دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نحوه شیر دادن به نوزاد لب شکری و نکات مهم در مورد شیردهی به این نوزادان

  • فروغ راد
  • ۵ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

کودکان لب شکری دارای شکاف بر روی لب و یا کام خود هستند و مانند نوزادان دیگر قادر به شیر خوردن در حالت عادی نیستند به همین منظور در این مقاله شما با روش های صحیح شیر دادن به نوزاد لب شکری آشنا خواهید شد.

نوزادان لب شکری به نوزادانی می گویند که از بدو تولد لب های آن ها شکلی متفاوت دارد معمولا آن ها دارای شکاف در لب و یا کام خود هستند که البته با عمل جراحی می توان این مشکل را بهبود بخشید، شیر دادن به نوزاد لب شکری همیشه یک چالش بزرگ برای مادران بوده است به همین منظور در این مقاله آموزش هایی به شما داده خواهد شد.

نکات مهم درباره شیر دادن به نوزاد لب شکری

نوزادان لب شکری در مقایسه با نوزادان دیگر هنگام شیر خوردن با مشکلاتی رو به رو هستند، بنابراین مادر نوزادی که به این عارضه مبتلا است باید زمان شیر دادن به فرزند خود یک نکات مهم را در نظر بگیرند که به شرح زیر می باشد.

روش های شیر دهی به نوزادان لب شکری

مکیدن ضعیف:

کودکان لب شکری نسبت به کودکان دیگر عضلات کام ضعیف تری دارند به همین علت به خوبی نمی توانند سینه مادر را بگیرند و در گرفتن مجرای شیر نیز ضعیف هستند و همچنین در مک زدن هم به خوبی عمل نمی کنند.

خوابیدن قبل از سیر شدن:

این نوزادان برای خوردن شیر بسیار تقلا می کنند و به همین دلیل زود خسته می شوند و به خواب می روند. وقتی آن ها می خوابند متاسفانه بعضی از مادران تصور می کنند نوزاد سیر شده است و شیر دهی را قطع می کنند.

وارد شدن شیر به مجرای بینی:

به علت اینکه  آناتومی این نوزادان دارای مشکل است شیر بلعیده شده وارد مجرای بینی نوزاد می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

بلعیدن هوا:

نوزادان لب شکری هنگام شیر خوردن از پستان مادر حجم بسیار زیادی از هوا را می بلعند که همین مشکل باعث می شود شیر کافی دریافت نکرده و سیر نشوند و همچنین دچار رفلاکس شوند.

حالت خفگی:

اگر شیردهی برای این نوزادان اشتباه صورت بگیرد شیر وارد ریه می شود و در تنفس کودک ایجاد مشکل می کند.

شیر دادن به نوزاد لب‌ شکری و مراقبت از آن

با وجود این مشکلات متخصصان همیشه تاکید دارند که نوزادان لب شکری حتما از شیر مادر تغذیه کنند زیرا وقتی نوزاد از شیره وجود مادر می مکد رابطه محبت آمیزی بین مادر و نوزاد شکل می گیرد و همچنین باید بدانید بدن نوزادان لب شکری دارای سیستم ایمنی ضعیف تری نسبت به دیگر نوزادان بوده و ممکن است در معرض انواع بیماری ها مخصوصا بیماری های عفونی قرار بگیرند.

شیر مادر سرشار از آنتی بادی های قدرتمندی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد شده و از او در مقابل انواع بیماری ها محافظت می کند. یکی از بیماری های شایع میان این کودکان عفونت گوش می باشد، همان طور که قبلا گفته شد شیر دادن اشتباه به نوزادان لب شکری باعث ورود شیر به مجرای بینی نوزاد شده و باعث عفونت گوش می شود پژوهشگران موثرترین راه کار برای مقابله با عفونت گوش را شیر مادر می دانند. خوردن شیر مادر علاوه بر موارد ذکر شده باعث تقویت ماهیچه های فک و صورت نوزاد نیز می شود.

نحوه شیردهی به نوزاد

روش های مختلف شیر دادن به نوزادان لب شکری

شیردهی اشتباه به نوزاد لب شکری ممکن ست عواقب خوبی نداشته باشد و شیر به طور اشتباه وارد مجرای بینی نوزاد شود و در نتیجه خفگی و یا حالت خفگی را برای او به همراه داشته باشد. با این حال اصلا نگران نباشید با کمی پشتکار و صبر مادرانه، نوزاد نحوه خوردن شیر با روش صحیح را یاد می گیرد. به همین منظور در این قسمت روش های مختلف شیردهی به این نوزادان به شما آموزش داده می شود:

پوزیشن دانسر

برای این روش شیردهی باید نوزاد خود را به حالت نشسته در آغوش خود نگه دارید و روی پای خود بنشانید، سر او را مقابل سینه خود نگه داشته، دستتان را زیر چانه نوزاد به حالت U گذاشته، با یک دست کمر نوزاد را گرفته و با دست دیگر چانه نوزاد را نگه داشته و به او شیر دهید.

پوزیشن فوتبالی

در شیر دادن به نوزاد لب شکری به روش فوتبالی باید کودک را به حالت نیمه نشسته روی پای خود قرار داده و یکی از دستان خود را پشت سر او بگذارید و سپس دست دیگر خود را روی سینه خود قرار دهید و با فشار های آرام میزان خروج شیر را تقویت کنید. نوزادان لب شکری در مکیدن ضعیف بوده و این روش برای آنان بسیار خوب است. بهتر است قبل از شروع شیردهی مادر سینه خود را ماساژ داده و گرم کند تا شیر راحت تر خارج شود.

نحوه صحیح شیر دادن به نوزاد لب‌ شکری

دوشیدن شیر

اگر به هر علتی نمی توانید به طور مستقیم به فرزند خود شیر مادر بدهید بهتر است او را از مزایای این شیر بی بهره نکنید.  شما می توانید شیر خود را به وسیله شیردوش های دستی و یا برقی بدوشید و با شیشه شیر های مخصوص نوزادان لب شکری شیر را به کودک بدهید. یادتان باشد به هیچ عنوان از پستونک و شیشه شیرهای معمولی برای این نوزادان استفاده نکنید و حتما نوع خاصی که مخصوص این کودکان هست را تهیه کنید.

برای شیردهی با شیشه شیر باید نوزاد را در حالت ایستاده یا قائم نگه دارید سپس شیشه شیر را کج کرده و در دهان او بگذارید.

سرپوش نوک پستان

سرپوش سینه یک وسیله پلاستیکی می باشد که معمولا مادرانی که نوک سینه آن ها تو رفتگی دارد و یا کوچک است از آن برای شیر دهی استفاده می کنند همچنین این سرپوش ها برای دوشیدن شیر نیز کاربرد دارد. اگر نوزاد شما به سر شیشه شیر عادت کرده یا اینکه به دلیل داشتن شکاف لب قادر به گرفتن نوک سینه نیست می توانید از این سرپوش ها استفاده کنید.

شیردهی با سرنگ یا قاشق

برای روش شیر دادن به نوزاد لب شکری به وسیله قاشق و یا سرنگ  ابتدا اجازه دهید کودک برای مکیدن سینه تلاشش را بکند و زمانی که احساس کردید او خسته شده اما هنوز سیر نشده اگر شیشه شیر مخصوص در دسترس نداشتید شیر دوشیده خود را به وسیله یک قاشق و یا سرنگ به او بدهید تا سیر شود.

نکات شیر دادن به نوزاد لب شکری

نکات مهم برای شیر خوردن نوزادان لب شکری

  • مادران نوزادان لب شکری باید صبر و پشتکار زیادی در شیر دادن به کودکان خود داشته باشند.
  • نوزادان لب شکری معمولا خواب آلو بوده و برای شیر خوردن تمایلی ندارند بنابراین برای شیر دادن به آنها منتظر نباشید تا او بیدار شود و گریه کند خودتان او را بیدار کنید و شیر بدهید.
  • اگر متوجه شدید شیر از کنار دهان او جاری شده است شیردهی را قطع کرده و بادگلو او را بگیرید.
  • برای این نوزادان بهتر است که در دفعات زیاد و به مقدار کم شیر بخورند.
  • هنگام شیر خوردن کودک در محیطی آرام قرار بگیرید تا همه تمرکز او روی شیر خوردن باشد.
  • برای انتخاب روش مناسب شیر دهی بهتر است همه آن ها را امتحان کنید تا روشی که مناسب کودکتان است را پیدا کنید.

شکاف کام نوزاد لب شکری

شیردهی پس از جراحی شکاف لب های نوزاد

  • بهتر است پس از جراحی برای شیردهی با پزشک او مشورت کنید.
  • مراقب باشید هیچ گونه جسم سختی به دهان نوزاد برخورد نکند، حتی پلاستیک سر شیشه نیز می تواند برای کام نوزاد خطرآفرین باشد.
  • شیر دادن به نوزاد لب شکری جراحی شده باید از طریق تماس مستقیم با سینه مادر باشد زیرا شیر خوردن از طریق سینه مادر، نوزاد را آرام کرده و باعث می شود او سریع تر بخوابد، همچنین مکیدن سینه مادر در بهبودی عوارض پس از جراحی نیز موثر می باشد.

جراحی نوزاد لب شکری

والدینی که کودکان آن ها دارای لب های شکافته و یا شکاف کام می باشند به هیچ عنوان نگران کودک خود نباشند زیرا امروزه با پیشرفت علم، عمل های جراحی برای رفع این مشکل یک اقدام موثر می باشند.

برای اطلاع از دلیل لب شکری شدن نوزاد و همچنین مراحل رشد جنین می توانید از این مطالب ارائه شده دیدن نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *