دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص شیره افرا و فواید دارویی مصرف آن

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۵ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

شیره افرا از درخت افرای قرمز و افرای قندی استخراج می شود و مزه ای همچون عسل دارد به همین خاطر به عنوان ماده ای شیرین کننده و طبیعی در ترکیبات و محصولات مورد استفاده قرار گرفته می شود. خواص شیره افرا بسیار گسترده بوده و برای بدن مفید و سرشار از ترکیبات معدنی و آنتی اکسیدان می باشد.

از جمله خوراکی های سالم و شیرین که گزینه مناسبی برای جایگزین نمودن قند و شکر صنعتی در مواد غذایی مختلف به حساب آمده شیره افرا می باشد که خاصیت زیادی داشته و از فواید فراوانی برخوردار است. این محصول طبیعی از درخت افرا تهیه شده و غنی از ترکیبات مغذی و آنتی اکسیدان های مفید بوده و در حفظ سلامتی بدن تاثیرگذار می باشد. در همین راستا تصمیم داریم در این مطلب برای آگاهی شما عزیزان به بررسی و معرفی خواص شیره افرا بپردازیم.

مهمترین خواص شیره افرا

شیره افرا همچون عسل نوعی شیرین کننده طبیعی و پرطرفدار می باشد که در طعم بخشیدن و مزه دار کردن خوراکی های شیرین مثل پنکیک و وافل مورد استفاده قرار گرفته می شود. خواص شیره افرا بسیار فراوان بوده و از بدن انسان در برابر بیماری ها و مشکلات مختلف محافظت می کند.

فواید مختلف شیره افرا

شیره افرا از عصاره درخت افرا گرفته شده و این درخت می تواند بیشتر از صد مرتبه شیره تولید نماید. ارتفاع این درخت می تواند به حدود ۲ الی ۳ متر برسد و دارای قطر نزدیک به ۱۰ الی ۱۲ سانتی متر می باشد. شیره افرا خوراکی بومی متعلق به آمریکا بوده و حدود ۸۰ درصد شیره افرا موجود در فروشگاه ها از کانادا توزیع می شود.

به طور معمول در ماه های سرد سال این درخت در بخش های مختلف خود بخصوص تنه و ریشه خود نشاسته انباشته می کند. این نشاسته با گذشت مدت زمانی به شکر تبدیل شده که در فصل بهار مثل شیره درخت به طرف بالا به حرکت در می آید. به منظور گرفتن شیره این درخت سوراخی را در محل تنه درخت به وجود آورید و شیره این درخت را جمع آوری نمایید. با استفاده از عمل تبخیر آب اضافه شیره حذف می شود و شربت استخراج شده از افرا حالت غلیظی می گیرد. در ادامه مهمترین فواید شیره افرا را شرح داده ایم.

خواص مختلف شیره افرا

مراقبت از قلب

شیره افرا دربردارنده زینک و پتاسیم می باشد که برای تامین سلامتی قلب بسیار مفید می باشند. پتاسیم به منزله یک ترکیب معدنی مهم شناخته شده است که از تپش قلب طبیعی مراقبت می کند و زینک نیز می تواند از ماهیچه قلب و عروق خونی مراقبت کند.

  •  آرون گروپس

بهبود سیستم ایمنی

دستگاه ایمنی بدن با بیماری ها مقابله کرده و بدن را در مقابل بیماری محافظت می کند. آنتی اکسیدان عاملی بوده که قادر می باشد کارکرد دستگاه ایمنی را تقویت نماید. استفاده از شیره افرا که غنی از آنتی اکسیدان بخصوص زینک می باشد می تواند دستگاه ایمنی بدن را تقویت نموده و از بیماری پیشگیری کند.

مهمترین فواید شیره افرا

محافظت از جوانی پوست

شیره افرا همچون عسل خالص که غنی از آنتی اکسیدان می باشد می تواند در حفظ زیبایی پوست کمک کننده باشد. بعضی افراد ترجیح می دهند برای جوان سازی و طراوت پوست از شیره افرا به عنوان ماسک صورت استفاده نمایند. آنتی اکسیدان موجود در شیره افرا به مقابله با پیری مشهور می باشد و از بروز چین و چروک و دیگر اثرات رادیکال های آزاد بر روی پوست ممانعت می کند.

پیشگیری از دیابت

شیره افرا نه فقط قند خون طبیعی بدن را حفظ کرده بلکه دارای ترکیباتی همچون ابسسیزیک اسید نیز می باشد که می تواند از دیابت بخصوص دیابت نوع دوم ممانعت کند. دیابت به علت کارکرد نامناسب انسولین ایجاد می شود. ابسسیزیک اسید موجود در شیره افرا می تواند آلرژی به انسولین را بالا برده و سلول های پانکراس را به تولید انسولین بیشتر تحریک نماید.

فواید اصلی شیره افرا

ممانعت از سرطان

سرطان نوعی بیماری خطرناک بوده که به خاطر صدمه DNA که در اثر رادیکال های آزاد بوده به وجود می آید و درمان ویژه ای برای آن وجود ندارد و به همین علت به اعمال مراقبتی و پیشگیرانه برای جلوگیری از سرطان احتیاج می باشد. شیره افرا دارای ۵۴ ترکیب می باشد که همچون آنتی اکسیدان هایی از قبیل فنولیک اسید عمل می کند. شیره افرای خالص می تواند از توسعه سلول های سرطانی ممانعت کند. مصرف خوراکی هایی که دارای قند افرا می باشند می تواند آنتی اکسیدان ها را برای بدن شما تامین نماید که با رادیکال های آزاد مقابله کرده و از سرطان پیشگیری می کند.

مزایا مهم شیره افرا

تقویت کارکرد دستگاه تولید مثل

از دیگر خواص شیره افرا این است که این شیره از سلامتی سیستم تولیدمثل مراقبت می کند. زینک از جمله ترکیبات معدنی مهم برای تامین سلامتی پروستات می باشد. کمبود زینک می تواند باعث ایجاد سرطان پروستات گردد. شیره افرا دارای کمی زینک می باشد که می تواند میزان زینک پروستات را حفظ نماید. این شیره دارای منگنز نیز می باشد که در ایجاد هورمون های جنسی موثر است.

پیشگیری از کم خونی

مصرف پنکیک و وافل با شیره افرا نه فقط خوشمزه بوده بلکه می تواند از بروز کم خونی نیز ممانعت نماید. کم خونی می تواند شدت نیز داشته باشد که در این وضعیت باعث بروز غش و ضعف نیز می گردد.

محافظت از کارکرد طبیعی مغز

حدودا کل ترکیبات مغذی ضروری بدن در شیره افرا موجود می باشد. این ترکیب دارای ترکیبات مغذی گوناگونی می باشد که می توانند در مقابل صدمات مختلف از سلول های مغزی مراقبت کنند.

انواع خواص شیره افرا

حفظ سلامتی دستگاه گوارش

یکی دیگر از خواص شیره افرا این است که عامل حفظ پروبیوتیک به حساب می آید. پروبیوتیک موضوعی شایع بوده که برای خوراکی هایی که رشد و تکثیر باکتری های مفید در روده را بالا می برند به کار برده می شود. این نوع باکتری ها مزیت هایی برای لوله گوارش دارند و به روند دفع مدفوع در لوله بزرگ کمک رسانی می کنند.

بالا رفتن میزان متابولیسم

شیره افرا به علت غنی بودن از ویتامین و ترکیبات معدنی می تواند پروسه متابولیک را بهبود ببخشد. این ویتامین ها و ترکیبات معدنی همچون عامل مهمی بعضی از آنزیم های متابولیکی عمل نموده که تاثیر زیادی در روند متابولیسم یا ایجاد انرژی در سلول می گذارد.

فواید درمانی شیره افرا

فواید دارویی شیره افرا

  • شیره افرا در کاهش وزن افراد بسیار تاثیرگذار بوده و مصرف آن موجب لاغر شدن فرد می گردد. با خوردن این شیره می توانید قند را کنار گذاشته زیرا قند از جمله علل چاقی افراد محسوب می شود.
  • این شیره در رفع اسهال تاثیرگذار می باشد.
  • خوردن شیره برای کلیه ها و جگر بسیار مفید و مقوی بوده و موجب بهبودی کارکرد آن ها می شود.
  • برای رفع و التیام چشم درد می توانید از شیره افرا استفاده نمایید.
  • به منظور بالا بردن میزان استقامت استخوان ها این شیره خیلی مفید می باشد.
  • شربت افرا در رفع و بهبودی سرماخوردگی تاثیرگذار می باشد.

نکات کلیدی در رابطه با مصرف شیره افرا

انتخاب نمودن شیره افرا به منزله جانشینی برای قند و شکر تصمیم عاقلانه ای می باشد ولی مصرف بیش از حد هر چیزی موجب ایجاد مشکل می گردد. استفاده زیاد قند از جمله شیره افرا موجب ایجاد مشکلاتی همچون پوسیدگی دندان و آکنه می گردد.

مصرف بیش از اندازه شیره افرا می تواند موجب حالت تهوع و دهیدراته شدن بدن گردد. بعضی افراد تصمیم گرفتن رژیم غذایی دارند و از شیره افرا به منزله ترکیب سم زدایی استفاده می کنند که رژیم غذایی پایین آمدن وزن در زمانی سریع نامیده می شود. این نوع برنامه غذایی سالم بوده ولی در صورتی که شیره افرا با دیگر خوراکی های سالم مخلوط نگردد می تواند موجب به وجود آمدن مشکلات اساسی شود.

مزایای مختلف شیره افرا

در مطلب ارائه شده با انواع مزایا و خواص شیره افرا آشنا شدید که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و نهایت استفاده را از آن برده باشید. برای مطالعه خواص شیره خرمالو و خواص شیره توت می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *