دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

اصلی ترین دلیل زرد شدن برگ شمعدانی چیست؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۲ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع گیاه شمعدانی در فرآیند رشد خود ممکن است در اثر عوامل متعددی دچار زردی شود که شما در این مواقع پیش از درمان بایستی علل و دلیل های زرد شدن برگ شمعذانی را بیابید و سپس اقدام به رفع نمایید.

امروزه بسیاری از گیاهان در طول فرآیند رشد خود دچار مشکلات و بیماری هایی خواهند شد که زرد شدن برگ های شمعدانی رایج ترین این مشکلات خواهد بود. دلیل های مختلفی موجب زرد شدن برگ شمعدانی می شوند که شما برای درمان در ابتدا بایستی نوع علت را شناسایی نمایید.

آشنایی با دلیل زرد شدن برگ شمعدانی

بهتر است بدانید گیاه شمعدانی که با نام ژرانیوم یا Geranium نیز شناخته می شود یکی از محبوب ترین گل های آپارتمانی و باغچه ای است. یکی از دلایل اصلی محبوبیت شمعدانی تحمل آن در مقابل خشکی، بی آبی و گل های رنگارنگ زیبای آن است. بسیاری از افرادی که به گل و گیاه علاقه دارند مراقبت از گیاه شمعدانی را تجربه کرده اند. با وجود مقاوم بودن شمعدانی ممکن است گاهی دچار مشکلاتی از جمله زرد شدن برگ ها شود.

چگونگی جلوگیری از هجوم آفات به شمعدانی

در واقع با وجود اینکه نگهداری از گل شمعدانی کار سختی نیست اما در هر صورت مانند بسیاری از گیاهان دیگر نیازهایی خواهد داشت که بایستی به آن ها دقت کنید. همچنین علاوه بر نادیده گرفتن نیازهایی مانند میزان آبیاری، نور، خاک، نور، خاک و کود مناسب عمده ترین مشکلاتی که به سراغ گیاه می آید هجوم آفات گیاهی خواهد بود.

چنانچه به نیاز های گیاهتان توجهی نکنید قطعا سلامت گلدان و گیاه به خطر خواهد افتاد. همچنین مبتلا شدن گیاه به بیماری های قارچی و پوسیدن ریشه آن نیز از جمله مسائلی است که به دقت و به سرعت بایستی درمان گردد.

همانطور که متوجه شدید زرد شدن برگ ها اغلب در اثر عوامل مختلفی رخ خواهند داد که در ادامه سعی داریم به بیان مهم ترین و شایع ترین دلیل های زرد شدن برگ شمعدانی بپردازیم:

کمبود مواد مغذی خاک:

یکی از دلیل های اصلی زردی برگ شمعدانی می تواند ضعف برگ ها باشد که اغلب در اثر کمبود مواد مغذی موجود درون خاک یا میزان کم کود های شیمیایی رخ خواهد داد. چنانچه با این مشکل مواجه شدید حتما از کود کلات آهن و همچنین کود های مخصوص گلدهی برای گیاهتان در طول فصول بهار و تابستان استفاده نمایید.

  •  آرون گروپس

تاثیر خاک بر زرد شدن گیاه شمعدانی

تغییرات آب و هوایی:

در واقع زرد شدن برگ گیاه می تواند نشان دهنده شوکه شدن آن در اثر جابه جایی و تغییرات آب و هوایی زیاد باشد. این عارضه معمولا به سرعت پراکنده شده و کل برگ های گیاه را در بر می گیرد. البته اگر زردی گیاه همراه با خشک شدن آن باشد علت آن کم بودن دفعات آبیاری است.

در این مواقع مراقب باشید تا سطح بستر گیاه شمعدانی به صورت کامل خشک نشود. برای این کار می توانید سطوح خاک را با دست بررسی کنید و اگر رطوبت آن از دست رفته اقدام به آبیاری نمایید.

آبیاری بیش از حد:

همچنین آبیاری بیش از حد نیز می تواند دلیل زردی برگ های شمعدانی باشد که در اغلب موارد با کنترل آبیاری این مشکل رفع خواهد شد. اما اگر برگ ها بدون هیچ تغییری رنگ شان را از دست دادند علت آن می تواند ناشی از جابه جایی گیاه باشد. همچنین از این نکته غافل نشوید که شمعدانی نسبت به تعویض گلدان و تعویض خاک بسیار حساس بوده و زرد شدن برگ های آن در این مواقع طبیعی است و نیاز به نگرانی نیست.

نور شدید آفتاب:

نور شدید آفتاب و دریافت نور مستقیم یکی علت های زردی شمعدانی می باشد که اغلب در طول روز های گرم تابستان رخ می دهد. با وجود اینکه شمعدانی برای رشد نیاز به دریافت نور خورشید دارد اما در روزهای گرم تابستان دریافت نور به صورت مداوم موجب سوختگی برگ هایش خواهد شد.

علت های اصلی زرد شدن شمعدانی

تعویض گلدان:

توجه داشته باشید که تعویض گلدان برای گیاه شمعدانی نوعی مزاحمت تلقی شده و به همین خاطر گیاه آن را به نوعی استرس و یا تنش برداشت می کند و به واسطه آن برگ های خود را زرد می کند. در این مواقع نیازی به نگرانی نیست و بایستی اجازه دهید تا شمعدانی با شرایط جدید خود سازگار شود.

پس از تعویض گلدان شما تنها بایستی شرایط ایده آل محیطی را برای گیاهتان فراهم نمایید. به این صورت که سایز گلدان جدید تنها دو سایز بزرگ تر از گلدان قدیمی باشد تا از وارد شدن استر بیش از حد به گیاه جلوگیری شده و شمعدانی با سرعت زیاد تری خود را با شرایط جدید وفق دهد.

هجوم آفات به گیاه شمعدانی:

به طور کلی آفات گیاهان خانگی از جمله شته ها و کنه های عنکبوتی با هجوم شان به گیاه و تغذیه از آب موجود در برگ ها موجب زرد شدن برگ های گل شمعدانی می شوند بنابراین در صورتی که لکه های قهوه ای مایل به زرد و یا سوراخ های نامنظم را بر روی برگ های گیاهتان مشاهده می کنید بدانید که گیاهتان مورد هجوم آفات قرار گرفته است.

در این مواقع برای جلوگیری از زرد شدن تمام برگی ها بایستی آلودگی موجود را توسط الکل از روی برگ های گیاه پاک کنید و سپس به روش فیزیکی و یا استفاده از صابون های حشره کش اقدام به حذف آفات نمایید.

زرد شدن برگ های شمعدانی

هجوم بیماری های عفونی:

یکی دیگر از عوامل موثر در زرد شدن برگ های شمعدانی، هجوم بیماری های عفونی به گیاه خواهد بود که در نهایت با مرگ گیاه پایان خواهد یافت. بیماری های عفونی معمولا در اثر غبارپاشی گیاه رخ می دهند و می توانید آن ها را با وجود لکه های زرد و قهوه ای رنگ شناسایی نمایید.

به همین خاطر توصیه می کنیم که تنها در حالتی گیاهتان را غبارپاشی کنید که اطراف گیاه تهویه مناسبی وجود داشته باشد و گیاه با این کار دچار بیماری نشود.

البته گاهی اوقات تمامی شرایط پرورش و نگهداری گل شمعدانی ایده آل است اما باز هم شاهد زرد شدن برگ های ان خواهید بود. این اتفاق در اغلب موارد جزئی از چرخه ی زندگی شمعدانی محسوب می شود که در طول آن گیاه ترجیح می دهد انرژی اش را صرف تولید برگ های جوان کند. به همین خاطر علت زرد شدن برگ های گیاه جای هیچگونه نگرانی نداشته و بایستی به گیاهتان فرصت بدهید تا روند طبیعی رشد اش را طی کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *