دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دلیل سکوت مردان و چاره جویی برای کم حرفی آنان

  • ملیحه بال افکن
  • ۵ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

توجه داشته باشید که سکوت مردان می تواند ناشی از علل های مختلفی باشد که ما سعی کرده ایم در این مقاله مهم ترین دلیل های سکوت مردان و همچنین اقدامات کاربردی برای شکستن این سکوت را شرح دهیم.

امروزه بسیاری از زنان از کم حرفی مردان شاکی هستند و مدام ابراز ناخشنودی می کنند اما باید در نظر داشت که این رفتار تا حدی در میان مردان کامل طبیعی است و نباید زنان مسئله سکوت مردان را دلیل بر بی اعتنایی و بی محبتی آن ها بدانند.

مهم ترین دلیل سکوت مردان

به طور کلی مردان و زنان هر کدام ساز و کار های عاطفی و روانی مختلفی دارند و در برابر مشکلات نیز به روش متفاوتی پاسخگو هستند. به این صورت که مردان معمولا در مقابله با فشار روانی ترجیح می دهند سکوت کنند و در سکوت راهی برای حل مشکلاتشان پیدا کنند. اما نکته مهم این است که این سکوت کردن و رفتن به غار تنهایی در مردان اغلب اوقات سوء تفاهم زیادی برای زن و شوهر ایجاد می کند.

علل و دلیل سکوت مردان

توجه داشته باشید که سکوت کردن مردان نه تنها وحشتناک نیست بلکه تنها یک واکنش است که مردان در برابر تنش های روان انجام می دهند اما متاسفانه زنان اغلب تعبیر نادرستی از این سکوت دارند و به عبارتی قادر به درک آن نخواهند بود.

همانطور که می دانید مردان از لحاظ ساختار های مغزی و نیمکره های مغزی دارای تفاوت های خاصی با زنان هستند که این تفاوت موجب می شوند که مردان به صورت کلی و به خصوص در هنگام رویداد های مشکل آفرین و استرس زا کمتر صحبت کنند. در واقع ساختار ذهنی مردان به گونه ای طراحی شده که عمل کردن را بر حرف زدن ترجیح می دهند. در ادامه سعی کرده ایم تا مهم ترین دلایل سکوت کردن مردان را شرح دهیم:

بلد نبودن مهارت های ارتباطی:

در واقع یکی از تفاوت های زنان و مردان در نحوه ارتباط برقرار کردنشان است برای مثال زنان معمولا بیشتر از مردان اهل ارتباط برقرار کردن  گفتگوهای طولانی هستند اما مردان از این نظر ضعف دارند مگر اینکه در دوران بزرگسالی آموزش دیده باشند و بر روی مهارت های ارتباطی شان کار کرده باشند.

بهتر است بدانید مردان در هنگام مواجهه با مشکلات و سختی ها که نیاز به مهارت های ارتباطی بالا است حس می کنند که قادر به برقراری ارتباط خوب نیستند و نمی توانند به خوبی حرف بزنند به همین خاطر اغلب ترجیح می دهند سکوت کنند و چیزی نگویند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

روش های درمان سکوت مردان

احساس ضعف در گفتگو با شریک عاطفی:

بر اساس تحقیقات انجام شده در طی مصاحبه با تعدادی از مردان این نتیجه حاصل شده که آقایان در صحبت با خانم ها احساس ضعف دارن چون شریک عاطفی شان مشکلات گذشته را پیش می کشد و آن ها توانایی دفاع از خد را نخواهند داشت. زنان معمولا حافظه قوی دارند و در مورد گذشته به وضوح صحبت می کنند اما در مقابل مردان چیزی به یاد ندارند که بیان کنند. همچنین زنان می توانند در مورد مشکلات صحبت کرده و افکار و احساساتشان را توضیح دهند اما مردان از این توانایی برخوردار نیستند.

زود عصبانی شدن:

از آنجایی که برخی از مردان خیلی زود عصبانی می شوند و ممکن است رفتاری از خود نشان بدهند یا حرفی بزنند که بعدا پشیمان شوند بنابراین کلا ترجیح می دهند که حرفی نزنند و سکوت اختیار کنند.

دوری از دعوا با شریک عاطفی شان:

جالب است بدانید که برخی از مردان اعتقاد دارند اگر صحبت کنند و حرفی بزنند این صحبت ها در نهایت به دعوا ختم خواهد شد. به همین خاطر ترجیح می دهند که کلا صحبت نکنند تا نه اعصاب شما را خرد کنند و نه رابطه شان خراب شود.

علل های اصلی سکوت در مردان

تجربیات ناخوشایند دوران کودکی شان:

برخی از افراد که در خانواده شان دیده اند زن و شوهر نمی توانند با یکدیگر به خوبی حرف بزنند و به نتیجه برسند و همیشه قرار است دعوا شود این ذهنیت در آن ها ایجاد شده که صحبت کردن همیشه موجب دلخوری و دعوا می شود پس خودشان هم از صحبت کردن گریزان خواهند بود.

همچنین دلیل بعدی هم این است که در دوران کودکی وقتی می خواستند از پدر و مادر شان درخواستی داشته باشند یا حرفی بزنند همیشه با آن ها دعوا کرده اند. بنابراین کودک فکر می کند که هر صحبت یا درخواستی موجب دعوا شده و می تواند رابطه را به خرابی بکشد.

ترس از قضاوت شدن:

یکی دیگر از دلیل های سکوت مردان می توان به گوش ندادن به حرف هایشان باشد. در واقع هر کدام از ما چه مرد باشیم و چه زن زمانی دوست داریم صحبت کنیم که طرف مقابل به خوبی به صحبت هایمان گوش بدهد و نه قضاوت کند و نه عصبانی شود. به همین خاطر اگر شما هم گوش شنوای خوبی برای شری عاطفی یا شوهرتان نباشید او کم کم از صحبت کردن با شما اجتناب خواهد کرد زیرا که این احساس امنیت را ندارد که بتواند حرف هایش را پیش شما بزند. پس اغلب اوقات ترجیح می دهد سکوت کند.

اقدامات مهم برای شکستن سکوت مردان

اقدامات مهم برای شکستن سکوت مردان

پس از اینکه با تمامی دلیل های سکوت مردان آشنا شدید می توانید از نکات و راهنماهای فوق در هنگام سکوت مردان بهره ببرید.

  • قبول کنید که سکوت یک ویژگی مردانه است:

در واقع وقتی به این پذیرش برسید که مرد شما قرار نیست مانند شما صحبت کند و ارتباطات خوبی برقرار کند می تواند سکوت کردن او را نیز بپذیرید. البته مقصود این نیست که سعی در حل آن نداشته باشید و اجازه بدهید او همینطور آن را ادامه بدهد اما وقتی به این پذیرش برسید از مقابله به مثل کردن یا عصبانی شدن نسبت به سکوت هایش خودداری خواهید کرد زیرا که انجام دادن این رفتار های نادرست نه تنها کمک کننده نیست بلکه می تواند اوضاع را نیز بدتر کند.

  • به همسرتان توضیح دهید که با سکوت او متوجه مشکلش نخواهید شد:

ممکن است همسرتان به هر دلیل احساس کند که با سکوت اوضاع بهتر پیش می رود اما بایستی این موضوع را برایش توضیح دهید که سکوت های طولانی اغلب آسیب زننده  زجرآور هستند. همچنین که شما از روی سکوت او متوجه مشکل نخواهید شد. شاید او مطلع نیست که سکوت کردن چه پیامدهایی دارد و وقت شما احساس تان را نسبت به این موضوع برایش توضیح می دهید شاید انگیزه بیشتری برای تغییر پیدا کند.

دلیل صحبت نکردن مردان در رابطه

  • با نیش و کنایه صحبت نکنید:

توصیه می شود وقتی می خواهید چیزی را به شریک عاطفی تان بگویید به هیچ وجه با نیش و کنایه صحبت نکنید بلکه با لحن و جمله بندی درست حرف بزنید تا این اشتیاق در همسرتان ایجاد شود که با شما حرف بزند و سکوتش را بشکند.

  • نیاز و تمایلات خود را توضیح دهید:

بهتر است برای شریک عاطفی تان توضیح دهید که نیاز به صحبت کردن با او دارید و حرف های برای شما کاملا ارزشمند است. همچنین متذکر شوید که تمایل به برقراری ارتباط با او را دارید

همچنین در ادامه نیز پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با فواید سکوت و شخصیت افراد کم حرف نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *