دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان خانگی اثنی عشر و علت های ابتلا به این بیماری

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۹ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

امروزه روش های مختلفی برای بهبود و رفع زخم اثنی عشر مطرح شده اند که یکی از آن ها درمان خانگی اثنی عشر می باشد که در این مقاله سعی داریم به بیان آن بپردازیم با ما همراه باشید.

به طور کلی احساس سوزش بسیار خفیف در قسمت معده و پایین تر از آن و یا احساس جز جز کردن در معده می تواند ناشی از ورم معده و بروز اثنی عشر باشد که در صورت عدم رسیدگی تبدیل به زخم معده و بیماری اثنی عشر می شود و بایستی سریعا برای رفع آن از درمان های خانگی استفاده نمایید.

درمان خانگی اثنی عشر

بهتر است بدانید اثنی عشر که نام دیگر آن دوازده می باشد به عنوان بخشی از دستگاه گوارش در نظر گرفته می شود. این بخش به صورت لوله ای توخالی قرار دارد که مشابه یک لوله خمیده بوده و موجب پیوند معده به خشی از روده می شود. اثنی عشر را می توان همان بخش بالایی روده کوچک دانست.

انواع روش های درمان خانگی اثنی عشر

دلیل نام گذاری این بخش به نام دوازده به دلیل ترجمه واژه یونانی این کلمه می باشد. پزشکی یونانی به نام هروفیلوس این نامگذاری را به این دلیل انجام داده که طول این بخش از دستگاه گوارش در حدود ۱۲ انگشت می باشد. سپس پس از مدت ها این واژه توسط ابوعلی سینا در کتاب قانون وی به نام اثنی عشر تغییر پیدا کرده و سپس نوانست به زبان لاتین نیز راه پیدا کند.

همانطور که می دانید یکی از انواع زخم های معده، زخم اثنی عشر می باشد. در واقع معمولا در پوشش مجاری گوارشی زخم های بازی به وجود می آیند که همان زخم اثنی عشر شناخته می شوند. همچنین زخم های معدوی یا گاستریک در بخش پوشش داخلی معده قرار گرفته اند و زخم هایی که در بخش اثنی عشر و در پوششی داخلی آن به وجود آیند زخم اثنی عشر نامیده می شوند.

زخم معده و اثنی عشر را می توان از انواع زخم های معده دانست که تمایز اصلی آن ها این است که قسمت های مختلف دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می دهند. در مواردی ممکن است فرد بیمار هر دوی این بیماری را همزمان تجربه کند.

نشانه های زخم اثنی عشر

توجه داشته باشید که علائم انواع زخم های معده و حتی زخم اثنی عشر با یکدیگر مشابه هستند و در ادامه سعی کرده ایم تا این نشانه ها را به صورت کامل شرح دهیم.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

نشانه های زخم اثنی عشر

از شایع ترین نشانه های زخم اثنی عشر می توان به درد های شکمی در زیر جناغ شسینه اشاره کرد که معمولا گاهی می گیرند و گاهی از بین می روند. این موارد معمولا پیش از مصرف غذا و یا در هنگام گرسنگی روی می دهند.

همچنین این احتمال وجود دارد که چندین ساعت پس از خوردن غذا نیز در اثر زخم اثنی عشر درد های شکمی در بدن ایجاد شوند. این درد ها اغلب با مصرف غذاهایی که موجب کاهش اسید معده می شوند و یا با مصرف داروهای کاهنده اسید معده تا حدود زیادی بهبود پیدا می کنند.

با قطع مصرف دارو.های کاهنده اسید معده و یا مصرف دوباره غذاهایی که افزاینده اسید معده هستند درد و ناراحتی در قسمت شکمی مجددا ظاهر خواهد شد.

علاوه بر این تنها درد های شکمی که در اثر اثنی عشر به وجود می آیند به وسیله ی خالی بودن معده چندین برابر تشدید می شوند.

معمولا در صبح های زود یا شب های دیر هنگام و یا در فاصله میان دو وعده غذایی اصلی این دردها بیشتر خواهند شد.

از دیگر نشانه های زخم اثنی عشر می توان به مواردی از جمله سوزش معده یا سوء هاضمه، احساس مداوم سیری حتی هنگامی که معده خالی است و حالت تهوع و نفخ شکم اشاره کرد.

نشانه های اصلی اثنی عشر

همچنین از نشانه های وخیم زخم اثنی عشر می توان به موارد فوق اشاره کرد.

  • استراغ خونی
  • کاهش وزن
  • استفراغ
  • مشکلات تنفسی
  • احساس سرگیجه
  • وجود خون در مدفوع

البته لازم است بدانید که برخی از افراد مبتلا به زخم اثنی عشر ممکن است در طول بیماری هیچ گونه علائمی احساس نکنند. در این مواقع پزشک تنها با بررسی اختلالات هاضمه مختلف در فرد وجود چنین زخمی را متوجه می شود. همچنین پزشک با معاینه و بررسی آزمایش های فرد به وجود بیماری پی خواهد برد.

روش های درمان اثنی عشر

علت های ایجاد زخم اثنی عشر

به صراحت می توان گفت که بیماری زخم اثنی عشر اغلب در اثر عوامل مختلفی رخ می دهد که ما در ادامه سعی داریم مهم ترین و شایع ترین این دلایل را شرح دهیم.

  • مصرف داروهای ضدالتهاب و غیراستروئیدی مانند ناپروکسن، آسپرین، ایبوپروفن و هلیکوباکترپیلوری
  • وجود آسیب های جسمی
  • مصرف دخانیات
  • سوختگی شدید
  • مصرف الکل
  • اختلالات متابولیسمی
  • سیتومگالوویروس
  • رادیوتراپی فوقانی شکم
  • بیماری کرون
  • واسکولیت

علل بروز اثنی عشر

چگونگی تشخیص زخم اثنی عشر

توجه داشته باشید که علائم این عارضه معمولا با مشکلات دیگری در بخش شکمی مانند سنگ، بازگشت اسید معده فرد به مری و یا وود سنگ در کیسه صفرا شباهت زیادی دارد. به همین خاطر تشخیص زودهنگام پزشک متخصص و آغاز درمان بسیار مهم خواهد بود.

معمولا پزشکان تشخیص این بیماری را با پرسش هایی در مورد داروهایی که فرد اخیرا مصرف کرده و یا سوابق پزشکی بیماری می کنند. علاوه بر این سوال کردن در مورد بخشی از بدن فرد که درد داشته و همچنین نشانه هایی که فرد در بدن خود احساس کرده مواردی هستند که به پزشک در تشخیص بیماری کمک شایانی خواهند کرد.

بهتر است بدانید که برای تشخیص دقیق انواع زخم های دستگاه گوارش از جمله زخم اثنی عشر آزمایش هایی نیز صورت می گیرد. این آزمایش ها اغلب شامل آزمایش مدفوع، خون و یا بررسی تنفس برای تشخیص عفونت های میکروبی از جمله هلیکوباکتر می باشند که در روند تشخیص بیماری بسیار مفید خواهند بود.

همچنین برای بررسی بهتر وجود زخم و مکان سابی دقیق تر آن معمولا از وسیله ای به نام آندوسکوپی نیز استفاده خواهد شد. در این روش یک لوله باریک مجهز به یک دوربین در بخش جلویی آن از طریق دهان و گلو وارد مری، معده و سپس قسمت بالایی روده کوچک شده و تمامی این بخش ها را بررسی خواهد کرد.

چگونگی تشخیص بیماری اثنی عشر

روش های خانگی برای درمان زخم اثنی عشر

بر اساس تحقیقات انجام شده استفاده از درمان های خانگی برای زخم اثنی عشر می تواند به مدیریت این بیماری کمک زیادی بکند. در ادامه کاربردی ترین و بهترین روش های خانگی برای درمان اثنی عشر را بیان کرده ایم که البته بهتر است پیش از استفاده از موارد فوق با پزشک خود مشورت نمایید.

  • استفاده از عسل:

به طور کلی عسل می تواند تا ۲۰۰ عنصر شامل پلی فنول ها و سایر آنتی اکسیدان ها را درون خود جای دهد. از نظر محققان پزشکی این ماده غذایی شیرین یک ضد باکتری قوی شناخته شده که می تواند مانع از رشد هلیکوباکتری های موجود در معده گردد.

به همین خاطر تا زمانی که سطح قند خون بدن طبیعی است می توانید از مصرف عسل مانند هر نعو شیرین کننده دیگر لذت ببرید با این احتمال که زخم های معده تان تسکین پیدا کند. جالب است بدانید که در گذشته نیز افرادی از مالیدن عسل برای تسریع در بهبود زخم های پوستی مانند سوختگی استفاده زیادی می کردند.

تاثیر عسل بر درمان اثنی عشر

  • استفاده از مواد غذایی حاوی فلانوئید:

فلاونوئیدها را می توان ترکیباتی دانست که به صورت طبیعی در بسیاری از میوه ها و سبزیجات مانند سویا، حبوبات، انگور قرمز، کلم پیچ، کلم بروکلی، سیب، زیتون و انواع توت ها وجود دارند. بر اساس تحقیقات انجام شده فلانوئیدها می توانند از سلول های پوشش داخلی معده در برابر هلیکوباکتری دفاع کنند و به بهبود زخم معده کمک شایانی بکنند.

شما می توانید این مواد را از طریق رژیم غذایی تان دریافت کنید و یا آن ها را به عنوان یک مکمل مورد استفاده قرار دهید. البته از این نکته غافل نشوید که مصرف بیش از حد مکمل فلاونوئیدها می تواند با فرآیند انعقاد خون تداخل داشته باشد. اساس داشتن یک رژیم غذایی غنی از ویتامین می تواند به بدن شما در بهبود انواع زخم ها کمک نماید.

  • استفاده از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک:

در واقع همانطور که می دانید پروبیوتیک ها نوعی باکتری و مخمر زنده هستند که میکروارگانیسم های سالم و مهمی را برای دستگاه گوارش شما فراهم می کنند. این پروبیوتیک ها در بسیاری از مواد غذایی به ویژه مواد تخمیر شده مانند دوغ، ماست و پنیر وجود دارند و علاوه بر این می توانید آن را به صورت مکمل نیز مصرف نمایید.

تاثیر پروبیوتیک بر بهبود بیماری

  • استفاده از آلوئه ورا برای درمان خانگی اثنی عشر:

آلوئه ورا را می توان گیاهی دانست که امروزه به صورت گسترده در صنایع آرایشی، دارویی و غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. بر اساس مطالعات انجام شده مصرف عصاره آلوئه ورا به مدت حداقل ۶ هفته و روزانه ۳ میلی گرم می تواند میزان اسید معده تولید شده در موش های مبتلا به زخم اثنی شعر را به میزن قابل توجهی کاهش دهد.

  • استفاده از موز سبز:

بر اساس تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۱ مصرف موز نارس می تواند تاثیرات مثبتی بر زخم اثنی عشر داشته باشد زیرا این میوه حاوی فلاونوئید به نام لوکسیانیدین می باشد. در واقع لوکوسیانیدین ماده یا که میان مخاط معده را افزایش داده و ممکن است اسیدیته بدن را نیز کاهش دهد و به جلوگیری از درمان علائم زخم اثنی عشر کمک زیادی بکند.

چگونگی درمان خانگی اثنی عشر

  • استفاده از آب کلم:

گفته شده طبیبان چند دهه پیش از ظهور آنتی بیوتیک ها برای کمک به درمان زخم معده از آب کلم استفاده می کردند. زیرا آب کلم سرشار از ویتامین C بوده و به پیشگیری و درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری کمک زیادی می کند. اخیرا مطالعه ای که بر روی حیوانات انجام شده نشان می دهد که آب کلم در درمان و جلوگیری از طیف وسیعی از زخم های گوارشی از جمله زخم های معده موثر است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *