دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص پشن فروت و فواید درمانی فراوان این میوه

  • ملیحه بال افکن
  • ۲ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع پشن فروت یک میوه مشابه گریپ فروت می باشد که مزیت های بی شماری را در خود جای داده و شما می توانید با مصرف این میوه از خواص پشن فروت به صورت کامل بهره ببرید.

به طور کلی پشن فروت یا گرانادیلا که امروزه با نام علمی پاسیفلورا ادولیس نیز شناخته می شود یک میوه بسیار لذیذ است که در بسیاری از مناطق به خاطر خواص بی شمارش کشت می شود.

آشنایی با خواص پشن فروت

بهتر است بدانید میوه پشن فروت که با نام علمی Passion Fruit نیز شناخته می شود معمولا زرد یا بنفش تیره است و مشابه گریپ فروت به نظر می آید. به صورت گسترده ای در سراسر جهان از این میوه برای صدها مزایا و ارزش غذایی باورنکردنی استفاده می شود. سال های زیادی است که استفاده از این میوه برای صبحانه و میان وعده محبوب شده است.

مزیت ها و خواص پشن فروت

قسمت داخلی این میوه کاملا آبدار بوده و دانه های زیادی خواهد داشت. برخی از مردم این میوه را همراه با آب میوه های دیگر دوست دارند. این میوه به راحتی در هر آب و هوای گرمی رشد می کند و امروزه از آن به عنوان یک افزودنی سالاد و دسر در بسیاری از دستور پخت ها استفاده می شود.

توجه داشته باشید که خواص بی شمار پشن فروت معمولا به خاطر وجود مواد مغذی از جمله آنتی اکسیدان ها، فلانوئید، مواد معدنی و ویتامین های موجود در گیاه است. پشن فروت حاوی ویتامین های آب و ث، ریبوفلاوین، نیاسین، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، مس، پروتئین فیبر است. همچنین درصد ویتامین ها و مواد معدنی در پشن فروت بسیار بالا بوده و به عنوان یک میوه خوراکی بسیار عالی است که با اضافه کردن آن به رژیم غذایی خود می توانید از مزیت های آن بهره ببرید.

درمان دیابت:

به صراحت می توان گفت که شاخص قند پایین و فیبر بالای این میوه دیابت را مهار خواهد کرد. این میوه سرشار از پکتین نوعی فیبر می باشد که به فرد انرژی زیادی می دهد بدون اینکه کالری بدن را افزایش دهد. با توجه به فیبر بسیار زیاد این میوه، قند موجود درون آن به آرامی درون خون جذب شده و این موضوع از تمایل و اشتیاق شدید به شکر و قند جلوگیری خواهد کرد.

درمان دیابت با مصرف فشن فروت

  •  آرون گروپس

پیشگیری از بروز از سرطان:

پشن فروت سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که با رادیکال های آزاد ایجاد کننده سرطان مبارزه خواهد کرد. همچنین این گیاه حاوی ویتامین آ، فلاونوئید و سایر ترکیبات فنولیکی است که به ممانعت از سرطان کمک شایانی خواهد کرد. یکی از این ترکیبات قوی درون پشن فروت کریسین می باشد که تمامی فعالیت های ضد سرطانی را از خود بروز می دهد و در مقابل پیکیتانول نیز ترکیب دیگر موجود در پشن فروت است که تمامی سلول های سرطانی را از بین می برد.

افزایش ایمنی بدن:

پشن فروت حاوی مقادیر زیادی ویتامین ث، کاروتن و کریپتوکسانتین است که تمامی آن ها به ارتقای سیستم ایمنی بدن کمک شایانی خواهد کرد. همچنین ویتامین ث فعالیت گلبول های سفید خون را تحریک خواهد کرد و این به معنای سیستم ایمنی قوی تر و جلوگیری از بیماری های رایج است.

تنظیم کننده فشار خون:

میوه پشن فروت سرشار از پتاسیم است و همچنین ماده معدنی درون آن فشار خون را تنظیم خواهد کرد. پتاسیم می تواند رگ های خونی را شل کرده و جریان خون را زیاد کند. این ماده معدنی فشار قلب را کاهش داده و سلامت کلی قلب را بهبود خواهد بخشید. مهم تر از بقیه تحرکات بین غشای سلول ها اغلب صرفا از طریق کانال های پتاسیمی میسر است که این دلیل دیگری برای اهمیت حیاتی این ماده معدنی خواهد بود.

تنظیم فشار خون با مصرف میوه فشن فروت

ارتقای سلامت گوارش:

میوه پشن فروت یک افزودنی ایده آل برای رژیم غذایی بدون دردسر برای سیستم گوارشی است که منبع عالی فیبر خواهد بود. این میوه حاوی فیبر محلول می باشد که در ساقه و پوست آن نیز وجود دارد و مانند یک ملین عمل کرده و حرکات روده را بهبود خواهد بخشید. جالب است بدانید که این فیبر رژیمی به جلوگیری از یبوست کمک زیادی کرده و سطح کلی کلسترول را با دفع چربی کاهش خواهد داد.

استحکام بیشتر استخوان ها:

توجه داشته باشید که پشن فروت به خاطر داشتن مواد معدنی فراوان از جمله منیزیم، کلسیم، آهن و فسفر به یکی از موثر ترین خوراکی ها برای مستحکم شدن استخوان تبدیل شده است. این منابع معدنی زمانی که در کنار دیگر منابع غنی مصرف می شوند تراکم استخوان تثبیت و حتی از پوکی استخوان نیز جلوگیری خواهند کرد.

بهبود سلامت مغز و کاهش اضطراب:

به صراحت می توان گفت که پتاسیم و فولات موجود در پشن فروت می توانند در بهبود سلامت مغز و کاهش اضطراب تاثیر بسیار زیادی داشته باشند. زیرا پتاسیم جریان خون و عملکرد شناختی را ارتقا می دهد و فولات نیز از بروز آلزایمر و عدم شناخت نیز جلوگیری خواهد کرد.

مصرف فشن فروت برای کاهش اضطراب

بهبود بیماری های تنفسی:

ترکیب بدیع فلانوئید ها در پشن فروت می تواند تاثیرات مستقیمی بر روی سیستم تنفسی داشته باشد. مطالعات انجام شده نشان می دهد که عصاره این میوه می تواند به تسهیل آسم، خس خس و حتی سیه سرفه کمک شایانی بکند.

افزایش کیفیت خواب:

این میوه حاوی هارمن یک ترکیب آرامبخش است که بر اساس مطالعات انجام شده پشن فروت برای درمان بی یخوابی و بی قراری استفاده خواهد شد.

بهبود گردش خون:

پتاسیم موجود درون پشن فروت خاصیت گشاد کننده عروق دارد و زمانی که با آهن و مس موجود در میوه ترکیب شود به بهترین نحو عمل خواهد کرد. در واقع آهن و مس اجزای ضروری هستند که در تولید گلبول های قرمز خون نقش زیادی خواهند داشت. زمانی که تعداد گلبول های سفید خون افزایش می یابند خون می تواند به آسانی جریان پیدا کند.

بهبود گردش خون با مصرف فشن فروت

کاهش دهنده وزن:

با وجود اینکه مطالعات کمی در این زمینه وجود دارد اما برخی از مطالعات می گویند که فیبر در این میوه می تواند به کاهش وزن و مدیریت آن کمک نماید.

بارداری:

جالب است بدانید که فولات موجود در پشن فروت به رشد و نموی جنین کمک می کند و مانع ایجاد نواقص عصبی در نوزادان خواهد شد. در واقع مصرف فولات قبل و در حین بارداری و حتی هنگام شیردهی بسیار ضروری بوده و می تواند ایمنی و سلامت استخوان ها هنگام بارداری را افزایش دهد.

بهبود رنگ پوست:

یکی دیگر از خواص پشن فروت بهبود رنگ پوست است زیرا این میوه منبع غنی از ویتامین آ بوده و یک ماده مغذی و مفید به ویژه برای پوست محسوب خواهد شد.

خواص بی شمار فشن فروت

همچنین که دیگر آنتی اکسیدان های موجود در میوه مانند ویتامین ث، ریبوفلاوین و کاروتین نیز سلامت پوست و رنگ آن را ارتقا داده و علائم پیری را در فرد به تاخیر می اندازد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *