه یک روش دیگر بافت زیر لیوانی را آموزش داده ایم که با استفاده از هنر مکرومه بافی انجام می گیرد. برای درست کردن این زیر لیوانی به نخ مکرومه کتان نرمبافت ۴ میل احتیاج دارید.

انواع طول نخ های مورد استفاده در این کار یک عدد نخ به طول دو متر، ۵ عدد نخ به طول ۸۵ سانتی متر که ۳ عدد آن سفید و ۲ عدد خاکستری بوده و همچنین به ۱۰ عدد نخ به طول ۶۵ سانتی متر که ۶ تای آن سفید و ۴ تای دیگر خاکستری بوده می باشد.

نحوه بافتن زیر لیوانی

مراحل انجام کار

در ابتدا نخ اصلی را که به طول دو متر می باشد را حدود ۴۰ سانتی متر از آن را جدا نمایید و از آن محل نخ را دولا کنید. سپس نخ را با استفاده از سوزن بر روی کار ثابت نمایید.

شیوه درست کردن زیر لیوانی با قلاب

در گام بعدی ۵ عدد نخی که به طول ۸۵ سانتی متر می باشند را به دور این نخ سر بندازید. به منظور این کار نخ را از قسمت وسط دولا کرده و بر روی نخ اصلی بگذارید.

نحوه درست کردن زیر لیوانی

سپس قسمت انتهای آزاد نخ را از زیر وارد حلقه کرده و بعد آن را بکشید. در این روش آموزشی برای دو رنگ بودن زیر لیوانی سه نخ سفید و دو نخ طوسی رنگ بکار گرفته شده است. در صورتی که دوست دارید زیر لیوانی شما تک رنگ باشد به همین تعداد گفته شده از نخ تک رنگ باید استفاده نمایید.

درست کردن زیر لیوانی به روشی ساده

اکنون قسمت انتهای آزاد نخ اصلی را از حلقه ای که در طرف دیگر کار است عبور داده و سپس خیلی محکم نخ ها را بکشید تا حلقه ای بسته به وجود آید. بعد از آن کار را با استفاده از سوزن بر روی سطح کار ثابت نمایید و با نخ اصلی که از همه بلندتر می باشد بافتن را آغاز نمایید.

مراحل بافت زیر لیوانی

برای انجام کار از نخ مجاور طرف چپ آغاز نمایید و هر نخ را دو مرتبه به نخ اصلی گره بزنید. دقت نمایید که در گره اولی در آغاز نخ کناری را از زیر نخ اصلی عبور داده و برای گره دوم نخ کناری را از روی نخ اصلی عبور دهید. توجه نمایید که حتما بعد از گره زنی باید گره را با دست خود مرتب نمایید وگرنه بافت زیبایی به دست نخواهد آمد.

طریقه درست کردن زیر لیوانی با قلاب

گره زنی را ادامه بدهید تا رج اول درست شود و به آغاز کار برسید. اکنون در محلی که فاصله به وجود آمده یکی از نخ های ۶۵ سانتی متری را اضافه نمایید. بدین منظور نخ را از قسمت وسط دولا کرده و زیر نخ اصلی بگذارید و سپس قسمت انتهای آزاد نخ را از درون حلقه عبور دهید.

طریقه درست کردن زیر لیوانی

دقت نمایید که در محل هایی که فاصله به وجود آمده در صورتی که نخ اضافه نکنید بافت انجام شده شکل کاسه ای به خود می گیرد. اکنون همچون تصویر ارائه شده با استفاده از نخ های بعدی به بافتن ادامه دهید. این عمل را تا انتها تکرار نموده و در بخش هایی که فاصله به وجود آمده بر اساس رنگ آن بخش نخ اضافه نمایید.

آموزش درست کردن زیر لیوانی

در صورتی که در انتهای کار همچون تصویر نشان داده شده نخ کوتاه بود بهتر است نخ اضافه نمایید.

مراحل درست کردن زیر لیوانی جذاب

بدین منظور ابتدا نخ را زیر نخ اصلی گذاشته و نخی که کوتاه تر می باشد زیر نخ اصلی و میان نخی که اضافه نموده اید بگذارید.

آموزش ساده درست کردن زیر لیوانی

بعد از آن انتهای نخ را از درون حلقه رد کرده و دوباره به بافتن ادامه بدهید. این عمل را تا جایی ادامه داده که قطر بخش بافته شده به حدود ده سانتی متر برسد.

آموزش بافت زیر لیوانی

اکنون اضافات نخ ها را مقداری کوتاه کرده و با برس کل نخ ها را از هم باز کنید. در انتهای کار نیز قسمت های اضافی نخ ها را در یک سایز یکسان برش بزنید.

آموزش نحوه بافت زیر لیوانی

در مطلب ارائه شده نحوه بافت زیر لیوانی را به دو روش راحت آموزش دادیم که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و نهایت استفاده را از آن برده باشید. همچنین پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با ساخت زیر لیوانی و ساخت پاسماوری با ایده های متنوع و جالب می توانید کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *