دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

حافظه شنیداری کودکان و بازهای موثر در تقویت آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۶ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع امروزه روش های مختلفی برای تقویت حافظه شنیداری در کودکان مطرح شده اند که شما می توانید با مطالعه این مقاله با این راهکار و خصوصیات بیشتر حافظه شنیداری کودکان آشنا شوید.

همانطور که می دانید در مقوله یادگیری بحث حافظه و تقویت حافظه شنیداری از اهمیت خاصی برخوردار بوده و تاثیر زیادی هم بر کیفیت یادگیری و به یاد ماندن مطالب خواهد داشت. در واقع حافظه شنیداری را می توان از مولفه های مهم حافظه در نظر گرفت که تقویت آن برای دانش آموزان و کودکان بسیار ضروری است.

خصوصیات حافظه شنیداری کودکان

در واقع مهارت های شنیداری جزو مهم ترین مهارت ها محسوب می شوند که بایستی در کودکان تقویت شوند. حافظه شنیداری را می توان از اعضای اصلی این گروه دانست که کمتر مورد توجه قرار می گیرند. کودکانی که از حافظه شنیداری خوبی برخوردار نیستند اغلب در زمان تحصیل و مدرسه با مشکل مواجه می شوند.

خصوصیات حافظه شنیداری کودکان

عملکرد حافظه شنیداری به این صورت است که مطلب وارد حافظه کوتاه مدت شده و با تکیه بر حافظه فعال مورد استفاده قرار می گیرند. سپس با استفاده از مخزن حسی که مهم ترین آن ها شنیداری، دیداری هستند درک و رمزگذاری می شوند و در نهایت به حافظه دراز مدت انتقال می یابند.

پس بر این اساس می توان گفت که حافظه شنیداری کمک زیادی به رمزگذاری در حافظه هنگام یادگیری می کند و رمز آن وابسته به صدا یا تلفظ محرک خواهد بود. زمانی که می خواهید شماره تلفنی را به خاطر بسپارید اغلب صدای ارقامی را که شنیده اید حفظ می کنید. معمولا در ثبت حسی تنها آن اطلاعاتی که مورد توجه قرار می گیرند انتخاب می شوند و برای پردازش به بخش های دیگر حافظه سپرده می شوند.

بنابراین مهم ترین دلیل حذف اطلاعات از ثبت حسی بی توجهی خواهد بود. به همین خاطر توصیه می شود که در تقویت حافظه شنیداری بر تمرکز، دقت و توجه کودکان تکیه کنید زیرا اغلب ضعف در این حافظه در کودکانی که اختلال یادگیری دارند مشاهده می شود.

راهکارهای تقویت حافظه شنیداری:

امروزه بازی های مختلفی برای تقویت حافظه شنیداری در کودکان طراحی شده که در ادامه سعی داریم بهترین و تاثیرگذارترین این بازی را بیان نماییم.

  •  آرون گروپس

چگونگی تقویت حافظه شنیداری

  • بازی خرید از فروشگاه:

برای انجام این بازی تنها کافی است تا روزانه تقریبا ۶ جسم متفاوت را در جلوی کودک تان قرار دهید و بعد با صدا کردن اسم هر جسم از کودک بخواهید تا آن را انتخاب کرده و در سبد خود بیندازد. در روز های ابتدایی که بازی را انجام می دهید همین قدر ساده آغاز کنید.

پس از گذشت چند روز برای جذاب تر شدن بازی اجسام را جلوی کودک قرار ندهید و در جایی مشخص بگذارید تا کودک برود و آن را بردارد. در مرحله پیشرفته تر نیز می توانید با وسایلی که داخل خانه در جای مشخصی قرار گرفته اند این بازی را انجام دهید.

برای مثال از کودک بخواهید خمیر دندان را به سبد محصولات خود اضافه کند. برای این کار کودک بایستی به جای مشخصی از خانه برود و این محصول را پیدا کند. همچنین می توانید از او بخواهید که جوراب خریداری کند تا او به اتاق خواب برود و از کشوی لباس های خود جوراب را انتخاب کند.

انجام این بازی معمولا به کودکان کمک می کند تا پس از نام بردن اسم محصول توسط شما آن را به خاطر بسپارد و برای خرید اقدام نماید. همین کار تاثیر مثبتی بر حافظه شنیداری کودک داشته و به او کمک می کند اقداماتی که برای آن محصول انجام داده است را به خاطر بسپارد.

بازی های مفید برای حافظه شنیداری

  • بازی یک مرغ دارم روزی ۵ تخم می گذارد:

تمامی افراد این بازی معروف و نوستالژی را حداقل یک مرتبه در زندگی شان انجام داده اند بدون اینکه از تاثیر آن اطلاعی داشته باشند. در واقع این بازی بدین صورت است که شما با گفتن جمله (یک مرغ دارم روزی دو تا تخم می گذارد) شروع کننده مکالمه هستید. در پاسخ شما کودک بایستی بگوید (چرا دوتا). سپس شما در پاسخ بگویید (پس چند تا) و کودک تان یک عدد دیگر بگوید و مجددا این سوالات تکرار شود.

شاید برایتان سوال شود که تقویت حافظه شنیداری در کدام بخش اتفاق افتاده است؟ در واقع کودک تان بایستی در حین بازی در خاطرش بماند که شما چه عددی را گفتید تا بتواند از شما سوال کند و همین موضوع باعث می شود تا حافظه شنیداری اش به خوبی تقویت شود.

  • بازی با نام ها:

در این بازی بایستی یک نام را بگویید و پس از آن شروع به تعریف کردن یک خاطره کوتاه بکنید تا حواس نفر بعدی از اسمی که گفتید کامل پرت شود. نفر بعدی نیز بایستی حرف انتهایی اسمی که گفتید را به خاطر سپرده باشد و حالا اسمی را بگوید که با آن حرف آغاز شود. برای مثال شما می گویید سامیار و بعد بلافاصله شروع می کنید به گفتن چندین جمله یا داستان تا حواس کودکتان را پرت کنید.

راهکار های تقویت خافظه شنیداری

حالا که نوبت به کودک رسید با توجه به اینکه حرف انتهایی اسمی که گفتید ( ر ) است کودک باید اسمی مانند رعنا یا هر چیزی که ابتدای آن حرف ( ر ) داشته باشد را بگوید. برای بالا بردن چالش بازی می توانید مطالبی که پس از ذکر نام می گویید مرتبط با اسم تان باشد که حواس کودک بیشتر پرت شود و به خاطر سپردن نام برایش سخت تر شود.

  • بازی هپ:

یکی دیگر از سرگرمی هایی که اغلب کودکان انجام می دهند همین بازی هپ است. در واقع انجام بازی هپ بدین صورت است که اعدادی که مضرب پنج هستند را بایستی با اسم هپ صدا کرد. این بازی علاوه بر تقویت شمارش اعداد و یادگیری مضارب اعداد مختلف به حافظه شنیداری هم کمک خواهد کرد. چون باید کودک یادش بماند که چه اعدادی گفته شده و در زمان نوبت خود اگر عددی شرایط لازم را داشته باشد هپ بگوید.

انجام بازی هپ برای کودکان

  • جمله سازی:

یکی دیگر از بازی های رایج در تقویت حافظه شنیداری کودکان جمله سازی است. در واقع این بازی بدین صورت انجام خواهد شد که شما یک کلمه را می گویید برای مثال کلمه نیوزلند را می گویید و در ادامه کودک بایستی کلمه شما را به همراه کلمه ی جدیدی که خود به آن اضافه می کند تکرار کند. برای مثال بگوید نیوزلند خیلی که پس از آن نوبت شما می رسد که بایستی مجدد کار مشابه را انجام دهید و یک کلمه جدید به آن اضافه نمایید.

بازی همینطور ادامه پیدا می کند تا جمله کامل شود و در هر نوبت بایستی بتوانید کلمات قبلی را مرور کنید. انجام این کار باعث می شود تا حافظه شنیداری شما درگیر شده و در نهایت تقویت شود.

  • قصه گویی:

توصیه می شود که از قصه گفتن برای کودک تان غافل نشوید زیرا این کار مزیت های بی شماری داشته و به تقویت مهارت های مختلف کودک کمک شایانی می کند.

تاثیر جمله سازی بر حافظه کودکان

در واقع یکی از کارهایی که می توان برای تقویت حافظه شنیداری انجام داد همین قصه گویی است. تنها کافی است روز بعد آن از کودک بخواهید تا خلاصه یا بخشی از داستان را برای شما تعریف کند. انجام این کار موجب می شود تا مهارت های شنیداری کودکتان و به ویژه حافظه اش تقویت شود.

در پایان به منظور آشنایی با راهکارهای تقویت حافظه کودکان و چندین بازی برای تقویت ذهن کودک می توانید از این مطالب نیز دیدن کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *