دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

دلایل ابتلا به بیماری شقاق سینه و روش های درمان و پیشگیری از این بیماری

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۶ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع بیماری شقاق سینه معمولا در اثر عوامل مختلفی رخ خواهد داد که شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با نشانه ها، علل و حتی روش های این بیماری آشنا شوید.

به طور کلی شقاق سینه نوعی زخم یا شکاف در ناحیه نوک پستان می باشد که اغلب در زمان شیردهی ایجاد می شود. این بیماری معمولا با تغییر موقعیت مادر در حین شیردهی رفع می شود اما در مواردی که با درمان خانگی شقاق سینه برطرف نشود بایستی به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

آشنایی با بیماری شقاق سینه

بهتر است بدانید که شقاق سینه یا زخم نوک سینه که با نام Nipple Fissure نیز شناخته می شود به معنای ایجاد ترک، تحریک، زخم و درد در نوک سینه ها خواهد بود که مشکلی رایج در میان بانوان در دوران بارداری و شیردهی تلقی می شود. در واقع بسیاری از مادران ابتلا به بیماری را دلیلی بر متوقف نمودن شیردهی به نوزاد می دانند. البته که برخی از ورزشکاران مانند دوندگان و دوچرخه سواران نیز ممکن است به این بیماری دچار شوند زیرا آن ها نیز مستعد پاره شدن نوک پستان و زخم آن هستند.

مشکلات بیماری شقاق سینه

توجه داشته باشید که شقاق سینه معمولا تا زمانی که عفونتی نشود به راحتی در خانه قابل درمان خواهد بود اما با این حال جلوگیری از عوامل ایجاد کننده شقاق سینه پیش از بروز آن قطعا بهترین راهکار برای پیشگیری از بروز علائم و عوارض بعدی آن خواهد بود بنابراین بهتر است ابتدا دلایل شقاق سینه بدانید و بعد برای درمان ترک سینه تان اقدام نمایید.

علت های بروز شقاق سینه

در واقع عوامل مختلفی می توانند در بروز بیماری شقاق سینه موثر باشند که در ادامه مهم ترین این دلایل را شرح داده ایم.

  • تغییرات هورمونی در بارداری:

در واقع تغییرات هورمونی در طول بارداری می توانند علت اصلی شقاق سینه باشند زیرا هورمون های دوران بارداری اغلب موجب بزرگ شدن سینه ها می شوند. بزرگی بیش از حد سینه ها موجب کشیده شدن پوست و ایجاد زخم بر روی نوک سینه ها می گردد که در نهایت منجر به ایجاد شقاق سینه خواهد شد.

  • استفاده از مواد آلرژی زا:

استفاده از برخی مواد شیمیایی مانند لوسیون های بدن، صابون ها، عطرها، شوینده ها و شامپو ها نیز می توانند علت شقاق سینه باشند. زیرا این مواد از طریق اثر بر روی نوک پستان و پوست اطراف آن می تواند شقاق سینه را ایجاد کنند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

علت های شقاق سینه در زنان

  • وضعیت نامناسب شیردهی:

مهم علت زخم سینه در مادران شیرده را می توان وضعیت نامناسب شیردهی دانست. در واقع اگر نوزاد نتواند در هنگام شیردهی به صورت صحیح سینه مادر را بگیرد و عمل مکیدن را به درستی انجام دهد بنابراین نوزاد نیروی بیشتری را بر روی سینه وارد می کند که می تواند موجب حساس شدن پوست نوک سینه و ایجاد زخم بر روی سینه ها شود.

  • ورزش های طولانی:

معمولا ورزش هایی که در طی آن ورزشکاران مدت زمان زیادی را می دوند از علل های بروز شقاق سینه خواهند بود. دویدن بیش از ۶۵ کیلومتر در هفته احتمال شقاق سینه را افزایش خواهد داد زیرا دویدن طولانی مدت موجب اصطکاک سینه و عرق سوز شدن آن ها خواهد شد.

  • عفونت:

برخی از عفونت ها می توانند علت بیماری شقاق سینه باشند برای مثال عفونت های قارچی عامل برفک دهان در نوزاد می شوند و همچنین برفک دهان نوزاد خود ممکن است ایجاد کننده زخم نوک سینه باشد.

نشانه های ایجاد زحم سینه

علائم ایجاد زخم سینه

توجه داشته باشید که علائم شقاق سینه می توانند در یک یا هر دوی سینه ها رخ دهند. در واقع نشانه های این بیماری به لحاظ شدت و دوره متفاوت خواهند بود و در ادامه شایع ترین این علائم را شرح داده ایم.

  • عرق سوز شدن یا ظاهر خشک نوک سینه ها
  • زخم
  • قرمزی
  • خونریزی
  • عفونت
  • پوسته پوسته شدن
  • ترک یا زخم های باز
  • درد و احساس ناراحتی

چگونگی پیشگیری از بروز شقاق سینه

راهکارهای پیشگیری و درمان زخم نوک سینه

ناراحتی و حساسیت نوک پستان هنگامی که برای اولین مرتبه شروع به شیردهی می کنید قطعا امری طبیعی خواهد بود. بهتر است بدانید که شقاق سینه در اغلب موارد با روش های خانگی قابل درمان خواهد بود اما برای اطمینان و احتیاط بیشتر است حتما با پزشک متخصص مشورت نمایید. در واقع روش های ایمنی که زنان شیرده می توانند برای درمان این بیماری استفاده کنند شامل موارد فوق خواهد بود.

  • چفت شدن سینه در دهان نوزاد:

حتما مطمئن شوید که سینه به اندازه کافی در دهان نوزاد چفت شده باشد به گونه ای که نوک سینه و همچنین قسمت زیادی از هاله دور آن حتما درون دهان نوزاد قرار بگیرد.

  • خالی کردن پستان ها:

توصیه می شود که پیش از تغذیه کودک مقدار کمی از شیرتان را با دست بدوشید تا پستان ها پیش از حد پرشیر و سفت نباشند. زیرا احتقان سینه موجب می شود که نوزاد نتواند به خوبی نوک سینه را بمکد.

روش های درمان شقاق سینه

  • شستشوی پستان با آب گرم:

توصیه می شود که پستان هایتان را تنها با آب گرم شستشو دهید و از صابون های سخت که موجب خشکی سینه می شوند استفاده نکنید. همچنین بهتر است پماد مخصوص به نوک سینه تان بزنید و یا اجازه دهید که شیر بر روی پستان ها خشک شود.

  • استفاده از پدهای مخصوص:

توصیه می شود که برای تمیز کردن سینه تان از پدهای مخصوص که از مواد طبیعی ساخته شده اند استفاده کنید زیرا این کار موجب کاهش اصطکاک در پستان ها می شود.

زمان مراجعه به پزشک

توجه داشته باشید که اگر شقاق سینه با استفاده از درمان های یاد شده برطرف نشد و دردناک و یا عفونی شد بایستی به پزش مراجعه نمایید. چنانچه به عفونت قارچی دچار شده باشید در این صورت ممکن است به استفاده از داروهای ضد قارچ نیاز پیدا کنید. این داروها معمولا به صورت موضعی و یا خوراکی در دسترس عموم قرار گرفته اند.

اگر در دوران شیردهی قرار دارید بایستی به خاطر داشته باشید که در اوایل روز های شیردهی احساس درد در سینه ها کاملا طبیعی است. اما در صورتی که در شیردهی به مشکل خوردید و یا به همراهی نیاز دارید می توانید با پزشکتان مشورت نمایید. در این مواقع پزشک نکاتی را به شما پیشنهاد می کند که بسیار کمک کننده و مفید خواهند بود.

عوارض بیماری شقاق سینه

عوارض شقاق سینه

توجه داشته باشید که در صورت عدم درمان زخم نوک سینه ممکن است دچار التهاب پستان هایتان شوید. التهاب یا ورم پستان نیز در صورت عدم درمان می تواند موجب ایجاد آبسه سینه گردد بنابراین آبسه نیز یکی دیگر از عوارض این بیماری خواهد بود.

از دیگر عوارض شقاق سینه می توان به عفونت سینه ها اشاره کرد. در واقع رشد انواع قارچ ها از جمله کاندیدا که عامل ایجاد کننده برفک دهان است در دهان نوزادان رایج بوده و امکان انتقال آن از دهان نوزاد به سینه مادر وجود خواهد داشت.

به منظور شناخت علائم نشانه های سرطان سینه و بزرگ شدن سینه در مردان می توانید از لینک های قرار داده شده در اینجا دیدن نماید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *