دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

موزه پارس شیراز و معماری زیبای این عمارت

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۴ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

موزه پارس در شهر شیراز یکی از موزه های فرهنگی و دیدنی است که جذابیت های بسیار زیادی برای گردشگران دارد. این موزه مجموعه ای از نقاشی های دوران تاریخی را دارد.

شیراز، شهری عاشقانه و شاعرانه با پیشینه تاریخی بسیار غنی که در این بخش با زیبایی های آن آشنا می شوید. در این شهر جاذبه های متنوعی همچون موزه پارس شیراز وجود دارند که بخش مهمی از تاریخ ایران را به تصویر می کشد. این سازه از معماری اصولی ایرانی برخوردار است.

موزه پارس شیراز

دیدنی های موزه پارس شیراز

این موزه برای گردشگران بسیار ارزشمند بوده زیرا در آن می توانید، مجموعه ای از نقاشی های نفیس دوران زندیه را مشاهده کنید. در آن زمان نقاشان چیره دست و ماهر زیاد بوده و در این موزه مجموعه ای از آثار آن ها برای علاقه مندان جمع آوری شده است. این موزه امروزه از دیدنی های شیراز است.

نمایی از موزه پارس

مسیر موزه:

این موزه بسیار قدیمی بوده و شاید تنها موزه ای باشد که آثار هنری دوره های تاریخی مختلف را در دل خود جای داده است. برای دیدن این موزه می توانید به شهر زیبای شیراز سفر کنید و در کنار بازدید از دیگر جاذبه های آن می توانید، سری به این موزه پر بار و زیبا نیز بزنید. این موزه در خیابان زند، نزدیکی ارگ کریم خان واقع شده است.

معرفی موزه پارس

بررسی تاریخچه موزه:

این عمارت با عنوان عمارت کلاه فرنگی شناخته می شود. این بنا با نظارت مستقیم کریم خان زند در دو بنا ساخته شده است. سکوی این بنا ۱/۳۰ متر ارتفاع دارد. این عمارت امروزه محلی برای پذیرایی مهمانی ها در نظر گرفته می شود. ساختمان این بنا یک هشت ضلعی نامنظم بوده و دارای چهار ارسی و چهار ورودی است. فضای داخلی در این بنا یک تالار مرکزی با گنبد دارد.

  •  آرون گروپس

دیدنی های موره پارس

این عمارت سنگ فرش با استفاده از سنگ های مرمری تزئینی ساخته شده است و زیبایی زیادی در نمای آن دیده می شود. این بنا با معماری خیره کننده خود دارای چهار شاه نشین بوده و طاق هایی منظم با گچ بری دارد. خطوط اسلیمی و نقاشی هایی از گل و مرغ در این سازه بخش دیگری از زیبایی های جالب توجه آن می باشند.

متاسفانه به دستور آقا محمدخان قاجار صدماتی به نقاشی های ارزشمند وارد شده است. برخی از این نقاشی ها هنر استاد محمدباقر جهانمیری هستند و سبک معماری آن ها به زمان زندیه باز می گردد. رنگ های طبیعی به کار رفته در این نقاشی ها بیش از هر چیز جالب توجه هستند.

ویژگی های موزه پارس

نقاشی های موجود در موزه:

از مهم ترین آثار هنری که در این مجموعه می توانید، مشاهده کنید می توان به نقاشی های آقا صادق اشاره نمود. میرزا بابا نقاش، صدرالدین شایسته، جعفر، میر منصور و … از جمله نقاش ماهران زمان بوده که مجموعه ای از نقاشی های آن ها در این موزه قابل مشاهده است. محوطه بیرونی در این موزه دارای سنگ های ازاره بوده و نقوشی از شاهنامه روی آن وجود دارد.

تاریخچه موزه پارس

از دیدنی های تاریخی این منطقه می توان به مسجد مشیر شیراز نیز اشاره کرد. همچنین در لینک می توانید با بهترین مکان های دیدنی فارس نیز آشنا شوید و جاذبه های بیشتری از این منطقه را بشناسید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *