دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

غار چهل پله خضرلو از جاذبه های بکر و تاریخی چالدران

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۳ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

غار چهل پله خضرلو یک غار باستانی مهم در استان آذربایجان غربی می باشد. این غار اهمیت زیادی برای گردشگران داشته و یکی از زیباترین دیدنی های آن به شمار می آید.

استان آذربایجان یکی از نواحی دیدنی و بکر ایران است. استانی که به واسطه تمدن و ارزش های فرهنگی غنی خود مورد توجه می باشد. غار چهل پله خضرلو یکی از جاذبه های مهمی است که می توانید در این استان از آن دیدن کنید.

غار چهل پله خضرلو

دیدنی های غار چهل پله خضرلو

این غار بسیار قدیمی بوده و قدمت تاریخی بالایی دارد. اهمیت این غار به دلیل قدمت بالای آن و جاذبه های زیبایی است که اطراف آن می باشد. این غار از دوره حکومت اوراتوری باقی مانده و یکی از سازه های مهمی است که در این بخش آشنا می شوید. این غار از زیباترین مکان های دیدنی آذربایجان غربی هستند.

مکان های غار چهل پله

بسیاری از گردشگران این غار باستانی را به عنوان غار “قلعه حیدری” نیز می شناسند. علت نامگذاری این سازه پله های تعددی است که در آن طراحی شده و برای رسیدن به غار می توانید از آن استفاده کنید. این غار امروزه یکی از جاذبه های دیدنی در این استان محسوب می شود.

معرفی غار چهل پله خضرلو

سفر به غار:

برای بازدید از این غار باستانی و با قدمت باید به چالدران استان آذربایجان بروید. در نزدیکی روستایی با همین نام که از طبیعت زیبایی نیز برخوردار می باشد. این غار قدیمی برای مردمان این منطقه نیز اهمیت زیادی دارد و نقش مهمی در رونق اقتصادی ان داشته است. همانطور که اشاره شد، این غار با عنوان قلعه حیدری نیز شناخته می شود.

  •  آرون گروپس

آشنایی با غار چهل پله

بررسی معماری غار:

غار چهل پله خضرلو از معماری شگفت انگیزی برای گردشگران برخوردار می باشد. این غار دیدنی در گذشته تعداد پله های بیشتری داشته و دلیل نامگذاری آن نیز به دلیل وجود همین پله ها است. بعد از گذشت مدت ها به مرور زمان این پله ها دچار فرسایش شده اند و بالغ بر ۱۰ عدد از پله های آن از بین رفته اند.

امروزه در این سازه تنها ۳۰ پله باقی مانده است که در صورت عدم نگهداری صحیح امکان فرسایش و از بین رفتن آن ها نیز وجود دارد. در سال های اخیر حفاری های متعدد بر روی این پله ها صورت گرفته که موجب آسیب های بیشتری به این بنا شده است. اغلب این حفاری ها برای کشف گنجینه ها می باشند.

معماری غار چهل پله

در گذشته از این غار به عنوان سرداب استفاده می شده است. این بنا امروزه یکی از مکان های دیدنی آذربایجان برای گردشگران محسوب می شود. هر ساله اردوهای تفریحی زیادی به این مناطق برگزار می شوند که امکان بازدید از دیدنی های مختلف را برای گردشگران دارند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *