دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

نتایج سندرم تغییر مکرر در سازمان ها

  • فروغ راد
  • ۲۰ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

در این مقاله می توانید تعریف جامعی از سندرم تغییر مکرر و علائم و نشانه های آن را مطالعه کنید، همچنین در این مطلب با عوارض این سندرم در سازمان ها آشنا خواهید شد.

درست است که تغییرات در بسیاری از زمان ها باعث رشد و خروجی مثبت می شود اما اگر این تغییرات پی در پی و مکرر رخ بدهند عوارض زیادی به همراه خود خواهند داشت، سندرم تغییر مکرر باعث می شود تا سازمانی که درگیر آن شده است به اندازه ای مشغول تغییرات درون سازمانی شود که نیازهای مشتریان خود را از یاد ببرد و با شکست پروژه ها و فرسایش کارکنان خود رو به رو شود.

سندرم تغییر مکرر و پیامدهای آن

ایجاد تغییر در صورتی که در جهت مثبت و درست انجام شود قطعا می تواند رشد و تکامل را با خود به همراه داشته باشد، اما زمانی که تغییرات پی در پی و بدون نتیجه باشند باعث بروز مشکلات اساسی از جمله فرسایش افراد می شوند.

نکات مثبت تغییرات درون سازمانی

امروزه در بسیاری از سازمان ها و شرکت ها شاهد آن هستیم که مدیران شعار های زیادی برای تغییرات درون سازمانی می دهند، آن ها معتقد هستند برای پیشرفت و رسیدن به اهداف باید مدام در حال تغییر باشند و همچنین باور آن ها این است که هیچ فعالیتی بدون زحمت و تلاش به نتیجه مطلوب نخواهد رسید، هرچند گاهی بعضی از این تغییرات به نفع سازمان خواهد بود اما زمانی که سرعت اعمال تغییرات افزایش یابد قطعا مشکلاتی مانند فرسایش کارمندان و غفلت از مشتریان و نیاز های آنان را در پی خواهد داشت.

سندرم تغییرات پی در پی چیست؟

زمانی که یک سازمان بیش از توان کارکنان خود شروع به تغییرات پی در پی می کند نتیجه آن می شود اجرای ناقص تغییرات و به ثمر نرسیدن آن ها که به آن تغییر سندرم مکرر می گویند. معمولا این گونه از شرکت ها بیش از حد روی تغییرات داخلی تمرکز می کنند تا حدی که از نیاز مشتریان غافل می شوند.

سندرم تغییر مکرر و نشانه های آن

در سازمان هایی با تغییرات مکرر تغییرات آغاز می شوند اما هیچ گاه به هدف مورد نظر نمی رسند و یا در زمان بسیار طولانی ممکن است به هدف نزدیک شوند، آن ها اولویت بندی هایی برای انجام امور خود دارند اما به دلیل سرعت بالای تغییرات اولویت ها یک به یک فراموش می شوند زیرا اولویت های جدید و تغییرات جدید جایگزین می شوند. در چنین سازمان هایی  افراد نمی دانند مشکل چیست و چه کسی چه وظایفی دارد، همه چی در هم پیچیده است، در انجام یک کار به خصوص تعداد زیادی از افراد سهیم هستند. همچنین کارکنان و حتی مشتریان نمی دانند چه کسی مسئول به ثمر رساندن کار آنان است، همه این ویژگی ها باعث می شوند که بحران با سرعت بیشتری در آن سازمان رشد کند و مدیریت این بحران بسیار سخت و زمان بر خواهد بود.

  •  آرون گروپس

تغییرات زیاد و پی در پی باعث بدبینی کارکنان نسبت به مجموعه، مدیران آن و حتی پیشرفت های کاری می شود، معمولا تغییرات آنقدر زیاد و طاقت فرسا می شوند که کارمندان تحمل خود را از دست می دهند و سیر تغییرات بسیار وحشتناک و افراطی پیش می رود.

نتایج منفی نغییرات پی در پی

عوارض و نشانه های این سندرم

  • مهم ترین اتفاق ناخوشایند در این سندرم فرسایش کارکنان سازمان است.
  • غافل شدن از نیاز مشتریان و از دست دادن به مرور آن ها باعث نابودی سازمان می شود.
  • گاهی بعضی از تغییرات منفی و نابودگر هستند.
  • تخریب بیش از حد و عدم ساخت و ساز کافی مشکلات بسیاری پدید می آورند.
  • بیشتر شدن تغییرات مساوی با پیش رفت کمتر و هزینه بیشتر است.
  • ظرفیت سازمان برای انجام تغییرات بعدی محدود می شود.
  • ایجاد تغییرات جدید موجب کند شدن و یا حتی از بین رفتن تغییرات قبلی خواهد شد.
  • اولویت ها مشخص نیستند و اگر باشند فراموش می شوند
  • کارمندان تلاشی برای بهبود اوضاع نمی کنند و تنها وظایف خود را انجام می دهند.

فرسایش کار کنان سازمان به دلیل سندرم تغییرات مکرر

چرا این سندرم بسیار متداول شده است؟

به دلیل آگاهی کم مدیران نسبت به عوارض و نشانه های سندرم تغییر مکرر معمولا بسیاری از سازمان ها دچار این رویداد می شوند، مدیران با تغییرات بزرگ و مداوم سعی می کنند سازمان را به سمت رشد و شکوفایی سوق دهند در حالی که نمی دانند این تغییرات پی در پی، طاقت فرسا بوده و هزینه بسیار زیادی به همراه دارند، همچنین موجب فرسایش کارمندان و از هم پاشیدگی امور می شوند. برای جلوگیری از چنین اتفاقی مدیران اجرایی باید همیشه سازمان و کارکنان را در نظر بگیرند تا در صورت دیدن علائم و نشانه های آن اقدام فوری به عمل آورند.

با مراجعه به لینک های مقابل بلوغ سازمانی، نگرش سیستمی و افزایش بهره وری و مطالعه این مطالب می توانید اطلاعات مفیدی در رابطه با این موضوعات بیابید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *