دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

انواع مناسب کود گیاهان آپارتمانی و مزیت های استفاده از آن ها

  • ملیحه بال افکن
  • ۸ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع کود گیاهان آپارتمانی دارای مزیت های فراوانی خواهد بود که در این مطلب سعی داریم به بیان این فواید و همچنین دستورالعمل ساخت انواع کود برای گل های خانگی بپردازیم.

به طور کلی یکی از نیازهای اصلی گیاهان آپارتمانی تغذیه درست و به موقع است که اگر به درستی انجام گیرد در نهایت شما گیاهی شاداب و پرپشت خواهید داشت. می توانید بدون هزینه های گزاف اقدام به ساخت کود مناسب برای گیاهان آپارتمانی کنید و مشکلات گیاهان خود را از لحاظ تغذیه و رشد نامناسب تا حدودی رفع نمایید.

آشنایی با کود گیاهان آپارتمانی

بهتر است بدانید که گیاهان آپارتمانی از جمله گیاهان آپارتمانی بزرگ و گلهای آپارتمانی کوچک اغلب برای رشد مناسب خود نیاز به مواد غذایی خواهند داشت اما همواره در تغذیه و یا به عبارتی کوددهی آن ها بایستی به این نکته دقت کنید که هر یک از این گیاهان آپارتمانی نیاز متفاوتی به کود شیمیایی داشته و بایستی بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی تان انتخاب نمایید.

انواع مختلف کود گیاهان آپارتمانی

دقت داشته باشید در صورتی که کود بیش از حد و یا کمتر از مقدار مناسب در اختیار گیاه قرار بگیرد موجب خواهد شد تا گیاه دچار آسیب جدی شده و در نهایت از بین برود. در واقع تمامی گل های آپارتمانی برای رشد نیاز به کودی دارند که در آن سه عنصر درشت مغذی نیتروژن، فسفر و پتاسیم و همچنین عناصر ریز مغذی مانند مس، بور، آهن و کلسیم وجود داشته باشد.

معمولا این گیاهان نسبت به مصرف کودهایی با عناصر فوق به شرط اینکه دوز مصرفی بنابر توصیه ی تولید کننده باشد واکنش مثبتی خواهند داشت به گونه ای که اگر گیاه آپارتمانی تان تنها دارای برگ باشد نیتروژن موجود در کود موجب تقویت و رشد برگ های گیاه خواهد شد. در مقابل نیز گل های آپارتمانی گلدار با استفاده از عناصر فسفر و پتاسیم به گلدهی قوی تر و همچنین رشد بیشتر و بهتر ریشه ها ترغیب خواهد شد.

کود مناسب گل های آپارتمانی:

به طور کلی کود مایع به احتمال زیاد بهترین کود برای رشد سریع گل و گیاه خانگی خواهد بود. این کود مخصوص گیاهان آپارتمانی است زیرا به اندازه کافی غذا به تمام سیستم ریشه گیاه می رسد. همچنین می توانید آن را با توجه به دوره رشد یا خواب گیاه تنظیم نمایید.

این دسته از کودها اغلب برای شاخ و برگ گیاهان کاربرد دارند و بایستی آن ها را بر روی گیاهتان اسپری نمایید. توصیه می شود که این کود را تنها در مواقعی از روز که هوا خنک است مورد استفاده قرار دهید تا گیاهتان دچار آفتاب سوختگی نشود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

کود مناسب گل های آپارتمانی

همچنین که پودرهای قابل حل نیز به محض آبیاری به گیاه رسیده و می تواند عامل تغذیه گیاهتان باشد. اگر گیاهتان خیلی ناراحت به نظر می رسد قطعا غذای قابل حل بهترین روش برای سرحال کردن آن خواهد بود.

مزیت های استفاده از کود:

در واقع کود گیاهان آپارتمانی دارای مزیت های فراوانی خواهد بود که در ادامه به بیان مهم ترین این فواید پرداخته ایم.

  • کود حاوی اسید های آمینه ای است که موجب تجزیه و جذب بهتر مواد توسط ریشه گیاه خواهد شد.
  • به جز ترکیبات قلیایی با اغلب آفت کش ها قابل اختلاط خواهد بود.
  • کودها حاوی کلات ریز مغذی های روی، آهن، منگنز، مس و عناصر برم، مولیبدن به صورت مایع خواهد بود.

کود حاوی عناصر N، P و K به صورت مساوی جهت رشد و نمو کلیه گونه های گیاهی کاربرد دارد.

انواع کودهای خانگی برای گیاهان:

توجه داشته باشید که برای تغذیه گیاهان تنها کود حاوی نیتروژن کافی نبوده و گیاهان برای ادامه حیات به مواد دیگری از جمله فسفر، منیزیم، پتاسیم، منگنز، کلسیم و آهن نیازمند خواهد بود. در واقع نبود یا کمبود هر کدام از این موارد ممکن است موجب بروز مشکلاتی شود برای مثال ممکن است گیاه رشد خوبی داشته باشد اما برگ ها به درستی شفاف و سبز نباشند و یا کوچک و زرد باشند.

مزیت های استفاده از کود

به همین خاطر لازمه داشتن یک گیاه سرحال تامین تمام نیاز های آن خواهد بود که در ادامه سعی کرده ایم تا انواع کود های خانگی را معرفی نماییم که تامین کننده نیاز های دیگر گیاهان خواهند بود و شما را از خرید کود های شیمیایی و غیر ارگانیک بی نیاز خواهند کرد.

  • آب نمک برای تامین منیزیم و سولفور:

برای تامین عناصری مانند منیزیم و سولفور می توانید از آب نمک استفاده نمایید. البته که استفاده از این کود بسیار خطرناک است زیرا اگر مقدار نمک بیش از حد مجاز باشد موجب خشک شدن کامل گیاهتان خواهد شد. برای استفاده از این کود بایستی یک قاشق غذاخوری نمک را در چهار لیتر آب حل کنید و هر ۶ ماه یک مرتبه از آن استفاده نمایید.

این کود معمولا برای گیاهان باغچه ای آپارتمانی مناسب بوده و برای تهیه آن بهتر است از نمک های طبیعی و یا سنگ نمک استفاده نمایید.

  • پوست تخم مرغ برای تامین کلسیم:

برای ساخت این کود خانگی بایستی در ابتدا پوسته تخم مرغ را پودر کنید و بر روی خاک بریزید سپس با استفاده از چنگال به آرامی با خاک ترکیب نمایید. در نهایت پودر پوست تخم مرغ را پیش از کشت با خاک گیاهان آپارتمانی ترکیب نمایید. این کود نیاز کلسیم گیاه تان را تامین کرده و موجب استحکام بیشتر برگ ها و ساقه ها خواهد شد.

چگونگی ساخت کود گیاهان آپارتمانی

  • آب آکواریوم برای تامین عناصر مغذی:

به هیچ وجه آب آکواریوم تان را دور نریزید زیرا این آب حاوی مقادیر بسیار زیادی عناصر مورد نیاز گیاه است. همچنین می توانید با باقی مانده ماهی ها کود ماهی بسازید اگرچه این کود بوی نامطبوعی دارد اما سالیان درازی است که در کشاورزی و گلخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

توصیه می شود که اجساد ماهی های مرده را درون مقداری آب بریزید و اجازه دهید کاملا ترکیب شوند. سپس از آب آن برای آبیاری گیاهانتان استفاده نمایید البته اگر بتوانید بوی آن را تحمل کنید.

  • دمنوش و چای سبز برای گلدان:

اگر اهل نوشیدن دمنوش هستید به هیچ وجه تفاله های دمنوش تان را دور نریزید. می توانید مجددا مقداری آب جوش بر روی آن ها بریزید و مقداری چای سبز نیز به آن اضافه نمایید. سپس اجازه دهید سرد شود و گیاهتان را با آن آبیاری نمایید.

  • آب برنج برای شادابی گیاهان:

هنگامی که برنج را می شویید تا آن را طبخ کنید به هیچ وجه آب آن را دور نریزید و با آن گیاهتان را آبیاری نمایید. در واقع استفاده از این کود هر هفته یک مرتبه تغییری اساسی در گیاهانتان ایجاد می کند به این صورت که آن ها را سرحال و شاداب کرده و رشد سریع تری را برایتان به ارمغان خواهد آورد. دقت داشته باشید که آب برنج پخته شده را تنها در صورتی می توانید استفاده کنید که به آن نمک اضافه نکرده باشید.

انواع کود های مناسب گیاهان

  • خاکستر برای تامین کلسیم و پتاسیم:

توجه داشته باشید که استفاده از خاکستر به مقدار کم کلسیم و پتاسیم مورد نیاز گیاهان را تامین می کند و موجب شادابی گیاه و رفع زردی برگ ها می شود. دقت کنید تنها از خاکستر استفاده نمایید زیرا استفاده از زغال موجب آسیب به گیاهتان خواهد شد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *