دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پرورش سرخس لانه پرنده (لانه کبوتری) و دستورالعمل کاشت این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۵ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

توجه داشته باشید که پرورش سرخس لانه پرنده چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با روش های کشت، پرورش و حتی نگهداری این گیاه آپارتمانی آشنا شوید.

به طور کلی گیاه سرخس لانه پرنده که بدان سرخس لانه کبوتری نیز گفته می شود یکی از گونه های سرخس محسوب می شود که امروزه به عنوان یک گیاه آپارتمانی کاشت و پرورش داده می شود.

آشنایی با نحوه پرورش سرخس لانه پرنده

بهتر است بدانید که در واقع سرخس لانه پرنده یک گیاه علفی است که اغلب در آسیا، استرالیا و آفریقا یافت می شود. این گیاه دارای ریزوم یا ساقه قوی است که از برگ های ساده برای تشکیل یک لانه استفاده می کند. ساقه های گیاه اغلب از بالا قابل رویت نخواهند بود. در زیر برگ های آشیانه توده بزرگی از ریشه ها وجود خواهد داشت که قسمت آشیانه ای، برگ ها و بقایای دیگر را به دام می اندازد که سرانجام به هوموس تبدیل می شوند.

چگونگی پرورش سرخس لانه پرنده

به طور کلی برای سرخس هایی که بیرون از خانه نگهداری می شوند وقتی باران می بارد مقداری زیاد آب توسط ریشه ها جذب می شود. در این نوع نگهداری گیاه برای به دست آوردن غذا و آب کاملا خودکفا خواهد بود به گونه ای که زیستگاه مناسبی برای رشد سایر سرخس ها، خزه ها و حتی خانه برای حیوانات کوچک را فراهم می نماید.

برگ های سرخش لانه پرنده می توانند به طول بیش از یک متر رشد کنند و عرض آن ها به حدود ۱۰ سانتی متر برسند. برگ های سرخس لانه پرنده می تواند انواع متفاوتی داشته باشد که از جمله آن ها می توان به رنگ سبز روشن، یک رنگ صاف و گاهی مواج و برگ هایی با وجود رگبرگ های برجسته سیاه اشاره کرد.

این گیاهان کیسه خایی را برای تکثیر تولید می کنند که در سطح زیرین برگ ها در ردیف های موازی متمایل به رگبرگ های میانی یافت می شوند. سرخس لانه پرنده اغلب کیسه های فراوانی تولید می کند که توسط باد پراکنده می شوند. در برخی از مناطق روستایی اعتقاد بر این است که گیاه دارای خواص فراطبیعی و همچنین خانه روح یک زن باردار خواهد بود.

انواع مختلف سرخس ها

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

دستورالعمل و کاشت و تکثیر گیاه:

توجه داشته باشید که تکثیر سرخس لانه پرنده برای افرادی که تجربه و مهارت زیادی برای نگهداری گلهای آپارتمانی به ویژه سرخس لانه پرنده ندارند تا حدودی سخت خواهد بود و به همین خاطر بسیاری از پرورش دهندگان گل و گیاه ترجیح می دهند به جای تحمل دردسر های کاشت سرخس گیاه را آماده خریداری کنند. اگرچه که کاشت و تکثیر سرخس لانه پرنده به تنهایی موجب صرفه جویی در هزینه شما خواهد شد.

به طور کلی چنانچه قصد تکثیر سرخس لانه پرنده را دارید بایستی از طریق هاگ ها اقدام نمایید که شبی لکه های قهوه ای تیره ای در سطح زیرین برگ ها خواهند بود. زمانی که هاگ های گیاه چاق شدند زمان تکثیر شان فرا رسیده است.

برای آغاز کاشت و تکثیر بایستی در ابتدا هاگ ها را جمع آوری نمایید یعنی یک ساقه را از گیاه که دارای لکه های قهوه ای رنگ جدا کنید و چندین روز درون کیسه کاغذی قرار دهید. سپس هاگ را به بالای ظرفی از خزه که درون آب ظرف قرار داده شده اضافه نمایید تا خزه آب را خیس کند.

دستورالعمل کاشت سرخس لانه کبوتری

دقت داشته باشید که خزه بایستی در تمام طول نگهداری اش مرطوب اما غرق در آب نباشد. توصیه می شود که برای اینکه رطوبت محیط کشت تامین شود روی گلدان حاوی ساقه را با پلاستیک شفاف بپوشانید تا محیط کشت مرطوب بماند و سپس آن را در محیطی گرم و سایه قرار دهید.

توصیه می شود که ظرف را پر از آب نگه دارید و اگر خزه را مرطوب نکردید آن ها را حتما مه پاشی نمایید. معمولا جوانه زنی سرخس های لانه پرنده چندین هفته پس از کشت انجام می شود و پس از مشاهده اولین جوانه می توانید گیاهتان را به محیط اصلی کشت انتقال دهید.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری سرخس لانه پرنده:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه برخی از مهم ترین شرایط برای پرورش و نگهداری سرخس لانه پرنده را شرح داده ایم:

روش های مختلف تکثیر سرخس

  • نور و دمای کافی:

این گیاهان برای رشد نیاز به نور فیلتر شده برای رشد دارند. به هیچ وجه نباید گیاهتان را در معرض آفتاب مستقیم به غیر از خورشید صبح زود هنگام قرار دهید. در واقع قرار دادن گیاه در یک پنجره شرقی یا شمالی بسیار ایده آل خواهد بود.

برای دمای کافی محیط کشت سرخس ها بایستی درجه دمای بین ۶۸ تا ۸۰ را فراهم نمایید و به این نکته دقت داشته باشید که سرخس ها افت ناگهانی دما را به هیچ وجه نمی پذیرند و به سرعت از بین خواهند رفت.

  • خاک غنی:

توصیه می شود که سرخس لانه پرنده را درون کمپوست ارگانیک غنی یا ترکیبی از خاک گلدان و کمپوست کشت نمایید. ترکیبی از پیت ماس و خاک گلدان نیز می تواند بسیار مناسب باشد در غیر اینصورت می توانید ترکیب پیت ما با مواد آلی را امتحان نمایید

روش های کشت و پرورش سرخس لانه پرنده

  • کوددهی مناسب:

این گیاه معمولا در طول فصول رشد اش با کود مایع ضعیف بارور خواهد شد. معمولا در فصل زمستان زمانی که بیشتر گیاهان در مرحله استراحت خود هستند سرخس کود شیمیایی را در بخش مرکزی یا لانه قرار خواهند داد. البته از این نکته غافل نشوید که کود بسیار زیاد موجب ترک برگ ها و یا زرد شدن گیاهتان می شود.

  • آبیاری منظم:

سرخس لانه پرنده یک گیاه جنگلی محسوب می شود که برای مراقبت از آن بایستی خاک بستر را مداوم مرطوب نگه دارید اما اجازه دهید که گیاه هم خیس باشد. همچنین بهتر است از آب دادن به قسمت لانه مانند گیاه اجتناب نمایید زیرا که موجب کپک زدن و پوسیدگی گیاه تان خواهد شد.

  • تعویض گلدان:

توجه داشته باشید که معمولا سرخس لانه پرنده بایستی درون گلدانی با سوراخ های زهکشی پرورش داده شود و همچنین یک گلدان کوچک برای آن در نظر گرفته شود. به همین خاطر شما نیازی به گلدان جدید و تعویض گلدان برای گیاهتان نخواهید داشت زیرا فضای ریشه های گیاه تمام شده است.

شرایط لازم برای مراقبت از سرخس لانه پرنده

در مقابل این سرخس ها پس از بزرگ شدن داخل گلدان قبلی جای نمی گیرند و نیاز به گلدان مجدد خواهند داشت و بایستی درون گلدان بزرگتری قرار بگیرند. این اتفاق معمولا هر دو الی سه سال یک مرتبه رخ می دهد و همچنین بهترین زمان برای گلکاری گیاه فصل بهار خواهد بود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *