دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آبراهه والنس قنات تاریخی واقع در استانبول

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۱ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

آبراهه والنس یکی از قنات های قدیمی و تاریخی در استانبول می باشد. این آبراهه از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار می باشد و از دیدنی های ارزان این شهر است.

استانبول یک شهر تفریحی توریستی فوق العاده است که یکی از جاذبه های مشهور آن آبراهه والنس می باشد. این آبراهه نقش مهمی در رونق کشاورزی داشته و از سوی دیگر نیز بخش مهمی از آب های حیاتی این نواحی را تامین می کند.

پل والنس

معرفی آبراهه والنس

این قنات اهمیت بسیار زیادی داشته و جالب است بدانید، در طی تاریخ نیز کاربردها و بهره برداری های مختلفی از آن انجام می شده است. این آبراهه در زمان عثمانی ها و بیزانسی ها نیز اهمیت داشته و قدمت آن به زمان های قبل باز می گردد.

پل معروف والنس

شگفتی معماری در این آبراهه بسیار با اهمیت بوده و در این بخش می توانید، ویژگی های برجسته ای از آن را بشناسید. این آبراهه امروزه یکی از دیدنی های استانبول برای گردشگران محسوب می شود که در این بخش به معرفی یکی از مکان های دیدنی استانبول می پردازیم.

آبراهه والنس استانبول

تاریخچه آبراهه:

در زمان کنستانتین اول قسطنطنیه  به عنوان پایتخت شناخته شد و همین موضوع موجب رونق شهر و رشد بالای جمعیت شد. در پی آن مردم با مشکلات کم آبی مواجه شدند در این صورت قنات را احداث کردند. ساخت این قنات عظیم در سال ۳۴۵ انجام شد، درست در زمان کنستانتیوس دوم و ساخت آن در زمان والنس اول نیز به پایان رسید.

  •  آرون گروپس

علت نامگذاری این قنات نیز احداث و راه اندازی آن در زمان والنس اول می باشد. آب این قنات بسیار تمیز بوده و برای مصارف مختلفی همچون حمام و آشامیدن استفاده می شده است. سیستم قنات به طرز عجیبی از ویژگی های معماری برخوردار است. از ویژگی های این این قنات می توان به اتصال تپه های سوم و چهارم استانبول به یکدیگر اشاره کرد.

زیبایی پل والنس

بازسازی قنات والنس:

در طی قرن ها فرمانروایان بیزانسی به بازسازی و ساخت این بنا ادامه داده اند. طاق های این بنا در طی دوره های تاریخی مختلفی ساخته شده اند. همین موضوع موجب شد تا مردم در استفاده از آب قنات با مشکل مواجه نشوند. در سال ۳۸۲  این قنات با مشکل خشکسالی جدی رو به رو بوده است.

چند حقیقت درباره والنس:

آبراهه والنس از چند ویژگی منحصر به فرد برخوردار می باشد. این آبراهه در شبه جزیره استانبول واقع شده و آب را از ترکیه به قسطنطنیه  منتقل می کرده است. این قنات با ارتفاع ۹۲۰ متر یکی از بزرگ ترین قنات های دنیا می باشد. ساخت این بنا حدود ۲۸ سال به طول انجامیده است. بلوار آتاتورک نیز از زیر این سازه عبور می کند.

دیدنی های والنس

قطعات مختلف در این سازه بارها تعمیر و بازسازی شده اند. پلی که در این قنات مشاهده می کنید، دارای دو طبقه آجر و سنگ می باشد. طاق های رومی معمولی نیز در این سازه به کار رفته اند. در زمان های گذشته ۱۰۰ مخزن زیر زمینی و ۳ مخزن باز در این قنات وجود داشته اند. شما برای آشنایی با دیدنی های ارزان استانبول می توانید به لینک مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *